Annons:
Etiketthälsa
Läst 3471 ggr
Corny
2011-08-18 11:07

Hankastrat urinmarkerar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag slänger ut en fråga till dem som orkar läsa och har lust att dela med sig av kat4-kunskap.

Bakgrund:

Min OLH Mikey är fyra år och blev kastrat tidigt. Han lever tillsammans med fyra cornishar som alla är äldre och kastrerade.

Hans bästa (och enda) kompis är Nestor som är ett år äldre. De leker mycket, men Nestor tycker att Mikey är lite väl brutal ibland. Det är ju en viss skillnad i storlek och styrka…

De tre honorna tolererar pojkarna, men inte mer.

Yngsta honan, Java, har tagit på sig uppgiften att hålla ordning och se till att ingen mopsar sig. Mikey lägger sig platt under hennes lilla eleganta tass och vågar inte knysta när hon blåser upp sig och spänner ögonen i honom.

Mot de två andra är han kaxig och tuff (när inte Java är i närheten), och de backar.

Problem

Jag märkte för en tid sen att det luktade kiss och var blött under ett par av lådorna. Först trodde jag att de läckte, men eftersom det är mycket sand i och kisset aldrig rinner ner till botten var det ändå ett mysterium.

Tills jag häromdagen såg Mikey ställa sig i en av lådorna och spruta rakt bakåt så det rann längs väggen och ner under lådan.

Varför gör han på detta viset? Och varför börjar han först nu?

Problemet är inte jättestort, jag är glad och tacksam att ingen kissar på totalt fel ställe eftersom det inte är superharmoni här hemma. Att skura runt kattlådor är ett litet besvär om man jämför med kiss i sängar och sånt.

Men ändå, Varför? Vad vill han säga? Är han osäker eller utmanar han Java?

Annons:
kalindas
2011-08-18 17:16
#1

Kan vara en typ av dominans beteende. Min Spokie gjorde så, men han gkorde det även på väggar och runt min säng! Skrikandes

Vad har du för lådor? Låga?
Testa att köpa lite högre plastboxar i så fall. Så kan han förhoppningsvis inte kissa över dem.
Finns bra och billiga på IKEA.

/Elisa

carinbrack
2011-08-18 18:59
#2

Eller så är det inte meningen att det ska komma utanför, han om han står i lådan och kissar kanske han tycker att han kissar I lådan… Men även detta borde ju lådor med högre kan (eller såna med väggar och tak) råda bot på.

Corny
2011-08-18 19:10
#3

#1 Jag kom också på den strålande idén med högre kanter när jag beklagade mig för en kompis! I morgon blir det IKEA Glad

#2 Jag tror att det är meningen, han gjorde ingen ansats att huka, tvärtom: Han siktade uppåt!

Tack för svar!

Lejonhjarta
2011-08-18 23:39
#4

Mina IKEA lådor av modell SAMLA största sorten e kanon. E MKT svårt å kissa utanför dom. Har lådor med huv/tak åxå men kissar dom på väggen i dom så rinner d ner i glipan. Ska se om ja kan göra om 2 stora SAMLA till Peewee-modeller åxå men d blir ett senare projekt… Just nu ska 2 små bli omgjorda. Glad

GunillaSverkersson
2011-08-19 07:14
#5

#4 Dela gärna med dig av hur det går att göra om lådorna, jag gillar Peewee

Vi köper inte äkta pellets utan pellets som är till för bur djur, lika bra och mycket billigare. Finns bara i viss djuraffärer och ligger i stora genomskinliga  tunna påsar som alltid går sönder.Glad

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Siameshona
2011-08-19 08:05
#6

Min Pacino står ofta & kissar. Han kissade utanför(ej medvetet) så jag köpte en med hög kant

Annons:
Corny
2011-08-19 10:51
#7

Tack för alla svar och bra tips!

#4 Har katterna inget emot att ha så höga lådor?

Jag köper en idag och provar!

Lejonhjarta
2011-08-19 12:25
#8

#7 Nej dom föredrar faktiskt dom här hemma.

Å även små kattungar gillar dom, då får dom plats att fräsa runt i sanden etc, leka på varsin sida den genomskinliga plastväggen etc. Brukar sätta nått så dom små kan hoppa upp å mellanlanda på när dom ska i ibörjan.

Stora katterna känner att dom får plats ordentligt i dom och då dom skvätter när dom krafsar så kommer d inte ut så lätt. Dom e biliga å toppen!

Liljekatten
2011-08-19 12:39
#9

#5 Vi kör med Peewee här hemma också, men köper vanlig 6mm bränslepellets. Funkar toppenbra. 49:- för 16kg.Glad

Attacks
2011-08-19 13:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Noen liker jo å stå å markere,kastrater eller ei.

Denne doen kan man kjøpe i Norge ihvertfall, og den hadde jeg for mange år siden,til en hannkatt som kun markerte i do.

Kan kjøpes herifra ihvertfall :

http://www.stargate.nu/

Det kan jo være mange årsaker til markering og protest. Noen ganger er det markering,andre ganger er det protest. Det kan være sanden eller kattedoen,plasseringen av denne osv.

Leo hos meg vil ha kattedo uten tak av alle ting.

Her kommer toa :

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

kalindas
2011-08-19 20:13
#11

#10
Har en sådan katttoa jag också. De går att köpa på Huveröds zoo.

http://www.huverods.se/products.php?cid=442&pid=5759

/Elisa

SacredSouls
2011-08-19 20:18
#12

Jeg har en kastrat som står å tisser innimellom.Er ikke alltid men kanskje 3 av 10 ganger.

Litt irriterende siden det havner mellom kanten slik at det renner litt ned på utsiden av do. Har tatt av lokket og har åpen do.Det hjelper. Da setter han seg først med rompa ned og begynner å tisse, så hever han rompa mer og mer mens han tisser..og tisser til det er bare millimeter igjen før det havner over kanten Skrattande Men det fungerer iallefall her uten tak og eventuellt med slike store dype kasser.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Upp till toppen
Annons: