2012-05-24 20:22 #0 av: Nilla

Ibland tillstöter komplikationer som gör att man behöver ge kattmamman en hjälpande hand. Exempel på detta kan vara något av följande:

• kattmamman har snittats och kan därför inte ge ungarna di.
  • du har fått en stor kull, där de större ungarna trycker undan de mindre. Alla får inte i sig vad de ska och minskar i vikt.
  • mamman blir sjuk i samband med förlossningen, antibiotika sätts in och mjölken sinar.
  • låg födselvikt på unge/ungar
  • honan avlider

Vid stödmatning:

Ålder Antal ml Hur ofta ?
0-7 dagar 3-6 ml Varannan timme
7-14 dagar 6-8 ml Varannan timme på dagen Var fjärde på natten
14-21 dagar 8-10 ml Varannan timme på dagen, En gång på natten

Undersökningen gäller följande fråga:

Tillhör du dem som "låter naturen ha sin gång" eller anser du att det är din plikt som uppfödare, att göra vad du kan för att samtliga ungar ska överleva. Detta innebär alltså stödmatning enligt tabellen ovan.

Att diskutera vidare:

1. Vilket ansvar har man egentligen som uppfödare vad gäller högdräktig hona, förlossning och nyfödda kattungar? Är det okej att åka till jobbet/kursen/kafferepet - när honan är nära nedkomst eller precis har fött?

2. Kan man som uppfödare verkligen skylla på att man inte har möjlighet att stödmata pg a arbete?

Har detta en etisk aspekt som vi måste ta hänsyn till - vi människor har olika värderingar vad gäller livet, djuren, döden. Är det den naturliga selektionen som avgör vilka som lever och vilka som dör - eller bör man som uppfödare göra vad man kan?

3. Är det okej att några av kattungarna dör pg a bristande kunskaper om hygien, vägning, stödmatning etc?

Endast en bråkdel av de kattungar som föds, kommer att gå i avel. De flesta blir sällskapskatter. Det här är Mr Muffin - en av mina ungar. Han föddes med lägst vikt i en kull av fem syskon och hade inte levt idag, om det inte vore för att jag genast satte in hjälpåtgärder, dvs stödmatning varannan timme. Idag är han en pigg, glad och älskad sällskapskatt i en barnfamilj - vilket för övrigt röjer min ståndpunkt.