Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 3172 ggr
Jossefina
2/20/15, 4:59 PM

Dolda fel & val av försäkringsbolag

Hej!

Nu ska katten Simon och jag äntligen få sällskap av en liten katt till.

Därmed har jag tankar kring försäkringar och skulle vilja bolla med er igen. Kattungen har doldafelförsäkring hos Agria genom uppfödaren. Jag har också min försäkring för Simon hos Agria. Dock chockhöjde de premien efter mitt första år så jag funderar nu på att ta försäkring hos Folksam där jag också har mina andra personliga försäkringar för hem och hälsa.

Försäkringen hos Agria ligger på ca 2700kr/år efter första året med kattungerabatt. Försäkringen hos Folksam ligger på ca 1400kr/år löpande för motsvarande upplägg. Har inte full koll på huruvida det finns minus hos Folksam efter att åren går. Om ni har synpunkter på detta är det välkommet.

Till huvudfrågan: Hur ofta bedöms en skada/sjukdom tillhöra kategorin dolda fel?

Om ett doltfel-case uppstår så täcker uppfödarens försäkring hos Agria upp till köpesumman. Om vården överstiger detta får man själv stå för kostnaderna. Har man dock tecknat sin försäkring hos Agria går denna in och täcker upp resterande. Det gör inte försäkringen hos Folksam.

Det jag nu funderar och klurar kring är huruvida jag är insnärjd av Agria att teckna min försäkring hos dem? Eller kan jag vara relativt lugn med att eventuell sjukdom i de flesta fall inte kommer att räknas som dolda fel… ?

Reflektioner på detta? Hur tänker ni?

Annons:
kalindas
2/20/15, 6:08 PM
#1

Dolda fel försäkringen behöver inte du tänka på då den är uppfödarens försäkring och skydd om din katt blir sjuk i något som dolda fel täcker. Så byt du till Folksam om det känns bra,

🙂

/Elisa

Jossefina
2/20/15, 7:05 PM
#2

#1 tack! Det låter bra :) Men bara för att försäkra mig om hela bilder - det var just detta med att doldafelförsäkringen bara täcker upp till 8500kr och om det felet kräver veterinärvård utöver det så får man stå för det själv.. medans om man tecknar vidare försäkring hos Agria så går den vanliga försäkringen in och täcker upp.

kalindas
2/20/15, 7:52 PM
#3

#2
Ofta är det ju så (iallafall då gånger jag använt dolda fel) att ägaren har betalat behandlingen via sitt försäkringsbolag och sen kompenserar man som uppfödare för de ev. dolda felet i efterskott.
Det problem som ev. kan uppstå mellan Folksam och Agria (om inte folksam ändrat) är att om du t.ex. får en katt som dör i FIP så räknas inte det som ett Dolt fel i Agrias försäkring. I Agria så går det på den vanliga livförsäkringen. Medan det räknas som ett dolt fel i Folksam. 
Detta gör att om din katt dör i FIP och du har din veterinärvårdsförsäkring i Folksam men uppfödaren har Agria så får du inte ut någon ersättning för FIP på något bolag. Detta kan som sagt ha ändrat, då det nu inte går att garantera att Coronaviruset måste komma från uppfödaren. Därför Agria tog bort det i sin försäkring. 

Ett alternativ är att du försäkrar katten i Agria i de tre år Dolda Felförsäkringen gäller. Sen byter du bolag efter det.
Du är säker på att din uppfödare har Dolda Fel försäkring förresten? Alla har ju inte det. Fast för din del kvittar det egentligen, för kan du bevisa att katten har ett fel som räknas som ett dolt fel. Så kan du kräva pengar av uppfödaren oavsett. För Dolda fel är mest för att skydda just uppfödaren.

/Elisa

Liltith
2/20/15, 8:14 PM
#4

Har du använt din försäkring tex om Simon varit sjuk eller liknande så skulle jag inte bytt bolag då man allt som oftast får restriktioner i det nya bolaget.

Jossefina
2/20/15, 8:53 PM
#5

#4 detta gäller en ny katt :) tack för mycket delad kunskap

Liltith
2/20/15, 9:13 PM
#6

Ah fattade det som att du skulle sätta båda i samma bolag och då ev byta :) agria är väl det enda bolag där inte vetvården sjunker när de blir äldre samt har öppet direktregleringen till kl 8 på kvällen. Men alla bolag har ju sina för och nackdelar :)

Annons:
Jossefina
2/24/15, 10:56 AM
#7

#3 då förstår jag mer om vad doldafelförsäkringen är. 

bra idé att ha Agria till att börja med. det luriga är ju bara då om man behöver gå till veterinären någon gång under de tre första åren. då blir det ju restriktioner om man ska teckna en ny försäkring (tex hos Folksam) vilket ju gör det hela lite komplett. 

detta med beslut alltså…

Jossefina
2/24/15, 11:02 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#8

…förresten, bara måste dela några bilder på denna lilla skatten som flyttat hem till oss alltså!

Missannas
2/25/15, 5:42 PM
#9

Men gud så söt, grattis till nytillskottet 🙂 roligt för Simon att få en kompis!

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Herseruds
2/25/15, 5:47 PM
#10

Vilken goding! ❤️👍

Upp till toppen
Annons: