Annons:
Etikettkattprat
Läst 3238 ggr
cado
2015-08-02 20:37

Personlighet/Allmänt temperament

Hej! :-) 

Jag och min sambo var tidigare inne på att skaffa hund, men eftersom vi är gamla kattmänniskor känner vi trots allt att det är en eller två katter vi vill skaffa och inte en hund. :-) 

Vi har tittat runt på lite olika raser, dock har båda två fastnat för siameskatten. Vi skulle jättegärna vilja höra lite av era personliga upplevelser med siameskatten är. Är dem trevliga? Pratiga? Närgående? :-) 

Vi söker en ras som:
- Är kelen, gärna en "knäkatt" 
- Social, vill gärna vara i samma rum 
- Ska kunna vara innekatt (vi bor i lägenhet) 
- Korthårig 

Självklart så är personligheten väldigt individuell på katter men det finns ju alltid ett försök att avla fram ett visst typ av beteende. Tror ni att siamesen skulle kunna passa hos oss? Vi skulle också gärna vilja ha två. Går det att blanda raser? Att man till exempel har en siames och en russian blue? Eller är det bäst att ha två katter från samma kull? :)

Annons:
cado
2015-08-02 20:39
#1

….och en fråga till ;) 

Jag har sett två olika typer av utseenden på siameskatten. En som har en bredare näsa och en som har ett mer "standardkatt" utseende. Hur kommer det sig? Är det olika raser inom siames? :)

Lejdet
2015-08-02 21:59
#2

Hej, det låter som att siames /oriental passar er utmärkt! Det finns traditionella sk. Thai-siameser och sedan finns det mera "moderna" siameser. Jag själv som är uppfödare har faktiskt aldrig haft förmånen att få träffa en thai-siames, men jag tror att de har samma temperament.

Lejdet
2015-08-02 22:02
#3

Jag säger bara att har man en gång haft dessa katter, så kan man aldrig tänka sig en annan ras. De är mer hund än katt och oerhört sociala och intelligenta.

cado
2015-08-07 11:40
#4

Hej igen! Förlåt för sent svar, kom precis hem från utlandet! :-) 

Tack snälla för hjälpen! Finns det ett mindre eller större utbud av that-siameser vs. "moderna" siameser? :-) Tror att vi är mer intresserade av thai-siameser. 

Åh vad roligt att höra! Det är precis så som vi vill ha våran katt, mycket kel är alltid mysigt! Är det så att dem kommer och vill mysa i sängen och soffan och så vidare? För det vill vi gärna :-) 

Har du själv siameser? Vilka färger finns det? :-)

Jessicahagstrom94
2015-08-07 21:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Siameser är helt fantastiska och ni ångrar er aldrig om ni köper två såna (för en siames ska inte vara ensamkatt). Min Kozmoz är pratglad, social, lekfull, snäll, gosig & rolig. Han älskar mat, att leka & att mysa med både människor och hans kattkompisar. Han är ju dessutom väldigt vacker! Precis som alla siameser.

[SEQJOUZ]
2015-08-08 09:09
#6
Annons:
Upp till toppen
Annons: