Annons:
Etikettkattungeprat
Läst 2044 ggr
MissMaven
1/28/15, 11:21 AM

När man köper en kattunge

Vad är viktigast för er när ni köper en ny kattunge.?

Pris, avstånd till uppfödaren, kattungens utseende (typ/färg/mönster/ras), kontakt med uppfödaren, tester på föräldrardjur, antal kullar per år hos uppfödaren (en liten vs en stor katteri), möjlighet att besöka kattungar innan flytten, stamtavlan, utställningsmeriter hos föräldrar, katter i stamtavlan ni gillar och har träffat, andras rekommendationer osv?

Brukar ni ställa många frågor om hälsostatus hos föräldrar, kattungens uppväxt, kräva diverse hälsotester osv? Diskutera gärna! 🙂

Det är säkert många faktorer som spelar roll, men om ni skulle lägga dem i ordning, från den viktigaste till de mindre viktiga, hur skulle en lista se ut för er?

En mycket förenklat enkät här, av alla saker som är viktiga när man köper en ny familjemedlem, vad är det allra viktigaste för er:

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Annons:
flis
1/28/15, 1:42 PM
#1

Hälsan skulle vara det viktigaste om jag köper en kattunge. Jag skulle vilja veta hur friska katterna bak i ledet är.  Hur gamla släktingarna blivit. Tandstatus tycker jag också är viktigt.  

Skulle helst köpa från ett litet katteri, där avelsdjuren ingår i familjen.

Maria29
1/28/15, 4:11 PM
#2

Jag är egentligen fel person att svara eftersom jag föredrar vuxna omplaceringar framför kattungar men jag svarar ändå. :) Jag vill veta om den varit sjuk,personlighet om den är lekfull eller lugn. Om uppfödaren (eller den som har katten) inger ett förtroende och är lätt att nå om man har frågor. Förtroende och hälsa är viktigast det går alltid att ta sig till den katten man verklige vill ha.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Denna kommentar har tagits bort.
Attacks
1/28/15, 4:43 PM
#4

Jeg valgte nr 2, men det er  ikke valg etter utseende. Jeg velger alltid etter stamtavlen.I og med at jeg driver avl, og ikke skal ha en ren kosekatt. Og i stamtavlen ligger der mye informasjon om helse og temperament. Men slikt er ikke alltid enkelt å vite for den som skal kjøpe katt for første gang. 🙂 Siden er det også viktig for meg hvordan kattungen har vokst opp og kemi med oppdretter. Da får man dele resten av de spm man har om mammakatt og søsken etc. Det faller seg helt naturlig at man ikke har like nær kontakt i etterkant med alle, men uansett om det er ofte kontakt eller lite, så skal man ha en god kemi også.

Så det er vanskelig å bare velge et av kriteriene over, for så mye henger sammen 🙂

Hadde jeg ikke vært oppdretter så hadde punkt 3 og punkt 4 vært veldig viktige begge to. 🙂

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

MissMaven
1/28/15, 4:58 PM
#5

#4 håller med dig. Det är lite olika om man köper en katt till avel, eller sällskap. Och i båda fallen är det så mycket som måste vara rätt!

Jag som uppfödare som köper en avelskatt måste välja en stamtavla som jag vill ha, och därifrån kan man få mycket om temperament och hälsan på katterna bakom. Sedan vill jag ha många hälsotester utförda, och få hem en frisk katt med bra temperament så klart! Pris och avstånd spelar ingen roll för mig i så fall, om det är rätt katt jag får.

Förtroende för uppfödaren anser jag är viktigt, jag vill kunna veta så mycket som möjligt om katten och katterna bakom. 

Om jag hade varit efter sällskapskatt, skulle förtroende för uppfödaren varit det viktigaste för mig, efter temperamentet och hälsan. Och jag skulle inte köpa katter från uppfödaren som jag inte anser har bra djurhållning. Det är lite sorgligt egentligen, stackars katter får inte välja uppfödare och inte ägare heller.  😕
Men oetiska uppfödare skulle jag inte vilja stödja med mina pengar, inte ens om det är synd om katten.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Attacks
1/28/15, 5:25 PM
#6

#5  Hvilke helseattester krever du?  Jeg føler ikke jeg kan kreve så mye, men jeg vil vite PRA status. Om den er fri eller bærer, har som regel ikke så mye å bety, men foretrekker PRA fri hannkatt, siden hannkatten gjerne brukes på fler.

Er det enkelte tester utenom jeg ønsker i forkant av ev kjøp/hjemkomst, så må dem dekkes av min egen lommebok - jeg føler ikke jeg kan kreve det av oppdretteren.

Ved hjemkomst blir uansett ny katt testet for div parasitter og andre saker før den kommer sammen med de andre.   Man kan aldri være 100% sikker, men jeg føler meg tryggere på å kjøpe katter fra små oppdrett - dem burde ha bedre kontroll på basselusker og diverse - så lenge der er synlige symptomer.  Små oppdrettere er ofte også mer åpne om saker. Men så klart gjelder ikke det alle. Noen har jo "aldri" problemer, bare "alle andre" i følge slike. 🙂Men, forhåpentligvis blir slike gjennomskuet i god tid i dag - da verden er blitt liten pga internet og diverse medier.   Tror det var mye vanskeligere før i tiden.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Annons:
MissMaven
1/28/15, 5:41 PM
#7

#6 PRA, giardia, TF, ringorm, chlamydia osv. Jag betalar för testerna.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

NatasjaHemby
1/28/15, 5:47 PM
#8

Förtroende för uppfödaren är nog viktigast för mig och jag kan tycka att den punkten täcker in flera av de andra. Känner jag mig det minsta osäker på uppfödaren så vågar jag inte köpa katt av hen, eftersom en oseriös uppfödare eventuellt skulle kunna dölja saker som sjukdomshistorik hos föräldradjuren och annat viktigt. När jag köpte min allra första raskatt var alltså uppfödaren väldigt viktig och även avståndet mellan oss, eftersom jag vill kunna träffa kattungen innan köp samt enkelt hålla kontakten med uppfödaren för framtida frågor. I framtiden skulle jag nog kunna tänka mig att köpa en katt från ett katteri längre bort eller t.o.m. importera, men som oerfaren och avelsintresserad känns det tryggast att ha uppfödaren nära. Det känns också viktigt för mig att kattungen är uppfödd i hemmiljö samt att ingen av föräldrarna fått många kullar, då jag personligen anser att det är viktigt att arbeta för en breddad avelsbas.

Att katten jag ska köpa är fysiskt och mentalt frisk bör enligt mig vara en självklarhet, en sjuk katt ska inte lämna uppfödaren. Hade jag köpt katt enbart till sällskap hade jag däremot inte brytt mig om mindre defekter som svansknick, bara uppfödaren var ärlig med detta och kunde förklara vad defekten skulle innebära för kattens livskvalitet. Nu är jag intresserad av att avla, så katter med den typen av defekter är ändå inte aktuella för mig.

Färg och mönster är helt oviktigt för mig (så länge färgen är godkänd), men hade kanske fått väga in mer ifall jag inte varit intresserad av avel. Nu känns det som att det är så otroligt många saker som är viktigare vid val av katt att färg helt enkelt inte spelar någon roll.

SE*Simbelmynes

Carlitos
1/29/15, 10:21 AM
#9

Valde oxå 2 precis samman anledning som #4 jag går inte på utseendet, utan  på linjerna bakom stamtavlan.

[Cattention]
1/29/15, 10:31 AM
#10

Jag valde Förtroende för uppfödaren eftersom jag vet hur det kan gå om man väljer en oseriös uppfödare.  Känner jag förtroende till uppfödaren litar jag på att den informerar mig om allt jag vill veta.

Men jag tycker 2 och 3 också är viktiga såklart. 🙂

Upp till toppen
Annons: