Annons:
Etikettuppfödare
Läst 4771 ggr
Sploutt
2013-12-10 23:34

Uppfödare som barfar?

Hej allihopa! Jag undrar egentligen bara en sak. Finns det någon oriental/siamesuppfödare som barfar (råutfodrar) sina katter? Jag är så himla sugen på en liten (helst oriental) kisse som kompis till mina två ragdolls. Jag barfar själv och det har kommit att bli mitt stora intresse. Fick köpa en till frys häromdagen så jag kan köpa mer rolig kattmat ;) Hojta till om ni vet någon, det hade varit intressant att veta! Hälsningar Ellen

Annons:
emmaaslund
2013-12-10 23:43
#1

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

[idaskoog]
2013-12-10 23:43
#2

Hej!

Jag ger ekologisk BARF till alla mina djur,hundar och katter. Jag föder upp siames,oriental och seychellois med stamnamnet SE*Snorkfrökens.

Jag har tre hanar nu som är tre veckor gamla kolla in min hemsida www.snorkfrokens.hemsida24.se

Hör gärna av dig vid frågor!🙂

Sploutt
2013-12-10 23:46
#3

Tusen tack!

Sploutt
2013-12-10 23:47
#4

Haha där var du ju Ida! Tänkte precis leta rätt på dig här, visste väl att jag hade läst ditt namn på fler ställen här :)

[idaskoog]
2013-12-10 23:53
#5

Jag är helt frälst av BARF och älskar att ge mina katter och hundar riktig mat! Kattungarna är ju för små än för att börja äta men sedan ska de minsann få smaka de också.

Sploutt
2013-12-11 00:04
#6

Ja jag har fastnat så hårt i barfträsket! Jag tycker att det är huuur kul som helst, ända tills jag har köpt något gott och katterna ratar det.. ;) Favoriten här hemma är kaninskrov, nu var det tyvärr längesen jag fick tag på det. Hur barfar man en kattunge? Ska dom ha samma andelar av allting men ha mer kalk precis som hundvalpar? Kanske hör till en annan tråd. Vet inte riktigt hur det funkar här inne! :)

Annons:
[idaskoog]
2013-12-11 00:13
#7

Jag ger procentualla andelar av kattens kroppsvikt och hull för dagen oavsett ålder. Det enda man justerar är att % blir mindre och större beroende på kastrerad/dräktig/kattunge. Det är krångligt i början men sedan får man känn för exakt hur det ska vara. Jag gav min hona BARF nu under hela dräktigheten och var lite nervös och under förlossningen hos veterinären bad jag dem att ta blodprover för att se bland annat calciumvärdet och det var superbra. Veterinären sa faktiskt att det var "ovanligt" bra för en dräktig katt, det är ett ypperligt bevis för att barf är bra. Jag gratulerar dig till ett bra val av kost!

Sploutt
2013-12-11 00:30
#8

Ok, då vet hur jag ska göra när jag får hem vår nästa lille körv! Skulle du säga att uppfödare är tveksamma till barf? Det känns som att folk skulle kunna säga "nää jag vill nog att du ska ge ett _kvaliteetsfoder_ isåfall" (typ rc, hills) . Äsch jag vet inte, jag blir lite nojig att man inte ska få köpa en kattunge pga deras eventuella okunskap i ämnet. Hoppas att det inte är så!

Sploutt
2013-12-11 03:09
#9

Nej förlåt, nu lät jag som en tråkig kattmatssnobb och det är det sista jag vill vara. Jag har också gett tex hills och rc. Ber om ursäkt för eventuella påtrampade tår.. :( *viftar med fredsflaggan*

Nerdysiamese
2013-12-11 04:20
#10

#8 i min erfarenhet är det många uppfödare som är för barf, även om inte alla av dom själva ger barf.
Det är uppfödaren till mina katter, Angel's co, som gjort att jag fick ett intresse för barf även om hon själv inte barfar sina katter, och har varit väldigt stöttande inför mitt val att börja barfa katterna jag köpt av henne.
hon stod faktiskt till och med ut med krångligheten av att ge min hane rätt mat medans han var där för parning!

barf blir mer och mer uppmärksammat och även då mer accepterat, och i sig är det ju egentligen inte konstigt om du vill hitta en uppfödare med liknande värderingar kring djurhållning som du själv, även om du inte tycker illa om dom som gör annorlunda.

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Missannas
2013-12-11 14:44
#11

Jag föder upp siames och oriental i Göteborg och barfar mina katter och kattungar, de äter även Bozita men i perioder får de bara Barf, ekologisk dessutom. Att ge Barf är ganska vanligt, majoriteten uppfödare skulle nog välkomna en kattungespekulant med intresse och kunskap om Barf så det är nog inget att oroa sig för. 🙂

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Lejdet
2013-12-11 16:58
#12

Jag barfar mina katter sedan tre månader och det är det bästa jag gjort! Jag köper allt mitt kött från Mia tuk barf. Min hemsida är www.torparkattens.hemsida24.se

Lejonhjarta
2013-12-11 18:51
#13

#12 Finns det färdig barf att köpa? Jag köper till min hund. Är som köttbullar man tinar så många man behöver. Mkt smidigt. Men inte hittat något färdigt t katt.

Annons:
kalindas
2013-12-11 18:58
#14

#13
Finns inte färdigt till katt (vad jag vet). Det närmaste är Jippotimas kattkorv, men där bör man tillsätta lever och ev. mer taurin.
I övrigt för man köra samma som till hundar. Men tillsätta hjärta mm. Då de inte har samma vitaminbehov.

/Elisa

Lejonhjarta
2013-12-11 22:14
#15

Nä, det är j#14 u d. Och då jag inte har tiden m att sätta mig in i så dom får så allt täcks så vill ja till att börja med köpa färdigt.🙂

kalindas
2013-12-11 22:19
#16

#15
Man kan ge vom och hundemat och tillsätta hjärta, enligt dem på barf. Fast då ska man välja sprint eller valp, som jag fattade det som.
Musch som du ger valpen borde ju också fungera liknade. 
Kolla på Barf i fokus.

Mina trodde jag skulle förgifta dem när jag försökte få den att äta kött.

😕

/Elisa

Sploutt
2013-12-11 22:22
#17

Har för mig att kattkorven bara innehåller kyckling? Men jag kan ha fel. Jag tycker att det är viktigt med variation, och jag ger mest rött kött, och vitt typ 1-2 dagar i veckan. Jag köper mycket från pommys, och jag köper också dom färdiga köttbullarna ibland som #12 snackar om. För jag antar att det är mush vaisto du menar? Jag ska också beställa från Mia tuk nu när jag får våran nya frys imorgon! :) man kan ju i princip ge samma sak till hundar som till katter, bara taurinbehovet tillfredsställs genom att ge hjärta (kycklinghjärtan är dock ganska taurinsnåla) 

Det allra viktigaste för mig är ju att min eventuella kattunge kommer från ett kärleksfullt hem (och är en plåsterkatt, jag har ett sjuhuukt kattmysbehov, mina tröttnar lite på mig :D). Men det hade givetvis varit roligt att köpa katt från någon som har samma tankar som mig angående foder, plus att det blir enklare om det inte finns torrfoder här hemma då mina egna katter kommer äta upp det på två röda ;)

Sploutt
2013-12-11 22:27
#18

Har för mig att kattkorven bara innehåller kyckling? Men jag kan ha fel. Jag tycker att det är viktigt med variation, och jag ger mest rött kött, och vitt typ 1-2 dagar i veckan. Jag köper mycket från pommys, och jag köper också dom färdiga köttbullarna ibland som #12 snackar om. För jag antar att det är mush vaisto du menar? Jag ska också beställa från Mia tuk nu när jag får våran nya frys imorgon! :) man kan ju i princip ge samma sak till hundar som till katter, bara taurinbehovet tillfredsställs genom att ge hjärta (kycklinghjärtan är dock ganska taurinsnåla) 

Det allra viktigaste för mig är ju att min eventuella kattunge kommer från ett kärleksfullt hem (och är en plåsterkatt, jag har ett sjuhuukt kattmysbehov, mina tröttnar lite på mig :D). Men det hade givetvis varit roligt att köpa katt från någon som har samma tankar som mig angående foder, plus att det blir enklare om det inte finns torrfoder här hemma då mina egna katter kommer äta upp det på två röda ;)

[idaskoog]
2013-12-11 22:30
#19

Jag ger kycklinghalsar,hjärtan,lever,vingar,nöt-vilt-lamm-kalkon och kyckling malet tillsammans med ben, precis som det är. Jag försöker efterlikna det naturliga. I vom og hundemat är det tillsatt vitaminer vilket jag ej föredrar då det helt plötsligt blir en massa "onaturliga" tillsatser som man inte själv har kontroll över. I musch är inte allt kött svenskt vilket jag vill ha. Med andra ord föredrar jag ekologisk svensk mat. 

#14 när jag samtalade med jippotimas så behövde man inte tillsätta hjärta till deras kattkorv utan den innehåller all hjärta som katten behöver däremot innehåller den ingen lever så detta skall tillsättas.

Sploutt
2013-12-11 22:37
#20

Ida, vad tycker du om emmzo då? Det är svenskt kött! Och musch är inte svenskt, men det är åtminstone finskt. Jag ger mycket emmzo, jag gillar deras produkter.

Annons:
Lejdet
2013-12-11 23:07
#21

Jag ger mina katter hela dagsgamla kycklingar, kaninskrov, kalkon och kyckling lever och hjärtan, lamm, viltkött, lamminälvor samt malda kycklingvingar. Köper mest emmzo's när det gäller malt kött och ben. Till fest får de även möss och kaninungar.

Sploutt
2013-12-11 23:20
#22

#21 fasen vad lyxigt! jag har tänkt att köpa möss till mina med, men jag vet inte om jag är redo, hehe.. kaninungar hade jag aldrig kunnat ge, jag är waaay too blödig för det. önskar att jag inte var det dock! kaninskrov har jag letat efter skitlänge, men inte hittat. men nu har jag sett att det går att beställa från internet! mina ÄLSKAR kaninskrov så det ska bli roligt att få ge dom igen. (och ja, jag är medveten om att det är väldigt dubbelt att inte kunna ge kaninungar, men kaninskrov går bra..;))

Upp till toppen
Annons: