Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 7646 ggr
Mewz
2014-01-28 12:12

Mag/tarmproblem ett rasspecifikt problem?

Det är ju ingen hemlighet att mag/tarmproblem (invagination bla) är mer frekvent förekommande inom kat 4 än inom andra raser.

Jag är ju själv ny inom rasen men måste säga att det är oerhört oroväckande och undrar ju såklart vad det beror på? För har inte hört något om att det förekommer inom andra raser i samma utsträckning.

Har det avlats fram för långa kroppar så att det blir problem med tarm/magfunktionen? Är det vanligare inom vissa linjer?

Ingen annan som funderat/reflekterat kring detta problem? Och ja, detta är mina egna funderingar som jag inte riktigt hittat några konkreta förklaringar på, ännu.

Min Sally (honan som jag importerade till avel) dog ju och efter flera månader fick jag svaret att hon hade en allmän sepsis. Det var väldigt inflammerat kring tarmarna och det kunde inte uteslutas att sepsisen berodde på detta.

Real stupidity beats artificial intelligence every time

Annons:
MissMaven
2014-01-28 13:40
#1

Vad sorgligt att du förlorade din katt. Beklagar. 😕

Jag har läst att invagination är vanligast hos orientaliska katter när det gäller katter och hos schäfrar när det gäller hundraser. 80% av de som får invaginatinon är yngre än 1 år.

Jag undrar också om alla Siameser är benägna för att få det, eller bara vissa linjer. Skulle gärna vilja se mer statistik om det.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Mewz
2014-01-28 15:47
#2

#1 Ja, det var oerhört ledsamt och chockartat, speciellt som vi inte heller fick någon riktiga svar på obduktionen. Med det värsta var ju den personliga förlusten, vissa är ju extra speciella och lilla fröken grönöga hörde dit.

Real stupidity beats artificial intelligence every time

Missannas
2014-01-28 15:57
#3

Beklagar vad som hände med Sally 😕

Jag hade en siames som drabbades av invagination, det var elva år sedan. Vi trodde han var förstoppad först, men han blev snabbt akut dålig och kräktes blodig avföring… vi åkte in på stört men tyvärr fanns inget att göra. En stor bit av tarmen hade dött. Alltihop var så fruktanvärt, han blev sex år. Detta var min hjärtekatt. 

Enligt veterinären var/är detta vanligt hos siameser och en teori är att det beror just på de långa kropparna. Men jag vet inte hur vetenskaplig denna teori är. Detta var som sagt elva år sedan och jag tycker det är ett misslyckande att problemet inte uppmärksammats mer om det nu är så att det är rasspecifikt, hur som helst så är det absolut värt att ta upp för diskussion.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

MissMaven
2014-01-28 16:30
#4

Jag tror inte alls att det har någonting med längden på kroppen att göra; invagination orsakas primärt av störningar/minskningen av peristaltisk aktivitet. Frågan är vad som orsakar det.

Det här var intressant:

"Intussusceptions can occur in dogs and cats secondary to a wide variety of underlying conditions that alter intestinal motility; identify and treat the underlying cause—in young pets, it is typically inflammation of the intestines (enteritis) or intestinal parasites; in older pets, it is caused more commonly by either cancer or inflammation in the walls of the intestines "

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Mewz
2014-01-28 16:50
#5

Jo, men samtidigt så måste det ju vara så att det är något (vad nu orsaken må vara) som medför att kat4 har större förekomst av dessa problem och ja, nog borde det vara av stor vikt att försöka reda ut vad orsaken är. Finns det gemensamma nämnare i fallen?

Real stupidity beats artificial intelligence every time

MissMaven
2014-01-28 17:05
#6

Det finns en defekt som dyker upp hos siameser betydligt oftare än hos andra raser, det är medfödd megaesophagus (matstrupeförstoring).

Jag antar att parasiter och inflammationer (enteritis) kan alla raser få, så det tror jag inte är det som gör att siameser oftare får invagination.

Men jag är nyfiken om och hur vi skulle kunna 'screena' mot tex megaesophagus, kan man kolla i linjerna bakom när man avlar, syskon och släktingar till föräldrardjuren och även längre bakom?

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Annons:
kalindas
2014-01-28 17:25
#7

Ledsamt att höra om din lilla katt. Det är alltid chockartat när ett alldeles för ungt djur dör. 😕

Själv har jag än så länge haft turen att slippa invagination. Har inte riktig koll på vad som egentligen händer? Är det att tarmen viker in sig i sig själv eller är det att det blir nåt liknade framfall och att tarmen ramlar ut?

/Elisa

Mewz
2014-01-28 17:37
#8

#7

http://www.vetnext.com/search.php?s=aandoening&id=73055875799%20144

Innehåller dock lite stark bild längre ner på sidan.

Real stupidity beats artificial intelligence every time

kalindas
2014-01-28 17:49
#9

#8
Ser inte trevligt ut. Stackars djur så ont de måste ha!

En helt ovetenskaplig fundering…
Men kan man tänka sig att tarmen är något längre på dessa raser (pga lång rygg) och att det gör att risken för veck blir större? 🤔

/Elisa

tuska
2014-01-28 18:39
#10

  Det har kommit till min kännedom att en del ger sina katter Duphalac el Laktulos för att perestaltiken i tarmen ska vara god. Det gäller då småbebisar som börjar äta fast föda.   Äldre katter som drabbas tror jag en bidragande orsaken är  hård mage, diare el kräkningar.  

 För en tid sedan stod jag på apoteket där mor och dotter stod och pratade om dessa medel till sina katter, jag blev tvungen att vända mej om och fråga varför de använde detta medel, tydligen va dotterns katter hårda i magen och hadde de inte haft avf dagligen så gav hon laktulos.  Ja ha, detta va helt nytt för mej att dela ut till katter, medlet känner jag igen eftersom det är ett vanligt preparat till människan.   Är det här en gammal beprövad metod för att slippa tarminvagination ??

Attacks
2014-01-28 19:33
#11

Lactulose kan gies til mennesker,hunder og katter. Men man skal ikke bruke det forebyggende.  Man skal gi det når det behøves, til engangs/akutt tilfeller.

Dosering på voksen katt er 1 ml pr 4.5kg ca hver 8.time til avføringen er kommet ut og alt er i orden igjen.

Jeg har også opplevd tarmproblemer på 1 katt. Den ene var en import. Frisk og fin den første mnd, så forandret det seg over natten og katten fikk tarmprolaps. Det gikk ikke an å redde henne, da tarmen hadde råtnet fra innside av magen :-(

Har også hørt om et lykkelig tilfelle ved operasjon , men man hører dessverre om fler tilfeller som ikke ender så bra.

Vi har også lactulose i medisinskapet, men kan ikke akkurat si den er overbrukt. Vi har brukt det en eneste gang på 1 katt med hard mage, og nå er flasken gått ut på dato.

Er man bekymret for harde mager på sine dyr, så får en veksle godt med våtfor og melkesyreprodukter som i for eksempel youghurter og annet spiselig. Ikke medisinsk. Medisinsk forbruk syns jeg personlig skal kun brukes ved sykdommer.   For misbruker man det som er for medisinsk bruk, så kan kan det ha blitt resistent når man virkelig trenger det. ( Tenker nok mest på AB og slikt da).

Vi har også en kattunge som skal obduseres så snart vetrinær er tilbake fra ferie. Vi mistet henne i jula. Frisk og fin i 6 uker så gikk det bare en vei. Vi mistenker tarmproblemer på et eller annet vis. Alle søskene har fått samme mat, har alltid spist variert med vått,tørt og rått. Fått prim pålegg utenom, fordi dem har vært litt harde i magen ,men ikke noe alarmerende slikt at det var vondt for dem.  Men med prim  ( Tuska, det var du som tipet meg om produktet,men dere har et annet navn for det i Sverige, liksom smeltet brunost) en gang daglig så ble avføringskonsistens helt perfekt :-)

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

kalindas
2014-01-28 20:08
#12

#11
Gissar att du menar Messmör, det är flera veterinärer som rekommenderar att man ger det till katter med lite hård mage. De flesta katter gillar smaken.

/Elisa

Attacks
2014-01-28 20:17
#13

Ja, det var det jeg mente , Kalindas. Helt ufarlig og trygt. Tiger spiste det daglig i nesten hans hele første leveår. I starten trengte det han det, ellers var det som godis. :-)

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Annons:
tuska
2014-01-28 21:14
#14

  Lösare i magen blir dom av messmör, likaså blir mina stenhårda imagen av yoghurt. Men att förhindra att små kattungar får tarminvagination så ska man tydligen ge laktulos när de börjar äta fastare föda för att perestaltiken i tarmarna ska sköta sej.  Nu va min undran om många ger sina små kattungar av det preparatet ?   Är det bara jag som hört talas om det, att det ges i förebyggande syfte.

Attacks
2014-01-28 21:25
#15

Aldri hørt om noe forebyggende ved lactulose. Vet bare at flere oppdrettere av både hund og katt gir surmelksprodukter i overgangen ved fast føde :-)

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

AngelsCo
2014-01-29 07:13
#16

Jag visste inte att invaginationer var så vanligt som det ändå är innan jag fick den här (min andra) invaginationen (inom katteriet). Jag känner mig som den sämsta och mest värdelösa människan i hela världen som låter min kattunge genomgå detta, och jag är både arg och ledsen. Men det vore jäkligt meningslöst att avliva honom nu, när han överlevt narkosen och börjar långsamt långsamt bli bättre.

Jag vet inte om det finns en genetisk komponent, men dessa två kullar är nära släkt, och jag är väldigt väldigt rädd för att det ska finnas en ökad risk inom vissa linjer, för då ligger jag risigt till. Eller så är det sheer dumb luck. Vi vet ju inte på förhand vem som ska drabbas (men du kan ge dig fan på att det är din favorit).

Jag har inte haft problem med magarna på mina gamla katter, någonsin. Jag har haft avsevärt mycket större problem med mina yngre katter. Zaza har aldrig i hela sitt liv haft en diarre, inte ens när hon satte i sig mitt ex alldeles för starka chili (jag kunde inte äta den, men både Zaza och hennes kompis glufsade i sig i godan ro innan vi upptäckte att de stod med sina näsor rakt ned i grytan). Jag tror att om Zaza fick en diarre skulle hon ta det som en personlig förolämning… Varför är de känsligare nu? Vad händer med våra katter?

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Mewz
2014-01-29 07:29
#17

#16 Det är precis så jag känner AngelsCo (en massa tumhållning åt er, nu är ju op redan gjord så då måste ni ju ge lillgrabben en chans).

Vad är det som händer med våra katter?
Ge laxerande på daglig basis i förebyggande syfte redan på små kattungar?? Det är ju hur galet som helst och då är man ute på riktigt hal is avelsmässigt😮

Jag börjar ju på allvar fundera på avboka min tingade hona och lämna orientalerna åt andra.

Real stupidity beats artificial intelligence every time

lynxlo
2014-01-29 09:31
#18

Det hoppas jag du inte gör! Vi behöver ju verkligen uppfödare som sätter hälsan främst och arbetar hårt på detta! Jättetråkigt att höra om din hona, så hemskt!

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

Spotless
2014-01-29 13:43
#19

Jag har också slagits av att jag hör talas om relativt många kat. IVor med tarminvaginationer. Vi har dock varit förskonade från mag-/tarmproblem själva. …eller Casanova har varit rejält förstoppad vid två tillfällen. Han är en tjockis sedan kastrationen och har ätit alldeles för mycket "dålig" (som i de där småburkarna som är mer godis än mat) mjukmat de gångerna det hänt. 

#16 Du vet att jag tänker på dig och lillkillen. ❤️

#17 Det vore väldigt tråkigt om du tar det beslutet.

Attacks
2014-02-14 17:26
#20

Vi har nå obdusert vår lille paddejente som vi mistet i julen. Dessverre var det også en riktig slem inngrodd tarm. Det hadde ikke vært mulig å redde henne. Jeg fikk også bilder av dyrlegen da hun ble åpnet.

Dem mener det ikke er arvelig, men SIA og OSH er mer utsatt for det som små.( Men det kan jo også skje når dem blir eldre) Men ofte henger det sammen med infeksjoner. Andre jeg oppdrettervenner utenlands jeg vet om, der har feks pyometra vært innblandet ved fødsel. Men så klart gjelder det ikke alle!!

I våres tilfelle fikk mamman infeksjon i fødselskanalen rett etter fødsel. Det var den største kattungen som ville først til verden, og riftet opp fødselskanalen til mamman. Maks uflaks ihvertfall. Vi trodde jo det var pyo og hastet i vei med mor og bebiser til ultralyd. Men den var heldigvis frisk og fin. Men mamman måtte på AB og ungene fikk infeksjon i øynene pga mamman vasket seg selv bak og så de små. Det ble fikset raskt med AB til dem også. Så var alt i orden frem til lillejulaften :-(   Er min aller første erfaring med dette på 11 år, og jeg håper jeg aller helst skal slippe å oppleve det igjen.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Annons:
Truffles
2017-08-06 11:30
#21

Diskuterar med en annan uppfödare.

Köpa in en hankattunge tänkt till avel vars mamma fått en tarminvagination under kattungetiden… Är det att be om problem, genetiskt eller inte?

//Anna

"Cats always know whether people like or dislike them. They do not always care enough to do anything about it." Winifred Carrire

MonicaLagerquist
2017-08-06 19:30
#22

Jag skulle inte köpa en katt till avel från den honan.

Stolt ägare till fem La permer

kalindas
2017-08-07 09:57
#23

#21
Håller med #22
Känns lite osäkert att köpa en avelskatt från den kullen.

/Elisa

Truffles
2017-08-07 23:39
#24

#22, #23 Tack för svar och synpunkter! Hittar inga fakta som säger att det ÄR ärftligt - men min känsla var också att avstå. Det vi inte vet om släktleden är svårt att förhålla sig till - men det här blev på något vis väldigt 'nära'.

//Anna

"Cats always know whether people like or dislike them. They do not always care enough to do anything about it." Winifred Carrire

NatasjaHemby
2017-08-08 10:39
#25

#21 Efter att jag tingat Vesta så drabbades hennes kullbror av en invagination. Jag blev såklart väldigt orolig och läste allt jag kom över om vaginationer (hon var min första raskatt och jag hade aldrig hört talas om åkomman tidigare). Efter att ha konstaterat att det inte är ärftligt valde jag ändå att köpa henne och senare även att avla på henne. Hennes mamma har fått fler kullar efter detta, men inte pappan (som ändå skulle kastreras, så det beslutet hade inget med vaginationen att göra). 

Idag, när jag vet mer, hade jag först och främst luskat mer i vad som kan ha orsakat vaginationen. Berodde det på parasiter? Ja, då hade jag ärligt talat varit mer bekymrad över parasiterna än vaginationen och avstått från katten av den anledningen. Berodde det på stora problem med magen, förstoppning, diarré? Då hade jag nog varit skeptisk till att köpa en avkomma av den anledningen, för katter med känsliga magar är inget jag vill ha. Finns ingen synbar anledning så hade jag vägt andra för- och nackdelar hos den katten noga.

Sen är det ju också så att det alltid finns fler katter att välja mellan, så får man en dålig magkänsla så är det bättre att avstå köpet. Det är inte värt att gå runt och vara orolig hela tiden.

SE*Simbelmynes

MissMaven
2017-08-11 16:54
#26

#21 det är väldigt svårt att fastställa orsaken på tarminvagitation.

Jag skulle kolla om någon av förföräldrarna till kattungen, föräldrarnas syskon/halvsyskon, kattens syskon eller ev halvsyskon (på båda sidorna) hade det.
Om det var bara mamma som haft det och om man tex anar att det var pga ev parasiter (som hon behandlades mot senare) och om allt annat är fantastiskt (stamtavla, hälsotester, inga kända hjärt- och njurfel bakom osv) skulle jag kanske  köpa honom. Kanske.

Det som jag anser är positivt är att uppfödaren berättade om mammas tarminvagination. Är tyvärr rädd  att det finns fall där det inte nämns kända hjärtfel, amyloydosis och vad inte bakom  och det är så klart inte bra varken för rasen eller köpare. (Så klart att det inte är någons fel om saker som man inte vet om dyker upp senare!) 

Det är inte en fråga med ett enkelt svar, känner jag.  Känns mer som ett "nej", men det är inte ett 100% klart nej.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Upp till toppen
Annons: