Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 2807 ggr
[idaskoog]
2015-03-20 22:31

otitis media-öroninfektion i mellanörat

Hej. Jag tänkte skriva några rader här om min kattunge som har öroninfektion. Dels för att upplysa och dels för att se om någon annan upplevt detta. Min kattunge Alissa, 13 veckor, började under gårdagskvällen sitta med huvudet på sned åt höger. Jag stod och iakttog henne ett bra tag men tänkte att jag måste inbilla mig. Imorse var det samma sak men jag märkte även att hon hade nystagmus (ofrihilliga ögonrörelser i sidled). Jag ställde ner henne på golvet och hon gick i cirklar åt höger. Herregud tänkte jag, har hon fått en hjärnblödning. Hon var superpigg, åt, drack och busade som vanligt. Jag ringde veterinären och fick en tid på eftermiddagen. Efter några timmar började hennes balans bli sämre och hennes huvud ryckte fram och tillbaka åt höger. Hos veterinären tittade de i öronen och klämde och kände, röntgade, tog temp och tog odling i örat. På röntgen såg man att hennes trumhinna var spräckt och hon hade en infektion i mellanörat. Detta var inte synligt i örat för blotta ögat men det påverkar balansen och neurologi n kraftigt. Jag kände att" nu är det kört" när jag såg röntgen bilderna. Ordinationen blev antibiotika i MINST 6 veckor!!! I väntan på odlingen ska hon få Baytril och därefter en mer specifik antibiotika. Veterinären sa att det är en lång väg att gå med behandling men att hon troligtvis kommer att bli bra igen. De ville helst spola rent öronen men inte på en kattunge tydligen. Just nu känns allt jättejobbigt och jag tycker så förfärligt synd om henne när hon ramlar omkull när hon ska tvätta sig och ser fullkomligt dödssjuk ut. Veterinären trodde att det kunde varit en klo från ett kullsyskon från början som orsakat detta. Någon med liknande erfarenheter? Helst inga sorgliga för det klarar jag bara inte av att tänka på!

Annons:
Liltith
2015-03-21 07:51
#1

Ser det lite då och då på jobbet och de brukar bli helt återställda men jo de brukar ju spolas. Tråkigt att lillfian råkade ut för sånt här men det ser oftast värre ut än det är. Hoppas hon blir bättre snart.

kalindas
2015-03-21 09:13
#2

Så jobbigt för den lilla! Hoppas hon blir bättre kvickt!

/Elisa

[idaskoog]
2015-03-21 14:37
#3

#1 har du varit med om att de spolat öron på en såhär liten?

Upp till toppen
Annons: