Annons:
Etikettomplacering
Läst 4142 ggr
lottaberlin
9/15/15, 12:57 AM

Jag behöver hjälp.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej.
Jag har en tid nu gått och funderat över hur jag ska göra med min numera ensamma katt Evita. I juli blev hon ensam katt och jag tänkte att jag kollar hur det går. Jag ringde ett par uppfödare men ingen hade någon katt på några år att placera om och jag har fortfarande mina funderingar på om jag ändå inte måste vara oegoistisk och kanske hitta ett nytt hem åt min älskade Evita istället för att ta hem en ny katt.
Kanske någon här kan hjälpa mig resonera..?

Evita har aldrig varit ensam katt. Jag hade en bengal ett tag (lever tyvärr inte längre) och jag fick sedan hem Evitas mormor och allt gick jättebra. Dessvärre dog Zorinne p.g.a. cancer nu i juli.

Mitt "problem" är att jag även har tre hundar (jag har alltid haft många hundar så det är inte något nytt för Evita). Evita ligger mitt i flocken och hon blir putsad av dem o.s.v. så jag har inget problem där, problemet är ju att ta hem en äldre katt till min flock. Jag har läst på många omplaceringskatter och då är det ofta att de vill komma till ensamhem eller hem utan hundar eller barn då de är stressade.

Jag vill inte "börja om" med en kattunge. Evita är 6½ år och jag hade väl tänkt mig att det skulle vara en äldre katt i så fall om jag skulle ta hem en ny katt.

Det som gör att jag tvekar är att jag ju är mycket borta med mina hundar på kurser och skogspromenader med mera och jag har ständigt dåligt samvete över att hon är ensam, ännu mer nu sedan Zorinne dog. OK, jag skulle lösa ensamhetsproblemet med en till katt, men då skulle jag fortfarande ha dåligt samvete över att jag lämnar två katter ensamma (igen).

Så, därför skriver jag detta inlägg för att få hjälp i mitt resonemang.
Jag älskar verkligen min vackra Evita och vill egentligen inte lämna bort henne, men efter att ha pratat med uppfödaren och fått sagt till mig att "kanske hon skulle ha det bättre hos någon annan som har katt/katter och ha möjlighet att gå ut i inhägnad", så har jag funderat så jag nästan gått sönder…  

Evita har haft en kull men är kastrerad. Hon är registrerad, har en fin stamtavla (http://pawpeds.com/db/?a=p&id=813921&g=4&p=sia&date=iso&o=ajgrep)
och har ett fint temperament. Använder aldrig någonsin klorna, inga problem med att klippa klor osv. Man kan hantera henne hur som helst. Hon pratar/svarar mycket. Hon är sååå snäll!

Jag önskar lite hjälp. Det gör så ont i mig men jag kan inte vara egoistisk, hennes välmående måste gå före mitt ego. Och hon behöver mer människokontakt än vad hon får hos mig och hon behöver en kompis. Hon och Zorinne låg alltid omslingrade tillsammans. Jag är fullt medveten om att det kan vara besvärligt att hitta nya hem åt katter och om man prövar att det inte fungerar osv. Jag skulle aldrig tveka att ta hem henne igen om hon skulle hitta ett annat hem som inte fungerade.

Någon som kan hjälpa mig i mitt resonemang? Någon som kan ge henne ett nytt hem eller någon som tycker jag ska ta hem en katt (ej kattunge eller ung katt) och testa? Jag vill ju dock vara ärlig ändå och säga att jag är borta mycket…

Jag har prövat att få med bilder förut i meddelande (länge sedan nu), men inte lyckats. Om jag inte lyckas nu så finns bilder på henne på min hemsida och FB.
Hemsideadressen är: http://exofficios.weebly.com och på FB heter jag Lotta Berlin och har en Foxterrier som profilbild.

Jag har nog dåligt samvete över detta så jag hoppas jag slipper "hårda ord och förmaningar" till svar….

Annons:
Katti
9/15/15, 1:07 AM
#1

HUR mycket är du borta? Två katter som fungerar bra ihop har ju fantastiskt mycket sällskap av varandra, men att du inte vill lämna henne så mycket när du bara har en har jag full förståelse för!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

lottaberlin
9/15/15, 1:15 AM
#2

Jag jobbar heltid natt till att börja med. Borta från 20.00-07.00 cirka. Sedan då jag vaknar efter att ha sovit några timmar så är det ju ut med hundarna som gäller. Hem, äta lite och sedan kanske det är kurs eller träning på kvällen. Eller långis i skogen/utflykter osv. Hundarna är ju de som tar mest tid då de måste "ut" på olika saker. 

Ja, att ha sällskap av varandra är ju superbra, men som jag skrev, det tär på samvetet även det att lämna två katter, men finns det någon äldre katt som fixar livliga hundar så är det ju ett alternativ. Om det fungerar katterna emellan också givetvis.

Tjeja
9/15/15, 2:03 AM
#3

Ååh sån vacker dam! Tyvärr har jag inget bra hjälpande att säga just nu. För trött för det. Men vill bara säga att jag lider med dig i ditt dilemma när jag läser. Förstår att det känns jättesvårt för dig att hitta bra svar. Det beror ju alldeles på vad man hittar för alternativa hem eller katter. Varje situation och potentiell kattkompis är ju en unik situation som behöver bedömmas individuellt. Svårt att ge någon universal lösning till svar då. Kram

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

lottaberlin
9/15/15, 4:25 AM
#4

#3  - Tack snälla.
Ja det är svårt. Jag har (redan) varit på väg att ta bort mitt inlägg flera gånger, men  jag låter det ligga ett tag till. Kanske det löser sig.

Jag kom på att jag glömde skriva att hon är en rätt lugn dam också så det är inte nödvändigt med en livlig siames (kanske). Ibland tänker jag att hon är rätt lik en Ragdoll… Ibland är det svårt att hålla/lyfta henne då hon blir som en "trasa", hon liksom rinner ur händerna på en.  Hon välter sig alltid på rygg då man lyfter henne och slappnar av.  Så ja kan tänka mig att ta hem en "lugn" kattras också eftersom att hon själv aldrig har varit av den vilda och livliga typen.

kalindas
9/15/15, 9:19 AM
#5

Du kan inte tänka dej en hittekatt? Då gör du ju samtidigt en god gärning och din vackra Siames får en kompis. 🙂
Undvik att ta in en vuxen hona, för det går inte alltid så bra. Men en yngre kastrerad hankatt eller om du hittar en Siames, en fd. avelshane som har koll på hur tjejer fungerar.
Är det två katter så behöver du ju inte känna dåligt samvete för din katt.

Annars sätt ut en förfrågan om omplaceringskatt här.  Finns säkert någon som har en katt som behöver flytta.

/Elisa

Lejonhjarta
9/15/15, 1:57 PM
#6

Förstår hur du tänker, har åxå många djur som drar i mig och kräver min uppmärksamhet och tid. Är det pga tidsbrist och så som du inte vill ha in en liten? Annars så är det många familjer som en liten kommit in och det blivit så lyckat. Och dom så har ju ofta lättare att anpassa sig till alla hundarna. :-) Ja det är inte lätt men har du fler katter så är dom oftast rätt nöjda med det. Att sen ligga och sova bort dagen i mattes säng, är åxå nattarbetare, brukar inte vara något problem för dom. ;-)

Annons:
lottaberlin
9/15/15, 9:27 PM
#7

Hej igen.
Tack för svar.
Nja, jag vet inte riktigt. jag vacklar ju i mina tankar kring detta som ni förstår.

En del av mig vill inte ta in en kattunge då jag får känslan av att jag "alltid" kommer att få fylla på med en katt om ena katten dör och utan att bli missförstådd nu så är min tanke att jag inte ska ha fler katter efter Evita då hundarna tar mycket tid.

Jag älskar min katt och vill inte göra mig av med henne och tanken att ta en vuxen katt som är i samma ålder ungefär ger ju en chans att det i slutändan kanske inte blir så lång tid "ensam" om det skulle bli så. Fast jag både vet och fattar att en kattunge är enklare… Oavsett hittekatt eller raskatt.

Sedan så slås jag av tanken ibland att det kanske är mer min tanke/känsla på att hon ligger ensam hemma som gör ont?! Hon är en väldigt lugn och stillsam siames, sover i stort sett hela dagarna och blir aktiv på kvällarna. Även om jag är hemma alltså. Det är på kvällarna när vi sjunker ner i soffan som hon kommer och ligger med oss och givetvis när vi sover. Sedan så börjar hon kila ut i skymningen, det är då hon äter osv. 

Så - det  k a n s k e  inte är så jättesynd om henne som jag tror, eller?  

Jag leker med henne, gosar med henne, är ute tillsammans med henne, hon putsar på hundarna och blir "putsad" tillbaka av dem med mera. Jag kan ibland till och med ta med  henne ut i skogen då vi går ut. Hon är van att gå i sele och koppel.

Jag har ju liksom hakat upp mig på att en siames inte ska vara ensam… Jag har en väninna som har en ensam oriental och det går jättebra.
HUR synd är det om Evita?
Som sagt, min bild av henne liggandes ensam gör ont då jag alltid sett henne tillsammans med sin mormor, men jag är medvetet mer aktiv med henne nu sedan hon blev ensam katt. Kan hon leva med hundarna och mig som sällskap och trivas med det? Utan att må dåligt alltså. Trots ensamma nätter då jag jobbar och några timmar dagtid (då hon ändå alltid sover!) när jag är på skogspromenader.

Hon äter ju och är ju go och visar inga andra tecken på att misstrivas - hur jag nu skulle se det. Jag vet inte.

Jag stångas fortfarande med detta. Men nä, jag kommer nog inte klara av att göra mig av med henne trots allt. 
Äh, jag tror jag lämnar detta. Jag blir bara ledsen och frustrerad. Jag får fundera ett tag till.  Är det bara jag som har hamnat i denna sits? Att bara ha en katt menar jag. Eller skaffar alla ni andra en ny katt hela tiden? Jag förstår att många här har katteri och har kanske "bara" katter och då är det ju förmodligen inga problem, oavsett vad som händer.

Tack för att ni finns där i alla fall!

Tjeja
9/15/15, 10:00 PM
#8

Men varför inte prova att vara Jourhem för någon katthemskatt då?

Då har du ju bara katten "till låns" tills den blir adopterad och du behöver inte stå där med "en till katt" när din vackra flicka lämnar in! Blir den adopterad eller inte passar ihop med din kisse kan du få prova att vara jourhem åt en annan kisse i så fall! :)

Så har jag tänkt att göra med min ensamma kisse. För jag vill inte heller stå med en ny katt att fylla på med sällskap till när den äldre somnat in. 

När man är jourhem gör man ju dessutom något gott och ger en annan kisse en chans att få ett nytt och bättre liv med dig som hjälp på vägen :)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

lottaberlin
9/15/15, 11:06 PM
#9

#8
Det var ju en tanke!!!! Tack. Tål verkligen att tänkas på!
Dock är det ju det där med att jag har tre hundar. Men det kanske finns jourhemskatter som klarar hundar också?!
Hmmm. Tål verkligen att tänkas på!!
Tack!

Tjeja
9/15/15, 11:13 PM
#10

Det finns absolut! Kontakta ett katthem i din närhet, berätta om din situation och hör dig för. Personalen/arbetarna på katthemmen är ofta duktiga att kunna avgöra vilka kissar som kan gå ihop med vilka livssituationer och omgivningar. Kattföreningen jag fått mina kissar ifrån är jätteduktiga på att hitta rätt katt till rätt hem. Många jourhem har ju både hundar och andra djur. Det som kan behövas för en "ny" kisse i hemmet är ju oftast en liten introduktionstid bara så att jourkatten får bekanta sig i lugn och ro med de andra djuren men ändå känna sig trygg. Tex i ett eget rum med kompostgallerdörr för så den och hemmets djur kan nosa på varandra med trygg avskärmning osv.

Tar din situation på allvar och hjälper dig att hitta en rätt och passande katt gör dem i  alla fall om det är ett seriöst katthem. Vet ju inte var i landet du bor. Men det är ju fördel att hitta ett seriöst katthem/kattförening att vara jourhem åt. 

Fundera vidare du och lycka till!  ❤️

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

lottaberlin
9/16/15, 12:52 AM
#11

#10 - tack igen.
Jag bor i Uppsala och det finns Föreningen Samvetet här!

kalindas
9/16/15, 9:13 AM
#12

Att vara jourhem är absolut värt att kolla. 🙂 Alla föreningar skriker efter jourhem.
Tänk bara på att Siameser är lite "speciella" och en del accepterar inte att de kommer in okända katter titt som tätt. Kan bli stressade och må dåligt. Min Elliot började markera.  😕
Så jag har fått bli akuthem istället då jag inte kan ta in dem. Men kanske ett gäng övergivna ungar hade fungerat?

Som du berättar ovan så verkar hon inte lida så mycket av att vara ensam och har ju sällskap av hundarna. Hon hade säkert gillat en kompis, men verkar hon lugn och tillfreds så tror jag inte du behöver känna så dåligt samvete.
Min Smilla hade önskad de flesta katter jag skaffade efter henne till ett varmare ställe. 😉För henne var det hon och jag och hundarna, övriga katter dög som värmekudde ibland.

/Elisa

[SEQJOUZ]
9/16/15, 12:04 PM
#13

.

Annons:
Attacks
9/16/15, 1:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#14

Jeg har en nydelig ungkatt ( blir 1 år i januar) som elsker hunder. Vi fikk 2 schæfere i  vår/sommer. En voksen og en valp. Den voksne var ikke vandt med katt,men dem ble kjempegode venner på kort tid.

Gutten jeg har er bare verdens godeste. Han purrer hele tiden  og koser med både mennesker og dyr i all tid han er våken.

Jeg vil ikke tro det er noe problem å introduere denne gutten til Evita - for han er glad i alle han.

Hos meg pleier det sjeldent å være noe problem å introdusere nye katter, uansett alder. Vi har en veldig vennlig kattefamilie 🙂

Gutten min har hatt flere nesten-hjem, men så har det ikke blitt noe. Jeg har ikke strevd med å annonsere han så veldig aktivt heller, for jeg er så utrolig glad i han. Det er ikke en show katt, han har brune øyner, men han er verdens beste kosepus.

Jeg vet ikke om jeg kommer meg avsted til WWS i Malmø, men flere venner skal dit, deriblandt min venninne som jeg driver oppdrettet sammen med. Så der kan vi ta han med å levere eventuellt. Ellers er det bare å komme på besøk til oss også. Vi bor like utenfor Kristiansand på Sørlandet.

Legger inn noen bilder av ungkatten, og er du interessert, så ta kontakt for mer info på emailen min : attacks.cattery@hotmail.no

PS : Schæferbestisen er ikke syk, han er nettopp blitt kastrert.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

kalindas
9/16/15, 2:10 PM
#15

#14
Fin han är! 😍

/Elisa

[SEQJOUZ]
9/16/15, 6:47 PM
#16

Skaffa sällskap av en liksinnad till din söta hona det behöver inte vara en kat IV utan Cornish Rex, Burma, Somali, Abisinnier exempelvis går ju oxå bra 😊😉

Tjeja
9/16/15, 9:45 PM
#17

#11 Samvetet i Uppsala är en jättebra och seriös förening absolut värd att kontakta. Såvida du inte faller för det frestande erbjudandet med den söta "gosepus'en" i #14 ! ;-b

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

berthagenn
9/18/15, 2:36 PM
#18

Åhhh stackars dig. Känner så för dig. Jourhem känns som en bra ide! :-) Kram

lottaberlin
9/20/15, 12:07 AM
#19

Tack alla för svar och extra tack till #14, men jag har fått kontakt med en kvinna som jag nog kommer ta hem en katt från om dryga månaden. En oriental så det blir en "likasainnad" :-)
Jag hoppas att det kommer att gå bra,  annars kanske jag hör av mig till dig Attacks!

Tack igen alla för tips och omtake.

Tjeja
9/20/15, 1:14 AM
#20

Vad roligt att det verkar lösa sig! Håller tummarna att det blir en lyckträff som matchar in i flocken perfekt! ♡

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
lottaberlin
9/20/15, 5:03 AM
#21

#20 Tack!

Attacks
9/20/15, 5:12 PM
#22

#Lykke til lottaberlin 🙂

Til helgen som kommer skal vi ta med oss Seven Sins  på tur, da vi skal på besøk til venner. En dame skal møte gutten vår samtidig, og blir det klikk, så reiser han hjem med henne. Hun lette også etter en som var god venn med hunder ,da hun også hadde 2 hunder selv. Har mixet følelser, men mest fordi det blir så hard å la han reise, hvis vi reiser tomhendt hjem igjen.  Han har en veldig spesiell plass i hjertet mitt.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

lottaberlin
9/20/15, 10:00 PM
#23

#22 - Lycka till!!!
Jag vet hur jobbigt det är att skiljas från sina fyrbenta, men vi håller alla tummar vi har för att det blir superbra! ❤️

Lejonhjarta
9/20/15, 10:53 PM
#24

Lycka till! 🙂

berthagenn
9/21/15, 9:02 AM
#25

Lycka till!

4barnsmor
9/21/15, 6:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#26

Vi har 3 st siameser - Enzo, Ezther och Flizan, 4-5 år,  som behöver nytt hem p.g.a att det inte fungerar i flocken här hemma. De kan komma ensamma, tillsammans alla tre, eller 2 till ett nytt hem. Alla siameser är vana vid hundar och barn.

Om du är intresserad kan du kontakta mig så ska jag berätta mer om deras personlighet.

4barnsmor
9/21/15, 6:57 PM
#27

Oj, vet inte hur man snurrar bilderna så de kommer rätt… Någon som vet?

Annons:
Tjeja
9/21/15, 8:40 PM
#28

#26 Oj 3 kissar du behöver omplacera, varför så många? har du uppfödning?  Tre stycken är ju en hel flock bara de! 🤐

Varför passar dem inte in längre? 😕

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

4barnsmor
9/21/15, 10:31 PM
#29

#28 Har 5 siameser och behöver omplacera 2-3 st då vi har osämja i kattflocken. Jag har haft uppfödning men har avvecklat den för ett par år sedan. Mina katter blev då kastrater och jag har dessutom fått tillbaks en katt från fd kattungeköpare p.g.a allergi.

MissMaven
9/22/15, 2:31 PM
#30

#27, bilderna var roterade från början, de var uppladdade så.

Jag fixade två, men tog bort den tredje av misstag, PM:a mig eller ladda upp den hit igen, så fixar jag dina bilder.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Jossefina
9/26/15, 2:46 PM
#31

Hon skulle kunna komma och prova å bo hos mig Simon och Indra om det inte löser sig :)

lottaberlin
9/30/15, 5:45 AM
#32

#31. Tack för erbjudandet, hoppas dock att Evita och hennes blivande nya kompis ska komma överens. Annars så hör jag av mig igen ;-).

Tjeja
9/30/15, 8:37 AM
#33

#32 berätta gärna hur det utvecklar sig och går för evita o nya kompisen. Håller alla tummar o tår att dem snabbt blir bästa vänner! 💕

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

berthagenn
9/30/15, 3:12 PM
#34

Håller alla tummar och tår för att detta går bra.

Annons:
lottaberlin
10/3/15, 2:45 AM
#35

Tack igen.
Ja, jag ska höra av mig då allt är klart. 🙂
Inget datum är bestämt ännu och ungarna hon har just nu ska ju flytta m.m.  Så, i bästa fall i början av november. 👋

Tjeja
10/3/15, 9:01 AM
#36

Ah Ok. Väntar med spänning o fortsätter tumhållning! ;-)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

S*Cupcakes
10/7/15, 7:27 PM
#37

Vad skönt att det löste sig :)

Jenny - Sajtvärd på Siames iFokus

lottaberlin
11/23/15, 11:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Här kommer den utlovade uppföljningen:
Evita har fått hem sin kattkompis nu och allt har gått över förväntan bra! På mindre än en vecka har de blivit goa vänner och sover tillsammans och det känns jättebra. 😃

Tack för alla tumhållningar och lyckönskningar! Skickar med en bild på vackra Lily!❤️

Tjeja
11/24/15, 8:02 AM
#39

Yaay grattis vad roligt och skönt att det gått så smidigt och bra! :-D ♡

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

kalindas
11/24/15, 8:50 AM
#40

Härligt!

/Elisa

berthagenn
11/24/15, 12:23 PM
#41

Wieeeee! Så roligt! <3

Annons:
Attacks
11/25/15, 2:21 AM
#42

Hærlig at det løste seg så bra!! 👍

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

carinbrack
11/25/15, 11:17 AM
#43

Solskenshistoria!

lottaberlin
11/25/15, 9:56 PM
#44

Tack alla! 🌺

Lily är en fantastisk katt. Mjuk och mild i sinnet, nyfiken och pratsam är hon också. Jag är så glad🙂

Upp till toppen
Annons: