Annons:
Etiketttillsalu
Läst 1179 ggr
carinbrack
3/15/15, 9:56 AM

Köpa kattunge vs fodervärd

Så småningom kommer det att bli dags att utöka vår flock och hitta en siames/orientalkompis till Sputnik (och Kaiser). Vi kan göra som vi gjort tidigare, köpa en kattunge. Det har funkat finfint hittills och kommer att bli underbart. Jag drömmer om en foreign white, nån som väntar såna? Men det finns ett annat alternativ som jag funderat på ett tag. Vi älskar kattungar, och skulle gärna uppleva att ha en kull härhemma, när vi hade hund fick vi en valpkull på sju stycken och det var en av de stora upplevelserna i livet. Men vi vet inget om avel och slipper gärna ansvaret. Därför funderar jag på fodervärd. Vad finns det för för- och nackdelar? Gärna sånt man inte tänker på i första hand. Allra bäst skulle ju vara om uppfödaren bodde här nere, så att man kan ha tät kontakt. Och om mammakissen kom när hon var kattunge. En tredje variant skulle kunna vara att ta en vuxen omplacering men jag är osäker på om Kaiser klarar det. Ute är han Själbodgatans skräck men inne är han en mes. Det tog månader för Dexter och Sputnik att charma honom, han är livrädd för andra katter och hans njurproblem kan ju påverkas av stress så jag vill ibte riskera nåt. Okej, alla synpunkter, varningar och råd mottages med tacksamhet!

Annons:
kalindas
3/15/15, 10:15 AM
#1

Fodervärd är absolut ett alternativ om man vill ha en kull ungar. 🙂
Men det är väldigt viktigt att man har samma filosofi ang. avel. Vad kattungarna ska äta och bra och tydliga kontrakt.

Har själv funderat på fodervärd när/om jag skaffar en ny unge längre fram, problemet är att jag är ett för stort kontrollfreak och hade haft otroligt svårt att släppa det där vilka jag ska tillåta få köpa en kattunga av mig. För kattungarna blir ju "mina" oavsett vad som står i kontraktet och tänk om uppfödaren säljer till någon där jag bara säger NEJ! Jag kan ju som ägare till mamman inte bestämma det. Har precis sålt en av mina huskatter till en person där min magkänsla inte var 100% och jag hade rätt, personen svarar inte på mejl eller hör av sig, så jag vet inte ens om Tjorven lever. 😕
Så det är som sagt, väldigt viktigt att ni har bra och tydliga kontrakt.
Enligt vad jag har förstått så får man egentligen inte använda sig av fodervärd om ungarna föds hos fodervärden då det räknas som bulvanverksamhet. Om det stämmer vet jag inte.

Mina hundar har nästan alltid varit foder och halvfoder hundar och det har fungerat ok. Men det var svårt när min ena tik var iväg och hon fick mat hon inte tålde då uppfödaren inte lyssnade på mig ang. detta. Så hon gick ner sig massor under den tiden.  😕
Min hane köpte jag ut då det visade sig att han varken hade hälsan eller mentaliteten för att gå i avel. Nu gick uppfödaren med på att jag köpte ut honom men hen kunde lika gärna skitit i vad jag sagt och använt hunden ändå.

Så kan jag välja så köper jag mitt djur i framtiden. Har jag inga andra katter eller coola katter kan jag tänka mig en omplacering. Men kat4 katter är ju lite speciella så man vet aldrig hur det kan gå.

/Elisa

carinbrack
3/15/15, 10:26 AM
#2

För oss är att köpa en honkatt och avla själva inte ett alternativ, den kunskapen och erfarenheten har vi inte. Så ska det bli kattungar är det fodervärd som gäller.

carinbrack
3/15/15, 10:32 AM
#3

Och jag tänker ju som du, Kalindas, angående kattungeköpare, fast drar motsatt slutsats. Svårt att veta vilken köpare som är bra, skönt om nån med mer erfarenhet av kattungeförsäljning tar hand om det.

kalindas
3/15/15, 10:35 AM
#4

Bara ni hittar en uppfödare det klickar med så kan det gå superbra. Plus att det är ett bra sätt att börja om man vill avla längre fram. 🙂

/Elisa

Hime
3/15/15, 11:33 AM
#5

#1 När det gäller katter är det de normala att fodervärden har kattungarna hemma hos sig, då katter mår dåligt att flytta fram & tillbaks.  Ytterst ovanligt att uppfödare tar hem katten till sig, vilket är det vanliga när det gäller hunduppfödning 🙂

kalindas
3/15/15, 12:22 PM
#6

#5
Jo det vet jag och för kattens skull är det bättre. 🙂
Men när jag frågade uppfödarna till min tik som jag hade på halvfoder om jag fick ha kullen här så sa de att de inte var godkänt av SKK. Då det räknas som bulvanförsäljning.
Då borde det ju vara samma sak med katt, att man som fodervärd som har katten hemma med ungar blir bulvan till uppfödaren?
Men den katten jag hade satt på foder hade fått kullen hos sina ägare. Tyvärr fick hon pyo och blev kastrerad.

/Elisa

Annons:
Hime
3/15/15, 12:46 PM
#7

#6 SKK & Sverak har väl helt enkelt olika åsikter om det. Det räknas nämligen inte som bulvanförsäljning när det gäller katter. Och det är väl tur det för katternas skull.

Attacks
3/15/15, 5:03 PM
#8

Vi har forvert for en hunnkatt, og i det hjemmet skal der etter hvert plasseres en til hunnkatt. Dem har i tillegg en annen kastrat, også fra oss dem fikk som kattunge. Dette er en tidligere oppdretter, men som nå  bare har lyst til å ha kosen med kattene, ikke eventuelle bekymringer og jobben med det å fostre opp et kull.  Jeg igjen, vil at alle kattunger skal vokse opp hos meg, så jeg kan følge dem på godt og vondt, vite deres personligheter osv, så dem kan vites å komme i riktig hjem.  Det ville jeg syntes var veldig vanskelig om forvert og kull vokste opp noen timer i fra meg.

Så hos oss vil hunnkatten komme hjem når det er tid for kattunger. Det vi ikke stresse hunnkatten nevneverdig, for hun er vandt med å bli tatt med hit og dit, når dem ferierer. Det er gjort med vilje også, så hun trives godt flere steder.

Vi gjør det samme med våres egene katter, vel og merke mellom 2 hjem, for at dem skal bli vandt til å være 2 steder, trives på begge stedene hvis for eksempel et av hjemmene skal på ferie, det oppstår sykdom osv. Da er det viktig at kattene kan gå overrens,uten  å stresse og mistrives. 

Vi kommer aldri til å velge helt ukjente forverter, og de fleste forkattene er som regel hannkatter. Men dem får en jo ikke oppleve kattunger med senere da :-)  En av de fertile hannkattene vi har , bor sammen med en hærlig familie bestående av 2 voksne,2 barn og en Golden Retriever. Dem skal i fremtiden også være forvert for en til katt. Disse for 1.5 time i fra oss.  I tillegg har vi far og sønn 1 time i fra oss. Far er kastrert, sønnen er chippet.

Men kjemi er alfa omega når en finner forvert/oppdretter. Og det er viktig å diskutere godt i forkant og bli enige, med en kontrakt før kattungen kommer hjem. 🙂

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

kalindas
3/15/15, 5:38 PM
#9

#8
Bra skrivet!  🙂

/Elisa

kalindas
3/15/15, 5:42 PM
#10

#7
Nu är jag inte med i Sverak.  Men jag har för mig att Sverak inte vill stå bakom just fodervärdsavtal då det kan bli stora juridiska problem om något går fel,
Kan dock ha fel.

/Elisa

carinbrack
3/15/15, 5:54 PM
#11

10: det lät ju inte så uppmuntrande…

kalindas
3/15/15, 5:59 PM
#12

#11
Kolla med kansliet. Har iallafall för mig att de inte har blanketter för foderavtal just pga den orsaken. SKK har blanketter, men hund fungerar lite annorlunda om man inte som #8 gör väljer att ta hem honkatten vid förlossning.

/Elisa

kalindas
3/15/15, 6:04 PM
#13

Här står om hundarnas avtal. Kan vara bra att ha som riktlinje då de varit noga med att undvika kryphål.
http://www.skk.se/uppfodning/avel-och-uppfodning/avtal/

/Elisa

Annons:
lynxlo
3/15/15, 6:14 PM
#14

Hej hej! En snabb rad med min första reflektion bara- det kan vara stressande med fertil katt i hemmet för de befintliga katterna. Tänk noga efter om det är värt potentiella bråk och förändringar i ordning och beteende. Sen är det alltid risker med parning, dräktighet och nedkomst. Känns som ni definitivt fått er beskärda del av detta! Jag skulle nog ha köpt en kattunge och njutit av barndomstiden om jag var som ni. Hur ni än gör, massa lycka till! ❤️

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

carinbrack
3/15/15, 6:59 PM
#15

Lynxlo: ju mer svar som kommer, ju mer lutar vi också åt det hållet. Men det är ju därför det här forumet är så bra, här kan man fråga och få svar av de som har mer erfarenhet, så att man slipper göra alla misstag själv.

kalindas
3/15/15, 7:11 PM
#16

Vara fodervärd kan både var kul och givande. Men man bör som sagt vara väldigt säker på att det kommer fungera både i kemi mellan er och uppfödaren och allt runtomkring. :-)

/Elisa

[SEQJOUZ]
3/15/15, 7:52 PM
#17

Fodervärd kan säkert vara en bra ide med ett bra avtal och uppfödare 😊 kolla innan med jordbruksverket trorxdet är vissa regler med dräktiga honor och även kattungar under 12 veckor och förflyttning 😉 Lycka till när du skall leta ny familjemedlem vare sig det blir på foder eller en alldeles egen 💜

Upp till toppen
Annons: