Annons:
Etikettomröstning
Läst 4086 ggr
Nilla
2009-02-09 20:59

Diplomerad uppfödare?

Nilla gnuggar sina grå och tänker högt.

SVERAK-uppfödare i Sverige har nu möjligheten, att förkovra sig ytterligare i SVERAKS stadgar och regler. När du läst på ordentligt avlägger du ett test för, att sedan certifieras som "Diplomerad uppfödare i SVERAK".

Man kan läsa följande på SVERAKS hemsida:

"Att vara SVERAK-diplomerad uppfödare är att betrakta som en kvalitetssäkring - för kattköpare likväl som för uppfödaren.

Uppfödaren åtar sig att vara uppdaterad med, ta del av och följa nya beslut, regler och författningar samt att aktivt agera för katten som sällskapsdjur och för god djurhållning."

www.sverak.se

Under fliken uppfödning på SVERAKS hemsida, finner du följande text med rubrik " Som kattuppfödare…"

Som uppfödare åtar man sig ett avelsmässigt ansvar gentemot rasen och kunskaper krävs i kattens skötsel, genetik och ärftlighetslära, sjukdomar, rasstandard, avel, ansvar mot kattungeköparen samt kunskap om FIFes och SVERAKs stadgar och regler och en del av de svenska lagarna.

Genom att underteckna exempelvis SVERAKs blankett "Registreringsanmälan" har man därigenom intygat att man är införstådd med FIFes och SVERAKs stadgar och regler.

Följer vi inte som medlemmar och uppfödare redan SVERAKS regler och stadgar?

Efter godkänt test blir du gratulerad av SVERAK och upptas på listan under s k "Diplomerade uppfödare" på deras hemsida. Om jag inte räknat fel, har 127 uppfödare redan kvalificerat sig och SVERAK har fått in ca 63 500 kr. Av detta får klubbarna 20%/medlem, vilket för nuvarande rör sig om 100kr/medlem.

50 800 kr till SVERAK och 12 700 kr att fördela på de olika klubbarna runt om i Sverige…ööööh?

Vad händer med de uppfödare som av olika skäl väljer att INTE diplomera sig? Tja, eftersom certifieringen enligt SVERAK ska borga för "kvalitétsgaranti", måste alltså dessa uppfödare ses som mindre kvalificerade och inte lika seriösa som de certifierade, eller hur?

Varför avlägger man inte testet redan i samband med registrering av stamnamnet? Detta borde vara ett obligatoriskt moment och ingå i stamnamnsavgiften!

Att inneha stamnamn i SVERAK borde vara lika med, att vara "diplomerad" eller hellre "certifierad uppfödare".

Mellan IDP-klubbarna och SVERAK gapar en stor och djup klyfta. Certifieringen inom SVERAK kommer inte att mildra denna, snarare tvärtom. Vi som är medlemmar i SVERAK blir ännu större viktigpettrar med diplomet på väggen.

Om jag har tänkt att genomföra testet? Javisst! Vem vill riskera att hamna utanför klubben "Diplomerad uppfödare"? Men i ärlighetens namn har jag bättre saker för mig.

Jo och så en sak till…om du kör på testet, är dina 500 kr förverkade och du får hosta upp ännu en femhundring för din "omtenta". Lider du av dyslexi, kan det bli ett dyrt kalas…ordet är fritt!

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Annons:
Avenacattery
2009-02-09 22:10
#1

Ja du Nilla. Onekligen en intressant frågestællning.

Visserligen ær jag før att uppfødare genomgår en utbildning, som en slags garant på kvallite. Men ær tveksam till att den ovan næmnda utbildningen borgar før just detta.

Som det ær nu kan i princip vem som helst få lov att bli uppfødare. Misstolka mig nu inte, sjælvklart ska alla ha samma møjligheter, lika rætt till, att bli uppfødare. MEN de uppfødare som bevisligen bedriver en alltførhøg inavel, har en dårlig djurhållning, eller allmænt sværtar ner den samlade kattavlen etc. borde inte få kalla sig uppfødare, varesig inom IDP eller SVERAK.

Om nu IDP skulle stå før helt indipendent "skøt dig sjælv och skit i andra" så gør det mig inget att SVERAK væljer att makera mot detta. Men nu antar jag att IDP klubbarna har regler som också ær vetenskapligt baserade -æven om jag alltfør ofta tvivlar på båda de førbundens egentliga vetenskapliga "know how"-… vapå det jag inte ser att denna utbildning på något sætt kan øka klyftan mellan dessa två. Hær får du gærna førklara vad du menar Nilla -før IDP kan ju nærsomhelst, de också, inføra en liknade IDP certificerad uppfødarutbildning-?

Måste sedan sæga att jag tycker priset før detta diplom var lite væl dyrt.

Kanske ær detta starten på att "folkbilda" oss kattfolk. Lite som studieførbunden och arbetarrørelsens utbildningsførbund gjorde førr. att bilda sig och få info. kan aldrig vara negativt.

Dæremot att exkludera viss uppfødare, bara før att de inte tagit ett cetifikat ær inte ok. MEN helt ok om de inte skriver under på ett grundlæggande uppfødar kodex oberoende om de ær IDP eller SVERAK uppfødare.

Detta ær såklart min åsikt, som varesig ær med i IDP eller SVERAK. Dock SVERAKs motsvarighet NRR.

Nilla
2009-02-09 22:36
#2

#1 Javisst är det så, att även IDP-klubbarna kan "diplomera" sina uppfödare, men det betvivlar jag. Jag tror att IDP-medlemmarna anser, att vi har en skruv lös, som går med på slikt tull och fyller i alternativet "mjölkkossa"!!! Skrattande

Utbildning är bra och nödvändig! Men det skulle kanske vara ett obligatoriskt moment FÖR ALLA, som utförs i samband med att man registrerar sitt stamnamn? Priset för testet borde ingå i summan du betalar för stamnamnet. Det är ju ändå, "självstudier" eller hur!

Jag ser en risk, att det blir 2 grupper inom SVERAK, de certifierade och de icke-certifierade, varvid de icke-certifierade ej kommer anses som lika "fina". De som fullgjort sin "utbildning" briljerar redan på sina hemsidor.

Vet inte om du fått svar på din fråga…jag är lite snurrig idag, det är ju fullmåne!

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Avenacattery
2009-02-09 23:02
#3

Varfør skulle IDP se utbildning som ngt fuffens, ngt som IDPare direkt skulle motsæga sig? Att de tycker att det ær en mjølkkossa, ja det kan jag førstå, men inte att det skulle vara tull og tøys…

Tror att båda førbunden har mycket att hæmta i utbildning, inte så att alla måste følja samma læra. Men det vore fint mot katterna vi ælskar och våra køpare, att vi (uppfødare) hade tagit del av en grupdinformation och sedan visat att vi faktsikt førstått den samme. Att det kostar pengar, ja det førstår nog var och en. Ingenting ær gratis, och de som arbetar idiellt gør det visserligen gratis, men deras insatts ska absoult inte føringas før det, varpå deras insatts inte heller ær helt gratis.

Nilla
2009-02-09 23:18
#4

#3 Nu missförstår du mig. Jag menar inte alls, att IDP tycker att utbildningen är något fuffens!!!

Jag menar snarare, att IDP genomskådar "diplomeringen" och istället ser det för vad det är: ett försök att skinna medlemmarna på pluring.

Alla jobbar ideellt inom klubbarna och klubbarna borde således få en större del av kakan.

*skinna - stjele , pluring - penger*

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

cleo
2009-02-09 23:23
#5

Ja jag kryssde i fet mjölkossa för det är ju tillåtet att ha stadgarna brevid sig, så ett bra exempel på hur man kan tjäna en hacka på vår redan så vinstgivande hobby.Cool 

Som sagt så har jag genom mitt stamnamn och mina registreringar undertecknat på att följa alla de lagar och regler som finns.

Men som den nya regeln för detta året, där alla katter som säljs ska vara id-märkta… jag id-märker av egen vilja alla mina katter, men vill ändå ha valet och att ha känslan av att tänka själv kvar. Genom en reglering kan vi se till att veterinärklinikerna kan höja sina priser, då vi ej nu längre har ett eget val.. hmm.

Ja när tusen medlemmar skrivit upp, är det uppe i en halv miljon. Men som andra säger, så kommer även jag att falla till föga för att ingå i klubben som diplomerad uppfödare längre fram i vår när jag har mer tid..

Men ärligt talat Flört förändrar det inte något alls.

gdjfgkkjejyeyoyoiyo4iuoi5o6Cool

Nilla
2009-02-09 23:30
#6

#5 Har du skrivhjälp, Cléo? Förstår inte riktigt sista meningen? Flört

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Annons:
Avenacattery
2009-02-09 23:35
#7

Jo jo. jag førtår gott svenska. Inga problem dær inte. ;)

Klart det ær ett øverpris, om man ser till vad man får før pengarna. Men om det ær en mjøkossa eller inte, låter jag vara osagt. Fast tror inte intjæningsgraden ær så speciellt høg. Sækert kostade kursmatrealet en del, åtminstone att ta fram, och så kontrollen samt administreringen utav. Så om SVERAK nu trodde det var en mjølkkossa, skøt de nog sig i foten.

Sedan så ær ju klubbarna en del av SVERAK. Dessutom ær 20% till lokalklubben rena pengar rakt ner i fickan, eftersom klubben inte administrerar detta, eller har jag fel? Så de enda som tjænar pluring ær den lokala klubben…

Men samtidigt som sverak skriver "Som uppfödare åtar man sig ett avelsmässigt ansvar gentemot rasen och kunskaper krävs i kattens skötsel, genetik och ärftlighetslära, sjukdomar, rasstandard, avel, ansvar mot kattungeköpare…" detta ær ngnting jag saknar rent generellt inom all typ katavel… många kan mycket men få kan førstøra før så många…

Nilla
2009-02-09 23:41
#8

Kursmaterialet står man själv för! Nu ska jag gå och slafa. Jag hoppas att jag inte är fullständigt halshuggen, när jag sätter på datorn och öppnar tråden imorgon kväll…

Det är samtidigt intressant att höra vad folk tycker och tänker, så jag tar den risken. Natti natti!

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

cleo
2009-02-10 01:58
#9

#6 ja jag och kissarna hjälptes åt att skriva en liten rad om hur vi känner för det härCool men inte värt att jag rättstavar eller översätter det tror jagSkrattande

Nayak
2009-02-10 08:12
#10

"Mjölkkossa", definitivt, och det irriterar mig en aning, fast det är ju bra också. Lite läsning skadar inte. Men varför så dyrt? Ingår ram Glad

Irriterande att inte ha tid också! Det blir en sån där uppgift som hamnar i "framtidshögen".

Allt ska certifieras och kvalitetsmärkas och det är en bra idé iofs. Allt som förbättrar för katten är välkommet. Men jag tycker det borde tentas innan man får registrera stamnamn för att få bästa effekt. Det blir en bättre pedagogisk ordning, tror jag.

kalindas
2009-02-10 11:05
#11

IDP har godkänt ett förslag om att vi ska ha en "kurs" liknande som Pawpeds till de som är intresserade.
De som då gör kursen kan få en liten logga på sin hemsida eller liknade för att de gjort den.
Däremot kommer inte denna "kurs" kosta något och är heller inget krav. Mest en rolig sak som man som uppfödare kan välja.

Några ville sätta detta som krav för alla nya uppfödare. Men tack och lov röstades det ner…

Alltid bra med kunskaper om genetik, regler och allmänna kattfrågor. Eller rättare sagt någon som är en självklarhet att lära sig.
Men när det sätts ut att de "certifierade" uppfödarna på något vis skulle vara bättre än de som inte gjort testet, är helt fel!

Självklart ska det inte heller kosta massa pengar!

/Elisa

cerwinvegas
2009-02-10 11:05
#12

Jag fyllde i fet mjölk-ko.

Håller med #2 att det borde vara obligatoriskt vid registrering av stamnamn..

Det låter bra & ser bra ut på papperet med diplomerad uppfödare men till vilket pris?Vi(små som stora uppfödare) är väl alla måna om att ge köparen en frisk & sund katt från ett katteri som följer regler,stadgar & som arbetar för katternas välmående..

Det kanske blir 2 grupper som Nilla skriver med diplomerad & icke diplomerad uppfödare.Så det blir väl att genomföra testen för att inte hamna i "fel" grupp,men jag är samma människa & har samma åsikter när det gäller katt uppfödning oavsett om jag är "diplomerad" eller ej

SacredSouls
2009-02-10 11:40
#13

Jeg svarte annet og blander meg inn selv om jeg er i NRRSkrattande

Holder med #2 om at det burde vært obligatorisk jeg også.

Altså utbildning / lære nye ting er jo aldri feil og sånt sett synes jeg det er en god ide. Men jeg synes selve opplegget virket litt dumt. Å få en test hjem som man kan sitte å finne frem svarene på,sende inn og vips så er man diplomerad.Også skulle man bruke Royal Canin sin oppdretterbok?! Förvånad

Litt OT men i min Royal Canin bok (Encyklopedia) så står det :Den sosiale siameseren liker å leke med barn men setter ikke pris på selskap fra andre katter!

Avvenning bør skje når kattungene er fem uker gamle og det anbefales å skille de fra moren.

Ungene kan forlate kullet i 7-8 ukers alderen!

For en møkkabok rett og slett!

 Jeg går første grunnkurs i Pawpeds nå. Det varer i 6 uker og hver uke er det både gruppeoppgaver + 1-3 enskilda oppgaver. Nå er jo grunnkurs 1 ganske basic men jeg synes selve kurset,lærere,bedømming holder en super kvalitet og er veldig seriøst.Selvom første grunnkurset ikke er så vanskelig så må man absolutt bruke en del tid på hver oppgave og man kan ikke lese seg til alle svar men må bruke hjernen litt.Glad

Jeg synes iallefall at pawpeds er vel verdt pengene sine og gleder meg til jeg kommer med på G2 og G3 også.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Annons:
Rovardotters
2009-02-10 14:11
#14

Jag svarade annat jag också. Jag har gått pawpedskurser ett och två till en relativt låg kostnad och lärde mig mycket nytt, speciellt i del två och nu väntar jag på att del tre ska starta så jag kan få läsa den också. Dessa kurser känns som om de ger större kvalitativ utdelning än diplomeringskursen och till en lägre kostnad. Lärarna (speciellt Ulrika) är väldigt aktiva och drivande, de ger sig inte förrän man förstår allt och det tyckar jag utmärker kvalitet. Jag vet dock inte mer om diplomeringen än vad jag har läst mig till om den, tycker idéen är bra (att alla uppfödare ska lära sig grunderna) men kostnaderna och kvaliten ifrågasätter jag. Speciellt att man ska använda kommersiell litteratur (reklam för dålig kattmat) som Royal Canins bok.

kattguld
2009-02-10 19:40
#15

Jag kryssade för mjölkkossa.

Har en sån där mellanperiod just nu, och funderar på om jag alls ska ta kull nån mer gång, eller bara leva lycklig med familj och ett gäng kastrater.

Men blir det kull igen kommer jag nog lik förbaskat ta den där diplomerad uppfödare kursen. Eftersom jag också misstänker att man kommer att utpekas som "mindre seriös" om man inte gjort det.

Paw Academy låter betydligt roligare/mer givande.

#13: Jisses, vilken kursbok…Förvånad

SacredSouls
2009-02-10 20:02
#16

#15 Min RC bok er ikke Royal Canin sin kattuppfödning (som må kjøpes for denne testen) men et encyklopedia fra 2007.

Men jeg kan liksom ikke tenke meg at den andre er så mye bedre for å være ærlig Tyst

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

CoralReefs
2009-02-11 00:35
#17

Definitivt fet mjölkkossa! Antagligen någon på Sverak som ville ha löneförhöjning och kom då på denna briljanta ide!

Tror inte ett samck på denna test då man kan i praktiken låta sin kompis svara på frågorna och vad är det som kostar egentligen? Har pappret verkligen blivit så dyr nuförtiden?

Som sagt. Gratis och frivilligt utan att utesluta övriga som redan har skrivit på alla dessa regler i samband med registreringen av stamanment, då hade det kunna vara roligt.

Tror också att sverak är väl medvetan om detta men sitter och skrattar med feta plånboken i handen för oavsett vad alla tycker så gör ju majoriteten testet ändå!

Nayak
2009-02-11 09:03
#18

Undrar varför man ska ha fött upp en kull innan man får göra testet? En fundering bara Obestämd

[hakkapelitta]
2009-02-11 11:46
#19

#18 Ja, det tycker jag också är det dummaste. Man borde göra testet för att ens få sitt stamnamn enligt mig.

Nayak
2009-02-11 12:08
#20

#19 Javisst, och inte rekommendera en bok, se #13, som innehåller sånt som inte gynnar katten, inte sammanfalller med Sveraks egna regler men innehåller rena sakfel/spekulationer… Vilket land den än säljs i.

Jag ska faktiskt maila och fråga varför Sverak tar till sådan litteratur, när dom istället borde ta avstånd från det och gärna öppet deklarera sin påstådda ståndpunkt.

Nej, jag känner mig mer och mer skeptisk till kvaliteten, upplägget och diplomeringen som kvalitetsgaranti…Obestämd                              Och till R.C som "vän av katt". (Nu gick jag kanske för långt Foten i munnen, men lite yttrandefrihet, även om den inte passar alla, kan vara bra)

Annons:
Zandrinos
2009-02-11 13:49
#21

Jag fyllde i fet mjölkkossa, men jag är inte ansluten till SVERAK. Om detta hade varit IDP och dom hade begärt 500 för nåt, som jag inte tycker är värt pengarna, hade jag inte inte gjort det. Jag är inte rädd för att hamna utanför bara för att man inte har diplom på sin uppfödning..

Det är absolut inte fel att utbilda sig, men då ska det vara bra utbildare och bra utb.material..och ingen ska tjäna en massa pengar på detta. Jag tror att vi inom IDP har lite mer att säga till om när det gäller nya " påhitt"

SVERAK tjänar väl en bra hacka på dessa diplomObestämd

nelliots
2009-02-17 16:45
#22

Jag tycker att det är bra. Att man lägger ner tid och pengar borgar om inte annat för att man har ett intresse och faktiskt har öppnat häftena. Häftet "Att ha katt" är faktiskt riktigt bra. Testet är ju dessutom upplagt på så sätt att man ska lära sig saker under tiden. Oxå bra. Om man är dyslektiker eller nervös (som jag Skäms) så kan man göra som vi i ÄK: Arrangera en studiecirkel och göra testet tillsammans. Då kan man kontrolläsa åt varandra och hjälpas åt med frågorna.

Kanske blir det obligatoriskt för stamnamn såsmåningom, men jag gissar att målet är att få så många som möjligt att göra testet och fri vilja fungerar oftast bättre än tvång så här i början.

ÄK använder de 100 kr/medlem som kommer tillbaka till att printa stadgar och regler fr SVERAKs hemsida till alla deltagare, köpa in "Att ha katt" till desamma och bjuda på fika.

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

[hakkapelitta]
2009-02-17 21:33
#23

Jag får inte göra testet, fast jag haft stamnamn i 2 år drygt så har jag fortfarande inte haft min första kull. Det känns lite, underligt måste jag säga. Det är väl sannerligen de som sitter i min sits som BORDE göra detta test.

Nayak
2009-02-18 00:22
#24

#23 Absolut. Det rätta vore att börja med testet.

Jag har tänkt igenom det och kommer sannolikt inte att skriva. Det planeras en fortsättning och då krävs att man ställer ut. Det är helt uteslutet för mig som blir riktigt allergisk av för många katter. Jag tänker inte ta adrenalin och cortison för att kunna skriva ett prov i en kattklubb. Det verkar helt absurt, så jag skippar alltihop av den anledningen.

Och kattungar blir det nog inte än på många år om inte storken kommer med dom Skrattande

cleo
2009-02-18 08:37
#25

23 Håller med till 100%.

Detta borde ju ingå i stamnamnsavgiften och kolla så att man har full koll innan man väljer att börja föda upp..inte efter man tagit kull. helt uppåt väggarna galet

jag känner väl lite samma fast bakvänt.. har jag kunnat och klarat av att följa sveraks regler och stagar i 12 år med årliga uppdateringar och förändringar vilket jag också har skyldighet som medlem i Sverak att göra, så hur stor sannolikhet är att jag inte klarar av att följa reglerna eller hålla mig uppdaterad om jag väljer att inte göra testet i framtiden? eller jag ska plötsligt 12 år efter lära mig att slå upp saker som jag tydligen klarat innan också.

 jag har ju ändå skrivit under på att jag är skyldig följa och att hålla mig uppdaterat enligt sveraks regelverk varje år..Skrattande men får då avstå ett diplom för 500 kr och sen uppföljaren kommer väl att kosta en femhundring till dåCool + utbildningsmaterial får man köpa själv och då säljer ju Royal många av sina böcker..

#22 om det ska baseras på hur mycket pengar en människa lägger ner på sin uppfödning genom tester där man kan bläddra sig fram till svaren och det ska borga för ens intresse för sina djur och hur seriös man är, då är man väl ändå fel ute…

Jag kan borga för att de flesta som föder upp katter har lagt ut enorma belopp på sina katter och gör det varje dag utan att blinka. Jag vet inte hur många tusenlappar som gått till litteratur i beteende och kattböker som jag valt inte som inte är propaganda för ett foderbolag med kattmat mina katter mår dåligt av.

men kan jag nämna många andra användingsområden som gynnar katten i sig istället. för de 500 kr som testet kostar, för 500 kr får jag 3 st katter FIV/FEL testade istället vilket för mig borgar för intresse i katternas hälsa istället för att lära mig slå i ett häfte som jag gjort och klarat alla tidigare år. För folk med låg inkomst, pension, studerande mm blir det alltså en prioriteringsfråga. ska jag bli mer seriös genom att göra testet för att kunna skriva diplomerad uppfödare på hemsidan och kunna hänga upp ett fint diplom på väggen i en tjusig ram, eller ska jag lägga dem på något som gynnar katterna mer konkret. reglerna är vi ju med eller utan test förbunda att kunna vara sig vi vill eller inte. det förändrar inte testet på något vis.Obestämd

Tvång så här i början?.. ja jag kan inte förstå varför Sverak skulle vilja tvinga folk till detta.. om testet var kostnadsfritt eller åtminstonne ingick i stamnamnsavgiften innan man fick erhålla ett stamnamn kan jag förstå ett obligatoriskt test men inte på detta viset. då ska det vara ett test som har med kunskap att göra och inte något man kan slå sig fram i häften till.

Hur många skulle gjort det här om det inte skrivits ut på Sveraks sida, ni fått skriva det på er egen hemsida och fått ert diplom att hänga på väggen.. där har vi en intressant frågeställningCool

säkert några finns det men flertalet gör det garanterat för att inte hamna utanför och anses som en andra klassens Sverakuppfödare då det nu så tydligt delas upp i två kategorier..

Godmorgon föresten.. dags för lite kaffe nu kanske

nelliots
2009-02-18 11:41
#26

#25 Nu drog du kanske min kommentar lite långt. Naturligtvis är det inte pengarna i första hand som gör det. Tanken med testet är ju att man genom att göra det ska lära sig någonting. Även om du som hållit på i många år kan mycket så gäller det inte alla. Jag ser fram emot att dyka djupare i detta ämne. Att svara på frågor med hjälp av litteratur är faktiskt ett ypperligt sätt att lära in på och används flitigt på universitet och högskolor.

Priset kan absolut diskuteras, tycker själv att det är lite dyrt.

Att få skriva "Diplomerad uppfödare" är moroten SVERAK dinglar för att motivera folk att göra testet och lära sig mer. Inget konstigt med det.

Om man måste göra testet för att få stamnamn (vilket föreslagits i denna tråd) så anser jag att det finns ett tvång, det var det jag menade.

Är det inte lite bra ändå att SVERAK fösöker göra något förebyggande för dessa frågor istället för att bara agera polis när någon inte sköter sig?

Mina 15+ år i föreningslivet har lärt mig att man kan diskutera tills m<n blir blå i ansiktet, tungan trillar av och hjärnan rinner ut genom öronen och ändå är inte alla nöjda. Då krävs det ibland att några tar saken i egna händer och arbetar fram något man kan börja med. SVERAK  har börjat och vi som medlemmar kan ju alltid påverka hur det fortsätter om vi vill.

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

[hakkapelitta]
2009-02-18 12:36
#27

Jag diskuterade med min sambo, som trots allt är mer oinvigd i både föreningsliv och kattuppfödningen, även om han trots allt lyckas snappa upp ett och annat, om denna diplomering, och han satte nog faktiskt tummen mitt i prick, han menade att jag skulle vilja göra testet för att det mesta som har med katter och avel/uppfödning intresserar mig, och för att han som jag får en slags ond föraning om att kattungeköpare kommer gå in på SVERAK's sida, se att där finns en DIPLOMERNING, och sen vips hux flux så är det bara (detta evinnerliga uttjatade j*vla ord) "seriösa" uppfödare som är diplomerade som man bör vända sig till vid köp av kattunge?? Känns ju också som att det är baksidan av diplomeringen…

Jag vill ju ändå liksom påpeka, jag har haft stamnamn i 2 år, ingen kull än. Vad har jag gjort under dessa 2 år? Spelat på läppen?
Blivit sekreterare i en kattklubb snarare, invald i SO-gruppens Avels-o hälsoråd, redaktör för en rasrelaterad tidning, gått på föreläsningar, läst och köpt massvis med böcker med ämnet katt katt katt, pratat oändliga timmar med andra uppfödare - suttit på forum, LÄRT mig, otroligt mycket. Jag har tagit an ämnet katt - avel & uppfödning precis lika starkt som de år jag tillbringade på universitetet.. jag har skrivit en C-uppsats om just - KATTFOLK hihi. Men får jag göra testet? Nä.

Så jag lutar mig tillbaka (med kaffekoppen i högsta hugg här Cleo Flört) och tänker stilla att, vad har en som i förra månaden reggade sitt stamnamn, skaffade katt för 10 mån sen, tatt en kull på den och gjort detta testet i "kattkunskap" som jag inte har? Svaret är: en papplapp!

Annons:
Nayak
2009-02-18 12:48
#28

#27. Precis!

Ska uteblivet test få vara = oseriös i somligas ögon, så får det väl vara det då. Samma sak som att genomgånget test = seriös.

Ja, det är så det kan bli Glad.

(Vad kom du fram till i uppsatsen föresten? Och i vilket ämne? Flört)

[hakkapelitta]
2009-02-18 13:00
#29

#28 Uppsatsens skrevs i ämnet Etnologi vid Uppsala Universitet, tror väl att de går att få tag på C-uppsatserna som skrivits där, annars var ett sammandrag med i norska SiOrBaJa's tidning. Annars kan man om man är väldigt snäll få ett exemplar av mig mot en liten peng (utskriftskostnader + frakt)

Jag kom fram till mycket, det var ju en C-uppsats Oskyldig

Nayak
2009-02-18 13:05
#30

Ja, man brukar kunna få tag på 10/15-poängare. Etnologi? Men vad var frågeställningen då? Nu får vi snart smisk om vi fortsätter utanför ämnet härSkrattande

cleo
2009-02-18 13:51
#31

#27 ja och just bara det.. en papplapp och sen får vi inte glömma att du sparar in kostnaden för ramenFlört

#26 nej som sagt hade föredragit ett annat system så jag är inte emot kunskap som sådan. men som detta system är uppbyggt så blir det tydliga markeringar mellan uppfödare och det känns inte bra.

sen även om jag fött upp i många år och det ingått i stamnamnsavgiften så hade det ju inte hindrat oss som redan har stamnamn att få göra testet gratis då vi betalat vår avgift för länge sedan.

kan också hålla med att det alltid kommer att finnas människor för och emot. tycker bara det är synd då det nu blir än större skillnad och delas upp i olika grupper.

[hakkapelitta]
2009-02-18 14:25
#32

#31 Då är jag betydligt stoltare över mitt stamnamnsbevis, det står och tronar i fönstret i en fiiinfin ram tillsammans med mina pokaler och lite gröna växter här på kontoret Skrattande Tycker det ser seriöst ut så det räcker och blir över jag, och det är något jag är stolt över, kull eller inte, kassako eller ej Guld i mun

#30 Jag skickade dig ett privat meddelande ang. uppsatsen så vi inte snor den här intressanta tråden!

nelliots
2009-02-18 19:08
#33

Jag efterlyser lite konkreta och konstruktiva idéer på vad som skulle vara bättre. För mig handlar det inte om att vara seriös eller inte, utan att få så många som möjligt att lära sig så mycket som möjligt och förebygga misstag. Det är lite synd att ni stirrar er så blinda på att det skulle betyda att man var seriös eller inte.

Och underskatta inte papperslappar. Ett kvitto på vad man kan är guld värt i de flesta sammanhang. Jag känner en kille som gick en hel universitetsutbildning i något han redan var superduktig på. När ngn frågade vad han blev när han blev färdig svarade han: "Högskoleutbildad!" Flört

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

[hakkapelitta]
2009-02-18 21:19
#34

Den konstruktiva idén är att man skall göra detta test INNAN man ens får sitt stamnamn. Punkt, min åsikt. Men jag kanske inte ska ha en åsikt eftersom jag inte ens får göra testet.

Det här påminner rätt mkt om de open-book-test man gör för att få tillträde till hästtävlingar, även som ponnyryttare. Ena veckan fick jag tävla, andra veckan fick jag det inte för jag hade inte utfört testet… men med SVERAKs diplomering får du fortsätta föda upp även fast du inte visar att du känner till regler och stadgar. Det skriver du ju upp dig för att följa och kunna bara genom att regga ditt stamnamn.

Jag har aldrig underskattat en papplapp. Jag uppskattar min egen universitetsutbildning och har den på papplappar, utan dessa lappar vore den helt bortkastad. Jag har också mitt stamnamnsbevis som jag är stolt över eftersom jag känner till den person som äger det. Stirrar mig inte alls blind på att det skulle kunna bli ett seriös/icke seriös-mojäng, oroar mig dock för att så är fallet för att så extremt många hakar upp sig alltid och evinnerligen på ordet seriös.

Annons:
Nayak
2009-02-19 00:40
#35

Hej igen, jag undrar ju lite hur man definierar "seriös"…

nelliots
2009-02-19 11:51
#36

#35 En mycket bra fråga. Glad

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

monadahlgren
2011-07-27 21:49
#37

Mycket sent svar i tråden, men ändå…. :)

Uppfödning med stamnamn sedan 1998. 12 kullar och nr 13 väntas i dagarna. Lång erfarenhet av katter. Vad finns att kunna som man inte redan kan? Jag har gjort testet, men inte fått svar. Men om man kollar bland Sveraks diplomerade uppfödare så ser det ju ut som om väldigt många har det aktuella diplomet. Om alla har diplomet så förlorar det kanske sin status?  Om alla fixar testet så vet jag inte vad för kvalitet det handlar om. Nej, jag säger som många andra  - mjölkkossa - det var min första tanke. Nu har de hittat något mer att tjäna pengar på. Först ville jag gärna vara en diplomerad uppfödare, men nu tycker jag inte det spelar någon roll längre. Det som räknas är den information man lämnar till köparna och hur man tar hand om sina katter och kattungar :)

Nilla
2011-07-27 22:32
#38

Det verkar som samliga svalt betet med hull och hår…Oskyldig

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

AngelsCo
2011-07-28 01:09
#39

Jag tror att de som väljer att diplomera sig kommer få en stämpel som "mer seriösa" än de som inte diplomerar sig, men det är ju inte nödvändigtvis sanning. Och vem kom på den briljanta idén om att man inte skulle få diplomera sig om man inte haft en kull? Det är väl obota korkat? För det är väl innan dess man behöver informationen? Fasgt å andra sidan innebär ju inte att uppfödare inom andra raser har koll på reglerna för SIA/OSH. Jag har ingen som helst koll på ragdollaveln eller perseraveln, vare sig vad det gäller regler eller färger. (Jo, liten, men mest för att jag går assistent).

Jag upplever diplomeringen missriktad och konstig. Men jag kommer diplomera mig när jag har mer tid och ork.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

LaSadie
2011-07-28 01:39
#40

Det är en fin summa pengar Sverak får genom att komma på diplomering. Jag tänker inte göra det, men förstår att man kan se det som en gruppering mellan seriös-oseriös.

Förstod inte meningen med det då man kan sitta med häften och böcker bredvid mig och få svaren på så sätt. Känns lagom… svårt.

Ser dock en mening med det om man ska göra det innan man får sitt stamnamn, känns lite mer vettigt, annars kan "vem som helst" skaffa stamnamn.

Millimina
2011-07-28 07:21
#41

För varje godkänd får klubben tillbaka 100:-, den som är diplomerad regirstrerar kattungarna 100:-/kattunge billigare än den som inte är diplomerad. Så inte vet jag var SVERAK tjänar en massa pengar på detta…

Som Avena skrev så är det ju kostnader för att ta fram, skicka ut och rätta alla prov. Jag betalade inte för materialet, det stod min klubb för… Flört

Annons:
SE*Wishetens
2011-07-28 20:59
#42

Jag tycker det är jättebra med ett prov (det finns ju tyvärr människor som föder upp katter utan att ha särskilt mycket kunskap, har jag insett) - men jag tycker nog snarare att man skulle göra det INNAN man tar sin första kull. Personligen skulle jag gärna se att provet skulle vara obligatoriskt för att få ut sitt stamnamn. På det viset blir själva uppfödarnamnet som en liten kvalitetsstämpel och inte bara något man får för att man hostat upp en viss summa pengar.

SE*Wishetens  - http://www.wishetens.se

CoralReefs
2011-07-28 23:34
#43

Stamtavleavgiften har man inte sänkt utan snarare höjt för dom som inte vill diplomera sig vilket i slutändan innebär att den som får pengarna får ut sina pengar oavsett! Så nej avgiften är inte lägre utan högre för en icke diplomerad

Anser definitivt att testet borde göras INNAN man får sitt stamnamn.

alltidsiames
2011-07-29 06:34
#44

Jag gör det nog så småningom bara för att testa mig själv.

Silvestris
2011-08-01 16:06
#45

Jag tror inte att SVERAKs styrelse har hittat på diplomeringen för att få in mer pengar. Jag tror intentionen var god men de tänkte inte på att deras reggade uppfödare redan har förbundit sig till allt det där diplomeringen innebär. Det bidde fel. Iaf hoppas jag att det är så för jag vill inte tro att de på ledande poster är pengakåta. Det vore bättre med ett prov som rör relevanta föreskrifter, genetik och smittskydd.

Upp till toppen
Annons: