Annons:
Etiketthälsa
Läst 3797 ggr
[mrsone]
2/5/12, 4:56 PM

Kissar i min säng!

Åh jag har jätte problem med min nya siames!

Han är underbar, framåt och supermysig liten prins men han kissar i sängen!

Okej, här staplar jag upp allt för att ni lättare ska se.

- Hankatt på 15 mån
- Kastrerad för 3-4 mån sen
- Helt frisk enligt vetrinär
- Kissari sängen direkt när han får chansen

- Kissar i pojkvännens stuga, familjehemmet och hos mig
- Har 2 fräscha kattlådor, ofta tömda.
- alltid hemma med honom, borta max 2 tim.

- testat olika medel
- tvättat allt kliniskt och starkt
- olika huskurer
- sängförbud (vattenspruta)
- och tillslut haft dörren stängd.

- Han har en kattkompis
- Kattkompisen har aldrig kissat utanför

Men ibland somnar man på soffan med en bra bok och så POFF! kiss i sängen….

Så sitter jag här med badrummet fullt av tvätt…
Hopplöst med tvättid varrannan vecka.

Min livsglädje är borta!
Han ger mig alldeles för mycket jobb..
Känner mig som en sönderstressad mamma som lever med att tvätta och städa och uppfostra! 
Kan detta ens bli bättre?

"Har han kissat en gång kommer han aldrig att sluta.."
"Bättre att göra sig av med honom, kommer aldrig sluta.."

"Han kostar han.. inköpspris, tvätt, tid, alla tillbehör…"
"Kommer aldrig att bli bättre hörre du.."

Och den värsta kommentaren:

"Ingen idé att fortsätta försöka, bättre att han får komma till himlen ist"

Snälla säg att det kommer lösa sig!

/ en trött matte

Annons:
tuska
2/5/12, 5:31 PM
#1

 Veterinären säjer han är frisk, har det tagits urinprov på kissen ? Ett urinprov för att odlas med resistentbestämning så att ev. rätta med. sätts in från början.

Att kissa på mjuka saker gör katter som har problem med urinvägarna, de kopplar kisslådan med smärta.

hajasch
2/5/12, 6:34 PM
#2

Kissade katten på fel ställen redan innan du fick honom? Annars kanske det har att göra med att han inte känner sig riktigt hemma hos dig än :/ katter är ju ganska petiga med förändringar. Min ena katt kissar ibland hemma hos mina föräldrar när vi har varit där och sovit över i några dagar. Har tolkat det som att han vill hem igen, för så fort vi kommer hem kissar han enbart i lådan.

SacredSouls
2/5/12, 6:52 PM
#3

Nå har du jo hatt han veldig kort tid og da tenker jeg at det beste er nok å ha soveromsdøren stengt i et par mnd slik at han ikke kommer seg inn der.Senere kan man forsøke å la han være på soverommet igjen.

Jeg tror det helt klart kan ordne seg,men det er viktig å la han få trygghet i sitt nye hjem. Da synes jeg ikke vattenspruta er noen god ide. Mye bedre å ha døren til soverommet stengt.Glad

Kan nok også være litt at han ikke helt føler seg hjemme enda og det beste er nok at han får bli vant til der han skal bo og ikke reise rundt å bo flere steder som jeg tolker i innlegget ditt(at han tisser i vennens stuga osv) Det kan nok være litt forvirrende for han.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

kalindas
2/5/12, 7:59 PM
#4

Sovrumsdörren stängd som flera ovan rekomederar. För att ta det säkra föra det osäkra så lägg ett hårt plastigt duschdraperi i sängen om du glömmer stänga. Inte lika trevligt att kissa på.

Kolla urinvägsinfektion.

Har han kissat där hela tiden eller går han i lådan också? Beröm honom när han sitter i lådan.

Köp Feliway och sätt i uttaget.

Vad har du för kattsand? En del pedanter till katter (haft en sådan) kissar bara i finkorning sand och de måste vara kliniskt rent.

Hoppas du får ordning på det!

/Elisa

SpattFia
2/5/12, 8:39 PM
#5

Ett tips är att skaffa en till låda (en låda per katt + en extra), ha finkornig sand i lådan och placera sedan lådan bredvid sängen.

Nilla
2/5/12, 9:35 PM
#6

Strategiskt utplacerade smålådor med fin sand i varje rum. Kan vara lite billigare djupa förvaringslådor från ex Jysk eller Coop, där en hanig kastrat kan få stå och kissa.

Hoppas du får bukt på det. Det ÄR jobbigt. Har själv en "kissekatt". Har fått minimera hans utrymme och stänga till sovrum och vardagsrum. Han har tillgång till stort kök, badrum, hall och ett mindre vardagsrum. Tungan ute

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Annons:
kalindas
2/5/12, 9:57 PM
#7

Om det verkar vara hanighet så kan du testa att ge honom ett p-piller (till honkatt) i veckan för att se om det minskar beteendet.
Fast det låter mest som någon typ av protest eller osäkerthet mot att kissa i samma låda som kattkompisen.

/Elisa

Corny
2/6/12, 5:00 PM
#8

Tvättar allt kliniskt och starkt skriver du. Vad tvättar du med? Ammoniakdoftande medel triggar katten att kissa på samma ställe.

Det bästa är såpa eller oparfymerat tvättmedel.

Jag sprayade sängen med ättiksvatten när jag hade en kiss-katt. Ättika avskräcker från att kissa där.

Lite ättika i sköljvattnet när man tvättar lakan är också bra.

Sedan tror jag rent allmänt att det är osäkerhet som får katten att kissa fel. Han känner sig liten och vill blanda sin doft med ägarens. Därför är sängar så attraktiva: förutom att de är mjuka och sköna doftar de starkt av husse/matte.

Trivs han med sin kompis? Får han gå på lådan/lådorna? Det kan vara subtila tecken när det gäller dominans hos katter.

Är det en hane eller hona som han är sambo med? Kasterad?

Slutsats: Noggrann rengöring och ättiksimpregnering av sängen. Fortsätt spraya dagligen. Täck över sängen med plast och/eller håll stängt till sovrummet. Det gäller att få honom att glömma att han kissat där.

Kanske en låda till, på ett avskilt ställe.

Håll koll på katternas interaktion. När min Ylle kissade i sängen försökte jag stärka henne i förhållande till de andra, favoriserade henne, hälsade först på henne, hjälpte henne lite i vardagsumgänget med kompisarna.

casjacool
2/6/12, 5:35 PM
#9

ja hade en hankatt som alltid så fort han fick chansen kissade antingen på minsida av sängen eller på mig när jag sov.

testade en himla massa olika metoder, de som funkade bäst är å alltid hålla dörren stängd till sovrummet, men de funkade inte i längden när man har en dotter som kommer över på nätterna.

de slutade med att jag fick omplacera honom, å tjejen som tog över han viste om problemet. men på de nya stället har han aldrig kissat någon annanstanns än i kattlådan. så katten måste hållt på med någon slags hämnd action mot mig, saknar den katten något så fruktansvärt. men de va något han inte trivdes med.

Jag hoppas du hittar någon lösning på ditt problem

Upp till toppen
Annons: