Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 4479 ggr
Katja Wulff
2015-03-31 00:58

Juvertumörer hos Gucci

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Upptäckte knölar på Guccis mage i helgen. Förstod direkt vad det antagligen kunde vara och idag var vi hos veterinären och fick det bekräftat att det med största sannolikhet är juvertumörer. Tog prover och röntgade och det verkar se bra ut (väntar fortfarande på något resultat) för en operation. Hon är ju även pigg och glad fortfarande och så klart världens mysigaste katt. Märker inte alls någon skillnad på henne.

Jag har dock googlat en massa (uuuh, det ska man ju aldrig göra) och blir paff av det allra mesta jag hittar. Många rekommenderar att inte operera katten - särskilt inte om denne har kommit upp lite i åldern som Gucci gjort. Att det är en stor operation och hittar det ena skräckexemplet efter det andra. Och att ifall det är elakartat (som det är oftast) kommer det tillbaka? Anledningen till att jag blev paff var för att veterinären tyckte direkt vi skulle operera och jag så klart självklart är med på detta. Det är nu när jag kom hem och började googla som jag blir så himla orolig för att det verkar som att det är en onödig påfrestning för katten bara. 

Ska sluta googla och höra här med er istället (samt ringa fler veterinärer imorgon), ni är ju alltid himla bra och vettiga. :) Jag tänker ju att jag så klart vill göra allt för att Gucci ska bli frisk och att det inte ska spridas. Men är det "lönlöst" är det ju fruktansvärt att utsätta henne för en operation.  

Vad har ni för erfarenheter?

Du hittar massa fina bilder på Iggy Katt och Gucci Katt i min knasiga matblogg http://kaffekokarkokboken.blogg.se. Det finns även ett gäng i min ballongblogg http://ballongkatten.se. Kom in och säg hej!

Annons:
carinbrack
2015-03-31 01:26
#1

Vi valde operation, de tog hela juverpaketet och steriliserade katten samtidigt. Hon levde tio friska, glada år efter det.

kalindas
2015-03-31 09:28
#2

Jag hade inte opererat. Ofta är tumörerna elakartade på katt och risk finns att hon redan är full av andra tumörer. 😕
Vad jag förstått så har hon smalnat av den sista tiden och det kan vara en varning att det finns fler och pga hennes ålder.
Det är en stor operation och som kan ge en del smärta. Tänk om ni gjort denna operation och hon blir sjuk ännu en gång. Ni kan ju inte förklara för henne varför hon har ont.
Det är en gammal dam, så några 10 år extra kan ni inte räkna med.
På en ung katt så visst kan det vara värt att hoppas att det trots allt hjälper.
Veterinärerna opererar gärna, ofta för det kostar en del och de får pengar. Även de vet hur vanligt det är att de får tillbaka nya tumörer. Kolla ev. metastaser i kroppen.

Hade jag varit er så hade jag inte utsatt denna fina gamla dam för en operation, som bara den är en stor risk, utan låtit henne få leva ett bortskämt och förhoppningsvis smärtfritt liv den sista tiden. 
Vet hur mycket ni älskar denna katt och hon är ju Gucci med hela Sverige och även utomlands. 
Försök tänka vilket hade varit det bästa för henne och inte hur svårt det blir att mista henne. För det kommer bli svårt, vad ni än väljer… 😕

/Elisa

Katja Wulff
2015-03-31 12:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Tack för svar! 

#2 Hon gick ner i vikt förra våren och var även hos veterinär och inget fel hittades då. Bytte foder så kan ju kanske (svårt att spekulera eg) ha berott på något sådant för sedan började hon gå upp igen och nu är hon normalviktig igen sedan länge. Nu hos veterinären röntgade vi med och det har inte spridit sig - dock ska en annan veterinär dubbelkolla med ordentligt så inget ser knas ut. Besked får vi på torsdag. 

Ville bara få det sagt (för jag hade ju tyckt det var mer uppenbart då så klart att det var något fel om hon fortsatt varit spinkis). Jag var ju väldigt orolig när hon snabbt gick ner i vikt, men det är inget som jag tänkt på på länge.

Ja, usch, detta är hemskt och kom ju så plötsligt. Känns hemskt att fundera fram och tillbaka på detta och tvingas ta risker (både med operation och utan) när Gucci är precis som vanligt här bredvid mig. ❤️ 

Jag vill ju dock tro och lita på veterinär, och inte tro de vill tjäna pengar (fast det har vi med hunnit att grubblat över här hemma). Säger två stycken att förutsättningarna är bra för operation, eftersom allt är fint i övrig, är det svårt att välja att inte operera. Men ja, blir ju tokig av att tänka fram och tillbaka här.

Var så stolt över henne hos veterinären med, hon var så himla lugn och cool och de kunde dra i henne och klämma hur som helst och hon glänste i poseringen vid röntgenfotograferingen - erfaren fotomodell som hon ändå är! Sist jag var inne med "lillebror" Zappa hos veterinären (han hade kisseproblem så åkte in akut men mår bra nu) valde de att sätta en spruta i nacken direkt. De tyckte nog han var världens otrevligaste katt. 😉 Lite groggy efteråt:

Du hittar massa fina bilder på Iggy Katt och Gucci Katt i min knasiga matblogg http://kaffekokarkokboken.blogg.se. Det finns även ett gäng i min ballongblogg http://ballongkatten.se. Kom in och säg hej!

kalindas
2015-03-31 16:09
#4

Jo. Det är inget lätt beslut ni har framför er. 😕
Ni får helt enkelt försöka tänka och känna vad ni tror är bäst för Gucci.  Vilket inte alltid är det lättaste. Tumörerna i sig brukar de inte ha så ont av så länge de inte spricker och därför orsakar smärta. Samtidigt är det jobbigt att se om det växer snabbt.
Likaså är det en risk med operation på en så gammal katt. Är ni osäkra så be om ett second opinion (eller hur det nu stavas). Kan vara bra att träffa en veterinär på en annan klinik och se vad de säger. Speciellt när det gäller sövning och själva operationen.
Om ni väljer att söva henne, så gör det på en klinik där de använder gas, så de inte behöver söva henne så djupt, då äldre djur är känsligare för sövning.
Om ni opererar och hon får Metacam, var uppmärksam på om hon skulle dra sig undan eller bli deprimerad. Min Smilla blev helt personlighetsförändrad av Metacam. 

Skönt att hon gått upp i vikt igen!

Som sagt, jag är inte avundsjuk på er framtid med Gucci och valen ni står inför. 
Ni får skämma bort henne extra mycket nu, vilken väg ni än väljer! ❤️

Ps. Zappa låter lite som min Elliot. Ska man hantera honom så är det lugnande som gäller. Inte för att han är speciellt rädd, han bara VILL INTE!  😃Ds

/Elisa

Katja Wulff
2015-03-31 16:38
#5

Jättebra tankar och råd #4, tack så mycket! ❤️

Du hittar massa fina bilder på Iggy Katt och Gucci Katt i min knasiga matblogg http://kaffekokarkokboken.blogg.se. Det finns även ett gäng i min ballongblogg http://ballongkatten.se. Kom in och säg hej!

AngelsCo
2015-03-31 20:00
#6

Det finns både de som behandlat med goda resultat, och de som behandlat med dåliga resultat. Och så finns det de som inte skulle behandla alls. Om din veterinär rekommenderar operation så är det ditt beslut om du vill låta veterinären operera. Det är vår rätt och skyldighet som djurägare att fatta det beslut som passar våra djur och oss. Det finns risker med operation och behandling, och det bör du vara medveten om. 

Att söva en katt är ALLTID en risk. Min ena katts andning gick ned oerhört under sövning och det blev väldigt bråttom att väcka henne när det gällde. Det är en risk man tar varje gång man söver dem, men det är också enda chansen att operera bort tumörerna (i ert fall).

Det kan vara så att även om ni opererar och behandlar så tvingas ni fatta ett tråkigt beslut på vägen. Eller så får katten komplikationer och fattar beslutet åt er, men det är inte säkert att det är så. 

Det är alltid nyttigt att rådgöra med ett par experter, men det är inte alltid så att det ger något. Ni måste helt enkelt bestämma er för hur ni vill göra. Det är den bistra sanningen. Jag hoppas att det val ni gör känns rätt för er. Jag vet vilket beslut JAG fattat i teorin för min katt, men det är en bedömningsfråga om kattens hälsa och välmående. Det är även något ni borde kunna få vägledning om från veterinären.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Annons:
lynxlo
2015-04-01 00:02
#7

Så tråkigt att höra att Gucci drabbats av juvertumörer! Tyvärr är det ju vanligt både på katt och hund, och i regel köper man sig tid- mer eller mindre- med en operation. Har hon genomgått operationer tidigare? Hur reagerade hon då? Givetvis är det alltid en pärs att bli opererad, men om veterinären bedömer hennes tillstånd stabilt och du tror att hon klarar av att repa sig utan att bli alltför nedsatt så tycker jag ni ska ge det ett försök. Tumörerna lär komma igen, men det kan dröja ich då vet ni ju hur hon reagerade efter första operationen och kan avgöra om ytterligare ingrepp är aktuellt. Hur gammal är Gucci i dag? Det verkar inte som hon blivit spak hos veterinären precis, föredömliga damen! ❤️

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

tuska
2015-04-01 18:18
#8

  11 år blev min Tilde, tre år hade hon sina tumörer och de va många små som växte mycket långsamt, sen satt två av dessa tumörer fart och Tilde fick somna in efter en mycket fin sommar, då hon fick jaga skogsmöss och lägga på trappen åt oss.   Jag va så lycklig att kunna erbjuda henne denna sista fina sommar, Tilde va mycket lycklig katt och fick somna in innan dessa två tumörer gick hål på.   jag ville inte operera, det va allt för dålig prognos.   Tilde visade inga sjukdomstecken var pigg och glad hela tiden, men dessa " luringar" kan ju gå hål.   Valet av oss djurägare är ju olika, men detta avgörande tog jag.   Känner din förtvivlan i ditt val och du väljer rätt för dej och Gucci.  // Kram

Katja Wulff
2015-04-04 02:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Tack för att ni delat med er av alla tankar, erfarenheter och råd. Gucci har inte käkat p-piller, blev kastrerad (steriliserad kanske? mina föräldrar ansvarade för detta) när hon var ung. Annars ingen operation eller allvarligare sjukdom. Har sagt hon har varit runt 16 år länge, men jag hade för mig jag fick henne på högstadiet. Efter ett snack med en gammal pojkvän kom jag ju på att det var under gymnasiet jag fick henne. :) Jag ska fylla 34 i år.

Nu känner jag mig redan som världens sämsta matte som inte ens vet hur gammal hon är (stamtavlan ligger någonstans bra undangömd efter alla flyttar)… Men hur som helst! Veterinärerna jag varit hos har båda gett tummen upp och alla prover och röntgenbilder ser finfina ut för operation, det är inget som spridit sig, alla värden ser bra ut och de tyckte Gucci har bra "hull" osv. Så vi har bestämt att operera. Och att det ska ske med gas.

Förstår verkligen er som inte tycker man ska operera, men efter att två veterinärer ger klartecken på alla sätt, och hur jag och sambon min känner (fast det går upp och ner), hoppas jag det är det rätta.

Du hittar massa fina bilder på Iggy Katt och Gucci Katt i min knasiga matblogg http://kaffekokarkokboken.blogg.se. Det finns även ett gäng i min ballongblogg http://ballongkatten.se. Kom in och säg hej!

kalindas
2015-04-04 09:20
#10

Ja, det är inget roligt val vilket som.😕
Jag hoppas att det går bra och ni får flera år till med den charmiga gamla damen! ❤️

/Elisa

tuska
2015-04-04 14:25
#11

  Man gör allt för sina djur, helt rätt. Mellan djur och människa uppstår en stor kärlek med åren, kan man ge dem några år extra så gör man det.  Gucci ser välmående ut så det går säkert jättebra. Hoppas ni har många fina år tillsammans fast " tanten " må vara lite till åren.

carinbrack
2015-04-04 15:08
#12

Bra beslut (och skönt att ha nåt ett beslut). Tummar hålls!

Mindful
2015-04-04 17:56
#13

Vilken fin och lång historia med dig och Gucci, förstår att ni väljer att göra operationen. Vill bara önska er lycka till och håller tummarna för er ❤️

 ~~ All that we see or seem Is but a dream within a dream  ~~

Annons:
Katja Wulff
2015-12-23 02:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Hej!

Jag har helt glömt att uppdatera här och det är ju himla tråkigt eftersom allt har gått så bra. Jag kommer ju ihåg när jag kollade runt angående juvertumörer och det verkligen såg nattsvart ut så därför vill jag ändå bidra med en positiv historia angående juvertumörer. Och kanske då särskilt juvertumörer på äldre katter.

Vi opererade ju Gucci efter många om och men. Eller ja, google is not your friend här så att säga. Däremot efter att ha snackat med flera veterinärer som menade på att Gucci ändå var en grym gammal dam bestämde vi oss för att operera. Det gick jättebra! Lite besvärad var Queen G. av tratten de två första dagarna, men sen var det lugnt. Och även fast det tydligen oftast är elakartade tumörer så var inte Guccis det. 

Så trots ålder och symptom har allt gått finfint. Gucci är väldigt  pigg för sin ålder och härjar loss med sina "småsyskon". Och fastän hon dessutom idag är så gott som tandlös (rip vampyrgucci) är hon väldigt duktig på att hålla låda under vampyrtimmarna. Just nu: MEOW MEOW MEOW MEOW MEOW MEOW MEOW MEOW MEOW MEOW MEOW!!!!!!!!!!

Jag vill inte släta över allvaret kring juvertumörer men vill, som sagt, ändå försöka bidra med en solskenshistoria bland alla nattsvarta. 

Gucci och jag önskar god jul och gott nytt år!

Du hittar massa fina bilder på Iggy Katt och Gucci Katt i min knasiga matblogg http://kaffekokarkokboken.blogg.se. Det finns även ett gäng i min ballongblogg http://ballongkatten.se. Kom in och säg hej!

jillan
2015-12-23 06:09
#15

Åh! vad härligt att det gått bra!!

kalindas
2015-12-23 09:38
#16

Härligt att det blev en bra utgång för den gamla damen. ❤️
Googlade på henne för bara några dagar sedan, då jag funderade på om hon fortfarande fanns i livet.
Hur gammal är hon nu?

/Elisa

Katja Wulff
2015-12-23 12:41
#17

#16 Jag tror 16 eller 17 nu kanske, fortfarande osäker på hennes ålder. Ska ner till Skåne över jul och passa på att kolla genom mammas och pappas gamla gömmor efter en stamtavla. 

Bloggar inte något mer, men instagrammar flitigt om du har det. Där lägger jag upp många kattbilder. Hade varit roligt att få följa ännu fler kattfolk där. :) https://www.instagram.com/katja_wulff/
Hon har tex en ängels tålamod med sin favorit-Iggy…

Du hittar massa fina bilder på Iggy Katt och Gucci Katt i min knasiga matblogg http://kaffekokarkokboken.blogg.se. Det finns även ett gäng i min ballongblogg http://ballongkatten.se. Kom in och säg hej!

kalindas
2015-12-23 17:32
#18

#17
Instagrammar inte så mycket men har en konto. Ska se om det går att lägga till dej. 🙂
Du kan söka på "kulisgirl"

/Elisa

Upp till toppen
Annons: