Annons:
Etikettavel
Läst 2882 ggr
Fielie
5/16/15, 11:51 PM

låna ut hankatt /chipkastrera

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har lite funderar kring min pojk, han är en siamese foreign white och hans namn är FI *Albapanther Bobby James http://stambok.sverak.se/Stambok/Visa/385290 Mer bilder finns på våran hemsida http://matreiyas.snabber.se/

Det finns avelsplaner, men ganska långt fram åtminstone ett halvår, så dels en förfrågan om det finns intresse att låna, främst rena siameshonor, han är ju ren siames i många generationer.

Dels har jag funderingar kring chipkastrering, har aldrig använt det på hane förut, däremot på en hona, hon var lugn i ett och ett halvt år och har fått två kullar efter det. Vad har ni för erfarenheter, hur länge blir de lugna, får de ungar efter det? Om man väljer att avbryta och ta ut chippet, samma fråga hur länge dröjer det innan de är igång igen.? Det är inte bestämt och jag ska diskutera med uppfödaren också, han har fint temperament och gott hull, enda anledningen är väl egentligen, om de planerade parningarna är så pass långt fram, så kan han få spara rösten lite tills dess :-D Han är inte så förskräckligt gapig än, men ändå, han är hane trots allt :-)

Annons:
[SEQJOUZ]
5/17/15, 5:44 AM
#1

Förlåt mig kanske en dum fråga och att jag missuppfattar det är så lätt att göra det i skriven text 😉…men hur menar du med "ren" siameshona? att det bara får vara siameser i stamtavlan eller att dem med huskatter inte skall höra av sig eller att vi med Orientaler och långhår i våra siamesers stamtavlor inte har renrasiga siameser😉😊

Fielie
5/17/15, 6:21 AM
#2

Bobby har bara siames i stamtavlan, jag ville försöka nå fram till sådana ägare och se om intresse finns. Bobby har ju "övertalat "att öppna upp ögonen för vit oriental också :-) Här får man väl säga att det beror lite på kattens färg Tex vit katt och röd katt är inte bra, vit katt med annan vit katt är inte heller bra Huskatter no no :-D

[SEQJOUZ]
5/17/15, 6:57 AM
#3

Ja, det är lite att tänka på i avel med vita kat IV och man bör vara påläst…själv tycker jag att avelsbasen kan tendera att bli aningen snäv med bara siameser i stamtavlan med samma individer som dyker upp i den  jag är för en bred bas med många olika individer både oriental och siames och då för hälsans skull. Nu har jag ju även Bal/Olh i mina så bredare är svårt att finna än med dessa blandningar  Alla Kat IV är samma ras men olika färg/mönster och pälslängd. Alla har sin inriktning och tanke med avel och det är bra 😊😊😊

Denna kommentar har tagits bort.
Mewz
5/17/15, 9:15 AM
#5

Varför är vit + röd = icke bra? *hon som avlat vitt i många år, men i annan ras*

Real stupidity beats artificial intelligence every time

kalindas
5/17/15, 9:39 AM
#6

#5
Det är någon genetisk sak som kan bli om man parar rött med vitt. Heter nåt speciellt, som jag såklart glömt.😮
Men man ska undvika att para FW med röda och paddor.

/Elisa

Annons:
kalindas
5/17/15, 9:42 AM
#7

Waardenburg-syndromet hette det
Hittade denna länken där MissMaven har svarat.

"Waardenburg-syndromet som ofta dyker upp vid parningar av Foreign White och katter som är bärare av rött nedärvs oregelbundet dominant och är orsaken till pigmentavvikelser i ögonen (tapetum lucidum saknas); hud- och pälsproblem och störningar av hörsel (nedsatt hörsel eller tom dövhet). Lever och njurarna kan också bli drabbade. Och avkommorna kan bli infertila."

/Elisa

Oriental miracle
5/17/15, 2:33 PM
#8

Katter har inte Waardenburg-syndromet. Det är en mänsklig sjukdom.

Menar de kanske mosaicism? Detta händer ibland med röda katter, men också mycket sällan. T.ex. de hane katterna,som ser ut som sköldpadda eller har bara svarta fläckar på näsan. 

Katters mosaik kombineras inte med dövhet. I denna mening kombinationen röda katter med vita är inte farligt.

Men!  de vita orientalerna har ganska ofta mosaik, mestadels på ögonen. Inte olikfärgade ögon, nämligen fläcken. Tror ni att det är på grund av den röda färg under den vita? 

Jag hade en vit katt(och röd under vit) med gröna ögon och blå fläck på ett öga. Jag vet en katt till med mosaik på ögat,som sköldpadda under…

Intressant teori! Jag behöver komma ihåg andra fall med vita katts mosaik ögon!

Ehal
5/17/15, 6:40 PM
#9

Enligt forskare, vetenskapen och studier så nog får katter wardenbuurg de med =/

kalindas
5/17/15, 9:55 PM
Oriental miracle
5/18/15, 2:36 PM
#11

Men det är inte samma sak och inte samma sjukdom som har människor. Det bara vita katter(eller med vitt) har en sannolikhet av sådant fel.

Finns döva röda katter eller döva katter med mosaik? Aldrig hört.

Ökar det sannolikheten för dövhet?

Ehal
5/18/15, 3:24 PM
#12

Oavsett om det är samma är väl kattvarianten av wardenbuurg skäl nog undvika vissa parningar?

MissMaven
5/18/15, 5:41 PM
#13

OBS! Det här är en dejting annons (med lite frågor om chipkastering) för vackre Bobby. 🙂 Det är väldigt intressanta frågor som dök upp här, men vi kan gärna öppna en annan tråd om vita katter och dövhet och vi kan diskutera det där. 🙂

#8 Kattuppfödare i England har inlett ett avelsprogram 1962, där de i ett första steg korsade en dominant vit brittisk korthårig katt och en brunmaskad siames. Det var grunden för Foreign White – vit siames. Man kan läsa lite mer om FW och vita orientaler här.

En annan linje av Foreign White startades samtidigt på Irland. En röd siames korsades med en vit britiskt korthår. Den linjen blev misslyckad eftersom avkommorna hade alltför många hälsoproblem, som tex Waardenburg-syndrom och de var infertila.

"The lines that kept producing deaf cats were discontinued as well as the Irish line with the Red point Siamese as soon as it became clear that the combination of the gene “W” (for dominant white) and the gene “O” (for red) attracted the “Waardenburg”- syndrome." - från 30 YEARS OF BREEDING FOREIGN WHITE CATS, Hetty Berntrop

Waardenburg-syndromet (som kan finnas både hos människor och katter, dock med lite skillnader) nedärvs oregelbundet dominant och är orsaken till pigmentavvikelser i ögonen (tapetum lucidum saknas i ögonen); hud- och pälsproblem och störningar av hörsel (nedsatt hörsel eller tom dövhet).

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: