Annons:
Etikettfoder
Läst 3529 ggr
rutigduk
2014-12-13 16:37

Hjälp, BARF, hård mage

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag mixar min egen BARF-röra enligt följande: 3,6 kg hjärta 3 dl benmjöl 7,2 kg muskelkött 1,2 kg lever (gris-/ungnötlever) 20 äggulor 3 tsk mineralsalt Mina katter har varit ganska hårda i magen av denna blandning så därför minskade jag på benmjölet en aning förförra gången jag gjorde BARF. Senaste gången minskade jag lite till på benmjölet då jag inte märkte någon skillnad, men jag tycker att de fortfarande har för torr å hård avföring… Minskade mängden benmjöl till precis drygt 2,5 dl. Är det någon kunnig inom näringslära som vet något om ifall jag borde minska på t.ex. levermängden eller bara ännu mer på benmjölet? Och i sånt fall till hur mycket? Tacksam för all hjälp jag kan få med detta! :)

Annons:
vallhund
2014-12-13 16:40
#1

Prova att fråga inne på http://barf.ifokus.se/

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

kalindas
2014-12-13 16:44
#2

Är inte direkt kunnig på barf. Men minska inte benmjölet för mycket. Du kan ge dem lite Messmör som godis, så bör nog avföringen bli mjukare. 🙂

/Elisa

[HundochKatt]
2014-12-13 16:59
#3

Hur ligger det till med fett i röran? Laxolja/fiskolja? 

Om inte det hjälper så skulle jag minska ner på benmjölet ytterligare.  Inte dölja problemet med att ge messmör eller liknande. :)

NatasjaHemby
2014-12-13 17:30
#4

Är de hårda i magen som att de har svårt att bajsa eller är det bara korvarna som är hårda? BARF-bajs ska nämligen vara hårda, små korvar, inte alls så stora elelr mjuka som bajset som katterna får av "snabbmat". Är bajset vitt och smuligt eller svart?

SE*Simbelmynes

rutigduk
2014-12-13 18:46
#5

Har ingen olja av något slag i deras mat. De bajsar kanske varannan dag och de verkar tycka själva att det är lite trögt liksom… Deras bajs är bruna hårda korvar som delvis är vitaktigt och smuligt. Kattungen som avvänjs från torrfoder/BARF till bara BARF har mycket "finare" bruna korvar som ser mer normala ut och han bajsar ca 1 gång per dag.

[SEQJOUZ]
2014-12-13 19:22
#6

När jag började BARFA råkade jag oxå ut för det…jag blandade ut maten med vatten…ganska så rejält, maten dem får innehåller i princip bara näring som tages upp av kroppen och är koncentrerad. Så mitt tips om du idag inte redan gör det är att späda med vatten 😉 Lycka till //Lisa

Annons:
kalindas
2014-12-13 21:35
#7

Om bajset är vitaktigt så är det nog för mycket kalk. Benmjöl som inte tas upp går ut med avföringen. En gissning att ungen inte bajsar ut lika mycket är att den behöver mer kalk för att växa. Men det är som sagt en ren gissning. 🙂
Laxolja eller annat fett var en bättre idé än messmör, fett i maten är viktigt både för människor och djur. 🙂

/Elisa

kitte
2014-12-13 21:53
#8

När jag gör Barfmat så har jag Standardt omega 3 fiskolja i, har provat laxolja men det var inte populärt. Är bajset vitaktigt så är det nog för mycket benmjöl. 🙂

rutigduk
2014-12-13 22:33
#9

Hur är det med fisk- eller laxolja och katter? Har för mig att katter inte ska äta fisk för att det är allergent eller något sådant, men är det då helt ok med fisk-/laxolja? Förresten, om jag minskar ännu mer på benmjölet nu (eftersom de har delvis vitaktig smulig avföring) och även tillsätter fisk-/laxolja till matblandningen; finns det då risk att de istället får mjuk/kladdig/rinnig avföring istället? Vill ju att de ska ha vanliga bajskorvar ;) Hur mycket fisk-/laxolja ska man tillsätta i förhållande till min mängd av allt annat?

[HundochKatt]
2014-12-13 23:17
#10

BARF bajs är alltid lite hårdare än vad det är när de går på torrfoder/blötmat. Skulle bajset bli för löst, så ökar du bara på med lite benmjöl. Fisk/laxolja är inte allergent som ren fisk är, så det går bra att ge dem. Tillsätt lite (läs på förpackningen hur mycket) när du serverar maten.

kitte
2014-12-13 23:20
#11

#9 Jag ger fiskolja och det funkar bra på mina katter, men här är mitt recept : 

1600g  muskelkött

200g hjärta

100g lever

5 äggulor

3 msk benmjöl

1 1/2 msk fiskolja

Titta in i Barf i fokus där kan du säkert få tips och råd. Lycka till! 🙂

rutigduk
2014-12-17 15:21
#12

Tack för alla bra tips! I förrgår gjorde jag en till omgång av mitt BARF-recept men med lite drygt 2 dl benmjöl så nu får vi se om det blir bättre konsistens på korvarna 🙂 Hoppas det inte blir soppa av det bara… 😉

Har tänkt köpa laxolja idag då det efter att ha läst era tips verkar vara nyttigt och bra för dem med sådant fett Glad Är det någon som ger lax-/fiskolja till sina katter som har märkt någon skillnad på före och efter de fått olja? Alltså om de märkbart har fått mer lyster i pälsen, fått lättare att bajsa, inte längre kräks/hostar upp hårbollar utan bajsar ut det istället  eller vad som helst?

kalindas
2014-12-17 16:26
#13

Fett överlag är nyttigt för att katterna ska ta upp maten bättre och bli mättare. Brukar synas på både avföring och päls. 🙂

/Elisa

Annons:
GoodWibes
2014-12-24 02:18
#14

Hva er årsaken til at du har mineralsalt i røren? Katter skal absolutt ikke ha salt i maten. Nå vet jeg ikke hvor mye 3 dl benmel veier, men det skal være ca 10% bein i kosten. Bruker man eggeskalspulver, bruker man mindre fordi det er rein kalk. Når det gjelder fisk, så er det fiskeproteinet som er allergent for katter. Fiskeolje går bra. Er bæsjen hvit og smulete, så er det for mye bein i kosten. Da ville jeg først ha redusert beinmelet. Blir bæsjen riktig farge, men er fremdeles for hard (katten har problemer med å bæsje), kan ekstra fett eller mer lever hjelpe. Men det er viktig å ikke overdosere lever, så man bør holde seg under 10%.

[cicoccabim]
2014-12-24 06:52
#15

#14 mineralsaltet finns troligen med för att ge jod. Jag använder alger istället, men syftet är det samma. Jag tyckte själv det lät konstigt att det behövdes, men efter att ha fått mitt recept godkänt av någon som har suttit  och räknat på vad katten behöver så litar jag på det. 

Fiskolja gör att min katts päls blir mjuk och glansig, hon verkar behöva mer än vad maten ger, så jag tillsätter lite i varje sats. Lever är laxerande, så du kanske kan ge lite mer ? (men håller med #14 om att det är viktigt att inte överdosera!)

rutigduk
2015-02-07 11:37
#16

15# Hur mycket  alger (& vad för sorts alger? Typ Svenska DjurApoteket

Spirulina Alger?) ska man ha till 12 kg BARF? :)

rutigduk
2015-02-07 11:52
#17

På Svenska DjurApoteket Spirulina Algers beskrivning av doseringen står det att en burk på 200 g pulver räcker i 133 dagar till en katt eller liten hund upp till 10 kg. Då blir det ju 1,5 g alger per dag och katt, låter inte det mycket?? Eller borde det stämma? Blev så osäker när jag läste i en annan tråd att man skulle ha drygt 400 mcg alger till 1 kg mat…

Innehåller alger förresten något speciellt som man borde veta om? Tänker så att man inte överdoserar av något om man t.ex. använder fiskolja eller något annat i maten också.

kalindas
2015-02-07 20:04
#18

Tror inte alger är bra till katt. Innehåller mycket salt och salt bildar urinsten.

/Elisa

GoodWibes
2015-02-07 20:38
#19

Jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal gi ekstra jod, hvis ikke katten har fått påvist at den trenger det. Katter får ikke tilskudd i det ville, og varierer man BARFen godt nok, så skal det holde. Det finnes jod i kjøtt, egg og bein. Underskudd kan gi problemer med skjolbruskkjertelen, med det kan overdosering også. Ingenting man skal leke med, hvis man ikke har kunnskapen. Varier BARFrøren din med kjøtt fra mange forskjellige dyr (minimum 3 dyr pr røre, men gjerne andre dyr i neste røre enn det du brukte sist), så burde det holde lenge, så lenge katten ellers er frisk. Ellers vil jeg anbefale å stille slike spørsmål i barf.ifokus.se . Der vil du få flere kvalifiserte svar, enn du vil få her.

[HundochKatt]
2015-02-07 22:28
#20

Jag har lärt mig att katten behöver tillskott av jod. I det vilda om den jagar möss så äter den ju upp oftast hela bytesdjuret och så även sköldkörteln. Det finns inte tillräckligt med jod i den rå mat vi ger dem så ett tillskott behövs. Man kan ge mineralsalt eller alger till katt som tillskott av jod. Är inte insatt i hur mycket alger det behövs, det beror på märket. Men 1,5 tsk Seltin mineralsalt eller Jozo Mineralsalt/kg mat räcker.

Annons:
GoodWibes
2015-02-08 12:06
#21

Ja, hvis man vil ødelegge nyrene på katten sin, så kan man ha salt i maten.

[HundochKatt]
2015-02-08 16:01
#22

Den lilla mängd natrium som blir är inte skadlig på något sätt. Mineralsalt innehåller 70 % mindre natrium än vanligt salt. Jag lyssnar på de som verkligen är insatta i detta som tex. Matilda Eriksson än på en lekman. Man kan givetvis ge alger om man vill, men då får man räkna på hur mycket som behövs ges för att det ska bli tillräcklig mängd på Jod. 

Till sist så ödelägger man njurarna mer om man utfodrar med torrfoder än om man ger mineralsalt som tillskott för jodens skull.

Upp till toppen
Annons: