Annons:
Etiketthälsa
Läst 987 ggr
[postmortum91]
2014-11-11 23:37

Vad tycker de om varandra?

Hej! Jag fick hem en omplaceringskatt (siames) för 2-3 veckor sedan. Hon är vuxen och kastrerad. Vi har sedan innan en lugn hund och en siamestjej på ett halvår drygt (idag). 

I början fräste katterna åt varandra, men efter 2-3 dagar ville vår första katt leka och sökte kontakt med den nya hela tiden. Nu har katten bott här i ca 2½ vecka och hon kan vara relativt nära hunden, de kan nosa på varandra någon enstaka gång så det är rätt långt kvar innan de två är kompisar. Katterna kan sitta och äta samtidigt ut samma skål, de kan sova bredvid varandra om de ligger på någon av mig eller sambon MEN jag har inte sett de leka ännu. Vår första katt vill gärna leka, men den nya fräser och tycker inte alls om att leka verkar det som. De sover aldrig frivilligt tillsammans om man inte lägger en trött katt på en redan sovandes katt, då sover de och bildar siameshög. Dessutom verkar vår första katt bli svartsjuk och biter/hugger efter den nya om båda är i vår famn. Hon biter inte hål, eller kanske inte ens hårt men det ser ju inte snällt ut. 

Jag har ju hört att siameser ska trivas så bra ihop och leka, gosa, bilda siameshögar etc. Därför är jag ju lite ledsen över att katterna inte verkar trivas så bra ihop så de kan göra det. Tror ni det kommer med tiden? Hur skulle ni tolka situationen mellan katterna? är de vänner eller är de bara två katter som tolererar varandra under samma tak?

Annons:
lynxlo
2014-11-12 01:23
#1

Jag tror ni får se tiden an. Att de har varandra att relatera till är bra och stimulerande bara det. Själv har jag två flickor med liknande historia som era- en skaffades som kattunge och en är en omplacering som kom ett år efter den första. De är jämngamla. Det tog ett halvår för dem att alls acceptera varandra, och nu är det två år sedan Nanna (omplaceringskissen) kom. De ligger tillsammans i bland, men inte på hög och de bråkar ständigt om utrymme. Katter är ju individer oavsett ras och präglade av sin historia. Kanske kommer era ligga hög och tvätta varandra snart, kanske dröjer det ännu några år. Tycker dock det låter som de är på god väg redan, trots diskrepansen i "leksug". Varmt lycka till med era tjejer, hoppas höra hur det går i fortsättningen !

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

kalindas
2014-11-12 09:41
#2

Säger som ovanstående. Tålamod! 🙂
Leken kommer och gör den inte det kanske inte den andra honan är så sugen på att leka. Katter är ju alltid olika personligheter.

/Elisa

[postmortum91]
2014-11-12 12:10
#3

Min sambo berättade för mig att de leker med varandra och jagar varandra på natten när jag sover. Så antagligen leker de iallafall även fast jag aldrig får se det. Då hoppas jag bara att de kan ligga och tvätta varandra snart och sova ihop frivilligt. Tack för era svar :)

Upp till toppen
Annons: