Annons:
Etikettuppfödare
Läst 4380 ggr
Lejdet
5/26/11, 1:06 PM

Osäker på färg!?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min Tingeling är reggad som en c 03 men hennes lila drar så väldigt mycket åt brunt/beige och inte alls mot rosa som tex. Iris. Ligger hon bredvid en av mina chokladkatter så matchar hon dem liksom.. jag som är usel på färger, vad skulle hon annars kunna vara?

Hon ska ställas om ett par v. och då kommer det säkert att bli färgdiskussioner..

Lite dålig skärpa på denna bild men den återger hennes riktiga färg bäst..

Annons:
Liljekatten
5/26/11, 2:11 PM
#1

Jag har fött upp två lilavita och båda har på utställning blivit bedömda som lilabaserad karamell. Jag kan inte mycket om detta, men den färgen är liksom lite "smutsigare" än lila. De ser ut som din katt på bilden. Kanske din också är karamell?

Här är Liljekattens Noya, reggad som OSH c 03

Liljekatten
5/26/11, 2:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Här är Liljekattens Neville, OSH c 02.

Lejdet
5/26/11, 2:22 PM
#3

#1 ja hon ser exakt så ut i färgen!

Liljekatten
5/26/11, 2:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Ett till på Neville

Liljekatten
5/26/11, 2:26 PM
#5

Noya har ställts ut som lilavit och fått bra bedömning för sin färg så jag tror inte du behäver oroa dig. Karamell är ju ingen godkänd färg i Sverak. Är själv osäker på vad jag ska tycka. Det finns många olika nyanser på tex blå katter, men alla är ändå blå. Kan väl vara likadant med dessa lila, olika nyanser bara. Jag vet inte. Obestämd

MalinL
5/26/11, 3:22 PM
#6

Kan det inte vara så att Tingeling är mörkare än dina andra lila för att hon är OSH och inte maskad? Jag är inte särskilt duktig på färger, men när man ser till de maskade katterna så är deras färg-points ofta lite ljusare än vad de solida (ickemaskade) motsvarigheterna är. T.ex en brunmaskad katt är ju genetiskt svart, men maskanlaget gör masken ljusare och ser därför brun ut, istället för svart som den egentligen är.

Jag vet inte om det stämmer, bara en tanke.

Annons:
[nollottan]
5/26/11, 8:37 PM
#7

Hade det varit ett annat land hade nog något sagts, men jag tror nog hon kommer gå fint i Sverige som c 03 :-)

Dagny
5/28/11, 3:33 AM
#9

Vad heter katten i stamtavlan? Vilka är hennes föräldrar? Vilken färg har dessa? Finns katten i PawPeds?

Lejdet
5/28/11, 6:50 AM
#10

#9 S*Coral reef´s Tingeling, far Coral reef´s Oboy, mor Coral reef´s Que

Nej hon ligger inte i Pawpeds än, men du får gärna stoppa in henne ;-)

Spotless
5/28/11, 10:56 AM
#11

För mig är hon lila. Jag upplever det att lila kan se ut på olika sätt och att det liksom #6 funderar över är skillnad på en lilamaskad katt och en icke maskad lila. Andra färger kan ju variera i nyans en hel del också, titta bara på chokladerna. Glad Sedan ska jag villigt erkänna att jag inte har särskilt bra koll på caramel.

Lejdet
5/28/11, 4:12 PM
#12

# 11 ja förstår att det lila kan se annorlunda ut på en maskad katt men lila för mig ska liksom skifta i rosa i ljus men på henne skiftar det åt brunt/beige, som en smutsig lila kan man säga..

MalinL
5/28/11, 4:25 PM
#13

#12 Ja jag förstår. Hon kan ju inte vara brun eller blå i alla fall för hennes föräldrar är väl choklad respektive lila?

Annons:
origirl
5/28/11, 4:57 PM
#14

#13 Hennes mamma er chocklad padda 03 och pappan er en c 21. Lila blir mörkare på en oriental ofta och med bicolor så ger det andra färgtoner i pälsen ochså. Skrattande

Spotless
5/28/11, 7:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

#12 För mig är hon som sagt lila. Glad Just brun/beige tycker jag är en bra beskrivning av hur en lila kan se ut. Skrattande Jag har en liten tjej, förvisso CRX, som är lila bicolour och hon ser beige/brun ut, nästan lite åt det grå/beiga hållet ibland.

Så här såg hon ut 2 dagar gammal, nougatbrun. Hon är som sagt en c 03

Spotless
5/28/11, 7:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

…så här såg hon ut 2 veckor gammal, lite ljusare men fortfarande åt det brun/beiga hållet.

Spotless
5/28/11, 7:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

…4 veckor gammal med sin blåvita syster. ♥ 

Nu lovar jag att inte skicka upp fler bilder på fel ras. Skrattande (på ett tag i alla fall)

kalindas
5/28/11, 8:09 PM
#18

#15-17
Kyss

/Elisa

Lejdet
5/28/11, 9:18 PM
#19

haha vilka små söta tjockkorvar :-) underbara!

AngelsCo
5/29/11, 3:36 AM
#20

Jag tror att lila kommer i flera nyanser, och det går alltid att fundera över caramel, men så länge du ställer för "rätt" domare så kommer det inte anmärkas så mycket på.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Annons:
kalindas
5/29/11, 7:20 PM
#21

Hittade denna sida med färger.

http://www.oriental-cat-breeder.co.uk/oriental-breed-gallery.php

Kan vara lite svårt att få exakt svar då de är bicolour. Men kul att se skillnaden i alla fall.

/Elisa

Lejdet
5/29/11, 7:57 PM
#22

#21 tackar! Tittar man där så är hon caramel

CoralReefs
5/30/11, 9:25 AM
#23

Hon kan vara cinnamonbärare och vad jag hört så har just bärarna en annan nyans av lila…lite varmare. Hennes syster är testad och bär cinnamon=)

Det är skillnad på en maskad lila katt och en helfärgad också. Den lila färgen blir mörkare vilket också kan göra att man blir förvirrad när man jämför med maskat.

Lejdet
5/30/11, 11:11 AM
#24

#23 ja jag hoppas ju på kanelungar mellan henne och Casper vars far är kanel och förhoppningsvis kan ge kanel.

Jo jag förstår att det ser mörkare ut men det är inte det som är grejen utan just att hon ser mer ut som militär-kakhi liksom ;-)

Stavas kakhi så?? nää

[figgelina64]
8/7/11, 12:21 AM
#25

Hej

Nu blir jag lite nyfiken och undrar över fortsättningen..var TingeLing Lilla eller hur bedömdes hon på utställningen?:-))

Lejdet
8/7/11, 7:19 AM
#26

Hon har nu 5 ex1 och ingen domare har sagt ett ljud om nån annan färg än lila

FridaSkov
8/7/11, 10:31 AM
#27

#26 Det är tyvärr inte ovanligt att FIFe-dommare inte har någon koll på caramel. Hon kan alltså mycket väl vara det trots att ingen sagt något. Inte för att det spelar så stor roll.. Det är mer trassel än det är värt att registrera om en katt till caramel inom FIFe.

Jag säger inte att din katt är caramel förresten, det är svårt att se på bild pga ljuset och jag är långt ifrån en expert Glad Säger du att hon drar mot brunt/choklad finns dock risken att hon är det Flört

Annons:
Fielie
8/7/11, 4:01 PM
#28

Gör ett dna test dåGlad

FridaSkov
8/7/11, 4:03 PM
#29

#28 Det går inte att dna-testa för caramel

Upp till toppen
Annons: