Annons:
Etikettavel
Läst 3035 ggr
Jossefina
2014-06-08 06:41

Kastrera? Frustrerad katt & matte

Katten Simon som bor hos mig har fått smak på utevärlden och kan inte tänka på annat än att komma ut. Vi tog några promenader och han sniffade på alla lukter. Efter det har han markerat en gång inne och vill bara komma ut, är vaken tidig och orolig och letar utvägar och jamar. Jag förstår att det nog är dags att kastrera även om det känns himla tråkigt :( Tanken var ju att han skulle få möjlighet att bli del i någon kull och på ett sätt känns det lite hemskt att trubba av katten för sin egen bekvämlighets skull.. Och sen då, när han är kastrerad, ska man undvika att gå ut för att han inte ska längta eller blir det en helt annan sak? Som sagt vet jag nog vad som bör göras men blir glad för kloka ord. Vill också höra om det finns intresse att låna honom för avel inom det närmaste..

Annons:
Lejonhjarta
2014-06-08 07:56
#1

Lägg gärna in en bild så vi får se på honom. :-) Om du vill spara honom lite och han blir kissig inne så finns ju alternativet att använda blöja eller byxa. Tycker du att det funkar så kan du ju gå ut med honom en sväng varje dag så kanske han lugnar sig. Våran kille skriker en hel del, inte för att han vill ut utan mer för att ropa på honor. När det är fint väder får han sitta i lina, vi har ingen kattgård, och finner sig bra i detta.

Jossefina
2014-06-08 09:16
#2

#1 tack för tipsen http://siames.ifokus.se/discussions/520e07e1ce12c457490018ac-sandvretens-sauvignon-osh-c-25 här är han, jag har massa bilder i mitt fotoalbum, och så är han månadens katt.. där finns också bilder :)

Liltith
2014-06-08 11:06
#3

Jag hade precis samma problem med min unghane. Jag satte in ett p-chip och efter en extra jobbig vecka så började han lugna sig för att nu vara lugn, sover och slutat skrika. Inte heller nåt felkissande har skett efter chippet. Man kan ju prova chippet en gång innan man snippar helt. Hoppas du hittar en bra lösning. Frustrerade katter är inte roligt.

Jossefina
2014-06-08 15:07
#4

#3 Nej precis, och det känns som att det är allra jobbigast just för katten. Har inte hunnit läsa på om kemisk Kastrering.. är i grunden väldigt skeptisk till hormonbehandling både på människor och djur. Vad finns att säga om biverkningar osv tro?

Lejonhjarta
2014-06-09 00:12
#5

#2 Nu har ja kollat, jättefin! :-) Jag har tänkt att chippa min grabb så han och jag får en paus. Han är lite mer än 2 år men vaknade sent…

Jossefina
2014-06-09 19:43
#6

#5 mm finfin :) vet du någon som skulle vilja låna honom för en kull häromkring.. känns så himla tråkigt att det aldrig blev något. jag kommer hoppa över hormonalternativet och kastrera

Annons:
Lejonhjarta
2014-06-09 23:42
#7

Jag hade gärna gjort det men har ingen hona som ska paras förrän till hösten… Har en som jag väntat ska löpa jättelänge men har nog gett upp hoppet om det och dom andra får inte ha för tätt…

Jossefina
2014-06-09 23:55
#8

#7 🌺

L8sduckfeet
2014-06-11 23:02
#9

Simon han är ju så tjusig! Hoppas du hittar en bra lösning till pinkeriet, det funkar ju inte i längden :-(

Hemsida - http://L88657.wix.com/duckfeets
Blogg - duckfeets.bloggo.nu

alltidsiames
2014-06-12 07:46
#10

Det borde vara varningstext på selar. "OBS personlighetsförändrande! Katten kan bli beroende och få abstinens!".

Nonimonos
2014-06-17 23:21
#11

Snygg katt med fin stamtavla. Hade absolut lånat honom om han inte var tickad, jag vill helst slippa tickgenen då jag alltid försökt jobba med spottar och classic för att få så bra sådana som möjligt. Min hona som jag tänkt para nu är classic men har så mycket ticking så det knappt syns, så att para med en tickad ger mig det jag alltid försökt undvika. Synd Jag hade annars gärna lånat honom, gillar uttrycket som ligger bakom hans farfar, jag har själv haft hans farfars bror som goaste avelshane hos mig ett tag. Han blev dock hårt mobbad av de andra katterna när han vart kastrerad så han fick då ett nytt lugnare hem. Hoppas det kommer någon hona till din pojk.

Jossefina
2014-06-23 02:12
#12

for på semester till Spanien och ville inte stressa med kastreringen innan det.. han lugnade sig ju betydligt när han inte fått gå ut på några dagar, men det blir en liten skvätt då och då så jag kommer att måsta boka en tid när jag kommer hem 😔

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Saril79
2014-08-31 09:42
#14

Hej! Om jag är intresserad (har en superfin siameshona som löper nu) hur hör jag av mig till dig?

[SE* Qjou´z]
2014-08-31 10:27
#15

#13, ser att jag har skrivit men det inte har kommit med…skulle nog skriva att en så fin hane med fin stamtavla skulle chipkastreras, tagas med på utställningar och få visa upp sig att han finns och blir synlig så kommer du säkert få intressenter för lån 😃

Jossefina
2014-08-31 22:40
#16

#14 ah.. vilken sorg, Simon blev kastrerad i torsdags

Upp till toppen
Annons: