Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 6209 ggr
kitty79
11/20/14, 9:19 AM

Stel Nacke?

Har en Siamesflicka som är snart 3 år.Har haft henne i två år.Hon har blivit stel i nacken,tittar nedåt och lite snett åt vänster,går även lite "paddlande" med frambenen.Detta kom plötsligt igår var hon som vanligt.Hon har vart såhär en gång tidigare som kattunge,då blev hon grundligt genomgången hos veterinär utan att de hittade orsak (var inte i min ägo då).Någon som har upplevt liknande?

Annons:
Carlitos
11/20/14, 10:55 AM
#1

hm.. det kanske kan vara brist på kalcium  eller kalium…  Kommer inte ihåg vilket det var som vår siames fick. Efter en massa prover så kom dem fram till det, så hon fick ligga inne ett par dagar. Vi fick ju panik när vår tjej blev så här å körde in direkt. Så åk in till veterinären och kolla.

//Carolin

kalindas
11/20/14, 11:27 AM
#2

Har de ögonlyst henne?

/Elisa

Lejdet
11/20/14, 1:45 PM
#3

Tecken på någon form av hjärnskada låter det som. Ingen öroninflammation som kan ha spritt sig till hjärnan?

Carlitos
11/20/14, 1:58 PM
#4

#3 Vi trodde oxå att det var en hjärnskada eller nått,  men det var brist på Kalcium/kalium men man vet ju aldrig..

kitty79
11/20/14, 2:34 PM
#5

Hon hade alltså exakt samma symptom som kattunge ,då försvann det efter 2 dygn,utan någon behandling.Veterinären hittade aldrig vad det berodde på.Man trodde väl då att något trauma hade hänt, Hon har vart fullt friskt fram tills i morses.Pratade med vet.Och de tyckte att jag skulle avvakta över helgen,så tillvida att hon inte blir sämre. Hon äter och dricker,kommer när man ropar och använder sin toalett,men som sagt håller nacken nerböjd och skuldrorna uppdragna och viftar med frambenen.

kitty79
11/20/14, 2:37 PM
#6

Kalcium /kalium brist ,vingelsjuka …kanske men blir inte de katterna mest påverkade i bakdelen?

Annons:
kalindas
11/20/14, 4:04 PM
#7

http://www.doggyrapport.se/doggyrapport/99/rapport0399.pdf

Fast här står det feber och att det oftast drabbar bakkroppen. 🤔

/Elisa

kitty79
11/20/14, 8:33 PM
#8

Ja,hittade dock info om en variant som drabbar främst Burma katter,den är ärftlig och debuterar i ung ålder ,de katterna tillfrisknar med hjälp av kalium,men kan ha skov som kommer och går hela livet.

kitty79
11/20/14, 8:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Men ,,hon blev ju kollad då hon var likadan för ca 2½ år sedan,(då trodde man att hon hade fått en nerv eller liknade i kläm efter en skada ,ingen som vet vad som hände egentligen eftersom katten var själv hemma när det hände)Då blev hon spontanfrisk på 2 dygn.Hon är helt klart småhängig ,ser lite frusen ut och söker ju kontakt (som alltid ;) ) Men vaken på sin närmiljö,äter och dricker,satt och tvättade sig förut,jamar och pratar,men är sned i nacken ,tittar snett neråt när hon går ,lyfter framtassarna överdrivet högt och nästan i kors,kan hoppa upp på bänk och bord utan problem.Bifogar en bild på min fina (dock frisk här) Dockan.

kalindas
11/20/14, 10:12 PM
#10

Ett tips är att du tar febern på henne. Hon kan ju ha en infektion och behöva antibiotika. Jag hade nog ringt veterinär imorgon om hon inte blivit bättre.

/Elisa

kitty79
11/20/14, 10:47 PM
#11

Tack för svar :) hon har ingen feber har kollat morgon och kväll idag.

Lejdet
11/21/14, 8:32 AM
#12

Guuuud vilken drömprofil!! Hoppas att ni hittar problemet och att det är botbart.

Carlitos
11/21/14, 9:16 AM
#13

Hoppas hon blir bra igen. ❤️

Annons:
kitty79
11/21/14, 1:31 PM
#14

Tack ,hon mår redan bättre idag,väldigt märkligt det här.

kalindas
11/21/14, 6:46 PM
#15

Det kan inte vara något hon äter som ger en konstig reaktion? Typ förgiftning.🤔

/Elisa

kitty79
11/21/14, 8:31 PM
#16

hmm Jo kanske,men det förutsätter ju att hon råkade ut för samma ämne för 2½ år sedan.Om hon nu ramlade som kattunge och slog sig olyckligt ,kanske fick någon nerv i kläm eller så ,.så kanske hon har lyckas med att göra liknade rörelse denna gång.Hon mår ialf bättre ,har lite symptom kvar men absolut inte som igår.

kalindas
11/21/14, 11:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

#16

Kan ju faktisk vara en nerv/ryggskada som du nämner här ovan. Min Smilla hade diskbråck och det kunde vara borta i över ett år för att sen en dag göra henne förlamad mer eller mindre. Ibland tror jag att hon bara fick värk och då brukade jag ge henne smärtstillande som vi fått utskrivet.

Men hennes vinglighet/förlamning försvann ofta på 2-3 dagar. Hon fick detta 2-3 ggr under sitt liv.

Kanske har din katt en skadad kota i nacken?

Har de gjort en riktig röntgen på henne. 

Bilden nedan visar skadan i Smillas rygg. Vet inte om den var medfödd eller om den orsakades av en skada när Spidde jagade och slog henne…

/Elisa

Missannas
11/24/14, 11:13 PM
#18

Så mystiskt, låter ju oroande men skönt att hon verkar må bättre. Berätta gärna hur det går. 

P.S Hon är otroligt vacker ❤️

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Missannas
11/27/14, 10:16 PM
#19

Hur går det med din fina? Har det gått över?

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

kitty79
12/1/14, 6:50 PM
#20

Tack,Det går bra :) hon är helt symptomfri & beter sig som vanligt.

Annons:
kitty79
6/19/15, 11:23 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Uppdaterar min tråd , hon blev sjuk igen i Onsdags kväll,samma symptom som tidigare åkte in till veterinär igårTorsdag där de först misstänkte epilesi men hennes reflexer var normala ,dock sen i alla rörelser ,men blodprofilen visade på mycket låg halt av kalium och förhöjd amylas.Hon ska börja med kaliumtab men det är ett licenspreparat så det skulle ta tills nästa vecka innan receptet var klart sa vet.Vi ska även UL buken och tarmarna i början på nästa vecka.Hon är förhållandes vis pigg och äter nu igen erbjuder henne blötmat flera gånger om dagen ,men hon dricker väldigt mycket vilket gör att jag bekymrar mig om njurarna men blodproverna visade inte på några felaktiga njurvärden.Någon som har vart med om samma sak? Hon blev sjuk första gången som kattunge,sen ytterligare en gång innan ett års ålder var sen helt symptomfri i nästan två år ,sen har hon haft två insjuknanden på ett halvår :(

Djungelkottens
6/19/15, 2:35 PM
#22

Symptomen som du beskriver låter precis som hypokalemi hos burma. Böjd nacke tittar snett nedåt, paddlar med frambenen är exakta beskrivningen på en katt drabbad av just hk.

Du skulle kunna testa henne för hypokalemi. Visserligen är testet utvecklat för burmans genetiska hypokalemi men siameser och burmor delar ett gemensamt förflutet så det är möjligt att det är samma anlag som orsakar din katts sjukdomsepisoder.

Jag lägger in länk till UC Davis och Langford som utför testerna.

https://www.vgl.ucdavis.edu/services/cat/CatGM2.php

http://www.langfordvets.co.uk/diagnostic-laboratories/diagnostic-laboratories/general-info-breeders/list-genetic-tests/burmese#overlay-context=clone-burmese-hypokalaemia

Hoppas att hon fortsätter att ha lättare episoder av hk (om det är det hon har). Skulle hon bli riktigt dålig är hk ett livshotande tillstånd som behöver omedelbar veterinärvård.

kitty79
6/20/15, 11:20 AM
#23

Tack för länkarna.Att hon har hypokalemi är konstaterat och hon kommer få kaliumtillskott resten av livet enligt veterinär.Nu undrar man ju varför det har uppkommit, hon var dessutom bara kattunge första gången.

Djungelkottens
6/20/15, 3:30 PM
#24

Du kanske kan ta reda på om något kullsyskon har haft liknade symptom. Prata med din katts uppfödare. Din hona har inte gått i avel?  Skulle hon ha en ärftlig form av hk så kan många fler katter vara bärare och/eller ha sjukdomen.

Den ärftliga formen är recessiv och kräver två recessiva hk-anlag för att ge hk. En katt med ett anlag för hk är frisk men bär sjukdomen dold.

Hade hon varit en burmakattunge med de här symptomen hade det nästan säkert varit den ärftliga formen av hk. Att hon är en siames med de här symptomen gör mig orolig för att det kan vara samma sjukdom som hos burma pga släktskapet mellan raserna.

kitty79
6/21/15, 9:59 PM
#25

Har talat med hennes uppfödare, det är även därifrån jag har fått uppgifterna om hennes insjuknande som kattunge ,samt ett återfall innan 1 års ålder.Inga kullsyskon har liknade symptom vad vi vet.Förstår vad du säger har tänkt i samma banor ,även hennes uppfödare är bekymrad.Nej hon har inte gått i avel.Hon är fertil men har väldigt svaga löp,.löper kanske en gång om året får då p-piller för att bryta det löpet.Hon ska steriliseras det är tanken , det har bara inte "blivit av".

kalindas
6/21/15, 10:22 PM
#26

#25
Lite OT. 
Försök du kastrera henne så snart som möjligt för även om hon har svaga löp sliter det på kroppen och risk för både tumörer och livmodersinflammation är större.

/Elisa

kitty79
6/22/15, 10:00 PM
#27

Ja ,planen finns där - för kastration men det kommer alltid något imellan ,när man är heltidsarbetande småbarnsförälder ;) Man bör ju kunna ta ledigt några dagar efter op tänker jag för att vara med katten,Kan tänka mig att hon vill ha mitt sällskap ,ska ta tag idet.Imorgon ska vi till veterinären igen ,ska träffa en annan vet för att diss. hur vi ska gå vidare.Katten mår idag precis som vanligt frisk och äter som en häst och fräser på hunden utan medicin eller andra åtgärder.Men man får ju inte kaliumbrist bara "sådär" något beror det ju på.De ska följa upp hennes blodvärden för att jämföra med förra veckans.Och ev.ultraljuda buk & tarm.

Annons:
kitty79
6/23/15, 2:15 PM
#28

Uppdaterar, vid UL idag upptäcktes att ena njuren var mycket mindre än den andra,det var även väldigt "luddiga" gränser på den imellan njurbark och njurmärg.De tror att hennes kaliumbrist kan bero på detta,men de har ingen förklarning till varför den kommer i skov…De tog även en ny uppsättning med blodprover ska få de svaren i em :(

Upp till toppen
Annons: