Annons:
Etiketthälsa
Läst 3363 ggr
kalindas
6/15/07, 12:59 AM

Högt blodvärde

Nanna är blodtestad två gånger under kort tid.
Båda gångerna visar henne fullt frisk. Det enda är att hon har en viss förhöjning på de röda blodkropparna.
Hypokondrisk som jag är när det gäller mina katter så försöker jag finna vad orsaken kan vara.
Det vanligaste är uttorkning, men hon är inte uttorkad som jag kan märka och dricker bra.

Har någon här haft katter med högt blodvärde?
Om så varit fallet, i vilket sammanhang?

Vad mer kan orsaka högt blodvärde på katt?

/Elisa

Annons:
Micare
6/15/07, 2:17 PM
#1

Stress på människa kan öka andelen röda blodkroppar. Jag tror att det var denna katt som du tidigare skrivit om som hade omplacerats och har höga titrar vad gäller coronavirus, kanske kan detta påverka andelen röda blodkroppar? Känner du till någon veterinär som du kan dryfta detta med? Har katten avkommor som går i avel hade detta varit extra viktigt för mig.

kalindas
6/15/07, 2:26 PM
#2

Kan säkert vara stressrelaterat om det kan höja blodvärdet. För hon visar inga andra sjukdomssymptom.
Funderar att ge Nanna Colmicalm och sedan testa om henne. Är värderna normala då så är det troligtvis stress.
Inte konstigt om hon skulle vara stressad pga av alla flyttar hon gjort.
Om övriga katter släpper in henne i deras gemenskap och hon inte börjar kissa så får hon stanna här. Annars får jag överväga andra alternativ…

/Elisa

Micare
6/15/07, 6:43 PM
#3

Generellt tycker jag att det är bättre att ändra miljön innan man börjar behandla beteenden kemisk väg. Du menar det säkert inte så men det låter lite som om du har ett skåp fullt av mediciner som du plockar från då du skriver att du funderar på att ge katten colmicalm. Att du sedan testar om hur hon ligger gällande röda blodkroppar och drar slutsatser att medicinen hjälpt är att utesluta allt för många andra faktorer som kan påverka halten av röda blodkroppar i blodet. Hoppas du kan diskutera detta vidare med kunnig veterinär då det säkert kan finnas många olika orsaker till detta symtom.

flis
6/15/07, 6:48 PM
#4

Hoppas det går bra så hon kan stanna hos dej. Ta bort en katt som inte själv kan påverka sitt liv är jäkligt trist. Min huskatt Bamse som jag hade i 16år, bajsade och spydde ´med jämna mellanrum under säkert 10 års tid. Hade fläckar på allt till och med golven blev förstörda. Jag var så trött på det men klarade inte av att ta bort honom för mellan de här perioderna mådde han bra. Vet inte varför han gjorde så. Det var först när han var borta jag märkte hur mkt mer tid jag fick. I efterhand känner jag mej glad att jag behöll honom för jag märkte att han trivdes trots allt.

kalindas
6/15/07, 7:15 PM
#5

#3
Självklart kontaktar jag veterinär om jag skulle skriva ut lugnade eller liknade till henne.
Skulle aldrig får för mig att stoppa i henne något kemiskt innan jag gjorde det.
Kruxet med denna dam är att om man försöker ge henne tabletter får hon panik och blir rädd flera timmar. Så i läget jag är nu vet jag inte ens om jag kan hjälpa henne på det viset.
Har jag tur kan man lura i det i maten.

/Elisa

kalindas
6/15/07, 7:20 PM
#6

#4
Jag kan delvis förstå dej där eftersom jag själv hade min Spokie som kissade på väggar till och från under 12års tid. Han ansåg att han ägde mig till kropp och själ och var väldigt svartsjuk.
Han var även fullt frisk och detta gjorde att jag inte klarade att ta bort honom.

Skillnaden mellan Nanna och Spokie är att han fungerade i kattgruppen. Han satt inte ensam och olycklig längst uppe på ett skåp. Nanna är en underbar och social lite varelse och kommer hon inte in i gruppen så kommer hon inte heller vara lycklig och må bra.
Just nu ger jag henne tid och hoppas att hon kan få en sista chans där hon kan vara lycklig.
Mer kan jag inte göra för tillfället.

/Elisa

Annons:
ossilian
6/15/07, 7:56 PM
#7

Jag vill bara ge dig en eloge för att du kämpar så med din Nanna. Dina inlägg vittnar om att du har ett stort hjärta men också en realistisk syn på saken.

kalindas
6/15/07, 8:05 PM
#8

#7
Tack!Glad
Drömmen är ju att det ska fungera här hemma. Men precis nu så höll Smilla och Nanna på att ryka ihop. Inget kissande ännu dock.

/Elisa

Nilla
6/16/07, 12:41 AM
#9

Du kanske skulle sova tillsammans med Nanna, om hon gråter nattetid? Fundersam

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

kalindas
6/16/07, 12:58 AM
#10

#9
Ska jag sova på torktumlaren då? Hon vägar sova i min säng och har alltid vägrat.

/Elisa

Nilla
6/16/07, 1:25 AM
#11

Ja, själv ligger jag på liggunderlag på badrumsgolvet det tre första nätterna då min hona har fött. Men jag har ju ett 8 kvm stort badrum. Vad jag menar är, att hon kanske behöver dig extra mycket just nu? Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

kalindas
6/16/07, 12:45 PM
#12

#11
Jag har mina kattungar i sovrummet det 4-5 första veckorna. Har även skaffat loftsäng för att djuren ska får mer plats osv…
Men att skryta om hur duktig man är på att ta hand om sina djur, hjälper ju knappast Nanna.

Det är inte tryggheten med mej som är problemet. Det är möjligheten att ta sig in i kattflocken.
Nanna mår varken bättre eller sämre om jag sitter inne i badrummet flera dagar och "håller tass".

/Elisa

Nilla
6/16/07, 1:22 PM
#13

Du ber om råd och tips här på forumet och jag kan bara upprepa vad jag skrivit i tidigare inlägg,

"…då får man också vara beredd på, att folk reagerar och tycker till…".

Du skriver ju att Nanna gråter om natten? Ja, då fick du ett tips av mig! Glad

Om du tar illa vid dig av det och tycker att vi som svarar på dina inlägg är "rediga" och "märkvärdiga" i våra uttalanden, så kanske du ska överväga, att behålla det som händer i din kattfamilj för dig själv? I inlägg #9 besvarade jag bara din replik i #10, där jag tyckte att du gav ett lustigt svar på mitt råd.

Jag vet inte, men…det låter ju lite förbryllande det du skriver? Skulle du verkligen behöva ligga ovanpå torktumlaren i badrummet, så låter utrymmet i min öron som på tok för litet, att ha en katt i? Flört

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Annons:
AFamosa
6/17/07, 12:23 PM
#14

Detta låter kanske lite corny….men har du möjlighet att stänga dörren till sovrummet så kanske Nanna kan få vara med dig där inne? De andra lär ju protestera högljutt men de har säkert bättre självförtroende, liksom trygga med sig själva i flocken och då bör dom klara av "ommöbleringen" hyfsat.

Jag har ju en känslig lite svart spindel i min Batzeba och hon blir ganska otrygg då de andra fertila honorna växer i rang under sin dräktighet och Batzeba trillar ner några pinnhål, då får hon ett eget kryp in, där vi är bara hon och jag och det hjälper henne stort. Får hon vara ensam med antingen mig ell. med min son i hans sovrum så växer hon i sinnet. Upprörda röster höjs utanför dörren förståss (av de andra) men på morgonen är allt glömt och förlåtet :-))

Jag vill inte såra dig Kalinda, jag vet att du vill göra allt för Nanna men du förstår ju också att alla tips som strömmar in är ju till förmån för Nanna som du- och även vi andra ömmar för just nu. Ibland kan ett tips få en att tänka i nya banor. Det viktiga är ju att den "utstötta" inte hamnar i isolering då är det bättre att under en kort tid isolera den trygga och harmoniska gruppen och jag antar att detta gäller såväl djur som människor.

Än en gång- Lycka till !

kalindas
6/17/07, 1:41 PM
#15

Ingen större idé att ha Nanna i sovrummet. Inte ens när hon var där inne med kattungarna så var hon intresserad att sova i sängen. Istället lade hon sig på en stol eller liknade när hon ville komma ifrån bebisarna.
Personligen tror jag inte jag gör saken bättre att stänga in mig med henne heller eftersom risken är större att hon åker på stryk av svartsjuka katter.
Nanna är med bland alla katter dygnet runt. Hon har tillgång till sängen och mig samtidigt.
På kvällarna går hon omkring med de övriga katterna och jagar lite för sig själv. Sitter då på golvet och gosar med henne.
Märker att hon saknar Jackson och vill ha en katt att ligga jämte.
Nanna har under tiden jag ägt henne varit mer en katt som vill umgås med katter än en som vill umgås med människor.
Vill hon gosa kommer hon till mig. Hon gör på exakt samma vis nu.

/Elisa

kalindas
6/17/07, 1:54 PM
#16

#13
Jag vet att du menar väl. Men när man är oroligt för att Nanna inte har det bra. Så blir man inte på bättre humör när människor talar om hur bra och noggranna de är med sina egna djur.
Det ger en fel bild och bygger istället upp mitt dåliga samvete eftersom intrycket blir att de som skriver inte anser att jag är tillräckligt "bra" på att ta hand om mina katter…

Hänger du med hur jag menar?

/Elisa

ossilian
6/17/07, 2:24 PM
#17

#16 Det är lätt hänt att man framhäver sig själv i en rådsituation, men ingen blir hjälpt av självhävdelse. Jag hade nog reagerat som du i det här fallet.

flis
6/17/07, 3:16 PM
#18

 Petting #16 Du ska absolut inte gå omkring med dåligt samvete, det hjälper varken dej eller Nanna. Jag hoppas verkligen det kommer något gott ur det du försöker göra för Nanna. Som du vet är det alltid lättare att lösa andras problem än sina egna. När man är mitt upp i något är det lätt att avskärma sig och ta andras råd som påhopp även om det inte är meningen. Om jag inte hade så många katter själv skulle jag gärna ha tagit hand om henne för hon är så vacker att man smälter. Jag önskar dej verkligen lycka till och hoppas att du hittar ett gott hem åt henne om du inte kan få henne in i gruppen.

Nilla
6/17/07, 4:35 PM
#19

Jag menade naturligtvis ingenting illa med det jag skrev i inlägg 9. Jag funderade på det du skrivit och gav dig ett tips, som alla andra. Glad

Svaret jag fick talade dock för, att du tagit illa vid dig och helt missuppfattat motivet bakom mitt råd. Vilket ju faktiskt inte på något sätt var menat att kränka dig, utan exakt det som A_famosa nämner i inlägg 14, att Nanna kanske behöver ha dig r sig själv lite. Ett råd i alla välmening, alltså. Förvånad 

Kunde jag, skulle jag erbjudit mig att hämta Nanna på stört och givit henne ett hem för resten av livet. Men jag har kattungar och fertila honor här hemma, som jag är rädd om. Jag har också en mycket tuff Ocicat som sannolikt inte skulle tolerera en okänd vuxen hona i flocken. Tro mig…jag har funderat.

Jag tycker inte, att jag på något vis försöker framställa mig själv i extra god dager, jag menar istället att dela med mig av egna erfarenheter och kanske kunna hjälpa!

Med tanke på hur du svarade mig i #9…så fick du så att säga, "tillbaka med samma mynt", för där tog faktiskt jag lite illa upp.

Det är viktigt att tänka noga på, hur man formulerar sig över internet. Infoga smileys, för att visa vad man menar etc. Hade du infogat en glad smiley i inlägg 9, hade ju ditt inlägg betytt något helt annat, eller hur? Glad

Jag betvivlar inte en sekund att du gör allt för dina katter och för Nanna. Jag ska verkligen försöka hålla fingrarna i styr och försöka ignorera dina akut-rop på hjälp fram över. Det finns andra här som gör det så mycket bättre.  FlörtGlad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Celia
6/17/07, 5:42 PM
#20

Dessvärre blir det ofta små missförstånd i skrift. Det är bra att vi alla verkar vuxna nog att klara ut situationer som denna, utan några hårda ord. Nu är det bara att gå vidare :)

Annons:
ossilian
6/17/07, 9:52 PM
#21

#19 Jag borde inte lägga mig i öht, men kan inte låta bli. Jag kanske är lite gammalmodig av mig, men jag anser faktiskt att en text kan bli rent av mer överlägsen i sin ton med Glad hit och Flört dit.

Nilla
6/17/07, 10:13 PM
#22

Det handlar nog mer om "vett och etikett" på Internet. Att visa med smiley´s, om man avser att skämta med det man skriver, eller om något är ärligt och välment. Jag har ju faktiskt inte personen ifråga framför mig och kan läsa av dennes ansiktsuttryck och missförstånd uppstår då lätt.

Det går också väldigt bra att använda "hemmagjorda" smiley´s, som Celia gjort här ovan. Hon visar med sitt tecken , att hon menar väl i det hon skriver. Glad

Tja, med risk för att utge mig för att vara redig igen….Flört

(Alltså är jag nu lite skämtsam. Utan denna gubbe, kan jag faktiskt misstolkas som rent oförskämd…)

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

ossilian
6/17/07, 10:18 PM
#23

#22 Visst har du rätt i att det handlar om vett och etikett. Och jag menar inte att smileys borde uteslutas helt, men ibland har jag svårt att förstå undermeningen då de ofta används malplacerat.

Nog om detta från min sida. Hoppas Nanna mår bra eller bättre i alla fall!

kalindas
6/17/07, 10:34 PM
#24

#23
Nanna mår helt ok. Hon kommer ner och gosar till och från. Sen lägger hon sig på sin utkikspost ovanför torktumlaren igen.

/Elisa

Upp till toppen
Annons: