Annons:
Etiketthälsa
Läst 1587 ggr
morrrningmist
3/10/15, 11:31 PM

Jag blir snart tokig!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kommer snart att göra mig olycklig på vår katt Pjotor. Han är en oriental. Långhårig. Och ja, jag visste att de var pratiga. Sånt är trevligt. Men Pjotor har bott hos oss i typ två år nu och han pratar inte. Han leker mistlur! Det är alltså inte möjligt att prata med någon i ett annat rum när han är igång. Det går inte att höra tvn. Etc etc. Hur ofta? Varje. Jäkla. Dag. Mer eller mindre. Han har liksom skov. Ibland räcker det med nån timme på morgonen och nån timme precis när vi kommer hem från jobb. Då är det acceptabelt. Men så kommer han in i ett skov och vrålar från det att vi går upp tills vi åker och från det att vi går hem tills vi går och lägger oss. Han visar inte att han vill något. Han har inte ont någonstans. Han äter, dricker, bajsar och kissar som vanligt. Han har en kattkompis (en cornish) han har leksaker och ett klätterträd. Han får gå ut när han vill och på sommaren står dörren på vid gavel så fort vi är hemma. Ändå gapar han som om hans sista stund vore kommen. Han slutar när vi lyfter upp honom eller kliar honom på magen. Men han vill inte bli buren och han har inte ro att ligga still utan är strax igång igen och vankar efter fram för allt mig och skriker och skriker och skriker. Han är dessutom rädd för precis allt. ljud rörelser människor djur. Oss… det går inte att gå emot honom utan att han blir jättelåg. När han går ut är han jättelåg. Men han tycker om oss verkar det som och han vill gärna vara nära. Jag vet snart inte om jag orkar detta mer. Det är som att ha ett spädbarn gånger 10! Kan katter ha psykiska sjukdomar? Är det någon som har något förslag på vad vi mer kan göra för honom? Jag törs inte ge bort honom till någon för jag är rädd att någon annan inte heller skulle orka. Pjotor är världens finaste lilla katt och även världens mest effektiva tortyrredskap!

Annons:
VildaVittra
3/10/15, 11:49 PM
#1

Min gaphals (abessinier) lugnade sig om man jamade tillbaka likadant som han just jamat. Förutom klockan tre på morgonen när hans matklocka ringde dvs. 

Annonsera efter en ny ägare med en hörselnedsättning?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[SEQJOUZ]
3/11/15, 5:37 AM
#2

Har han och din cornish en nära och innerlig gemenskap så han får den tillfredsställelsen? Vänd dig till hans n uppfödare för råd det hade jag uppskattat med mina ungar om dem mådde dåligt på något vis 😉 Han kan ha ont må dåligt fysiskt…har du varit hos vet. För hälsocheck börja där och med uppfödaren för omplacering av en älskad familjemedlem som inte mår bra är inget bra allternativ det måste utredas det är synd om honom och hsn låter förtvivlad 😯😯😯 Lycka till 💖 .

morrrningmist
3/11/15, 5:52 AM
#3

Nu har han ju iofs en kattkompis. En cornish rex. De är bästa vänner och både busar och gosar tillsammans. Så olycklig är han nog inte. Det är mer som om han inte vet själv varför han skriker.

[SEQJOUZ]
3/11/15, 5:56 AM
#4

Jag skrev om mitt knlägg för jag såg att du skrev om hans kompis…är han kastrat? Ta honom annars till vet. Och kontakta uppfödaren som kan hjälpa stötta och vägleda dig…det hade jag uposkattat 💗

catcult
3/11/15, 6:45 AM
#5

Har du provat att konversera med honom (ja, jag är allvarlig!)? Jag upplever att det är bäst att prata färdigt med de ludna pratkvarnarna, det brukar göra att de känner sig "sedda" och pratbehovet blir tillfredsställt.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

kalindas
3/11/15, 8:57 AM
#6

Låter som någon typ av stress. 
Börja med det enkla som ibland kan fungera. Det är att köpa Feliway och sätta i uttaget. Du kan även prova att ge honom Zylkene (upptill feliway) i någon vecka och se om han lugnar sig.
En del är lite mer nerviga än andra och går då lätt upp i stress. Kanske är han  inte nöjd med bara en kattkompis och behöver mer stimulans. En katt till kanske?
Han kan även ha någon typ av smärta och vill tala om det på detta vis. Be att veterinären kollar hans tänder (gärna slår en röntgen på dom). Kolla även så han kissar som han ska, väldigt vanligt att kastrerade och stressade katter får en inflammerad blåsa och det syns inte alltid på prover utan man måste ultraljuda.
Märker ni om skrikandet ökat nu när det blivit ljusare?
Då kan det vara hormonerna. Då kan en viss stress minska om ni ger honom en p-spruta (pronom). Funkar inte på alla, men kan vara värt det.

Det finns annan medicin också, men börja med detta. Förhoppningsvis så taggar han ner. 
När han skriker som värst, svara han gärna men undvik att leka eller engagera er i honom mycket just då. Lek gärna med honom, de gånger han verkar harmonisk.
Ni kan även testa klickerträning, där han får belöning när han är tyst. Prova tankelekar.
Undvik även foder med för mycket kolhydrater/spannmål, då även djur blir triggade av socker.

/Elisa

Annons:
Carlitos
3/11/15, 8:58 AM
#7

Hej vet inte om det är till någon hjälp, men min lille skrutt på 1 år, pratar inte i heller, utan han skriker oxå. Men det är för det mesta att han vill ha något gått, eller så vill han bara att vi ska ha "Toby time" och kela 😃 han har många kattkompisar, men ibland vill han vara med oss, och när han skriker, så pratar jag alltid tillbaka med han och så kelar vi lite, eller vad han nu vill.  Men detta är ju bara några gånger om dagen han gör det när vi är hemma och det inte konstant.  Jag håller med #5 vi pratar mycket med våra djur här hemma, men det gör du säkert oxå 🙂 Kanske dax att köpa någon ny leksak? en aktivitetsboll med gott godis i?  Det är svårt att ge råd och tips, för jag vet ju inte hur eran vardag ser ut, men han verkar ju ha det mesta, kattkompis, leksaker mm.

//Carolin

Upp till toppen
Annons: