Annons:
Etikettkattungeprat
Läst 2314 ggr
[Gostrollet]
7/14/15, 7:54 PM

Osocial siames

Hej! Har sedan innan en maine coon och har köpt en siames. Blev förälskad i denna ras då dem är så personliga och mysiga. Kattungen är nu 17 veckor och har aldrig velat bli klappad. Visar inget intresse för människor utan håller sig till min mc-hona… Har aldrig sovit i sängen, soffan brevid en eller någonting liknande. Sover den inte med min andra katt så ligger den själv o sover. Är detta vanligt? Vad ska jag göra? Mvh Ledsen ägare

Annons:
Tjeja
7/14/15, 8:06 PM
#1

Vad märkligt.. Har du pratat med uppfödaren?

Kanske att ni bara inte klickar tillsammans riktigt? 🤔

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Therese
7/14/15, 8:14 PM
#2

Kan det inte bero på åldern då? Det kanske kommer mer och mer ju äldre den blir :)

OberonsMatte
7/14/15, 8:26 PM
#3

Hur länge har hon bott hos dig? Undviker/är hon rädd för dig? Hur reagerar hon när du försöker leka med henne?

Sajtvärd Katter iFokus

[Gostrollet]
7/14/15, 8:37 PM
#4

I dryga 3 veckor. Hon är inte rädd hon bryr sig bara inte. Vi leker ofta med vippan tillsammans och det går bra…

OberonsMatte
7/14/15, 8:58 PM
#5

Jag tycker att det är väldigt positivt att hon söker närhet hos din andra katt och så småningom kommer hon säkert göra det även hos dig. Än så länge är ni relativt nya för varandra och kattungar är sällan särskilt intresserade av att gosa.

Lek och god mat är troligen det bästa sättet att få henne att uppskatta dig. Var också uppmärksam och försök lista ut hur hon vill att närheten ska vara. En del katter vill absolut inte bli burna, men ligger gärna i knät. En del uppskattar att lyftas upp, men ogillar att ligga i knät. Andra vill bara ligga tätt intill på ett speciellt sätt. En del vill bara klappas i pannan och strykas i ansiktet, medan andra gillar helkroppsmassage… Variationerna är oändliga.

Jag har visserligen ingen siames, men ingen av mina katter var särskilt gosiga som kattungar. De har blivit mer och mer gosiga med åren, men var och en på sitt eget speciella vis. Det är det som gör dem personliga tycker jag!

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
7/14/15, 9:05 PM
#6

Va, försvann du nu?!🤔

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
Tjeja
7/14/15, 10:23 PM
#7

#5 .. om man nu har köpt en katt av en speciell sort just för att man vill ha en kelkrävande knäkatt… då förstår jag också ts om hon är besviken när kattungen inte tyr sig till henne alls.

Visst många kattungar är mer intresserade av lek än gos. Men som jag förstår det Ts skriver så är det nog över huvud taget som ungen föredrar kattsällskapet framför uppmärksamhet från några människor.. och tja.. det är ju kanske inte riktigt det siameser är kända för.. om man säger så..

(personligen skulle jag antagligen tycka det var skönt med en katt som inte klättrade på mig för uppmärksamhet hela tiden däremot)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

OberonsMatte
7/14/15, 10:36 PM
#8

#7 Tja, jag har jättesvårt att förstå hur man kan ställa krav på att en liten kattbebis ska älska sin ny ägare på en gång och visa det! TS verkar väldigt otålig och omogen enligt min åsikt, särskilt som hon tog bort sitt användarkonto så fort hon inte fick gehör för att det var fel på kattungen.

Sajtvärd Katter iFokus

[SEQJOUZ]
7/14/15, 11:17 PM
#9

Detta har jag aldrig varit med om vare sig när jag köpt mina kat IV katter eller sålt kattungar eller låtit vuxna bytt hem. Kattungar ÄR keliga och SKALL söka sig till sin ägare. Mår kattungen bra och är frisk? Jag tycker du skall kontakta uppfödaren för att få stöttning och råd med detta…för själv skulle jag bli jätte orolig om jag sålt kattungen och det blev så här och skulle inte tycka om att läsa om det här på SIF så kontakta uppfödaren, du gör inget fel men man bara älskar och bryr sig om alla sina kattungar så mycket som uppfödare 💗 det skulle jag ha uppskattat  u

Attacks
7/15/15, 12:26 AM
#10

De orientalske rasene er kjent for å være usedvanlig utadvendte,busige,trygge og sosiale - dem skal ikke trekke seg bort fra en situasjon, dem skal normalt gå rett på og er kjempenysgjerrige og glade . Avvik kan dukke opp, vi har også fått en meget sjeldent gang en noe mer sjenert kattunge - men det er ikke ofte det hender - takk og lov! Dem liker uansett mennesker og kos. ❤️

Hvis kattungen er fullt frisk, så, etter det jeg kun leser her, så har ikke kattungen et godt rasetypisk gemytt, dessverre. Det trenger ikke være dårlig sosialisering,men rett og slett en dårlig genetisk greie.  Selv burkatter i enkelte utenlandske oppdrett er ikke usosiale på det viset der.

Vi har hentet små og voksne katter hjem, og alle de små har vært utpreget sosiale og tillitsfulle. Med et par unntak, litt forsiktige,men dem har alle vært glad for å ligge i armkroken å kose uansett.  Om en kattunge er litt småredd en dag eller 2 - det er nå helt ok, men ikke i mange uker.

Jeg opplevde i mitt B kull et kull på 7 balinesere, for dem var kjemperedde, uansett hva jeg gjorde. Sånn skal ikke rasen være. Det endte med at jeg solgte dem for vaksiner,chip og stamtavleregisterering - intet annet, for jeg skjemdes sånn over gemyttet på dem. Jeg beholdt en av hunnkattungene i kullet, og parret bevisst med supergodt gemytt på hannkatten - vi opplevde aldri slike gemytt på kattungene igjen - for det var altså ekstremt. Men jeg ville ikke avle mer på foreldrene  - det var en skikkelig nybegynnerfeil.  Men ihvertfall, resten av dette redde kullet - jeg var ærlig om det til kattungekjøperene - og alle fikk gode hjem, men eierene måtte utvise veldig masse tålmodighet. Dem gikk ikke i avl. Dem visste ihvertfall hva dem fikk i hus.  For det er viktig å være ærlig. Enten det er en skikkelig pratemaker, aktiv gladloppe eller den litt mer skeptiske og forsiktige kattungen - alle skal komme til riktige hjem, og dem må vite hva dem får.   Såpass personlighet viser en kattunge hjemme hos oppdretter også før den flytter🙂

Vi hadde forresten en litt småredd kattunge i et kull i fjor, den gav vi vekk til gode venner, for jeg visste ikke hva slags pris vi skulle sette på kattungen. Hun betalte dyrlegeutgiftene bare. Kattungen vokste opp med barn,hunder og annen katt, og er i dag hele husets store utadvendte koseklump( kastrat) - den trengte bare litt ekstra tid. Men den gikk uansett ikke å trakk seg vekk fra mennesker.   Men det kan være jeg bare er ultrakresen, for jeg vil alle mine kattunger skal  være superhappy og utadvendte både med gjester som kommer på besøk og hvordan dem er i nye hjem. Dem skal være "først i køen" og dem skal elske kos og oppmerksomhet - for det er det som er siameseren/orientalske rasen for meg - og derfor jeg elsker rasen. 👍

Håper det order seg med masse TLC for katten din, til TS - men jeg kan godt forstå vedkommende er skuffet over å ha fått en katt som ikke er typisk til rasen å være.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

kalindas
7/15/15, 9:29 AM
#11

Ser att TS avslutat sitt konto. 
Men det jag är nyfiken på är om katten kommer från ett katteri där den kanske haft mer kontakt med andra katter än med människor?
I så fall så är det ju naturligt att den söker närhet hos den den känner mest naturlig trygghet med.

/Elisa

Pugge
7/15/15, 9:40 AM
#12

Alla är vi ju individer, djur såväl som människor. Nu har jag inga kat. IV-katter (ännu), men de jag har påminner ju till viss del då de både är sociala, aktiva och ibland även ’pratiga’. Däremot skiljer de sig en del åt i övrigt på vilken typ av kontakt de vill ha och när. Både ryssen och bombayen bestämmer själva när det är dags för att ha närkontakt. Den senare gillar inte heller att bli upplyft medan ryssen gillar att åka med runt på en axel när tillfälle erbjuds. Burman är däremot nästan överdrivet social, ja rentav ofta rent klängig och ska gärna tvångsgosa så fort man syns till. Man kan även väcka honom när som helst och han är alltid med på noterna. Ingen av dem var dock superkelsjuk från början, däremot var de alla kontaktsökande. Oavsett vilket så kan man ju dock  inte tvinga någon att visa tillgivenhet utan det är väl mera något som kommer efter att närhet och förtroende har etablerats. 

Sedan tror jag att lite även handlar om vilka grundförutsättningar som erbjudits. Många av oss tillbringar en hel del tid utanför hemmet då jobb och annat ändå tar viss tid. Själv har jag därför sett till att ta långsemester när jag fått hem en ny katt. Då har vi i lugn och ro fått tid att bekanta oss med  varandra. Tror även det är bra att inte nykomlingen är helt solo med de andra katterna (som även de reagerar på förändringen) i en helt ny miljö utan direkt kan se att husse (eller matte för den delen) är del i gruppen. Det är ju onekligen en ny och omvälvande tid i en liten katts liv att komma till en helt ny plats… så att den är lite avvaktande till en början är nog inte helt onormalt. Att kela mm. brukar mera komma med tiden när allt nytt är utforskat, rutiner har satts osv. De katter jag har tycker jag bara har vuxit med tiden allteftersom deras personligheter har utvecklats.

Just my two cents worth…

 // Niclas

Upp till toppen
Annons: