Annons:
Etiketthälsa
Läst 2470 ggr
MissMaven
1/17/15, 9:40 PM

RCs kritik av BARF

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I Royal Canins "Breeder Magazine" som jag fick in min brevlåda just innan jul fanns det bland annat en artikel som heter 'Råa trender!". 

Aha! Jag var rätt nyfiken på RCs vinkel på BARF (Biologiskt Anpassad Rå Föda).

De skrev om - "den nutritionella risken", "den bakteriella risken", "skaderisken"och "nutritionell risk redan vid tippning". Alltså - inte mycket var positivt i deras artikel om BARF! 😐 

Jag anser att det har delvis rätt, men att de ändå skrev en något vinklad artikel och till slut skrev de med att "de ser med oro på utveckligen av denna typ av råa dieter till våra katter och hundar".

Det som jag tyckte de gjorde bra var att de hade faktiskt angett referenser till vetenskapliga studier om BARF, som stöd till sin kritiska syn på BARF.

Förra året organiserade min kattklubb Siameslinjen en föreläsning där Ida Skoog pratade om BARF, som jag tyckte var väldigt intressant och givande.

Personligen ger vi våra katter både torr och blöt kommersiellfoder (inklusive RC) och BARF (Mush), och också kosttillskott ibland och än så länge mår de jättebra. Den äldsta är snart 9 år gammal, och de andra är 8 år och yngre. Det är ju inte någon ålder, men deras njur-, lever- och andra blodvärden är kollade senast i somras och allt såg perfekt ut!

Hur gör ni andra? Jag vet att en del BARF:ar helt, och en del delvis. Har ni sett långsiktiga resultat hos era katter? Känner ni till några studier som är väldigt positiva när det gäller BARF:ande av katter?

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Annons:
kalindas
1/18/15, 10:31 AM
#1

Jag ger Orijen som torrfoder och sen får de burkmat plus kött i olika former. Tyvärr är det bara de tre unga som uppskattat det där med kött. Elliot tycker dock om kycklinghjärta. :-)
Ger extra vätska ihop med burkmaten och köttet. Då jag vill undvika njurproblem och urinproblem.

/Elisa

NatasjaHemby
1/18/15, 11:27 AM
#2

Naturligtvis är RC kritiska till BARF. Hela deras marknadsföring bygger ju på deras egen "forskning" som visar att katter i princip ska utfodras som hamstrar. Jag gissar att RCs försäljning har minskat väldigt mycket sedan folk fick upp ögonen för nackdelarna med att utfodra sina katter med spannmål och gick över till antingen spannmålsfria torrfoder, blötfoder, färskfoder eller BARF. Det är inte konstigt om RC väljer att satsa stort på att smutskasta naturlig föda, de är ett företag som är beroende av sina intäkter och gör vad de tror att de behöver för att kunna sälja mer.

Själv BARFar jag sedan ungefär 3 år tillbaka och gav innan dess RC torrfoder för att föreningen som jag adopterat mina huskatter ifrån rekommenderade just detta foder. När jag gick över från torrfoder till BARF genomgick mina katter en total förvandling under ca 2-4 veckors tid. De blev piggare, de fick markant finare päls och bättre tandhälsa. De var inte längre konstant uttorkade som de var av torrfodret, så deras urin slutade stinka. Även avföringen slutade lukta illa och minskade radikalt i mängd. De kan dessutom äta sig mätta varje dag utan att bli överviktiga. 

Personligen ser jag bara fördelar med BARF och kommer aldrig gå över till tillagad kattmat igen. Däremot förstår jag att alla inte har kunskapen eller tiden att sätta sig in i allt man bör veta för att själv kunna sätta ihop en komplett meny till sina katter. Jag dömer inte folk som inte BARFar, men rekommenderar i första hand BARF (förutsatt att man verkligen ger en korrekt sammansatt BARF), i andra hand spannmålsfritt blötfoder och i allra sista hand ett spannmålsfritt torrfoder. Spannmålsbaserade torrfoder som RC, Friskies, Hills o.s.v. anser jag personligen inte vara lämplig föda för katter.

SE*Simbelmynes

MissMaven
1/18/15, 11:59 AM
#3

Jag förstår varför RC skriver om det och är kritiska; de vill ju sälja SINA produkter.

 Samtidigt tycker jag att det är bra att man läser så mycket man kan, från olika källor, för att fatta ett bra och informerat beslut. Jag vet också att man ska vara försiktig, eftersom många av vetenskapliga studier kan vara finansierade just av stora företag som tillverkar kattfoder. Men, inte alla.

I förra numret av deras Breeder Magazine skrev RC just om spannmål i fodret, som #2 nämner. Det var också intressant, de skrev om smältbarheten - kroppen kan bäst tillgodogöra sig proteiner med hög smältbarhet och enligt RC är det hydrolyserat fjädermjöl, vetegluten och sojaproteinhydrolysat. (Just det,  lite sojaproteinhydrolysat låter just som något som katten skulle fångat i naturen själv och mumsat på  😉)

De poängterar dock att kroppen känner ingen som helst skillnad på om enskilda aminosyror kommer från vegetabiliska eller animaliska proteinråvaror och att det är viktigt vilka aminosyror ingår i maten och hur det stämmer med kattens dagliga aminosyrabehov.

Jag vill egentligen inte spela djävulens advokat, men det är en mycket intressant diskussion, tycker jag. 🙂

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Attacks
1/18/15, 6:40 PM
#4

Jeg har jo noen tørrfor junkier og noen altspisere. Junkiene mine er ikke vokst opp i mitt kjøkken. Men, dem kan også så klart vært kresene som små og bare ville spise en sort mat. Dem smaker på det meste som blir servert utenom,men er ikke så veldig imponert.  Så har vi en og annen som vokser opp her som rett og slett er kresen, og vil ikke bli altmulig-spisere.

Men det har jeg merket meg, dem som er flink på å spise variert -  noe som også innebærer en god del rå mat - dem bæsjer minst = tar mest opp næring av det dem spiser ,og dem har best tannhelse 🙂

Vi gir orjen og acana som tørrfor delen, og bare den gir også mine avføring og mer næring fremfor for eksempel RC som i mine øyner i dag er et riktig dårlig alternativ - i hvert fall for de 4-bente i mitt oppdrett .

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Upp till toppen
Annons: