Annons:
Etiketthälsa
Läst 4525 ggr
Afrejd
2015-06-20 22:01

Öronskabb?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Börjar oroa mig över min siames öron. Ena dagen syns ingenting och andra dagen ser de lite värre ut. Idag var de inget i ena örat och i andra såg de ut som på bilden. Jag misstänker att det bara är vax. Hon är innekatt och de är även min andra katt. Min andra katt har inget i sina öron. Jag funderar på veterinären men ville kolla med er vad ni tror, öronvax eller öronskabb? Har inga erfarenheter av skabb så jag vetinte hur de ser ut.


Annons:
Inkanyezi
2015-06-20 22:33
#1

Ja, det ser ut som öronskabb. Skabben har också en ganska specifik lukt, men om man inte har känt den förr, så kanske man inte ser den som märklig. Det är en sötaktig lukt, och det bildas mer öronvax än normalt.

Skabbdjuren lever i vaxet, och man kan se dem i mikroskop, men de är mycket små, så man får smeta ut vaxet ordentligt och ha ett bra mikroskop för att ha en chans att se dem.

kalindas
2015-06-20 22:44
#2

Åk du in till veterinären så de får kolla i öronen om du är osäker. Kan vara svamp också, lika bra att göra en koll.
Skabb om det är mycket ser ut som kaffesump ungefär. Har det bara lite kan det se ut som ovan. Ofta är katterna lite påverkade och kliar sig eller skakar på huvudet.

Sen kan det vara vax också. Så har hon inte ont av det så köp öronrens/tvätt som är till katter och droppa i gnugga och rengör. Återkommer det eller om katten är påverkad så åk in och ta ett prov.

/Elisa

[SEQJOUZ]
2015-06-21 19:57
#3

Vänd på ett dricksglas och lägg det på det då ser du hur dem kryper iväg  även om det inte syns på din andra katt så har den det garanterat då det är mycket smittsamt, äldere o yngre katter har oftast omt av det då deras immunförsvar är svagare. Kontakta Vet innan det blir öroninfektion och så katten slipper den hemska klådan och behandla båda. Kattungar får skabben ofta från sin mamma 

kalindas
2015-06-21 20:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#3

Behöver inte vara skabb. Kan vara att det är en liten skitgris också. Hade ett gäng kattungar med riktigt grisiga öron och där var ingen skabb. 🙂
Caramel som på bilden är ganska smutsig i öronen. Men det är smuts/vax och hon varken kliades sig eller skakade på huvudet. Vilken en katt men skabb i öronen nästan alltid gör.
Men som sagt, vill man vara helt säker så bör man kolla upp det.

/Elisa

Afrejd
2015-06-21 21:35
#5

Vart får dom det ifrån då?? Är ju som sagt innekatter, kan väl inte bara komma från ingenstans ?:o Jag tror också de är skit , vax . För googlat lite på öronskabb och det ser inte riktigt ut som de. Och som sagt ena dagen är inget alls. Och hon har jätte känsliga öron och alltid haft, råkar man blåsa lite på dom eller andas på dom skakar hon på dom men annars gör hon inte det . Luktar inte ur öronen heller. de.


kalindas
2015-06-21 22:20
#6

#5
Kliar hon sig inte eller skakar på huvudet. Så prova med någon mild öronrens till katt och torka ur öronen väl. Återkommer det så kan du ju kolla upp det.

Skabb kan man dra med sig utifrån. Men det smittar inte så extremt som många tror. Då får den katt eller hund man varit i kontakt med varit väldigt kraftigt påverkad. Fick in skabb på alla här förra året med hittekattbebisarna. Det tog sin tid att bli av med det. Men nu verkar det äntligen försvunnit för denna omgång.
Noggrann rengöring, gärna med lite barnolja i öronen, stronghold x 2, så ordnar sig det mesta. 🙂

/Elisa

Annons:
Inkanyezi
2015-06-22 00:00
#7

Det stämmer att innekatter inte brukar få öronskabb, men bilderna på öronskabb som finns på nätet visar i regel väldigt svåra angrepp, och i de flesta fall är det inte så mycket vax som man kan se på en del av bilderna. Det finns också minst tre andra parasiter utöver öronskabben som ger liknande symptom. För att vara säker på om det är öronskabb brukar man titta på vaxet i mikroskop eller titta med förstorande otoskop i hörselgången. Skabbdjuren är väldigt små, men de ser ut som ljusa prickar som rör sig i det mörka vaxet när man tittar in i örat. 

Man ser dem inte med blotta ögat.

Afrejd
2015-06-22 10:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Inget i ena örat


Afrejd
2015-06-22 10:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Lite i andra för nån dag sen. Men idag nästan ingenting.. (bilden är från nån dag sen)


kalindas
2015-06-22 11:24
#10

Åk in och kolla så slipper både du och vi spekulera. 😃

/Elisa

Afrejd
2015-06-22 17:27
#11

Ska prova göra rent först för nästan helt säker på att de bara är skitit öra :)


Upp till toppen
Annons: