Annons:
Etikettkattprat
Läst 2183 ggr
Pugge
2015-07-19 12:38

Ras eller rasvariant?

Hej!

Fortsätter min jakt på mera kunskap. Menar heller inte att förarga någon så jag ber om ursäkt på förhand om någon tar illa upp… men jag undrar lite (efter att ha kikat runt på diverse sidor) över att man i många fall verkar blanda raser inom kat.IV. Det som gör mig konfunderad är om man då verkligen ska prata om rena raser eller kanske mera om rasvarianter? Än mer förvirrad blir man om man tittar på engelskspråkiga sidor.

Jag vet att man i en del fall håller på med utparning, inkorsningar etc.  Ibland då för att stärka avelsbasen och få in eller få bort vissa egenskaper, men även när man försöker att få fram nya raser. Har sökt lite här och var utan att få något riktigt grepp om förhållandet. På några håll vad gäller just kat.IV verkar man hålla strikt på att det enbart är en viss ras i stamtavlan medan det på andra håll är så att man parar syskonraser som siameser med orientaler osv. utan att det verkar vara något hinder för att sedan separera upp avkomman i olika raser.

Just när jag tittar på siameser verkar det som sagt alltså vara väldigt vanligt att man blandar vad som de facto ändå sägs vara olika raser. Kan man i dessa fall då verkligen säga att t.ex. en siames är renrasig om den har ett antal orientaler i stamtavlan i en ganska nära (typ pappan eller mormodern) koppling?

// Niclas

Annons:
[SEQJOUZ]
2015-07-19 16:42
#1

Inom kat IV finns följande: Siames, långhårig Siames (Balines) Siames som bär långhårsanlag s.k Variant, Vitfläckad Siames och Långhårig Vitfläckad Siames, Oriental, långhårig Oriental , Oriental som bär långhårsanlag s.k Variant och Peterbald en nakenkatt som är Oriental men som har olika typer av "päls". SIA, BAL, Sys, Syl har blå ögon och OSH, OLH och Peterbald har gröna. Det finns vita Siameser/Balineser och även Vita Orientaler. Alla är samma ras men det som skiljer dem åt är färg, mönster och pälslängd eller helt avsaknad av päls samt deras ögonfärg  Inom långhårsaveln använder vi oss av både långhår och korthår inom siames och Oriental för att förbättra typen hos långhåren såsom större öron med bredare bas, bättre placering, rundare topp och elegans och längder. Ett långhår skall vara i samma typ som korthåren och dit har vi nu börjat komma vilket är roligt. Fördelen vi har inom långhårsuppfödningen som jag tillhör är vår breda avelsbas då vi i vår avel andvänder alla inom ka IV förutom Peterbald och i viss mån den vita Sia/Osh men är man insatt i den aveln så kan man med fördel även ha dem i sin avel  så kort och gott är alla samma ras 

yahtzeecats
2015-08-09 14:58
#2

#1 Du menar att alla är samma Kategori, eller att de är syskonraser. 

Siames, oriental, seychellois osv är inte samma ras. De räknas som olika raser inom samma Kategori, i alla fall i FIFe. Här kan man se vilka raser som är godkända i SVERAK/FIFe:

http://www.sverak.se/kattraser/

En del väljer att avla med samma ras, och andra väljer att para olika raser inom samma Kategori.

Ville bara förtydliga detta :-)

När man väljer katt och om man är intresserad av den genetiska mångfalden hjälper det inte generellt att bara titta på om det finns flera raser representerade i stamtavlan. 

Man ska istället titta på inavelsgraden i stamtavlan. Den kan vara hög  eller låg för katter som har flera raser i stamtavlan. Den kan likaså vara hög eller låg för katter som har en och samma ras i stamtavlan. Hur den genetiska mångfalden ser ut i en stamtavla, och i en ras, beror på vilka/hur många individer och linjer uppfödarna valt att avla/linjeavla  på. 

I SVERAK:s databas stambok.sverak.se kan man söka på katter och deras inavelsgrad, ett tips är att titta på 6 generationer på föräldradjur till en kull man är intresserad av.

Stort lycka till med sökandet av katt #1!

[SEQJOUZ]
2015-08-09 15:43
#3

Nej du har inte fattat fel dessa föds i samma kullar och är samma ras…varför man kallar dem kusinraser kan jag inte förstå 😉 det som skiljer dem åt är mönster och färgteckningen och utefter detra kallas dem olika. SYS kommer 2016 att heta SIAMES med vitfläck och då skulle den byta ras 😉 det är nog bara en tidsfråga innan BALINES heter Siamesiskt Långhår…Hur kan kattungar med samma föräldrar i samma kull men med olika mönster o färg o pälslängd vara olika ras…😉😉😉

Pugge
2015-08-10 21:05
#4

Det var lite det jag tänkte, dvs. att det borde ju vara samma ras om än med varierande färg och päls. Det kändes liksom lite udda att dela upp varianter i olika rasbeteckningar när det som sagt alltså kan vara fråga om individer med samma föräldrar.

MissMaven
2015-08-11 16:09
#5

Jag håller med #2. Det finns fler aspekter här. Vi delar orientaliska katter i olika raser och det är gjort mest baserat på deras pälslängd, ögon- och pälsfärg men också på deras historia.

Siames, balines, orientaliskt korthår och långhår, seychellois korthår och långhår är definierade som olika raser (dock syskonraser) inom FIFe. Från och med nästa år kommer seychellois också att kallas för siames (genetiskt sett är det en siames med vitflläck, dvs en katt av orientaliskt typ med vit spotted gen S, och himalaya gen - dubbla anlag för mask).

Olika uppfödare jobbar med olika saker. Temperament, mönster, typ osv. Vissa jobbar tex med katter som har S anlag (spotted), vissa med maskade, vissa med lånhåriga, vissa med mönstrade, vissa med helvita (dominant vit gen, W). Vissa ävlar tex enbart på katter som har maskade katter långt bakom i stamtavlan.

Det är olika vad vi kallar de syskonraserna inom olika förbund; det har ändrats genom tiderna, och det kommer förmodligen att fortsätta ändras. 🙂

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Upp till toppen
Annons: