Annons:
Etikettfoder
Läst 2914 ggr
kattslottet
10/1/14, 11:19 AM

Tips på ny blötföda till herre i sina bästa år!

Hej!

Jag tänkte få hjällp med en kattmatsfråga som jag är mindre bevandrad i. Det är så att jag är satt kattvakt i någon månad, till min fars siamesherre på sisådär 14 år, och står inför uppgiften att köpa nytt blötfoder till honom. Hittills har han ätit någon mousse-historia med både socker och konserveringsmedel så att det räcker och blir över, och jag skulle alltså hellre byta bort detta mot något vettigare för en katt.
Till saken hör kanske att han kan vara i riskzonen för sämre njurfunktion, hans jämnåriga bror avled under sommaren av njurproblem och deras mor gjorde detsamma när hon bara var 4 år. Katten ifråga kissar väldigt "stort" jämfört med mina egna kissar (kissar som kissar 😇), men det kan ha med storlek och ålder och göra. Oavsett vilket är ju katten i de övre åren - men mår kanske bättre än han har gjort under hela sitt liv (slutat bitas, slutas kräkas, vilket förr hände ofta), och sådan vill vi ju helst hålla honom i många år till! :-)

BARF är tyvärr uteslutet iom att det inte är min permanenta katt, och delvis av tids- och möjlighetsbrist.

Så, vettigt blötfoder som stöder njurar något, utan socker?

Annons:
NatasjaHemby
10/1/14, 11:26 AM
#1

Mjau på tetra är utan både socker, spannmål och konserveringsmedel (dessutom gjort på svenskt kött, vilket i mina ögon är ett stort plus!) och Bozitas stora tetror ska vara detsamma.

Sen har jag precis hittat Sheba Duet kalkonsmak i små påsar, som liksom de två förstnämnda enbart innehåller kött/köttbiprodukter, vatten och mineraler. Observera att det endast är kalkonsmaken (av de jag hittat iaf) som är fri från socker och spannmål. Sheba är betydligt mycket dyrare n Mjau, men verkar väldigt smaklig för katterna, så den kan ju fungera som godis eller för att lura i medicin o.dyl.

SE*Simbelmynes

Attacks
10/1/14, 12:38 PM
#2

Vi forer også på Bozita og Mjau i tillegg til tørt og rått. Men her liker også kattene Natures Peak.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

kalindas
10/1/14, 1:43 PM
#3

Säger som de ovan. Mjau och Bozita. De är inte lika smakliga som de med socker i, men bättre. ZiviPeaks är också med mycket kött i, dock väldigt dyrt!
Undvik torrfoder helt om det går, men det gissar jag att du redan vet. 🙂

/Elisa

lynxlo
10/1/14, 6:28 PM
#4

Jag ger också mjau tetra, och då verkar de i gele vara betydligt godare än de i sås enligt mina. Om jag hade råd skulle jag handla Ziwi Peaks burkar och James Wellbeloveds portionspåsar oftare, båda utan socker och spannmål. Den senare är i klass med Sheba när det gäller smarrighet! Ska genast kolla upp nya Shebasorten. Jag blandar kortisondosen i vanlig sheba i dag, och det vore toppen att ersätta nödgottiset till spannmåls-och sockerfri variant! Rå köttfärs är ju lätt att handla och ge, så det skulle jag slå till på då och då för att bjuda gamlingen på något riktigt gott och nyttigt. Hoppas ni får många år till tillsammans med honom!

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

Mindful
10/1/14, 9:31 PM
#5

Mina katter är mycket förtjusta i Grau, gav bozita och mjau innan, även James wellbeloved ratade de efter ett tag. så när de inte får barf så är det Grau konserver, spannmålsfritt och sockerfritt. Finns 5 olika smaker i den spannmålsfria. 50% muskel kött och 50% inälvor.

 ~~ All that we see or seem Is but a dream within a dream  ~~

MissMaven
10/1/14, 11:14 PM
#6

Inte enbart det, men Mush kanske, i kombination med ett annat slags foder? https://www.mushbarf.com/sv/produkter/barf-basic-cat 

Mina katter gillar Mush. Annars äter de både torr och blöt mat  - Mush, Sheba,  JW, Bozita och Mjau.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Annons:
alltidsiames
10/2/14, 7:48 AM
#7

Fråga: Hur kasst är Pussi, som mina älskar?

kalindas
10/2/14, 3:15 PM
#8

#7
Ganska mycket spannmål och socker i. Men även dålig blötmat är bättre än ingen blötmat alls.  🙂

/Elisa

NatasjaHemby
10/2/14, 7:05 PM
#9

Den här hittade jag idag. Innehåller fyra påsar med smakerna kyckling, anka, kalkon och blandad fågel, alla innehållandes endast kött/köttbiprodukter och mineraler. Lite, lite billigare än att köpa påsarna styckvis. Fest säger Vesta!

SE*Simbelmynes

[Cattention]
10/2/14, 8:50 PM
#10

Jag tycker applaws  var bra och jag upplever att den går att få tag i ganska många djuraffären.

Carlitos
10/6/14, 10:17 AM
#11

Jag har för mig att ICAS blötmat i påsar är bra som ligger i en box.

tuska
10/9/14, 10:48 PM
#12

 Mjau burkarna och Bosita burkar måste jag inhandla för här går det åt massor av den varan, är de sämre än tetrapack ?

Upp till toppen
Annons: