Annons:
Etikettomplacering
Läst 1489 ggr
Angelica__WW
2015-01-04 22:27

Tillfällig omplacering - Mot betalning

Min älskade siamespojke Ramses som är 15 år gammal har plötsligt börjat kissa inne.

Vi har fått rådet från vår veterinär att snabbt som ögat göra en tillfällig omplacering på ett par månader för att bryta beteendet. Vi har nyligen fått en liten bebis  och eftersom Ramses är en känslig själ (med lite stressvankande) så är det inte så svårt att räkna ut att det är den förändringen som han nu reagerar på. 

Vi har även ytterligare en siames, en honkatt på 10 år som inte har några problem, vi kan diskutera om hon borde följa med eller inte. De är väldigt förtjusta i varandra.

Självklart betalar jag ett månadsarvode enligt överenskommelse till den som vill hjälpa Ramses och mig.

Mvh

Angelica 

Ring mig gärna på tel:

0707-451156

eller mejla:

angelica@titan.se

Annons:
Vaargen
2015-01-04 22:28
#1

Kommer han fortsätta kissa inne i sitt nya hem trordu?

Angelica__WW
2015-01-04 22:38
#2

Hej!

Om han gör det så får han såklart flytta hem igen, hela tanken med att lämna bort honom under en period är ju att man på det sättet ska bryta beteendet innan det "fastnar". 

Han hade aldrig någonsin kissat inne förut, och han är ändå 15 år snart så jag hoppas och ber att det ska gå att få honom att sluta.

kalindas
2015-01-05 00:03
#3

OM ni väljer att omplacera honom vilket jag inte tycker man ska göra med en så gammal katt, så får ni flytta med hans kompis. Annars kommer han bara bli ännu mera stressad och kanske kissa i det nya hemmet.

Då det troligtvis är stress/ångestbetingat så är det stressen man bör jobba att få bort och den försvinner inte med en tillfällig omplacering. Risken är att den blir värre.
Nu vet jag inte vad ni testat, men mitt tips är att börja med feliway i uttaget och sen ge honom Zylkene.

Råkade själv ut för samma med min kastrathane, då det kom hit nya kattungar och han kände sig övergiven och orolig. Det som "peppar, peppar" fungerade bäst och som fått honom att sluta markera är Androcur 50 mg. Han fick en tablett varje dag i 8 dagar och därefter en tablett i veckan. Det fungerar bra och jag har inte sett en enda markering den sista tiden, plus att jag inte märkt någon större förändring på hans psyke.
Androcur är kemkastrering för män och användes på fertila hankatter innan kastreringschippet. Men bevisligen funkar det på kastrater också. Märkte ganska fort skillnaden när jag slutade ett kort tag. Han blev direkt mer stressad och orolig.
Så be veterinärer skriva ut Androcur och prova det.

/Elisa

Upp till toppen
Annons: