Annons:
Etikettkattprat
Läst 1209 ggr
ElisabethB
3/22/15, 3:34 PM

Lite nyfikenhetsfrågor..

Jag tycker att siameser eller framförallt balineser är lite "smågulliga", men skulle vilja veta lite mer om rasen.

  1. Hur är den i temperamentet?
  2. Passar den som innekatt?
  3. Hur stort behöver man bo för att det ska vara tillräckligt för 2-3 siameser/balineser? (Självklart kattvänligt möblerat)
  4. Är den frusen om/när man går ut på promenader?
  5. Hur stor blir den?
  6. Vad finns det för rasrelaterade sjukdomar?
  7. Ungefär vad kostar det att äga en siames/balines?
  8. Klarar jag inköpspriset om jag sparar ihop ca 10.000 kr/katt? (Vet inte vad en siames/balines brukar kosta.) Eller behöver jag spara ihop mera?

Det var vad jag kom på nu, kommer säkert på fler frågor vart eftersom.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Annons:
NatasjaHemby
3/22/15, 5:01 PM
#1
  1. Hur är den i temperamentet?
    Extra allt! Mycket energisk ras som pratar konstant och alltid vill vara nära andra varelser. Trivs inte som ensamkatt.

  2. Passar den som innekatt?
    Ja, den är lämplig som innekatt. De flesta uppfödare kräver att man håller sin katt som innekatt, eventuellt går ut i koppel eller bygger en rastgård om man vill det.

  3. Hur stort behöver man bo för att det ska vara tillräckligt för 2-3 siameser/balineser? (Självklart kattvänligt möblerat)
    Svårt att säga, det beror på flera faktorer. Jag bor själv i en tvåa på 50 kvadratmeter och har satt 5 som gräns för antal katter. Har just nu 3 men har som mest haft 5 boende här på en gång (stödhemskatter) och det funkade jättebra. Hade katterna inte varit goda vänner hade de däremot behövt mer yta.

  4. Är den frusen om/när man går ut på promenader?
    Ja, det är en ganska frusen ras. De flesta vill nog inte gå ut på vintern. Siameser älskar värme!

  5. Hur stor blir den?
    Det är en relativt liten, slank ras, men de väger mer än vad de ser ut att göra. Troligtvis är det den superkorta pälsen som luras lite. 

  6. Vad finns det för rasrelaterade sjukdomar?
    PRA som alla katter som används i avel måste testas för. En katt som är bärare av PRA blir inte sjuk själv, men får inte paras med en annan bärare. Har katten däremot dubbla uppsättningar av PRA-genen är den affekterad och blir så småningom blind. Detta är noga kontrollerat,  men något man riskerar om man köper en katt utan stamtavla/blandraskatt eller av en oseriös uppfödare.

  7. Ungefär vad kostar det att äga en siames/balines?
    Det beror på vad man väljer för foder, vad man väljer för sand, vilket försäkringsbolag, ifall katten behöver veterinärvård samt hur mycket olika tillbehör man väljer att köpa.

  8. Klarar jag inköpspriset om jag sparar ihop ca 10.000 kr/katt? (Vet inte vad en siames/balines brukar kosta.) Eller behöver jag spara ihop mera?
    Normalpriset för en sällskapskatt verkar just nu ligga runt 7-8000:- så du bör klara dig fint på 10.000:-/katt.

Siameser och orientaler är verkligen speciella katter, så mitt största tips är att besöka en eller flera uppfödare och skaffa dig en uppfattning om hur rasen är i verkligheten. Hur mycket man än läser om dem är det svårt att föreställa sig hur tokroliga, personliga och charmiga de egentligen är 🙂

SE*Simbelmynes

Upp till toppen
Annons: