Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 7436 ggr
Helenaf76
2007-11-09 22:18

Tassproblem

I slutet av september slickade Mister på sin ena framtass så det blev en rejäl inflammation. Han fick då salva av vet. Fuciderm(?) tror jag den hette. Antibiotika och kortison var det i den iallafall. Han blev bra men några dagar senare efter att det läkt började det på ena baktassen och sen på andra framtassen. Dock gick det inte så långt som med den första eftersom man var mer observant. Eftersom han var så irriterad över det hade han tratt. :-( Nu har han varit bra några veckor men nu i kväll märker jag att han är irriterad på den ena framtassen igen. Han är lite, lite röd mellan trampdynorna mellan mittersta tårna. Har tvättat med K-Hex spray. Bytte för ca 1 månad sen från fin klumpbildande sand till pellets i lådan och har fungerat jätte bra.

Någon som har något tips om vad det kan vara?  Och vad man kan göra åt det. Det verkar komma tillbaka med jämna mellanrum. Han äter JW kalkon o ris, Orijen fungerar inte på hans mage. Om det hade varit något han ätit borde det väl sätta sig runt munnen och öronen? Han har haft en väldigt strikt diet några veckor (sedan sista problemet med en av tassarna) och nu har han fått lite kyckling och lite rent nötkött. Vi har inte bytt tvättmedel eller sköljmedel. Aragorn har inga symtom.

Tacksam för råd och tips!

//Helena

Annons:
paivi
2007-11-09 22:52
#1

Vet att det finns någon autoimmunsjukdom som börjar men inflammation i tassarna.

Hoppas att det inte är något sånt!

Helenaf76
2007-11-09 22:56
#2

Kommer du ihåg vilken sjukdom det är? Så jag kan läsa om det är så att det är fler saker som passar in. Hoppas också att det inte är det. Skulle dock inte förvåna mig, jag med min tur med katter :-(

Canoodles
2007-11-09 23:09
#3

Fy så trist att det har börjat igen…. :-((( Har du funderat på det där med svamp som vi snackade om? Jag har egentligen ingen aning om katter kan få "fotsvamp" men nog kan det bli varmt och fuktigt mellan trampdynorna/tårna på en katt.

MalinL
2007-11-09 23:10
#4

Här är en artikel om autoimmunitet, fast den gäller för hund.

http://www.lelionaz.com/minahundar/olivia/memorian/rapport0499.pdf

MalinL
2007-11-09 23:18
#5

Jag tror att katter kan få svamp. Hundar kan ju få det och även människor.

Helenaf76
2007-11-09 23:20
#6

#3 Han har varit torr och fin mellan trampdynorna. Har ju haft dunderkoll på dem. Så svamp borde det inte vara. Det är inte geggigt än, utan han är torr men röd. Väldigt irriterad. Om det var svamp borde det väl vara lite geggigt eller "mjukt" som på människor? Han har ju varit så bra och så börjar det nu igen. Just när hans mage äntligen blivit i topptrim och han mår kanon busig och pratig m.m. Det är så konstigt!

#4 Tack  Ska gå in och kika där. Hur mår bebisarna förresten? ;-)

Annons:
flis
2007-11-10 00:02
#7

Hej, kan det inte vara plasmacellspododermatitis? Min oriental hade mkt problem när han var yngre och biopsi visade att han hade det. Orsakar svullna, såriga trampdynor. En del som drabbas är FIV-positiva. Efter en kur med cortison och penecillin blev han bra och det har inte (ta i trä) kommit tillbaks. Dom flesta katter som får det har dåligt immunförsvar.

MalinL
2007-11-10 00:30
#8

#6, Bebisarna mår jättebra Glad. Jag ska ta nya bilder av dem imorgon.

Har du testat aloe vera gel? Det brukar funka väldigt bra i många fall.

Nilla
2007-11-10 00:52
#9

Det kanske har psykiska orsaker? Slickar han och naggar tassarna/emellan tårna?

Hundar kan ju göra sådant av t e x stress. Vi hade en boxer som hade stora problem med detta. Ju mer de slickar ju värre blir det. Stafylokocker.

Tja, inte vet jag, bara en tanke… Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Helenaf76
2007-11-10 09:58
#10

#7 Det här sitter mellan trampdynorna. Själva trampdynorna är fina. Men jag ska kolla upp honom hos veterinären, be dem ta lite prover på tassen samt lite blodprover. Det är nog ingen lätt diagnos som de har att ställa efter vad jag läst, det finns mängder av olika  sjukdomar som kan ge upphov till det här. Men i övrigt så mår han ju bra, bättre än tidigare, och det är ju jätte konstigt.

#8 Jag har testat Aloe på de andra tassarna när de var dåliga (förutom den första då han fick den andra salvan) och jag tycker inte det har hjälp. Det som hjälpte var att "torka ut" det med K-hex tills det blivit en frisk skorpa och sen låta det vara.

Pussa på bebisarna och extra mycket på du-vet-vem

#9 Jag har också funderat på stress. Men om han inte har det här mellan trampdynorna så låter han tassarna vara. Ja, han tvättar dem normalt mycket, om man kan säga så, när tassarna är friska. Det verkar som om det liksom bara "ploppar" upp och så är han där och tvättar. Knepigt!  

 Tack till er alla för era tips och idéer. Jag har satt tratt på honom igen f o m igår kväll för han kan inte låta tassen vara. Det kliar nog enormt mycket och gör ont. I morse så var det kletigt. Men jag antar att det är mycket kroppens försvar. Blä vad det här är tråkigt, frustrerande och stressande!

//Helena

Canoodles
2007-11-10 10:32
#11

Har du några känningar i danmark? Där säljer de nämligen Klorhexin sårpuder på apotek, kanske kan vara något att prova.

Helenaf76
2007-11-10 10:48
#12

Känner ingen i Danmark tyvärr. Finns det inte i Sverige på recept då?

Nilla
2007-11-10 11:05
#13

"-Imorse var det kletigt…", skriver du, jag antar då att det vätskar sig ungefär som imputigo?

Vidare "…det hjälper att låta infekterade områden "torka ut"…"

Du kan kanske pröva med äppelcidervinäger på bomullstuss och badda mellan tassarna? Billigt, naturligt och surgörande. Nyttigt för både människor och djur. (Utspädd naturligtvis.)

Badda, låt torka, bandagera eventuellt den infekterade tassen med rena kompresser och självhäftande bandage. Då kan han slippa tratt åtminstone då du är hemma. 

"Hobbyveterinären" tippar på stafylokockinfektion! Ju mer han slickar sig ju värre blir det.

Jag hittade en länk till en veterinärmedicinsk sida angående läkemedlet Synolox. Synolox ges vid hud- och mjukdelsinfektioner hos katt, har ett antibakteriellt spektrum och tar bl a just stafylokocker. 

Ja, låt veterinären ta prover och diskutera ev Synolox med denne. Pussa på din vackra kille. Lycka till!

Pernilla

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Annons:
Helenaf76
2007-11-10 11:32
#14

Till hobbyveterinären: GladKan en stafylokockinfektion ligga kvar latent i kroppen och blomma upp då och då? Det var kletigt fast inget var, mer vätskandes. Imputigo?

Nilla
2007-11-10 12:26
#15

Se till att surgör området och gör miljön "ogynnsam för fienden". Jag skulle testa äppelcidervinägern.

Nä, vore det Imputigo, hade du nog redan haft variga sår och blåsor i händerna själv, då det är mycket smittsamt. Se ändå till att vara noggrann med handhygien. Sprita dig efter du behandlat honom.

Ingen aning om latens. Vet att det finns flera olika sorter av Stafylokocker, bl a en del resistenta typ MRSA som kan ligga latent hos människan.

Låt veterinären ta en odling på huden. Är det inte "staffar" kan det ju röra sig om någon form av allergi, som du nämnde.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Helenaf76
2007-11-10 13:45
#16

Vi får förlita oss på veterinären :-) Svinkoppor är det inte :-)

Tack för dina svar! :-) #15

Upp till toppen
Annons: