Annons:
Etikettavel
Läst 4492 ggr
Velinga1984
2015-09-21 10:12

Kattrasen Tonkanes/Tonkines, finns den att hitta?

Hej

Jag skriver på ert forum då kattrasen (blandrasen) jag söker efter är siamese och burma. För några år sen köpte jag en Tonkanes som senare fick flytta då hon var för aktiv i lägenhet. Hon är kastrerad så där dit kan jag inte vända mig.

Jag har förstått att rasen är inte godkänd i Sverak, men finns det uppfödare som föder upp denna ras ändå? Uppfödaren jag köpte av tror jag, hoppas jag, har lagt ner. 

Någon som vet?

Annons:
Herseruds
2015-09-21 19:10
#1

Tonkineser är fina! :) Jag känner inte till någon som föder upp i Sverige, men det finns uppfödare av Thai som är liknande i typ. Om det är färgen du söker finns den ju hos Devon eller Cornish Rex.

Honestyisdead
2015-09-21 19:14
#2

Var är det en godkänd ras?

Truffles
2015-09-22 09:33
#3

Hej! Förstår dig, tycker den här blandningen är fin. Har inte snubblat över någon uppfödare i Sverige men utomlands och ffa i USA finns det en del. Såg på kattuppfödarlänken att de även finns uppfödare i Tyskland och Frankrike men annars är det ju idag inte konstigt att "skeppa" katter. ☺ http://www.indianspringcats.com/available-for-adoption.html Tänk dig en kattunge från Wisteria och Barnabas! Haha, kanske skulle samimportera med dig. ;-) Annars har du en hel lista här: http://www.tonkinesebreedassociation.org/Referrals.htm #2 Åtminstone CFA erkänner väl tonkinesen? Och vissa färger tror jag också kan vara godkända i Europa.

//Anna

"Cats always know whether people like or dislike them. They do not always care enough to do anything about it." Winifred Carrire

Velinga1984
2015-09-22 16:21
#4

#1 Jag menar rasen :)

#2 Åh som Barnabas  såg min katt Sickan ut.  Brunmaskad ❤️ Tyvärr sätter min sambo stopp att importera. Herrejösses, hans inställning är att man kan max ge 500kr för en katt oavsett ursprung. Annars hade jag nog sparat och importerat för det är en ras jag gillar.

Truffles
2015-09-22 21:08
#5

Ja. För 500 kr får du ju tyvärr inte en Tonkines även om du hittar en uppfödare i Sverige heller… 😯 Hoppas du så småningom hittar det du söker. ☺

//Anna

"Cats always know whether people like or dislike them. They do not always care enough to do anything about it." Winifred Carrire

Velinga1984
2015-09-23 13:36
#6

#4 Fast det har jag inte skrivit heller ;) Jag skrev bara min sambons inställning till katt.  Att ge flera tusen för en katt i Sverige är en sak, att få min sambo glad över att importera är en annan.

Annons:
[SEQJOUZ]
2015-09-23 15:31
#7

För oss uppfödare inom fife är Tonkanesen ingen ras utan ren Backyardbreeding mellan siames och Burma och inte tillåtet att avla med. Nu är jag lite småtråkig i er tråd men ni diskuterar blandrasavel i en siamestråd  kolla om det finns tråd med huskatter eller forum på FB så kanske ni får svar  P:S inom andra förbund vet jag inte om den är godkänd personligen förstår jag inte varför dessa två raser skall blandas när var och en av dem är helt underbara som dem är sen har varje ras sina genetiska defekter såsom hos Siames PRA som det finns hälsoprogram för och som inte får andvändas i avel utan test…man får alla genetiska defekter från två raser i en katt och då skall dessa testas…inte helt problemfritt  Lisa Prytz SE* Qjou'z

MissMaven
2015-09-23 16:27
#8

Tonkines är godkänd ras inom alla förbund utom FIFe.

"Although new to modern competition in the 1980s, this is the same breed depicted in The Cat-Book Poems of Siam during the Ayudha Period (1358-1767) and imported to England in the early 1800s as “Chocolate Siamese.”

In the United States, Tonkinese and Burmese can trace their beginnings back to Wong Mau, a small walnut-colored cat imported to California by Dr. Joseph Thompson in 1930.

The Tonkinese we know today was developed in the 1960s and 1970s from the Siamese and Burmese breeds. Breeders wanted a more moderate breed than the extremes of the two parent breeds, and they wanted the new “mink” colors with aqua eyes. The Tonkinese breed was the first pedigreed cat to have aqua eye color."

Jag personligen anser inte att tonkines är BYB i princip, bara för att rasen inte är godkänd inom FIFe.

Också, från en till artikel:

"The earliest mention of the breed of cat we have come to know as the "Tonkinese" came in "The Cat Book Poems" written in Siam (now Thailand) in the Ayudha Period (1300-1767). Called the Thong Daeng, Suphalak or Coppers, they were grouped together with the Burmese. Simply stated they came in light and dark colors. The Traditional Burmese, Classic Burmese (dark colored) and the Tonkinese (light colored) are found in Thailand today."

http://www.breeds.traditionalcats.com/BreedInfo/FAQTTonkinese/FAQTTonkinese.htm

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

[SEQJOUZ]
2015-09-23 17:11
#9

Där tycker vi nog olika 😉

MissMaven
2015-09-23 17:41
#10

Det är okej att tycka olika. 🙂

Och när det gäller det med att korsa två underbara redan godkända raser inom FIFe, och varför man skulle göra det,  har vi tex peterbald också, som kommer ursprungligen från en korsning mellan don sphynx och korthårig oriental (båda godkända inom FIFe, och underbara, båda två).

Allt är relativt.  Här pratar man inte om slumpmässiga BYB uppfödare som korsar fritt burma och siames (hoppas jag, för att det skulle så klart vara BYB), utan om rasen tonkines som är en godkänd ras inom alla förbund utom FIFe, som sagt.

Eller har jag missförstått #TS? 😐

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Velinga1984
2015-09-24 09:08
#11

#7 Så du menar att endast renrasiga siameser med stamtavla från FiFE är välkomna till siamese.ifokus?  

Jag hittar att rasen är godkänd utav flera klubbar, och går därför inte under min beteckning som huskatt.  Den är inte godkänd i vissa klubbar då den ej avlar rent, utan kräver Siamese och Burma för att ge 100% Tonkanes. Jag tar för givet att uppfödare av Tonkanes faktiskt tar de tester som krävs. BYB kan tyvärr även alla raskatter drabbas av, kolla bara blocketannonserna ;) 

Just därför skriver jag även i ett SiameseFORUM då rasen innefattar även siamese, likväl skriver jag även på BurmaFORUM. FB har jag inte, utan anser att iFokus har de forum jag söker 🙂 

#10 Du har fattat mig helt rätt, och jag skulle gärna vända mig utomlands för import om min sambo accepterat det. För husfridens skull så kan jag max övertala till att köpa katt i Sverige för flera tusen.

MissMaven
2015-09-25 14:15
#12

Vi välkomnar hit alla som tycker om orientaliska kattraser, inte enbart ägare till katter med FIFe stamtavla. Vi medlemar bör göra vår bästa att respektera även uppfattningar som avviker från våra egna. 

Jag tror att det har blivit ett missförstånd. Vi är så klart många som är emot oasvarsfull avel och BYB (som finns både bland registrerade och oregistrerade kattuppfödare, som TS också nämnde). Det är dock inte det som #TS pratar om.

Det finns inte ett forum på iFokus som riktar sig till enbart tonkines, eftersom det inte verkar finnas så många i Sverige. Jag tror inte att det finns någon aktiv uppfödare just nu. Det är logiskt (anser jag) att #TS skrev här och på burma i fokus  pga det.

http://www.hallandskatten.com/ är ansluten till WCF. Det är kanske värt att kolla med dem om de känner till någon tonkines uppfödare.

Det finns många andra fina raser också, och tex en lite lugnare katt (#TS letar efter en ras som är i princip mindre aktiv än de orientaliska katterna?), väldigt vacker och mild, också med burma bakom är burmilla. http://www.katt.nu/skaffakatt/kattraser/burmilla/

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

kalindas
2015-09-25 15:54
#13

#12
Kan hända att det finns någon uppfödare nu i Hallandskatten nu, men är osäker på om de är godkända. Tror inte att de var godkända då FHK var IDP.  För jag har för mig att en uppfödare fick förfråga om att låna ut sin Siameshane till tokanesavel och hen sa nej.
Men har som sagt inte varit medlem i FHK sen de bytte över till WCF. Har dock för mig att om rasen är godkänd i något förbund så är rasen även godkänd i WCF. Men kan ha fel. 🤐

Men jag har för mig att uppfödaren som frågade om hon fick låna Siameshanen bodde i Småland. Men var, det minns jag inte.

/Elisa

Annons:
kalindas
2015-09-25 18:58
#14

Hittade lite mer info. Tonk var godkänd i IDP och är även godkänd i WCF. Om jag fattat rätt. Finns visst även renavlade Tonk numera, men kan aldrig veta vilken maskning de får. Hittade den infon i länken nedan. Där fanns även en ort på en uppfödare. 
Du kan ju testa om du kan få tag i personen i tråden och som köpte en Tonk 2011 och på det viset få tag i en uppfödare.
http://www.bukefalos.com/threads/hur-hittar-man-info-om-kattraser-som-enligt-sverak-ar-blandraser.1097088/

/Elisa

Upp till toppen
Annons: