Annons:
Etikettkattprat
Läst 1415 ggr
berthagenn
6/24/15, 11:00 AM

Tratt, hur länge?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla på forumet!

Min yngste siames som är en FW-kille Storm;  har fått ett elakt sår mellan ögat och örat. Detta uppstod i lördagskväll och måndag morgon såg det förfärligt ut och jag var hos veterinären och fick en tratt….För att hålla detta fint och att det skall läkas får han ha en tratt på sig som sagt. Jag vill inget hellre än att ta av tratten….De andra siameserna är så goa och vill gärna tvätta honom.

Dock så undrar jag vad ni anser här inne hur länge han skall ha denna på sig? Vad tror ni tidsramen är för att detta ska läka fint och att han kan klia sig utan att det blöder?

Tycker så jäkla synd om honom - dock verkar det som om han lider mindre än mig ska jag villigt erkänna….

Hans blick och att han oftast bara ligger still känns skumt faktiskt.

Vill ge honom friheten men hur länge till innan han blir fri tror ni?

Annons:
Rafflan
6/24/15, 11:05 AM
#1

Om dem andra katterna tvättar honom bör du sära på dem annars kommer dem orsaka så såret tar längre tid att läka.

Troligen emellan 5-14 dagar tror jag det för ett sånt ytligt sår att läka :)

berthagenn
6/24/15, 11:48 AM
#2

Tack för ditt svar! ❤️

5 dagar minst???? Åhhh. Det kommer kännas som en evighet!!!!

Det är gammelsiamesen Ruben som vill tvätta honom. Dock är min sambo hemma hela tiden och håller ett öga på dem.

De verkar som de fattar att de inte får röra honom dock nu. Siameser är så smarta och upphör aldrig att förvåna mig. Dessa ljuvliga varelser!!! ❤️

Rafflan
6/24/15, 11:51 AM
#3

#2 beror på hur bra det läker kan behövas så länge som 14 dagar om du har otur…

berthagenn
6/24/15, 11:52 AM
#4

Såret vet jag än idag inte hur detta har uppstått trots mitt extremt kattvänliga och ekovänliga hem. Är så noga med att använda såpa t ex. Vet ju hur nyfikna de är och öppnar dörrar och så. Detta är ett stort mysterium. Han kanske har fått något kladd på sig som kliat sönder honom. Suck.

berthagenn
6/24/15, 11:54 AM
#5

Okej. Då får det vara på i 14 dagar. Jösses vad jag saknar att se honom fri.

Har du tagit av tratten emellanåt? Jag känner att jag kanske gör det värre om jag tar av den?

berthagenn
6/24/15, 11:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#6

mer bilder

Annons:
kalindas
6/24/15, 12:02 PM
#7

Ser ut som någon typ av allergisk reaktion eller är det rakat runt såret?
Har de fått något annat att äta än normalt eller har du t.ex. bytt tvättmedel?

/Elisa

Rafflan
6/24/15, 12:23 PM
#8

#5 jag brukar ta av tratten när vi ligger och gosar för då har jag ju 110% koll :)

berthagenn
6/24/15, 2:25 PM
#9

Hej alla! Och tack för era svar! Ni förstår mig så väl här inne. ❤️

Det var inte ett ”sår” ifrån början. Han har nog gnuggat sig mot något, vad vet jag inte. Har inga medel framme (inlåsta) och är en stor miljö- och kattvän. Hela mitt hem är väldigt kattanpassat. Dessa busfrön kan ju ha hittat något - VAD - vet jag inte ännu. Letar och kollar. Jag har iofs varit ute en liten sväng med dem på vår lummiga innergård….Hmmmm. 🤔

Jag har baddat med klorhexidin och idag såg det MYCKET bättre ut idag. Torrt och ”hårt” så att säga. Något har han fått på sig som han inte tålde. 

Var så rädd att det skulle bli infekterad och ”gå in i ögat”….USCH!

Mysteriet fortsätter. 😭

berthagenn
6/24/15, 2:26 PM
#10

 #8 Hej Rafflan!

Blir det inte jobbigt för katten när du sätter på tratten IGEN?

Lejdet
6/24/15, 2:59 PM
#11

Jag skulle badda med kolloidalt silver

berthagenn
6/24/15, 3:02 PM
#12

What? :)kolloidalt silver? Grymt tips Lejdet! :-)

Har tyvärr aldrig hört talats om detta! Ska köpa detta direkt efter jobb!!!!!

herregud så hönsig man blir på sina små. Tack för att ni finns. Känns bättre nu faktiskt.

MissMaven
6/24/15, 3:10 PM
#13

Jag kan rekommendera den här sårsalvan: http://www.petworld.se/kruuse-manuka-g , den är jättebrå!

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Annons:
berthagenn
6/24/15, 3:13 PM
#14

Tack för alla tips! Ska köpa på mig allt. 🤓Det var länge sedan alla 4 var sjuka av något eller så. Nu ska jag köpa allt som ni tipsar om, för när det väl händer så går det så fort från klåda till sår.

TACK än en gång!!! ❤️jag uppskattar er input enormt!

berthagenn
6/24/15, 3:15 PM
#15

denna honungssalvan är den bäst eller vad tycker ni? för detta sår ni ser på bilden?

MissMaven
6/24/15, 3:39 PM
#16

Jag skulle testa använda salvan på sår från bilden.

Honungssalva används inom vård, tom på människor. Det finns mycket forskning på den, den gör att sår läker fortare och dödar tom multiresistenta bakterier. 

Kolloidalt silver som Lejdet nämner har fått mycket dålig press på sistone, pga kvacksalveri, men den används också inom vård just på sår, och den är bakteridödande och kan absolut användas för sårtvätt. Du får välja. 🙂

Fick inte katten Fucidin salvan från veterinären? Eller behövdes inte den?

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Rafflan
6/24/15, 3:54 PM
#17

#10 nej dem hade inga problem med att ta på tratten igen efter myset :)

berthagenn
6/24/15, 4:21 PM
#18

tack för alla svar! Kommer att spara dessa tips, för jag vet att ni är bättre än en veterinärer ibland. Och ni kan så mycket!

KRAAAAAAM från en hönsmamma

Upp till toppen
Annons: