Annons:
Etikettkattprat
Läst 1444 ggr
Zakira
7/22/11, 9:40 PM

Drömmen om orientalen

(även postat på katter ifokus)

Jag har nu en huskattstjej hemma som är alldeles fantastisk. Trots detta har sakta men säkert en ny dröm börjat ta form inför framtiden. En alldeles egen chokladfärgad orientalisk korthårskatt. Allting började med att jag såg bilder hos någon uppfödare på en chokladfärgad kattunge. Jag började googla och hittade en bild på den vackraste katt (förutom min egen, lite partiskt sådär) jag någonsin sett. Alldeles chokladfärgad med ett otroligt vackert huvud, stora öron och kloka, intensivt gröna ögon. En sån ville jag ha! Nu har jag läst runt lite om rasen och vänder mig till er.

Är det någon där ute som har orientaler och vill delge mig sina upplevelser och historier kring denna fantastiskt vackra katt? Jag har inga egna erfarenheter av rasen sedan tidigare (inte heller av siames) utan har bara vuxit upp med huskatter. Sen undrar jag lite försiktigt om det finns någon uppfödare eller annan person i Stockholmsområdet som har orientaler och känner att den har möjlighet att låta mig komma och träffa orientaler för att se hur denna katt är i "verkliga livet".

Mvh Towe

Annons:
cillaroten
7/23/11, 7:16 PM
#1

Finns ingen bättre ras. Dom (både siames och oriental) är som en blanding av katt,hund och barn,de bästa delarna av alla:) Kommer när man ropar,följer en som en hund,vill alltid gosa och alltid sugna på bus. Öppnar skåp själv och stjäl godis om dom har fått för lite…osv;) Åk till någon utställning du har i närheten,där finns chans att titta på olika katter och prata med uppfödare. Lycka till med din dröm.

silverbulletgarden
7/23/11, 7:36 PM
#2

En oriental är helt underbar! Som skänkt från åvan. Leta vidare och lycka till vi har små till salu men inte choklad. Kram

kalindas
7/23/11, 7:38 PM
#3

Zandrinos http://zandrinos.se har en kanel/cinnamonhane. Vet inte om han fortfarande är till salu.
Kanel är lik choklad men varmare i färgen. Glad

/Elisa

Supinesophie
7/23/11, 10:08 PM
#4

Tycker absolut du ska träffa orientaler/siameser live! För den som är van med huskatter kan skillnaden vara rätt så stor!

Antingen blir du störtkär eller så känner du att de är lite för intensiva för din smak ;)

Intensiva är de flesta orientaliska katter; mer eller mindre högljudda, aktiva, supergosiga när de inte är superbusiga eller supertrötta osv. De är supersociala och vill vara med dig hela tiden och kan klaga om de inte får som de vill :P De sover under täcket, sitter på din tidning, provsmakar din mat, "chattar" på din dator och är din bästa kompis på sitt eget speciella vis Skrattande

Sen vill de oftast ha en kattkompis med samma temperament så om din husis är åt det lugnare hållet så kan det hända att de inte passar ihop. Mina husisar ogillar siamesen så jag måste skaffa en kompis åt honom.

kalindas
7/23/11, 10:12 PM
#5

Siameshona här på forumet bor i STHLM med två Orientalkillar. Mejla henne och fråga om du får komma och hälsa på Otto och Pacino. Hon är ingen uppfödare, men haft dessa raser i mer än 15år.

/Elisa

Zakira
7/23/11, 11:08 PM
#6

Gud vad kul att några äntligen har svarat :) Började fundera på om ni levde därute ;) Min katt är nog lite åt siames/oriental i förklädnad hållet, väldigt lekfull och vill vara med överallt, gärna provsmaka ur ostbågepåsen, ligga i sängen, titta på med tassarna på badkarskanten när man badar, sitta på bänken när man diskar och pratar gärna. Trots det är nog era små sötnosar snäppet intensivare ändå!

Ska verkligen försöka åka på någon lämplig utställning och kanske vågar mig på att maila siameshona också :)

Annons:
Lejdet
7/24/11, 12:43 AM
#7

Är du även intresserad av att titta på långhårsuppfödning så finns jag också i Stockholm och i mitt hem finns alla fyra sorterna av kat4 katter att kika på och lära känna! Jag har haft och kommer med all säkerhet att få fler chokladungar framöver.

Jag bor i Rimbo ca 4,8 mil från city.

Kolla min hemsida www.torparkattens.se och hör av dig om du vill komma och hälsa på!

Siameshona
7/24/11, 7:43 AM
#8

#6 Jag är helt ofarlig, men passa dig för mina killarSkrattande skämt åsido, hör av dig du så får du träffa 2 praktexemplar

Zakira
7/27/11, 10:38 PM
#9

Var och hälsade på Åsa, Otto och Pacino idag. Väldigt trevligt och vilka fina killar! Tack så jättemycket för att vi fick komma. Nu är både jag och sambon ännu mer sugna på en egen. Skrattande

kalindas
7/27/11, 10:46 PM
#10

#9
Kul att du gillade dem! Ottos mamma Skatan hälsar. Glad

För att göra lite reklam, så finns det Syskonbarn till Pacino hos Zandrinos och Otto har sykonbarn hos Zamirs. Flera raingar till salu av dem och trevliga seriösa uppfödare. I och för sig en bit att åka från STHLM.

/Elisa

Supinesophie
7/27/11, 10:47 PM
#11

Vad kul! Lycka till i kattungeletandet om det blir aktuellt Skrattande

Siameshona
7/28/11, 3:50 AM
#12

Jättekul ayy ni var förbi >& killarna hälsar & hoppas att de gjorde ett gott intryck:)

GunillaSverkersson
7/28/11, 9:38 AM
#13

Vi har en eller två sötnosar kvar 12 veckor i tisdags, de ska få chip och vac idagGlad

www.broddans.se

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Annons:
Upp till toppen
Annons: