Annons:
Etiketthälsa
Läst 3863 ggr
Jossefina
12/28/14, 4:57 PM

plockar päls på ryggen

Hejsan!

Min fina Simon flyttade med mig till Stockholm i början på december. Vi bor i en stor lägenhet om 100kvm så mycket yta att springa runt på. Det var lite stök med flytt och städ osv till en början och jag bor med två personer som han inte träffat förut. Den ena är dessutom kattallergiskt så han håller befogat avstånd till Simon kanske både fysiskt och socialt.

Förstod ju såklart redan innan att det skulle bli en stressig situation för Simon även om han inte är den som gömmer sig eller blir rädd. Tvärt om är han väldigt nyfiken och ska vara med där allt händer och var väldigt pratig till en början i huset. Han är också ganska van att flytta på sig och har under sina två år redan hunnit bo på tre ställen med mig innan flytten till Stockholm.

Efter någon vecka började han dock att plocka päls på ryggen. Typiskt stress-symptom tänker jag? Sprayade lite Feliway i alla rum i omgångar och tyckte faktiskt att det gjorde honom gott. Hade litet prat med mina medboende om att vi måste hjälpas åt att skapa lugn för honom och de är med på noterna. Busar och gosar och lyssnar. 

Sen åkte vi hem till väskusten igen över jul. Han var glad att träffa mina föräldrar och få springa runt i huset på landet. Där trivs han nog i allmänhet bäst. Han har mer sitt eget liv där. Springer upp på vinden och smyger på möss och pratar inte lika mycket som på andra platser. Men… han fortsätter att dra loss små pälstussar på ryggen.

Det är inte såpass att det blivit några kala fläckar, men han har blivit betydligt tunnhårig på en stor del av toppen på ryggen. Buhu… jag vill ju att han ska må bra och känner mig dum som fått honom att må så här. I nästa vecka kommer vi åka tillbaka till Stockholm och sen stannar vi där en längre tid. Har ni några tips om  vad jag kan göra eller vad jag bör tänka på för att få honom att känna sig tillfreds och inte plocka av sin egen päls?

Annons:
kalindas
12/28/14, 7:06 PM
#1

Det finns egentligen två orsaker att de plockar päls.  Antingen enbart stress som sen blir en ful ovana och som är svår att bryta.  Men man kan i de lägena prova Feliway (som du redan gjort) och även Zylkene. Går det riktigt långt är alternativet någon typ av antidepressiv medicin, såsom saroten. Men då anser jag att valet står mellan avlivning eller medicin.
Sen är det den andra orsaken…
Det är att katten av någon anledning har ont bak i ryggen eller i njurar, urinblåsa.
Där finns ju en del att gissa sig till, men det jag hade rekommenderat först är att du åker och gör ett standarblodprov på honom, där de kollar lever, njurar, socker mm
Ha lite koll på hur ofta han kissar, något som jag tror är vanligare än man vet om är inflammerad urinblåsa. Detta kommer gärna i samband med stress såsom flytt.
De behöver inte ha grus eller bakterier i urinen, den kan se helt normal ut. Ibland kan det vara lite blod i den eller extra koncentrerat. De får ofta trängningar och springer på lådan oftare. En veterinär som är duktig på ultraljud kan ibland upptäcka detta.
Har man tur så blir katten frisk med en längre behandling av Metacam och burkmat. Det är viktigt att katten får i sig mycket vätska. Har man otur (som jag hade på min Saga) så kan det komma tillbaka i samband med ny stress och t.o.m. bli kroniskt och katten måste gå på smärtstillande alltid. Vilket inte är bra för lever och njurar. 😕
Så mitt grundtips är…
Åk till veterinären. Gör en allmän hälsokoll på honom med blodprov. Kolla gärna tänderna samtidigt. Hittar de ingett, så gör ett ultraljud på urinblåsan. Hittas fortfarande inget så fråga om de kan skriva ut metacam till honom. Se om pälsryckandet minskar med smärtstillande. Öka mängden vätska i hans mat, ge mer burkmat än torrmat.
Köp Zylkene och ge honom och se om det ev. lugnar synlig stress.
Håller tummarna på att du får svar på vad felet kan vara! 🙂

/Elisa

kalindas
12/28/14, 7:08 PM
#2

Ps. Istället för Feliway spray så köp den man sätter i el-uttaget. Ds

/Elisa

MissMaven
12/28/14, 9:16 PM
#3

#TS Kanske lite OT, men inte helt - har du funderat på att skaffa en likasinnad kattkompis åt Simon? Jag tror att de flesta orientaler behöver en kattkompis. Det skulle bidra till skapandet av hans lilla bubbla där han är trygg och lycklig även under ökad stress. Att ha sin älskade matte där är så klart det viktigaste, men en kattkompis skulle med största sannolikhet vara bra för honom.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Asynjas
12/31/14, 5:46 PM
#4

Min första oriental/siames katt  plockade också päls - något han slutade direkt med när han fick en kattkompis. Så om han i övrigt verkar frisk se #1 Kalindas skulle jag överväga att skaffa en kompis till honom.

=) /Helle

www.asynjas.se

Hugo katten
1/1/15, 12:08 PM
#5

Vår 1a oriental plockade sig. En mycket social trevlig katt med 2 orientaler som kompisar. Har aldrig hört om någon annan ras med detta beteende. Det gick i omgångar och de sista åren slutade han med det.

kalindas
1/1/15, 12:34 PM
#6

#5
Min gamle Oriental Ecco plockade sig också i många år och han hade också två kompisar som han älskade. Jag flyttade mycket på den tiden och jag vet inte om det var orsaken eller om han hade en sjukdom som jag missade på honom. Det visade sig senare att han troligtvis haft problem med diabetes i många år utan att jag märkt det. Fick även förstoppningar, men tror det var pga håret han svalde.

/Elisa

Annons:
Attacks
1/2/15, 1:29 AM
#7

Jeg har tidligere hatt en katt som stresset, og begynte å plukke pels. Da jeg har en katt som gies olje til 2g pr uken pga feline acne som aldri forsvinner uten, så tenkte jeg at det kunne jo i hvert fall ikke skade å gi det til den andre katten også for å se. For forallergi visste jeg at det ikke var - da katten hadde spist samme type mat lenge.

Så denne oljen anbefaler jeg å ha i skapet, den er super både til mennesker og dyr. I flytende form holder den seg 2 mnd i kjøleskap, og vi rakk ikke å bruke  den opp, så vi kjøpte kapsler i stedet. De er litt store , men jeg har ikke problemer  å gi dem. Alternativt kan en trekke oljen opp i sprøyte.

Doseringen på en voksen katt har vi bare måtte prøve oss frem til. Hos meg så gir vi 1 kapsel 2g pr uke, eller 1.5ml olje 2g pr uke - men det er for katten med feline akne. Katten som stresset fikk 2 kapsler totalt en uke, og siden nappet hun faktisk aldri mer i pelsen sin 🙂 Så det går jo an å prøve det ihverfall, så alt gror fint tilbake.

Udo's Choice heter oljen, den finnes i Norge på helsekost butikker, vet ikke hvor den selges i Sverige, men det er en olje som selges i hele Europa .

http://www.helsekost-shop.net/Shop/Product/Udo%60s-Choice-500ml-Soma/13431

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

kalindas
1/2/15, 1:32 AM
Jossefina
1/4/15, 12:22 AM
#9

hej! tack så mycket för att ni delar erfarenheter och tips..

jag skaffade en Feliway adapter till uttaget i mitt rum och går och sprayar lite spray i resten av lägenheten. det verkar ha rätt bra effekt faktiskt! han fick även Zylkene innan tågresan och innan tolvslaget på nyårsnatten. var hos veterinären för vaccination och hon såg ingen anledning att ta några prover i nuläget. 

sen har ni nu helt rätt - Simon behöver en kattkompis! och det ska han få.. någon gång under våren. det har bara inte passat in.

ska även kolla upp oljan, den verkar ju superbra :)

Tusen tack <3 och gott nytt 2015!

Jossefina
4/19/15, 9:47 AM
#10

Hejigen!

Nu var det ett tag sedan jag la ut denna tråden. Sedan dess har vi haft Feliway i uttaget vilket hjälpte. Vi har också fått sällskap av en liten katta - vilket har varit fantastiskt på många sätt såklart ❤️

Simon slutade plocka päls på samma frenetiska sätt. Slutade nästan helt. Men nu gör han det ändå av och till och pälsen på ryggen är lite tunnare än vad den borde vara. 

Han dricker vatten, äter nästan bara barf (vilket gjort både honom och lillan rätt hårda i magen. Prövar nu att lägga på lite olja och husk.) Han kissar, och oftast ganska så mycket tycker jag. Nu har han börjat klaga lite för att han vill komma ut i sele mer än vad han får. Men jag har också fått för mig att han klagar i samband med att han ska gå på toaletten.

Kanske borde jag ändå få taget ett blodprov för att kolla av detta med urinblåsan? Det är inget fel på urinet. Det är rätt så gult. Har aldrig innehållit något blod. Men ändå, vad tror ni?

Är rätt nyflyttad till Stockholm. Tar gärna emot rekommendationer på veterinärer som ni tycker är bra med djuren. Jag bor på södra Kungsholmen.

Jossefina
4/19/15, 10:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 8
Förhandsgranskning av bild 2 av 8
Förhandsgranskning av bild 3 av 8
Förhandsgranskning av bild 4 av 8
Förhandsgranskning av bild 5 av 8
Förhandsgranskning av bild 6 av 8
Förhandsgranskning av bild 7 av 8
Förhandsgranskning av bild 8 av 8
#11

Simon och sessan Indra

kalindas
4/19/15, 11:36 AM
#12

Skönt att han mår bättre!
Men ta det säkra före det osäkra och åk till veterinären. Ta du ett blodprov på njurarna, kolla urinen och ev. ultraljuda blåsan. Kan ju som sagt hända han har en inflammation som inte riktigt vill läka.
Det att han fortfarande rycker lite kan vara en indikation på att allt inte är 100. Kanske behöver äta något antiinflammatoriskt ett tag?

Om katterna är hårda i magen, se om du kan minska mängden ben i maten. Även hört att en del lägger i kokosfett. Se även om du kan öka vätskan i maten. Kan hända det hjälper både mot urinen och hårda magen.
Sök på gruppen BARF och färskfoder till katt på Facebook. De kanske har bra tips ang. maten.

Du kan prova ge denna pastan. Inte säkert den fungerar då den bara hjälper viss sorts urinvägsproblem. Men den är knappast giftig.
https://animail.se/uro-pet-pasta-120-g.html

/Elisa

Upp till toppen
Annons: