Annons:
Etikettkattprat
Läst 1358 ggr
[postmortum91]
2014-04-24 20:03

Ska vi ta med hunden?

På söndag ska vi träffa vår kommande kattunge för första gången. Sambon vill att vi ska ta med hunden så att de redan nu får hälsa på varandra, men jag är lite skeptisk. Sheldon ÄLSKAR djur, och även katter, dock har han aldrig riktigt kommit nära en katt för att de springer iväg och han har jagat efter. Dock vet jag att han gjort detta för att han är nyfiken och vill hälsa. När han får syn på en katt ute drar han åt kattens håll eller sätter sig och gnyr för att han vill fram och nosa. Han skäller aldrig, men jag undrar hur vi ska lyckas hantera honom i ett hem där det befinner sig katter överallt.

Vad tycker ni? Hur ska vi göra och hur ska man gå till väga om man skulle ta med honom?

Annons:
GoodWibes
2014-04-24 20:14
#1

Jeg ville absolutt IKKE ha tatt den med. Selv om oppdretteren skulle ha hunder, så er det ikke sikkert at kattene aksepterer fremmede hunder. Og spesielt ikke hvis den er pågående og lager masse lyd. Jeg hadde aldri akseptert at kattungekjøpere hadde med seg hund hjem til meg.

Det er nok bedre at hunden og kattungen får møte hverandre hjemme hos dere, i kontrollerte former, etter at dere har hentet katten

Attacks
2014-04-24 20:21
#2

Enig med Wibekke jeg også. :-)

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

GunillaSverkersson
2014-04-24 20:54
#3

Jag har alltid väntat några dagar innan hundarna fått träffa kattungen. Den lilla kattungen måste gå i första hand, låt den vara i ett begränsat utrymme , speciellt när den är ensam, så att kattungen får känna sig trygg i sitt nya hem först. Det är väldigt mycket nytt och skrämmande för kattungen ändå. Att ha den i ett rum så den får utforska , hitta sin låda, äta mat dricka vatten i lugn och ro. Det tjänar ni på i längden. Jag har stängt ut hundarna när kattungen fått utforska huset. Mina hundar älskar katter och är supersnälla, men de får vänta. Lycka till med din nya kattunge. Och du får nog lära din hund att inte jaga katter, katterna uppskattar inte att bli jagade av hundar.

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

kalindas
2014-04-24 20:56
#4

Håller med #1 och sen är det väldigt viktig att ni inte bara släpper ihop hunden och kattungen! Låt kattungen ha ett eller flera trygga rum där det finns kattlåda och mat. Låt på inga villkor hunden jaga efter eller vara enveten på kattungen utan låt den själv välja om den vill bli kompis med hunden eller ej!
Alla katter älskar inte hundar och alla hundar förstår inte att de ska vara ranglåga till katten för att det ska fungera bra.

Så inga hundar med till uppfödaren och låt katten välja om och när den vill hälsa och inte hunden.

Lycka till med nya bebisen. 🙂

/Elisa

[SE* Qjou´z]
2014-04-24 21:43
#5

Håller med ovanstående inlägg, ingen skulle få ta med sig sin hund hem till mig. Mina katter är vana vid min hund, men likställer inte andra hundar med henne utan blir mycket upprörda när främmande hund kommer hem. Även för hundens bästa skall ni lämna den hemma då honorna och övriga katter skyddar sina kattungar och förmodligen kommer ge sig på hunden, det gjorde mina när min systers hund kom hem då var Flora en liten hundvalp…men fort fick vi upp henne i luften och in i ett annat rum för dem vuxna var inte nådiga då dem gick till attack i enad front även min hund Kajsa anslöt sig till dem…

Lycka till med nya bebisen 🙂

Lejonhjarta
2014-04-24 22:14
#6

Tar ni med den så får vi väl hoppas att det är en vettig uppdödare som absolut inte släpper in den!!Har själv 2 hundar och skulle en främmande hund komma in när vi har kattungar så skulle den förhoppningvis bara bli strimlad. I värsta fallet så skulle kattungarna bli så pass skrämda av mammor och pappas reaktion att vi skulle få problem efteråt. Hunden ni har får ni introducera långsamt för kattungen i dess nya hem. Även om kattungen är van vid hund i sitt nuvarande hem så är det DEN hunden inte hundar som den är van vid… Vi bor på gård oh då vi har egna hundar så tror en del som kommer hit att det är ok att dom ta med sin hund då vi själva har. Men har mkt dålig erfarenhet av detta! Våra djur är vana vi våra hundar och andras hundar brukar bli blockerade hur väldresserade dom än är i vanliga fall. Har satt generellt hundförbud hemma för mina djurs välbefinnande!

Annons:
[postmortum91]
2014-04-24 23:02
#7

Jag förstår, jag tar inte med hunden :P

GunillaSverkersson
2014-04-25 06:51
#8

#7  Det är bra att du funderar över detta innan🙂 kattungen ska flytta hem till er. Jag förmodar att det är eran första katt.

Hund och katt är väldigt olika. En hund brukar bli glad över att det kommer hem en ny liten individ, de förstår detta med att det är en liten djurunge,( om de inte ser kattungen som ett byte, men det är ju ovanligt). Vuxna katter däremot blir ofta rädda för den nya lilla kattungen och kan till och med bli sura och aggressiva mot den nya familjemedlemmen.  Kattungen brukar vara nyfiken , lekfull och kontaktsökande, även om det tar ett tag.

Jag har en mellanschnauzer  som är handikappad, hon är väldigt snäll och älskar katterna, men när hon blir glad och uppspelt så blir hon extra klumpig med sina tassar,och hon ramlar ganska ofta, hon leker som katterna med tassar och ben, men eftersom katterna är mycket mindre än henne kan det göra ont på dem. jag kämpar fortfarande med att hon ska ta det luuuungt. Katterna , speciellt min äldsta hona Bon-Bon flyttar sig inte för henne, utan hon boxar på Maysan utan klor när hon sitter i soffan och Mayzan kommer och står på bakbenen mot soffan.

När jag tog över min mammas 7 -åriga dvärgschnauzer, fick jag tala om för henne att katterna var inte intresserade av hennes ben, eller mat, som hon vaktade. Det dröjde ett tag innan hon litade på det. Även detta med mat är olika för katt och hund, katter sitter ofta och äter i samma skål, de springer fram till hundens matskål och kollar vad som ligger i den. 

Lycka till igen

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

[postmortum91]
2014-04-25 16:22
#9

Det var någon annan inne på kattifokus som typ verkade tycka att vi knappt är värda att få köpa katten bara för att vi inte visste. Är det verkligen så korkat och dåligt av oss att vi inte visste bättre?

Tack iallafall för era tankar och råd utan att klanka ner på mig.

[SE* Qjou´z]
2014-04-25 16:40
#10

#, 9 Det är ni inte alls och det är inte lätt att veta allt ❤️ det kommer gå jättebra med nya kattungen och hunden skall ni se 😉

Lycka till

kalindas
2014-04-25 19:05
#11

Det enda sättet att lära sig nåt nytt är ju att fråga och ni frågade ju! 🙂
Man är ju inte fullärd från första dagen och det viktiga är ju att man tar till sig och lär av råden.

/Elisa

lynxlo
2014-04-25 21:48
#12

Usch så trist med ett så taskigt bemötande TS! Detta är inte ett forum för att klanka ner på varandra. Vi samlas väl här för att kunna utbyta erfarenheter och ställa frågor i öppen och vänlig ton, inte sant! Det finns inga dumma frågor, strunta i de trista kommentarerna och känn dig välkommen att fråga mera!

Håller tummarna för att katt och hund ska finna varandra sakta men säkert framöver! 🌺

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

Djungelkottens
2014-04-26 17:50
#13

#9 Det första jag undrar är vad uppfödaren sagt åt er om att ta med hunden. För jag antar att ni har frågat?

Sedan så är det en kattuppfödare som gett dig svar på Katter.iFokus, en erfaren kattuppfödare och jag kan mycket väl förstå det svaret. Tänk om man får en kattköpare som helt överraskande kommer med en hund och ska ta med den in i en katts revir. En katt som inte känner hunden osv. Jag skulle aldrig tillåta det. Det kan bli en skrämmande upplevelse för katterna framför allt och orsaka rena kalabaliken i hemmet. Jag läser att du är skeptisk till detta och det är bra.

Alla är nybörjare någon gång och kan inte veta allt från början. Men du måste också förstå att kattuppfödare kan ha dåliga erfarenheter av tidigare kattköpare och kan tycka att ni inte är lämpliga som kattköpare om ni skulle dyka upp med en hund. Så du får nog också ha litet förståelse för att uppfödaren skrev som hon gjorde.

Jag hade också en hund innan jag skaffade katt och han tyckte att det var jättekul med en kattunge. Katten var hundvan och det underlättade för min hund var överlycklig och fattade inte att han måste vara försiktig i början. Han var för burdus och klumpig. Du kommer att få hålla koll på dem i början så inte hunden råkar skrämma livet ut din lilla katt. Annars önskar jag dig lycka till med din nya kisse.

Annons:
[postmortum91]
2014-04-26 18:42
#14

Nej vi har inte frågat, jag tänkte kolla med er innan jag ens eventuellt skulle fråga :P

Fast nu tänkte vi inte överraskande ta med oss hunden, så lägg ner med att anklaga mig för att jag frågade en sak. Det är ju sådana som dig och den här andra uppfödaren som gör att folk kanske ger tusan i att fråga saker, det finns väl inga dumma frågor? bara dumma svar…

Djungelkottens
2014-04-26 19:31
#15

Det är trist att du känner dig anklagad av mitt svar. Men som sagt du får ha förståelse för att uppfödare blir oroliga om en kattköpare tar med sin hund. På samma sätt som du och din sambo har en relation till er hund och älskar den, har uppfödaren en relation till sina katter och kattungar och vill att de ska komma till de bästa hemmen. Du kan inte påstå att uppfödare anklagar dig för något som du själv frågat om när du inte fått det svar du förväntade dig.

Att du har skrivit här och frågat behöver inte alls betyda att du och din sambo inte är lämpliga kattköpare. Bara än så länge oerfarna.

Själv skulle jag aldrig låta en hundägare ta med sin hund hem till mig. Det är mina hundars och katters revir och där ska de känna sig trygga och om du tycker att det är ett dumt svar….

Proktologi
2014-04-28 18:50
#16

Jag har själv 2 stora hundar. Har alltid släppt ihop nya djur med hundarna för jag vet att dom inte bryr sig alls. Däremot hade jag absolut aldrig tagit med mig någon av hundarna, även hur snälla och lugna dom än är så vet man inte hur andras katter reagerar. Sen av den enkla "vett och etikett" anledningen. Jag har tagit med mina hundar till polare som har katter men då är katterna redan hundvana. Jag rekomenderar att du väntar tills ni kommer hem med katten. Jag känner inte er hund men isf utav det jag får uppfattning av så skulle jag ge katten begränsat utrymme som de säger ovan i några dagar utan hund tills de träffats. Mina känner jag och kan släppa lös kaniner, katter, ödlor, fåglar. Dom lyfter inte ens en tass och då är det urhund och vinthund (som är avlade för vakt/jakt)

Se*Ocarinas
www.ocarinascattery.webs.com
www.cuntcat.blogg.se

Felicula
2014-04-29 10:18
#17

Det är väldigt olika på olika hundar, även inom samma ras, hur de reagerar. Om hunden springer efter katter av nyfikenhet måste man lära dem av med det, både för kattens och hundens skull. Hundar och katter kan dock bli mycket goda vänner om du får träffas på rätt sätt, lugnt och under uppsikt där man kanske har hunden (om det är den vuxna) kopplad först, så att man har koll. En liten kattunge som just flyttat hemifrån är uppryckt ur den enda miljö den känner till, tagen från dofter och mammas varma päls. Den kräver mycket kärlek och omtanke när den flyttar in, och man får balansera för att inte göra de djur som redan bor hemma avundsjuka på den lilla.  De ska också lära sig hitta till lådan och våga gå dit utan att någon står i vägen eller jagar (i deras ögon) dem. Detsamma med mat, en liten en kommer inte upp på diskbänken (där man annars med fördel har kattmaten så att hunden inte får tag i den), om man inte ordnar en liten trappa åt den att hoppa upp via (som en uppoch nedvänd låda eller liknande). Men för att få en harmonisk relation mellan två olika djur (och för all del även samma sort) får man lägga ner tid och kärlek.

Mot bakgrund av det skulle jag inte ta med hunden, oavsett om uppfödaren skulle tycka att det var okej (det skulle vara lite märkligt om denna tyckte det dock, även om det finns egna hundar hemma hos uppfödaren). Däremot kan man ta med något som luktar hund, som en filt den brukar ligga på eller dylikt. Då är den lilla lite mer förberedd på doften från både det nya hemmet och den nya lurvia kompisen.

Proktologi
2014-04-29 11:26
#18

"Om hunden springer efter katter av nyfikenhet måste man lära dem av med det, både för kattens och hundens skull. " Nja. Hundar springer endast efter katter för att det är inmatat i deras skallar sen födseln att jaga och döda. Det handlar om instinkter. Sen att du ska lära en hund att katten ska få sitt egna space är en annan sak. Vet inte hur många "kattmördare" jag tränat. 5min i koppel och dom är botade - halleluja -

Se*Ocarinas
www.ocarinascattery.webs.com
www.cuntcat.blogg.se

Proktologi
2014-04-29 11:26
#19

"Om hunden springer efter katter av nyfikenhet måste man lära dem av med det, både för kattens och hundens skull. " Nja. Hundar springer endast efter katter för att det är inmatat i deras skallar sen födseln att jaga och döda. Det handlar om instinkter. Sen att du ska lära en hund att katten ska få sitt egna space är en annan sak. Vet inte hur många "kattmördare" jag tränat. 5min i koppel och dom är botade - halleluja -

Se*Ocarinas
www.ocarinascattery.webs.com
www.cuntcat.blogg.se

Upp till toppen
Annons: