Annons:
Etikettutställning
Läst 2960 ggr
MissMaven
5/1/15, 4:13 PM

Veckans diskussion - Inför kattutställning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur gör ni med att förberedda era katter inför en kattutställning? 

Fixar ni öronen (klipper, plockar eller rakar dem)? Just det med öronen brukar vara lite olika hur man gör  och nyligen har man hört att vissa domare har klagat på orakade öron. Vad tycker ni om det?

Badar ni era katter? Smörjar in med silikondroppar? Borstar med gummikarda eller en annan slags borste? Sprejar med kattbalsam?

Diskutera gärna! 🙂

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Annons:
kalindas
5/1/15, 5:41 PM
#1

Nu har jag inte ställt ut på åratal.  Men de gamla bl.a vite Spokie badades innan och klipptes i öronen.  I övrigt gjorde jag inte så mycket mer än att strök honom med sämskskinn.
De katterna jag ställt senare har jag inte badat. De har haft så fin päls och glans ändå. I övrigt samma som ovan.
Klippt klorna har jag ju gjort också förstås. 🙂

/Elisa

S*Cupcakes
5/2/15, 9:00 AM
#2

Jag har en procedur som jag kör när jsg inte ställt ut på ett tag - först kardar vi med en väldigt fin gummikarda för att få bort underull och döda hårstrån. Spelar ingen större roll om katten har bra pälskvalité utan underull - man får ändå bort döda hårstrån vilket ger mer glans! Sen är det bad, alla katter har i princip sina egna schampon, orientalerna badar jag en vecka innan för att pälsen ska hinna lägga sig igen, pebbarna badar jag kvällen innan! Öronen rakas med trimmer, och en slö två-bladig hyvel för finliret, jag tycker det är bäst. Sen kör vi också rengöring av kloskidorna på dem om inte badet tog det helt (främst vitfläck, ljusa katter och PEB som blir skitiga där snabbt igen) Om de var badade för inte så längesen (orientalerna) så kör jag bara en kardning, torrschampo och borstning. Och så silkdroppar fredag kväll i hela pälsen och lördag/söndag morgon. Vitfläckarna noppar jag bort vita hår i färgfälten på. Jag tycker halva utställningen är att preppa katterna, så jag går ALL-in! Sen vet jag att domarna föredrar att få en förberedd katt på bordet framför att få en helt opresenterad, de åker ganska långt och förtjänar väl att få se fräscha katter :)

Jenny - Sajtvärd på Siames iFokus

kitte
5/2/15, 9:14 AM
#3

Kul att läsa hur ni gör, jag ställer inte ut själv men om den dagen skulle komma så 😊 Jalena dina teckningar är så himla bra! 😄👍

Robbine
5/2/15, 11:22 AM
#4

När jag ska ställa Ulla så badar hon kvällen innan.. sen har jag ett superbra pulver som jag bara fluffar upp henne med precis när vi kommer och om vi hinner, innan vi ska upp till domaren.. Hennes öron rakar jag, trotts att jag inte vill.. tycker hennes hår i öronen är gulligt ^^

Bubbles kommer jag så småningom behöva plocka lite vita hårstrån där det ska vara svart, men det väntar jag med tills vi verkligen behöver =D

Jag vet att gunilla har sina knep när det kommer till peterbald, med vad det är för knep vet jag inte än ^^

/S*Broddans - Robbine, Uluwatu, Stella och Bubbles

[SEQJOUZ]
5/2/15, 5:55 PM
#5

Jag gör samma som Robbine och skulle heller inte plocka öronen om ingen annan gjorde det 😉 om jag tycker pälsen är fin så badar jag inte utan torkar av den med vatten och yttepytte schampo och på morgonen blir det pudrig innan vi far så hinner det skaka ur på vägen. Fertil hane badas alltid även vitfläck en 😉och klorna är ju ett måste såklart, men inga silikondroppar eller annat i pälsen då jag har turen med bra kvalitet och icke torr eller spröd så d skippar vi 😊

S*Cupcakes
5/3/15, 8:51 AM
#6

Men rätt silikondroppar när du har en bra pälskvalité från början är ju skillnaden mellan excellent päls och SUPER ;)

Jenny - Sajtvärd på Siames iFokus

Annons:
amandahurtigh
5/3/15, 10:56 AM
#7

OLH - får bada dagen innan. Silkesdroppar efter bad och på lördag morgon. och lite antistat precis innan vi går upp. Klipper klor, tar bort hår i öronen. OSH - badar typ en vecka i förväg. tar bort några stickelhår på vitfläck. Silkesdroppar på fredagen, och lördag morgon. Borstar ur pälsen för att ta bort döda hår. Klipper klor och tar bort hår i öronen. Jenny är min preppgud .. ;)

Amanda Hurtigh
SE*Aconcagua's Orientaliskt Lång- & Korthår.
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se

[SEQJOUZ]
5/3/15, 2:07 PM
#8

#6, dem har alltid fått Super, super så jag behöver i ga droppar eller xtra i deras päls vilket jag är så glad och nöjd med 

jillan
5/3/15, 6:10 PM
#9

Badar 1 vecka innan, rakar öronen, borstar & klipper klor 2 dagar innan.

Har i några silkdroppar på utställningsdagen. Fast det behövs nog inte egentligen tror jag. Det känns bara bra att ha i (och så luktar det så gott🙂)

MissMaven
5/3/15, 7:02 PM
#10

Ni är så bra, vilka toppen tips! 🙂

Jag blir så glad av att se vackra katter, och katter är ju vackra varelser i sin natur, kanske de vackraste som finns! Och på utställningar när det är preppade, och ser ut så bra som möjligt är det väldigt fint att titta på dem. 

Men ibland ser man katter som inte är i bra kondition för show. Väldigt sällan, men det händer och då blir jag väldigt ledsen.

När jag började ställa ut fick jag höra att katten ska vara "hel och ren". Det tycker jag var lite kort, men väl formulerat. Vad anser ni är bra showkondition?

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Mewz
5/5/15, 8:19 AM
#11

Hel och ren är det minsta man ska göra. Ger du inte din katt bästa förutsättningarna så ta inte med den, det är inte rättvist mot katten.

Badar alltid alla katter dagen innan, alltid gjort oavsett ras (tidigare DRX i många år, CRX, BRI och BRL. Nu mest OSH/SIA  (dom som säger att en katts päls behöver  x antal veckor för att återhämta sig badar antagligen fel)
Har även gummikarda som används speciellt såhär i fälltider.

Raka öron (använder husses hårtrimmer med näshårstillsatsen på), plocka hår där det behövs (även om jag inte vill bråka för mycket med smått) Självklart klippa ALLA klor några dagar innan (som ass är det inte roligt med 4 rakbladsförsedda tassar) kolla klofalsar och rensa vid behov.

Innan vetcheck kolla öron, ögon, bak. Samma innan bedömning + silkesdroppar.

Real stupidity beats artificial intelligence every time

Upp till toppen
Annons: