Annons:
Etiketthälsa
Läst 1801 ggr
kattslottet
2015-04-15 16:51

Smalkisse, överväger sjukdomar, begära av vet?

Hej allihop! Det var ett tag sen man var här. 👋

Nu skriver jag för det lite dystra ämnet möjligt sjuk katt.

Jag har en balineshanne på 2 år som alltid varit rätt mager, som balineser brukar var och ibland ännu lite magrare. De senaste två dagarna har han spytt totalt 5 gånger, tredje gången "vatten" som såg lätt rosagult ut, vilket fick mig att undra över blod, men efterföljande två gånger var "normala" spyor utan färgskiftning.

Han har, förmodligen på grund av hur mager han är, inte jättekraftiga muskler. Tidigare har han varit darrig på bakbenen, men efter viss viktökning har detta försvunnit.
Han har relativt synliga blinkhinnor, av och till, och den med värst ögonklet - jag har ögondroppat med såväl saltlösning som mjölk, och kletet försvinner för ett dygn för att sedan återkommer sedan, men är ändå i "normal" mängd (så som man ser på rätt många kat. 4-katter (och givetvis andra)), och veterinär har inte anmärkt på detta tidigare.

Han har ätit Mjau och Yarrah (spannmålsfria varianten), båda blötfoder, ett år bak fram till nyligen. Nu har han (pga ihopflytt med andra katter) börjat äta Orijen-torrfoder istället - och ökat något i vikt! På bara några två veckor. Så jag är positivt inställd till detta, trots veligheten och oron över njurar (då flera bekanta katter gått bort i njurproblem).
Det är att han "känns" lite hängig, på människor talar man ju om "allmänna sjukdomskänslor", och något sånt känns det som. Han har inget tydligt fel, men känns heller inte helt 100 som de andra.

Han äter och dricker som vanligt, med aptit och törst, men inte överdriven någotdera. Han kloar klösbrädan, busar med de andra katterna, och kommer purrande och gosar på morgonen, som vanligt. Han är dock något oroligt lagd, och springer ofta och gömmer sig när saker låter eller främmande kommer in i lägenheten. Jag undrar om stress kan bidra till hans symtom?

Det jag undrar nu är om man kan be veterinär att göra en allmänkoll för att utesluta vanliga kat. 4-problem. Alltså, kan jag be specifikt om att kolla njurvärden? Utan veterinärsinrådan, utan alltså på eget bevåg. Jag skulle också vilja passa på att kolla för diabetes (eftersom han är mager trots aptit, bl.a.), att halsen är ok, och i allmänhet att värdena ser bra ut.
Kan man be om detta, så specifierat?

Han har också en knöl i huden på bröstkorgens ena sida, men den är verkligen minimal, knappa kvadrathalvmillimetern i storlek (och har varit det så länge jag noterat den), så jag misstänker den inte för något särskilt.

Någon som har något svar, och kanske någon med någon aning om vad som skulle kunna röra denna lilla kisse?

🤔

Annons:
kattslottet
2015-04-15 16:55
#1

Kan också tillägga att jag ska skaffa en vattenfontän för att underlätta vattenintaget på alla! 😃

kalindas
2015-04-15 17:26
#2

Ja. Du bör åka till veterinär med honom. Kolla tänder, lever, njurar och infektion.
Diabetes är inte heller fel att kolla. Urinprov och ev. ultraljud på urinblåsa så den inte är svullen (vanligt på stressade katter).
Katter kan gå länge med allvarliga sjukdomar och dölja dem väl. Men magra, dassig päls, glasögon på maskad katt och stress. Är inga bra symtom.
Så beställ tid så snart du kan och gör en ordentlig koll

/Elisa

kattslottet
2015-04-15 17:33
#3

#2, tack för svaret och tilläggen! Kan man be om dessa kollar specifikt? Jag tänkte om veterinären själv måste bilda misstanke eller om det går att begära själv.

Carlitos
2015-04-15 18:12
#4

Jag hade oxå åkt in och kollat. Det är klart att du kan be dem att kolla njurvärden mm. Man betalar ju för det. Hoppas det blir bra med han

Liltith
2015-04-15 21:12
#5

Jag hade oxå rått dig att åka in på ett besök. I ett vanligt basblodprov brukar det ingå lever, njur och glukosvärde (diabetes). Sen kanske man skall gå vidare och kolla sköldskörtel och fruktosamin. Ta en vakt odling från urinen och även kolla glukos och ev stenar där. Sen hade man kunnat ta ett prov på knutan på sidan och kika på vad för celler den är uppbyggd av. När man ändå är igång kanske man skall ta ett svabbprov från ögat och kolla virus. Det finns mycket att kika upp men veterinären vet ju förhoppningsvis bäst vad som behöver göras. Lycka till med kissen :)

Lejdet
2015-04-15 21:57
#6

Vad väger han? Är han fertil? Inte droppar du väl mjölk i ögonen på honom?? Gör hellre egen koksaltlösning isåfall. Finns recept på nätet. Men först och främst måste du ta katten till veterinären!

Annons:
[SEQJOUZ]
2015-04-15 22:14
#7

Säger som Lejdet. ..inte droppar du väl mjölk i hans ögon ?😉 1. Kontakta veterinär omedelbart och gör inget mer hemma. 2. Kontakta hans uppfödare för stöd och råd. 3. Testa för parasiter TF/Giardia och att han inte har mask. 3. En balines skall inte vara mager utan muskulös och ha "hull" om än slanka men på ett sunt sätt. Lycka till men raka vägen tilla veterinären.

kalindas
2015-04-15 23:07
#8

Glöm inte tänderna! För smalheten han ha att göra med dem.
Du kan koka kamomillté och tvätta ögonen med. Men ska du droppa i ögonen så köp koksaltlösning för ögon, så den inte blir för salt.

/Elisa

kattslottet
2015-04-16 00:23
#9

#5, stort tack - precis det svar jag behövde!

Övriga, naturligtvis tänker jag åka in till veterinär - det var aldrig någon fråga, veterinärtiden är imorgon bitti - utan min undran gällde hur specifikt man kan begära testerna på katten. Tidigare när jag har föreslagit olika saker har det varit lite olika hur veterinären reagerat, exempelvis fick jag tjata ganska mycket för att få igenom en koll på en annan katt för att jag misstänkte astma och veterinär trodde på annat lungproblem - visade sig vara just astma, lyckligtvis.

#6, jag ska kolla mer noggrannt vad han väger hos vet, han är lite för ogillande till vågar för att hållas stilla på min egen. 😮Kastrerad innan halvårsåldern.
Nej, droppar gör jag inte, men mjölk är faktiskt en relativt välkänd huskur mot ögoninfektioner, och så använde jag en tuss med detta. Jag bedyrar att det skedde under tämligen kontrollerade former, under blott två tillfällen, och båda dessa gånger blev hans ögon bättre än innan - klarblå och klara, rena och friska. Sedan dess har jag använt köpt saltlösning (SilkEye), eftersom jag vid övriga tillfällen haft den tillgången. 😉

7#, svaret ovan, och så är det jag själv som är uppfödaren (varför jag också vet att han alltid varit av det smala slaget - han kom till världen som svältdömd, men jag såg till att ändra på det 😊) - jag finner det bara sunt att söka input hos flera källor, då i synnerhet andra erfarna sådana -  vad ska jag fråga mig själv?

Avmaskad är han sedan någon månad (också det som säkerhetsåtgärd, på samtliga katter, i och med en flytt), resultatlöst, och parasiter är osannolikt, men ska  absolut tas i åtanke hur som helst - allt är värt att kika på, och det är ju typiskt doldisproblem.

När jag skrev mager kanske jag gav fel intryck - slank, som du säger, är ett lämpligare ord. Något sociolektalt, förmodligen. Han har, som beskrivet, alltid haft lite mindre hull än övriga, men istället en tigerpåse som jag antog kompenserade något. Muskelmassan finns, men inte i den utsträckning som vore önskvärd. Han är alltså inte mager, men lite för smal för mitt tycke, främst för att det lämnar utrymme för sjukdomshärjning. Detta kanske låter förvirrande, men han är i allmänhet rätt liten till sin storlek (mer som en tonårsbali), och det är därför svårare att jämföra med "normala" mått vad gäller muskulatur- och skelettdensitet.

[SEQJOUZ]
2015-04-16 06:56
#10

Låter som du har bra koll och jag förstår att man vill höra sig för och det kan ju vara satt han är helt frisk men en svagare individ med ett sämre immunförsvar då han var liten och lite klen vid födseln. Han skulle möjligen kunna ha en defekt som är medfödd men inte syns men som ger symtomen du beskriver. Lycka till 💗

Lejdet
2015-04-16 08:18
#11

Ber om ursäkt för att vi uppfödare ibland kan låta lite väl kritiska när vi skriver. Du verkar som sagt vara en påläst och engagerad kattägare. När det gäller muskler så tycker jag personligen att mina katter får fina muskler av BARF men ändå behåller sin naturliga slankhet för rasen. Vill bara utfärda en liten varning för vattenfontäner. Jag hade det tidigare och slarvade väl lite med att byta filtret så ofta som det står vilket ledde till att det började växa en elak sorts e-coli i vattnet. Katterna slickar sig ju som bekant i baken och när de doppade tungorna i vattnet kom dessa bakterier ner och fastnade i filtret där det var rena odlingsplattan för dem med avlagringar och mikroskopiska matriser som näring. En hel kull kattungar höll på att stryka med pga. detta. Nu är det många år sedan, men jag har istället övergått till glasskålar som diskas i maskin 60 grader varje dag.

S*Cupcakes
2015-04-16 08:21
#12

Jag tycker absolut du ska ta honom till veterinären för att utesluta allvarligare sjukdomsproblem än bara dålig aptit t.ex. Ögonen brukar vara som en spegel för hur kattens hälsotillstånd ser ut, och är ögonen ofräscha brukar jag se det som ett tecken på att katten är ofräsch eller vad man ska säga.
Blodprov för att utesluta lever/njur-problematik, (pankreatit känns det som rent instinktivt förutom att katten är så ung..) men ja, i ditt fall när du gjort vad du kan hemmavid så tycker jag veterinären är en bra idé. Hoppas du får en lyhörd veterinär som går igenom honom ordentligt.

Jenny - Sajtvärd på Siames iFokus

kattslottet
2015-04-17 20:40
#13

#10, jo, jag har också övervägt det - om det helt enkelt rör sig om men från hans lite svårare barndom.

#11, ingen fara, det är ju bara bra med så engagerade individer som står redo med kloka svar för de som inga har! 😃
Det lilla problemet med bajstungor hade jag inte tagit i åtanke, hjärnan kopplar inte de tjusiga sötnosarna till sina snuskvanor, månne. 😕 men tack för att du sa det, så är jag förberedd. I nuläget går jag och byter vatten fyra gånger om dagen i ren renhets-hets hur som helst.

Så, nu har jag varit hos veterinär och det var en mycket kunnig och bra kvinna som tog hand om honom, som råkade vara njurexpert. 3.1 kg väger han och hon tyckte att hans njurar kändes små, men med viss osäkerhet eftersom det också är en ganska liten katt. Hon lät i alla fall inte akut oroad, men rekommenderade fokus på hans vikt. Blodproven skickas till Tyskland och svar ska komma i början av nästa vecka.

Ett nytt problem i detta - hon rådde mig att börja ge "icke-allergent och lättsmält" torrfoder från RC, Hill's, Purina, och dylika - vad ska jag göra? Finns det bättre alternativ med snarlik funktion? Jag gillar inte alls tanken på att ge någon av dessa, med tanke på deras innehåll… men vill ju att han ska må bra. Dåligt foder bra?

Annons:
kalindas
2015-04-17 21:32
#14

#13
Vad ger du för foder nu?
Om du vill att han ska bli fet och du ger torrfoder pröva med Porta 21 Sensible. Mina katter rullar fram när de får den maten. 
Välj foder med högt köttinnehåll och hög protein. 
Men visar det sig att njurarna är dåliga så gå över till burkmat, för han kommer behöva mer vätska.
Hills, RC osv. är de snabba att rekommendera. Ofta för att de flesta veterinärer blivit upplärda att den maten är bra. Vilket den inte är.

/Elisa

Upp till toppen
Annons: