Annons:
Etikettomplacering
Läst 4572 ggr
devour
2015-03-30 16:15

Stockholms katthem

Stockholms katthem har en siames för omplacering. Går det att veta från vilken uppfödare tror ni? http://www.katthemmet.nu/katter/aktuella-katter/

Annons:
S*Cupcakes
2015-03-30 22:38
#1

Om katten har ett chip och stamtavla - ja. Om inte - nej. Det är jättesvårt för en uppfödare att känna igen sin avkomma rakt av och därtill kan ju katten ha varit omplacerad flera gånger utan att uppfödaren får veta något. Den är dessutom så gammal så visst kan jag söka reda på alla SIA n födda 2006-7 men det lär inte hjälpa mycket. Det var vid tiden innan chip blev ett krav (?) så det kan vara svårt även med ett chipnr, alla katter blev inte registrerade via SVERAK med sitt chip på den tiden.

Jenny - Sajtvärd på Siames iFokus

OberonsMatte
2015-03-30 23:35
#2

Katterna har tydligen varit på katthemmet tidigare och jag läste i en gammal tråd att de enligt katthemmet hade stamtavlor, men att de inte kontaktat uppfödaren. http://siames.ifokus.se/discussions/51e2817f8e0e743827002253-mitt-forsta-besok-som-volentar

Sajtvärd Katter iFokus

devour
2015-03-31 04:53
#3

Ok. Ja det här lät tråkigt "Kollade hur det var med stamtavla med hon som var ansvarig den kvällen, och det finns stamtavla till båda katterna, men dom hade inte kontaktat uppfödaren för hon trodde inte uppföraren var intresserad av att veta om vad som hänt katterna och ville inte visa mig stamtavlan då katterna ändå inte var bokningsbara ännu och ville inte att det skulle börja ringa och frågas efter katterna förrän dom var bokningsbara. Tyckte det var tråkigt att hon var så ointresserad av att kontakta uppfödaren, känns som denne på något vis ändå har rätt att får veta…"

kalindas
2015-03-31 09:29
#4

#3
Håller med. Otroligt dålig stil av katthemmet att neka uppfödaren att veta! Jag hade velat veta om mina katter hade hamnat på katthem!

/Elisa

MonicaLagerquist
2015-03-31 12:29
#5

Trist att katthemmet inte ville kontakta uppfödaren . Det katthemmet som jag sammarbetar med har under de ca 10 år jag varit i kontakt med hemmet fått in tre raskatter. Jag har i aglla tre fall hjälpt till att hitta uppfödarna till de katterna.

Stolt ägare till fem La permer

S*Cupcakes
2015-03-31 20:40
#6

Skulle personligen hudflänga katthemmet om de inte kontaktade mig!!

Jenny - Sajtvärd på Siames iFokus

Annons:
devour
2015-04-01 06:31
#7

Jag tycker att om det går att spåra uppfödning, så borde man göra detta.
Hade jag fött upp djur som hamnat i dåliga hem och tillslut på katthem dessutom hade jag velat veta om detta så att jag kunnat köpa tillbaka katten (om jag kunnat) och placerat om till rätt hem.
Katten har ju dessutom speciella behov och nu vill jag inte vara hård mot katthemmet i sig men de placerar ju rätt ofta om katter som efter en kort tid återkommer till katthemmet pga att köparna inte varit seriösa och ångrat sig efter en kortare tid.

alltidsiames
2015-04-01 07:45
#8

Varför beklaga sig här? Ta det med katthemmet direkt! Vi måste sluta med att klaga på fel ställen!

devour
2015-04-01 08:05
#9

Har redan mailat dem, om du vill veta!

alltidsiames
2015-04-01 17:52
#10

Bra, tack för det! Förlåt om jag är grinig men överallt ser man folk prata om varandra istället för med varandra. Blir så irriterad ibland.

Denna kommentar har tagits bort.
S*Cupcakes
2015-04-02 09:57
#12

I det här fallet så startades ju tråden pga. kommunikationen kanske inte riktigt funkade mellan person till person.

Jenny - Sajtvärd på Siames iFokus

devour
2015-04-02 13:29
#13

Fick inget gehör av katthemmet när jag undrade ifall uppfödaren kan spåras upp och bli informerad. Så frågade här om det går, för jag kan bara känna att jag om jag varit uppfödaren hade velat veta om en avkomma från mig befann sig på ett katthem och jag tror att många nog vill det.

Annons:
kalindas
2015-04-02 14:01
#14

#13
Dåligt av dom. 😕
Är katthemmet fristående eller hör det till en förening? Går ju att ta kontakt med styrelsen och om någon här är medlem skriva en motion där det ska vara standard att man kontaktar uppfödaren då raskatter med stamtavla, kommer in till katthemmet.

/Elisa

MissMaven
2015-04-02 14:15
#15

Jag hittar tre kullar som var födda 2006 och registrerade i Sverak där en av honorna är brunmaskad, och en av hanarna är chokladmaskad. Kullarna var födda hos S*Malvikens, S*Jerremiaz och S*Midgårdskatten. Jag kan ha missat någon och de kan varit registrerade hos fd Independent.
Jag har kontaktat Kristina (S*Malvikens) och frågade om det kan vara en hona som hon fött upp som är där. Jag känner inte de andra uppfödare, men om någon gör det, är det kanske värt att kolla med dem. Jag skulle velat veta om det varit en katt från mig.

(Jag vill tillägga att jag ringde katthemmet innan jag kollade Sveraks databas, men fick inget svar. Jag kommer att försöka ringa dem igen.)

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

MissMaven
2015-04-02 17:26
#16

Fick svar från S*Malvikens uppfödare, det är inte en katt från henne.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

devour
2015-04-03 14:17
#17

Missmaven: jag mailade till *Jerremiaz. Väntar på svar :) tack Kalindas!

S*Cupcakes
2015-04-06 14:44
#18

Hör med Midgårdskatten, Elisa Andersson. Tycker faktiskt katten ser rent typ och linjemässigt ut att kunna komma från henne.

Jenny - Sajtvärd på Siames iFokus

thea_thea
2015-04-09 13:41
#19

Tråkigt. Det kom ju in tre siames/-mixar för ett par år sedan, Lake, Land och Lane. Nu är det bara Lane kvar. Lake och Land är döda. :( Hoppas Lane hittar ett hem och att Lanes uppfödare hittas. Land ser också ut att vara renrasig, kommer dom från samma uppfödare kanske? Lake såg inte renrasig ut men jag är långt ifrån proffs.

Upp till toppen
Annons: