Annons:
Etikettfoder
Läst 4026 ggr
petrakarlsson
2014-02-04 10:40

Foder

Vad ger nu ers katter för blötfoder? Vet ni något bra torrfoder som är bra för tarmarna. Jag ger just nu fourfriends till mina katter och trivs superbra med det dock är min lilla katt sjuk så behöver något som är bra för tarmarna under en tid.

Annons:
kalindas
2014-02-04 11:47
#1

BARF är väl alltid det bästa.

Annars tycker jag att Orijen fungerar ok, i torrfoderväg.
Eller torrfoder med hög kötthalt. Var noga med att de verkligen dricker!
Burkmat är det de foder som inte innehåller spannmål som är att rekommendera. Såsom Bozita, Mjau och ZiviPeaks

Vad är det för fel på din bebis mage?

/Elisa

petrakarlsson
2014-02-04 13:40
#2

Torrfoder har jag bra, fourfriends. Vill ha ett som är bra för irriterade magar nu ett tag, barf är inget alternativ då mina katter vill ha maten framme hela tiden.

kalindas
2014-02-04 15:27
#3

#2

Vad är det för fel på magarna?
Är de lösa i magen så rekommenderar jag att du testar dem för TF och Giardia parasiter. De kan ofta vara boven i dramat.
Annars så kan du prova Hills w/d och sen köpa Lactiplus och lägga i maten.

/Elisa

Rithwa
2014-02-04 21:26
#4

Prova Royal Canin Intestinal (vetrinär foder)

AngelsCo
2014-02-04 23:46
#5

Allt torrfoder är skit. Punkt. Minst dåligt beror på katten, men om katten har problem med tarmarna kanske man får välja ett med högre fiberinnehåll. Tummregel för foder öht är: Så lite spannmål och köttkällan så högt upp på ingredienslistan som möjligt. Om katten har tarmbekymmer så kanske man ska rådfråga en veterinär om vad de tycker (de brukar dock vara pigga på att rekommendera torrfoder, men RC intestinal är ju ganska välanvänt)

Just nu ger vi eukanuba torrfoder (för att det är oschysst att leverera kattungar som inte äter torrfoder alls), samt mjau och bozita. Är däremot tveksam till om bozita verkligen är bra för mina katter. Flera av mina katter har reagerat illa på bozitan.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Wand
2014-02-05 01:04
#6

Orijen är bra och acana är det bra billiga alternativet till orijen. Inga spannmål och hög proteinhalt. RC är jag tveksam till då det brukar innehålla så himla mycket majs, men ja, det finns ju en uppsjö olika varianter från deras märke. Dock så är RC så pass dyrt att jag tycker att man då lika gärna kan köpa acana! Det blir de mättare på också, oftast. En katt som är dålig i magen kan behöva lapa lite a-fil och äta lite ris, det brukar vara milt för magen när den är irriterad!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
Attacks
2014-02-05 02:48
#7

Bozita og Mjau er det ingen her som vil ha lenger. Kan dem ha endret oppskriften siden få år tilbake?

Mine får hundepølser fra  det norske "Vom og Hundemat". Der er sikkert noe  tilsvarende i Sverige.  I tillegg får dem vått og tørt også, og annet rått eller tilberedt. Men nå har jeg stål-mager på store og små her, så jeg trenger ikke tenke på om noe skulle være for sterkt. Skal en over på rått, må en gjøre det gradvis. Min ene OSH jente var ren tørrforjunkie før,men utrolig nok har hun blitt flink til å spise "hundepølser".

Vi gir for det meste "valp" og "sprint". Nettsiden til forhandler er nede nå,men en kan lese om en av typene her :

http://www.dyresjappa.no/products/vom-og-hundemat-polse-05-kg

En annen sak kattungene mine ble totalt forelsket i var dette våtforet. Dem har 2 typer, og vi veksler mellom begge :

http://animail.no/nature-s-peak-feline-beef-chicken-400g.html

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

AngelsCo
2014-02-05 04:02
#8

Bozita har blivit sämre, och har mer än en gång kraschat magar på både en och två katter. Men Mjau är spannmålsfritt och lätt att få tag på.

Sist jag hörde något skulle det lanseras BARF-korvar för katt! Det vore awesome!

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Attacks
2014-02-05 04:36
#9

Ok, da forstår jeg. For det har jeg opplevd her også for et par kull siden + dem ville ikke ha det.  Tenker på Belle og søstrene som vokste opp på det og elsket det - det var andre tider :-)

Vom og Hundemat kan gies som fullfor til katt av de 2 typene jeg nevnte over. Men her deler dem en 5oogr hver kveld :-)

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

kalindas
2014-02-05 08:21
#10

#9
Vom og Hundemat Valp har jag testat på mina. Men de vägrade äta. På Barf i fokus rekommenderar de att man ger extra hjärta till V&H om katterna ska äta det.

Ang. torrfoder ovan och katter med känsliga magar så har nästan alltid Hills w/d fungerat. Speciellt om det ligger problem med tjocktarmen bakom. Veterinärerna är väldigt snabba på att skriva ut Hills i/d, men alla katter jag gett det har blivit sämre efter de ätit fodret.

/Elisa

Lejdet
2014-02-05 08:35
#11

Jippotimas har sedan länge haft färdiga kattkorvar när det gäller BARF. Jag har barfat mina tio katter nu i fem månader och de har aldrig mått så bra på alla sätt!

kalindas
2014-02-05 17:10
#12

#11
De är inte färdiga. Måste tillsätta lever.

/Elisa

info@houseofellen.se
2014-02-07 12:10
#13

Vom og Hundemat skall även börja att göra kattmat. Jag pratade med dem på My Dog och de skall komma under våren.

Jag har börjat ge Vom og hundemat till mina hundar italiensk vinthund och Malteser och de älskar det. Min italienare är väldigt kräsen och vill inte ha torrfoder. Jag har för närvarande en katt en ragdoll som är 14 år men hon äter torrfoder och blötmat. Jag har dock haft två siameser som båda gick bort alldeles för tidigt därför har jag blivit allt mer intresserad av matens betydelse för våra djur.

Annons:
petrakarlsson
2014-02-09 08:40
#14

Vårt torrfoder tycker jag INTE är skit! Skulle aldrig ge märken så som rc eller eukanuba pga vad dessa märken står för tyvärr. Barf funkar inte i vår familj. Prover har tagits på katten så får se vad det visar. Använder Bozita blötmat det gillar dom och mår bra på. Ska se om fourfriends har något snällt för magen.

kalindas
2014-02-09 08:42
#15

#14
Four Friends är ett helt ok torrfoder. Viktigt är att tillsätta extra vätska, gärna lite ljummet vatten i burkmaten, för att minska risk för njurproblem och andra urinvägsproblem.

/Elisa

petrakarlsson
2014-02-09 12:30
#16

Ja innan jag byter mat inväntar jag svar från veterinär! Men kommer alltid ha fourfriends då jag anser att bättre torrfoder finns inte! Blötmaten är just nu bozita men fourfriends hoppas jag snart kommer ut med blötmat oxå!

kalindas
2014-02-09 14:15
#17

#16
Nja, bättre torrfoder finns. 😉

/Elisa

Attacks
2014-02-09 16:05
#18

Man kan lese på innholdsfortegnelser på ulike sorter kattemat, og så klart utmerker enkelte for seg bedre enn andre, pga sammensettningene.  Men selv om enkelte typer for ansees for å være bedre enn andre, så er det jo katten til syvende og sist som bestemmer. Dem skal like det, og dem skal fungere på det. :-) Og man kan heller ikke la en katt gå å sulte i flere dager, det er i hvert fall ikke bra for lever og nyrer dersom dem vegrer å spise :-) Som sagt , her fores det med tørt,vått og rått, men en av kattene var virkelig før en tørrforjunkie. Det er helt fantastisk at katten har endret mening , men det har skjedd over lang tid med en stor porsjon tålmodighet.  Katten spiser i dag mye rått og vått :-)   Det er helt opp til hver og en å bestemme selv hva dem vil fore kattene med,men jeg ville i hvert fall prøvd "det beste" og sett først og som sagt gi det litt tid, i hvert fall ikke avskrive det. For katten vet sannelig ikke alltid best selv :-)

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

cillaroten
2014-02-09 17:07
#19

Jag har torrfoder (Brit carnie love och orijen) stående framme alltid. Minst morgon och kväll får dom rått/blötmat. Jag håller på att gå över mer och mer till rått (alla katterna är dock inte helt överens om att det går att äta…än ;) ) Måste inflika en fråga ang fourfriends. Jag kan ha fel..men har för mig att jag läste att dom enbart använder "muskelkött" och inga organ?

petrakarlsson
2014-02-10 09:13
#20

#17 vad anser du är bättre? Tror det handlar om olika åsikter för jag tycker absolut fourfriends är det bästa

Annons:
alltidsiames
2014-02-10 09:24
#21

Mina katter är allätare och har väldigt bra magar. Igår köpte vi med oss Applaus från Danmark. Jag har nog aldrig sett dem så entusiastiska!

kalindas
2014-02-10 09:32
#22

#20

Med tanke på att det är ganska stora mängder spannmål i Four Friends så finns det betydligt bättre foder. Smaklighetsmässigt är det uppskattat av katterna, men många har en tendens att äta för stora mängder och spyr lätt. 
Orijen, Acana, Taste of the wild tycker jag är bra foder och de håller sig mättare längre och äter mindre. Plus högt proteininnehåll.
Sen finns Porta 21 sensitiv som jag är lite kluven till om den är så bra.

Finns flera andra foder som har hög proteininnehåll och som inte proteinet är baserat på spannmål och majs. Kommer dock inte på namnen. Är lite kluven när det gäller foder som är baserade på potatis, då jag är osäker på om det egentligen är bättre än spannmål enda skillnaden är väl att det inte innehåller lika mycket socker.

Men ju mer "rent" foder, där det är mest kött och inälvsprodukter och lite av potatis, majs, spannmål mm, är klart att föredra.

Men då ligger de i en annan prisklass.
Jag ger Orijen nu och är nöjd med det fodret.

/Elisa

alltidsiames
2014-02-10 14:11
#23

Förlåt, det stavas visst Applaws och det är fritt från spannmål!

Jossefina
2014-02-13 07:42
#24

jag har följd denna tråden med intresse! Simon flyttade till mig för snart ett år sedan. Han fyllde 1 år i november. När han var några månader hade han tandlossning som alla katter.. bara att den var ganska brutal! Alla tänder lösa på en gång, han hade ont och i och med det började han hetsäta, kräka, fick vätskebrist, och blev dålig i magen. Sedan dess har han inte varit riktigt bra. min lokala veterinär föreskrev Hills I/d och sa att han nog bara har känslig mage. I somras gjorde han dessutom för vana att käka upp saker, och vid ett tillfälle hade han en textil grej i magen flera veckor innan den kom upp. Utöver mag-krånglet har han varit väldigt frisk. Fin i pälsen, pigg, glad och pratig. Efter textilgrejen i somras så var vi på BlåStjärnan för att kolla magen ordentligt då jag var rädd att han kanske fått någon infektion. Veterinären var mycket noggrann men fann inget och sa att hon inte såg anledning att titta vidare då han visade sig så frisk i övrigt. Konstaterandet har troligen bara varit att han är en katt med känslig mage, och att fortsätta ge honom dietfodret. Testade att mycket långsamt gå över till Porta21 Sensible då jag tyckte det var svårt att acceptera att Simon skulle gå runt och vars halvkass i magen hela tiden även om han åt dyrt veterinärfoder! Det funkade inte. gick helt tillbaka till i/d. Det funkar lite bättre, men nu började det att komma ned lite blid från slemhinnan i sista bajsklutten vissa dagar… uhu va det kändes trist!! pratade med veterinären när Simon vaccinerades nyligen. Hon fortsatte föreskriva I/d och sa att han nog kommer vara lite lös, och ingen fara om det kommer lite blod sålänge det inte blir värre. Jag tyckte det kändes svårt att bara acceptera att mon unga katt skulle gå hela livet och inte må helt bra. Jag har läst en massa om foder, varit nyfiken på barf men inte tagit steget. Har också fått rådet att inte hålla på att testa olika mat för att det bråkar med magen. Läste en sväng igen och fann då att även om Porta21 har ett relativt högt köttinnehåll så finns det en del majs i. i/d innehåller även det majs. Gick och köpte ZiwiPeak lamm… efter 3 dagar med det är alla korvar hårda, mörka och inget blod!!! De små torra utslagen i öronen har också börjat försvinna! Så glad att jag gick på min egen magkänsla och vågade trotsa den respekt jag ändå har för veterinären. Nu ska han få detta foder- blött och torrt ett tag innan jag sedan vill introducera kmpletterande råa godbitar :D Glad katt / glad matte!

Jossefina
2014-02-13 07:53
#25

(ps. har även testat i/d, applaws, maju, bozita blötfoder.. inget har funkat riktigt bra)

kalindas
2014-02-13 08:23
#26

#24
Vad härligt att höra att din katt mår bra nu! 🙂

Min Spidde tror jag också var allergisk mot majs och ev. även ris. När jag slutade med det i maten blev han frisk i sin mage. Tyvärr fick jag senare ta bort honom av andra orsaker, men att han i flera år skulle ha lidit av ev en numera ganska vanlig allergi som jag kunde behandlat känns lite extra svårt. 😕

/Elisa

info@houseofellen.se
2014-02-13 12:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Jag tror också att fodret är oerhört viktigt och kanske speciellt när det gäller siameser. Min uppfattning är att de är lite extra känsliga. Efter att ha förlorat två siameser vid 5 års ålder har jag försökt läsa och ta reda på så mycket jag kan om just fodrets betydelse. Fodret är ju något som man kan påverka och rätt foder kan hjälpa till att öka kattens immunförsvar och motståndskraft mot olika sjukdomar. Jag tror verkligen på färskfoder och Ziwipeak.  Jag ger Ziwipeak och Vom og Hundemat till mina två hundar och märker att de mår jättebra. Min lilla ragdoll som nu har fyllt 14 år äter torrfoder nu Applaws och Naturea men även mjukmat, det har hon fått varje dag hela sitt liv men hon är en väldigt frisk katt. Jag har provat lite Vom og Hundemat till henne och jag ser att hon gillar det men eftersom hon är 14 år vill jag inte ändra på hennes mat så mycket.  Nu kommer dock Vom og hundemat som kattmat. Det skall finnas på Hund och Kattcentrum på Majorsgatan i Göteborg på prov  fr o m nästa vecka. Jag ser fram emot detta och hoppas att det skall bli bra.

Annons:
kalindas
2014-02-13 19:32
#28

Har en kompis vars hund fick förhöjda njurvärden. Veterinären rekommenderade då direkt ett veterinärfoder, men kompisen vägrade. Istället började hon ge sin hund ZiviPeaks burkmat, vilket enligt veterinären är helt fel då de innehåller stora mängder protein.
Några veckor senare var hon inne och tog nya test på hunden. Han var då helt frisk!

/Elisa

lynxlo
2014-02-13 21:10
#29

Har också följt tråden med intresse och vill stämma in vad gäller Ziwi Peak! Eftersom jag har en foderallergiker finns det inte mycket att välja på med endast en köttkälla och spannmålsfritt. Jag har gett detta foder sedan December, både torr- blöt- och godisbitar. Det tog ett tag för katterna att vänja sig vid blötmaten men nu slukar de den i ett nafs. Jag brukar blanda både torr och blötfodret med rena köttbitar och/el färs. Hjortversionen var riktigt poppis! Fodret är dyrt och finns inte i alla webbshoppar men om vi ligger på och ber om det så kanske fler tar in och det blir billigare. Jag har föreslagit Zooplus att ta in det, hoppas hoppas det dyker upp endera dagen! Skönt att höra att Simon blivit bra! 😊

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

Nebel
2014-02-14 01:37
#30

Intressant tråd! #27 Vet du om Hund och kattcentrum har någon webbshop? #24 Gott att din fina kille mår bättre!

MatildaBäckland
2014-02-14 13:07
#31

Vet inte om jag skriver i rätt tråd, blir det fel får ni gärna rätta mig (:

Är på jakt efter att bra torrfoder för mina små och har halkat in lite på ZiwiPeaks och Orijen, bra/dåligt foder ? Är det någon större skillnad på dessa tro ? Inget spannmål gäller ju båda, högre protein och även fibrer i alla fall när det kommer till Ziwipeaks om jag förstått rätt ? Och det ska ju vara bra för känsliga magar, och det verkar det finnas här hemma (;

Som sagt, kanske postade denna i fel tråd men är jätte tacksam för hjälp jag kan få (:

Jossefina
2014-02-14 15:24
#32

intressanta berättelser… det känns märkligt (på samma gång som man tyvärr inte blir förvånad) att veterinärerna verkar vara så bundna vid "sitt" foder.

tack!! #24 #29 #30 hans mage verkar verkligen må mycket bättre, och det bara efter 5 dagar. 

#31 enligt min nya erfarenhet så är ZiwiPeak kanon som sagt.. Orijen ser ju också bra ut :) det var någon som hade något att invända mot detta foder - kommer inte ihåg vad, var det magnesiumhalten??

handlade på ArkenZoo i femmanhuset i Göteborg. butikspersonalen berättade om att fryst rå-foder som finns för hund av märket Musch även skall komma för katt nu i mars. antar att det liknar Vom og Hundemat? kommer att testa detta som basfoder framöver som en kombination med ZiwiPeak.

MatildaBäckland
2014-02-14 17:14
#33

#32 Okej, tack så mycket för svar (: jag lyckades inte hitta något om magnesiumhalten när jag kikar över innerhållet .. hmmpf 🤔 men verkar vara lite mer ingredienser i Orijen, mycket kyckling och höns men även mycket grönsaker och även frukt vet inte om detta är positivt eller negativt ? (: Har som sagt inte stenkoll på detta men försöker (;

lynxlo
2014-02-15 08:41
#34

#33 ziwi peaks torrfoder har inte vanlig torrfoderkonsistens, det består av strippar av torkat kött som skurits i små fyrkanter. Luktar maltigt och gott!

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

Annons:
info@houseofellen.se
2014-02-15 13:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Tyvärr har inte Hund och Kattcentrum någon webshop men alla som säljer Vom og Hundemat kommer att sälja även kattfodret.  Ännu har det inte kommit, sedan kommer också Musch att börja med kattfoder, det är från Finland. Jag har använt det också till hundarna. Det är som köttbullar som man köper frysta i paket, det har mer ben i. Vissa säger att det är bättre men båda är bra färskfoder. Det är dock viktigt att man inte värmer detta eftersom det är benbitar i men det ska man ju inte göra… Vi får se hur kattfodret blir, jag ser verkligen framemot detta och nu läste jag även ett annat inlägg som handlade om mag och tarmproblem hos siameser, något jag faktiskt inte visste något om och det gjorde mig världigt orolig. Min ena siames hade stomatit en tandsjukdom och jag vet att siameser har problem med tänder. Han fick äta cortison hela livet som han tålde men det gör förmodligen att han fick sämre immunförsvar mot andra sjukdomar. Jag tror verkligen att maten är oerhört viktig särskilt för siameserna.  ZiwiPeak är ju också bra foder och burkarna och torrfodret kan man hitta på webshopar förmodar jag.

Upp till toppen
Annons: