Annons:
Etiketthälsa
Läst 3137 ggr
Selmis
2015-02-03 19:29

Storkatt rädd för lillkatt

Vi har en 5månaders siameskattunge som är tuff, framåt, supergosig och stark och snabb som attan. Sedan har vi en 8 år gammal siames som är rätt försiktig av sig. De har nu hängt ihop i 2 månader och det går.. fram och tillbaka. Storkatten har naturligtvis fräst och vem skulle inte trött på att ha någon hängande i nackskinnet/svansen dagarna i ända?

De har successivt blivit hyfsade kompisar, Storkatten har sagt ifrån och det har verkat som om lillkatten fattat. De har kunnat ligga nära men inte "på varann". Busat, lekt, bråkat också förstås. Nu idag när jag kom hem var storkatten som förbytt. Han springer runt och jamar och gömmer sig under badkaret? Så tråkigt!! Har han åkt på stryk av lillkatten? Har lillkatten blivit könsmogen sen imorse? Jag förstår inget, igår låg de i soffan och det var frid och fröjd. 

Någon som har några kloka ord? Gammelkatten har haft kattkompis tidigare, ingen ensamkatt. Är han rädd så är han, men jag tycker det är så tråkigt…

Annons:
Zepp
2015-02-03 19:40
#1

Kika vad som finns under badkaret!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kalindas
2015-02-03 20:29
#2

Kan ju vara nåt annat som skrämt den gamle. Eller så har han ont och gömmer sig därför.

/Elisa

Selmis
2015-02-03 20:45
#3

Ja visst kan det vara något annat. Bara märkligt att springa som om han vore jagad mellan rum och mjaua. Det går säkert över. Tack!

kalindas
2015-02-03 22:04
#4

Fräser han och slår efter den andra katten? Jagar och slår den andra katten honom? Tror mer på något annat än rädsla för kompisen. Känn igenom honom och se om han verkar ha ont. Kolla hans tänder, är inte tandsten tagits någon gång så kan han ha smärta i munnen. Kissar han som han ska? Om han har grus i urinen och den sätter sig fel, gör det ont bak och han försöker springa ifrån det.

/Elisa

MissMaven
2015-02-03 22:34
#5

Jag skulle avvakta. En gång är ingen gång, än så länge. Jag antar att du kollat att Storkatten inte har ont någonstans eller är skadad.

Så klart ska man ta lite extra hand om Storkatten idag och ge honom många kramar och klappar, men jag skulle inte oroa mig för tidigt. Hoppas att det blir bättre snart!

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Carlitos
2015-02-04 08:55
#6

Hoppas det löser sig..

Annons:
Selmis
2015-02-04 15:23
#7

Tack för era kommentarer. Jag kontaktade vet. i förmiddags då jag misstänkte att det kanske är grus i urinen som Kalindas skrev. Men eftersom han kissade väldigt mycket o länge imorse, trodde inte vet. att så var fallet. Jag har ivarjefall en tid bokad till fredag om han fortsätter "springa från sig själv". Kan säga att han kastade sig ut från lådan utan att täcka över kisset, så nåt knas är det. Han älskar att dricka vatten, så jag hoppas ju på att det inte är grus trots allt! Nu ska jag hem och titta till de små liven, skulle saker se värre ut åker vi in akut, men hoppas att vi slipper det :-(

kalindas
2015-02-04 15:41
#8

#7
Kan ju vara grus, för då kan det göra ont att kissa, men det behöver inte vara tätt. Om han kissade mycket i morse, så kan ju en grusbit suttit fast och han kissade extra nu.
 Sen kan det ju vara urinvägsinfektion eller själva blåsan som kan vara irriterad och göra ont. Öka gärna mängden burkmat och minska på torrfoder. Om de hittar något hos veterinären och rekommenderar ett foder,så köp i första hand burkmat.

Håller tummarna att ni får fram vad som är felet och att det är lätt att fixa. Är jobbigt när de inte reagerar som de ska.

/Elisa

Selmis
2015-02-05 10:08
#9

Hej alla! Vill bara tala om att problemet med storkatten var analsäcken. Upptäckte såret imorse och åkte in, nu ligger han inne hos veterinären men kommer hem i eftermiddag igen. Med strut på huvet stackarn! Men sååå glad att det inte var något "värre". Nu blir det bara gos o mys för hela slanten tills såret läkt. :-)

MissMaven
2015-02-05 11:09
#10

#9 Men, vad bra! Alltså, inte bra att han har ont, men bra att det inte är något värre och att ni upptäckte vad det var och att det blir åtgärdat nu!

Tänker på Storkatten och hoppas att han mår bättre snart! ❤️

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

kalindas
2015-02-05 11:26
#11

#9
Hade analsäckinflammation/böld på min gamle katt Spokie. Det kom tillbaka flera gånger. Så återkommer det igen så be att de tar bort dem när det är läkt.
Bra att du åkte in! 👍

/Elisa

Carlitos
2015-02-06 14:22
#12

❤️

Upp till toppen
Annons: