Annons:
Etikettavel
Läst 1365 ggr
[Pekingc]
2014-08-19 10:01

parning/kattunge avgifter

Hur mycket tar/ har ni fått betala för parning och kattungeavgift? En summa eller en summa för parning och en för levande kattunge?

Annons:
AngelsCo
2014-08-19 10:26
#1

min första parning betalade jag 1000 + 500, sen 1000 + 1000, sen 1200 + 1200. Priserna bör ju rimligtvis öka med åren, precis som allting annat.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Lejonhjarta
2014-08-19 12:15
#2

1000-1500 för parning och 1000 per kattunge har ja betalat.

Carlitos
2014-08-20 10:03
#3

samma som #2

[Pekingc]
2014-08-20 17:24
#4

Skulle ni betala 5000kr för parning och  kattungar??

Inget import, ej utställd och inte lämnat kattungar tidigare.

Lejonhjarta
2014-08-20 17:41
#5

Jag hade inte. Visserligen brukar mina få 3-5 ungar så det hade nog funkat men vad händer om du bara får 1? Men vet att vissa vill köra klumpsumma. Å får du 7-8 så är det ju skönt med den dealen… Men hade ja inte verkligen måstat ha en hane så hade ja valt något annat!

kalindas
2014-08-20 19:29
#6

De som har fast pris brukar normalt ha en gratis omparning om det blir under tre ungar har jag för mig. 😮
Men det innebär att hankattsägaren är skyldig att hålla sin hane fertil.

/Elisa

Annons:
Lejonhjarta
2014-08-20 22:33
#7

Ja då är det ju en annan femma. Men d kan bli lång väntan för hanägaren om man vill kastrera…

AngelsCo
2014-08-21 12:07
#8

#5 det beror på stamtavlan och katten, men helt ärligt är jag tveksam då den inte har kull sedan tidigare. Hur ser dealen ut om den skulle visa sig vara infertil? 

Det finns hanar jag skulle betala dyyyyrt för och det finns hanar jag inte skulle para med om jag så fick betalt. Språng + kattungeavgift blir ju ofta mer än 5000 SEK. Jag har ju fått mellan 5 och 7 levande ungar i mina kullar de senaste åren, så 5000 SEK hade varit en bra deal för mig, men det  är inte säkert att jag skulle gå med på det ändå om katten var för nära släkt, eller släkt med djur jag inte var intresserad av, eller inte passade min hona av någon annan anledning.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Mewz
2014-08-24 15:26
#9

Jag tar 1500 + 1500 för mina hanar. Utöver det har jag även att avkommor inte får säljas till uppfödare.

Real stupidity beats artificial intelligence every time

Mewz
2014-08-24 15:50
#10

Har betalat upp till 3000/unge och har även fått betala klumpsumma några gånger. Säger som AngelsCo, det beror helt på vad det är för hane och vad jag vill få ut av parningen.

Real stupidity beats artificial intelligence every time

Vivere Ex Animo
2014-08-24 18:06
#11

I Peterbald har vi 2500kr / parning samt 2000kr / kattunge såld till sällskap samt 3000kr / kattunge såld till avel :) Normalt för oss då även inom sphynx  ser man samma prissättning samt avtal. Så vi använder detta både när vi lånar till oss eller lånar ut :)

Iom att hanen är i utomlandet antar jag att du anser dess stamtavla väga tungt iom inga meriter i annat,  kan bara säga att jag anser bra stamtavla väga en del, lika så är kanon bra om parningen resulterar till att det blir då nytt blod in till sverige och priset du blitt erbjuden är kanon bra, men sen igen jag vet ju inte vad er ras kostar förövrigt..  dock oavsett fast eller rörlig pris ska man kanske förhandla utefter ifall omparning ingår eller ej, samt ha ett öga på kostnader till och från parningen..

Felicula
2014-08-28 09:57
#12

Har tagit 1500 + 1000/unge. På ett sätt är det billigt i förhållande till allt som en okastrerad hane för med sig i förstörda textilier, tvättmedel, luktborttagningsmedel etc. Jag har även hållit en fertil hane som aldrig fick något dambesök, trots att han var CH och PRA N/N, så man vet ju aldrig, utan man får se det hela över tid.

Om man tänker vad det kostar att ha en kull, även en frisk och sund kull, med veterinäravgifter, registrering, mat (samt extra mat till mamma katt), att köpa in mamma katt och hålla fertil hona (mer besvär än pengar kanske, men dock), annonseringar för ungarna osv. tror jag inte att man ska driva upp priserna för mycket. Folk måste ha råd att köpa kattunge och det är trevligt att känna att man i alla fall har gått +/-0 på uppfödningen. Samma sak som med att ha hane, en frisk kull kanske ger någon peng extra i kassan, men en som råkar ut för någon sjukdom kan bli ett rejält back i plånboken, man får se det över tid även där.

Det viktiga med att föda upp eller hålla hane kan ju inte vara att tjäna pengar på det, för det gör man ju inte, utan att man vill rasens bästa, vill få fram sunda och trevliga ungar som kan sprida rasen till nya hem. Siameser och orientaler är en fantastisk glädjekälla i vardagen och det känns som om man ibland tappar detta om man börjar fundera på högre priser för att katten är bevisad far, har utställningsmeriter eller dylikt. (Jag var själv inne på att höja språngavgiften när min hane hade blivit bevisad pappa, men hur det nu var så gjorde jag aldrig det, och det känns rätt bra.)

Upp till toppen
Annons: