Annons:
Etikettavel
Läst 2692 ggr
Mewz
2015-05-08 08:27

Veckans diskussion - "Restriktioner"

Idag tänkte jag vi skulle ge oss på ett ämne som nog alla känner något kring, nämligen:

Restriktioner, eller som jag personligen föredrar att kalla det "överenskommelser".
 
Åsikterna är många och det vore roligt att ta del av hur alla tänker och resonerar.
Säljer ni helt fritt? Ju mer desto bättre? Eller begränsar ni användandet av avkommor/sålda katter? Less is more?

Kom igen och diskutera och tänk på att inga åsikter är fel ;)

Real stupidity beats artificial intelligence every time

Annons:
Mewz
2015-05-08 08:41
#1

Ska jag tala för mig själv om hur jag resonerar så tillämpar jag överenskommelser och tror på "less is more"

Allt mitt avelsmaterial är importerat och i första hand för min egna uppfödning, för att jag ska få fram katter att behålla och fortsätta på, så att jag kommer vidare.

Lånar jag ut hane kan det vara med vissa förbehåll, som tex "inte sälja avkomma till annan uppfödare utan mitt tillstånd" eller "inte sälja hanar" osv.

Jag är livrädd för att mina katter ska bli avelsmatadorer för det gynnar varken rasen eller min uppfödning (ja, jag är egoistisk och vill inte ha överexponerade linjer då det dels vore en katastrof för rasen om man behöver "döda" en hel linje pga ex sjukdom, dels blir det svårt att hitta obesläktat avelsmaterial).

Sedan har jag lagt ner både tid och pengar (ja, så är det) då det kostar en del att importera och om allt släpps vidare fritt så skjuter jag mig själv i foten, för en generation senare så är det ogjort, då linjerna hunnit sprida sig till en stor del av uppfödarna, som trots allt är rätt få. Då är  bättre att begränsa antalet avkommor ute i avel, för maximal variation. Det gynnar avelsbasen mer, enligt mig.

Men ska tillägga att jag respekterar oliktänkande, såklart.

Real stupidity beats artificial intelligence every time

kalindas
2015-05-08 08:55
#2

De restriktionerna jag hade till uppfödare som skulle avla var att (då oftast hankatten) inte fick sitta instängd längre än en månad om han skulle börja strila. Då skulle han även ha sällskap. Detta för att vänta in en ev. hona.
Vill ju inte se några matadorhanar.

Ang. para eller köpa en katt med restriktioner är helt ok, då jag själv gör valet och vill då ha den specifika katten. Däremot om restriktionen krävs i nästa led, då köper jag inte katten.
Men i nästa led menar jag att säljaren ställer krav att jag i min tur ska sätta restriktioner på kattungarna jag säljer.
Alltså helt ok, att uppfödaren sätter krav att kattungarna bara får säljas till registrerade uppfödare eller att hanar inte får går i avel eller nåt liknande.
Men själva regeln/restriktionen till min kattungeköpare, vill jag kunna bestämma själv.

Om jag skulle föda upp igen så tror jag att jag utöver det med hankatter inte får sitta instängda och ev. en regel med hur många honor han får para, skulle ha ett krav att katten höftledsröntgas innan parning.

/Elisa

S*Cupcakes
2015-05-08 10:00
#3

Men vadå inte stänga in en hankatt? Det är väl i princip omöjligt att ha en fertil hankatt i en större grupp oavsett hur snäll den är? Antingen strilar de, bråkar med andra katter eller försöker våldta. De skapar inte direkt en harmonisk kattgrupp med en fertil hane mitt bland alla andra. Mina hanar har varit i köket med nätdörr mot de andra eller som nu i sovrummet med sällskap av honan han parade för några veckor sedan - vi tillbringar ju halva dygnet i sovrummet, är det inte lika synd om de katter som blir utestängda från sovrummet då när de också nekas närhet halva dygnet? Varför är det okej men inte att stänga in katten i sovrummet för allas bästa? Vi har dessutom inavel, PRA och raser att tänka på som kanske inte gör det möjligt att låta hanarna inte vara instängda. Min hane har parat två honor och jag räknar inte honom som en instängd matadorhane direkt. Allt är relativt men att separera våra hanar och stänga in dem utan att bryta mot de lagar som finns är inget jag skulle villkora!

Jenny - Sajtvärd på Siames iFokus

MissMaven
2015-05-08 10:41
#4

Mitt hjärta Albert har jag stängt in när han var fertil och ylade på nätterna och försökte para sin egen mamma (som inte ens löpte. Så ja, det var ett våldtäktförsök).
Han fick vara inlåst i ett rum på nätterna med sin kastrerade moster, och på dagarna var hans mamma instängd istället med sin kastrerade pappa. Alla, både vi människor, men också katter tyckte att det var en jättebra lösning. Alla blev betydligt mindre stressade så än när Albert sprang runt och ylade och var manisk.

Han strilade aldrig (vi hade tur med våra hanar), och han blev kastrat efter två kullar. Men jag stängde in honom tillfälligt trots att han inte strilade. Och jag anser att jag är bra kattägare och avgudar mina katter. Men man kan inte ha stressade katter, människor som inte får sova på nätterna och ett ev nerpinkat hem. Man måste hitta en lösning som är bra för alla.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Mewz
2015-05-08 10:54
#5

Håller helt med #3 och #4

Har man dessutom olika raser (som undertecknad) och närbesläktat (som undertecknad) så blir det lite pyssel.

Real stupidity beats artificial intelligence every time

kalindas
2015-05-08 12:03
#6

Beror såklart på HUR man stänger in dom. Men Nej. Jag vill inte att en fertil hankatt ska behöva går och vara stressad och instängd några längre tider.
Då får man välja att antingen kastrera katten eller chippa honom.
Jag hade Spidde instängd ett tag i ett rum med nätdörr ihop med kompis och precis som #4 så växlade jag mellan katterna.
Men varken katterna eller jag mådde bra av det i längden och det var tillfälligt till honorna hade löpt. Var ju få som använde chip för 10 år sedan.

/Elisa

Annons:
MissMaven
2015-05-08 14:34
#7

Men, tillbaka till ämnet, om restriktioner.  🙂

Jag förstod inte det med restriktioner när jag började involvera mig i avel - varför skulle de vara bra för, alla väl gör det bästa och mest optimala de kan göra för rasen, hjälps åt osv. Jag såg mycket på ett helt annat sätt än jag gör det idag, jag tror att jag var lite naiv.

Idag har jag inga problem med restriktioner, jag skulle själv sätta dem i vissa fall. Jag har själv importerat en katt som har restriktioner i avel (jag får inte sälja tillbaka hans avkommor till landet han kommer ifrån och jag får inte låna ut honom. Det finns lite till i kontraktet jag skrev under och jag tyckte att allt var bra, jag skulle följt det även om det inte fanns med i kontraktet).

Det viktigaste tycker jag är att en uppfödare inte säljer katten till någon som har en väldigt olika syn på uppfödning och djurhållning än uppfödaren själv. Inget kontrakt kan hjälpa en om något blir fel i så fall. Och jag skulle själv inte sälja (och har inte sålt) mina kattungar till vem som helst.

Det har inte med ev kattungeköpares personligheter att göra, men kan ha med deras syn på avel och djurhållning att göra. Det låter hårt, men man behöver ju inte tycka likadant som alla och samarbeta med alla.  🙂 Det är omöjligt att tycka som alla andra, men man brukar kunna hitta dem som man kan samarbeta med i alla fall.

Så - man tänker först på rasen och vad som är bäst och dessutom på katten själv man säljer - den ska få ett bra liv och sedan väljer man köpare och restriktioner efter de två "vad som är bäst" reglerna. Ungefär så tänker jag. 🙂

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Attacks
2015-05-08 14:44
#8

Jeg er enig med mye av det TS skriver i innlegg #0  🙂

Jeg er for restriksjoner, men ikke hva som helst. Men da har man jo valgfriheten til å takke nei til en katt også.

Hos meg er det også en del importer, og jeg deler gjerne, men jeg deler sparsomt. Dem er først til mitt eget oppdretts program. Jeg selger avlskatter, men når det gjelder hannkatter så kan det komme an på på hvilken stamtavle dem har, og også til hvilken oppdrett dem går til, i forhold til hvor dem selges.Det kommer også an på om pappaen fremdeles er feril, og hvem av ev søsken/halvsøsken som går i eget avlsprogram.  Og jeg foretrekker små oppdrett. Men jeg har aldri mange restriksjoner, dersom kattungen får det ved salg.  Det er veldig normalt at oppdretter bak en import ikke ønsker 1. generasjon tilbake til sitt eget land - det er også en restriksjon jeg ofte bruker selv også.   Tenker jeg veldig mange restriksjoner rundt en kattunge, så dropper jeg å selge den til avl. Den beholdes/settes på for da, eller går til kosehjem.   Nettopp fordi en slik kattunge hadde jeg ikke kjøpt selv heller . Man skal ikke føle at man ikke eier det man har kjøpt heller.  Men man skal også respektere oppdretteren man kjøper katt fra🙂

Faktisk i januar kullet mitt skal trolig alle 5 kattungene gå i avl på ulike steder. Men dem blir spredt geografisk - jeg hadde aldri for eksempel latt alle gått i avl i Norge. Normalt selger jeg en avlskatt pr land - noen ganger med unntak, kommer veldig an på hvilke kombinasjon. Vi i Skandinavia er normalt sett  små oppdrett .   Men la oss nå si om man solgte til USA eller Russland - der er det kjempestore geografiske områder, så det blir litt annerledes .

Når det gjelder hannkattene mine. Dem er først og fremst til eget oppdrett. Noen svært få ganger lånes dem ut, og da blir det restriksjoner. Det virker ikke som om det er restriksjonene som er problemet for oss i hvert fall.   2 stk har ombestemt seg når vi krever testing av klamydia,giardia, fiv og felv og ev TF.    De 2 førstnevnte fikk vi med oss med lånt av hannkatt som var frisk smittebærer, så etter den erfaringen, så er vi virkelig føre var og tar forhåndsregler.Våres egene katters helse er første prio.  Og vil dem ikke teste hunnkattene , ja da får dem gå et annet sted å låne, eller kjøpe sin egen hannkatt.

Når det gjelder salg av hannkatter til avl, så selges dem kun til oppdrettere som har et godt hannkatthold. Der er mange måter å holde hannkatter på, men det viktigste er at hannkatten er fornøyd.  Vi har hannkattene boende  hos andre, så  dem ikke stresser med hunnkattfristeler og annet. Da kan dem være nesten normale familiemedlemmer. I et hjem markeres det ikke, i det annet er det bleie på når katten går rundt i hjemmet, ellers blir det kattegård , og være på badet på natten.  Og det er helt ok. Kattene stortrives med denne måten, og man får ikke et nedpisset hjem.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Upp till toppen
Annons: