Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 8308 ggr
Tozzi
3/19/09, 11:16 AM

Djupt liggande ögon

Jag har sett några inlägg där några av er beklagar sig över djupt liggande ögon. Min Tozzi har ganska djupt liggande ögon och jag undrar om det här är nåt fenomen som kan skapa problem? Tozzi fick en ögoninflammation för nåt år sen som vi fick salva för hos vetrinären. Därefter har det kommit antydningar om inflammation i ögonen på honom vid ett par tillfällen men det har försvunnit med receptfri ögonsalva. Jag är inte helt säker på att han riktigt ok i sina ögon (han skelar lite också) så jag ta upp det här när vi ska på besiktning snart. Har nån av er erfarenhet av liknande problem?

Annons:
HasseH
3/19/09, 11:41 AM
#1

Ja men vad bra att du tog upp det. Jag funderade också över vad det kan innebära. Hoppas vi blir upplysta!!

MalinL
3/19/09, 11:49 AM
#2

Många kat 4 katter har tyvärr djupt liggande ögon, beroende på huvudets exteriör. Det innebär att smuts och ögonsekret som normalt försvinner när katterna blinkar istället ofta samlas i inre ögonvrån. Pga av detta så får katterna ofta lättare ögoninfektioner än katter med "vanliga" ögon.

Djupt liggande ögon är inte farligt (i alla fall har inte jag erfarit det) men man får själv hjälpa till att hålla rent ögonen så att smutsen försvinner.

Vissa katter har djupa ögon som små och sen växer det bort och de får "normala" ögon som vuxna. Vissa har normala ögon som vuxna får djupa ögon när de växt klar beroende på hur de utvecklas och hur skallen växer.

Alla kat 4 har mer eller mindre djupliggande ögon (i alla fall vad jag sett) jämfört med de flesta andra raser.

Ska man avla på en katt med djupa ögon så ska man välja en partner som ej har djupliggande ögon till denna katt så att inte problemet förvärras på avkommorna. De katter jag har med djupa ögon har ej fått några avkommor med djupa ögon eftersom deras avelspartners inte har djupa ögon.

ossilian
3/19/09, 12:19 PM
#3

En av mina orientaler har väldigt djupt liggande ögon, men har aldrig haft problem av det (bortsett från skelningen då Tungan ute). Snarare tvärtom faktiskt.

Nayak
3/19/09, 12:31 PM
#4

Jag har funderat på hur synfältet blir för dom egentligen…Ser dom sin nosrygg som en svart fläck mitt i hela tiden? Och blicken riktas inte så lätt uppåt utan att dom vänder upp hela huvudet?

Lite "2tunnelseende" liksom. Hm…Jag tror faktiskt det. Det är nog negativt på fler sätt än bara att det blir guckigt i ögonvrån och oestetiskt. (Så otrevligt det lät, men jag bara spekulerar utifrån anatomin)

AmandaWvW
3/19/09, 12:35 PM
#5

trots att kat IV katter kan ha problem med gojs i ögonen och infektioner ligger vi ju helt klart i lä om vi jämför med perser och exotic, de kan verkligen få problem!

Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.

Tozzi
3/19/09, 1:55 PM
#6

Tozzi har alltid varit väldigt ren i ögonvrårna, i motsats till Perry som har mer normalt liggande ögon (om än runda och gula Glad). Han är mer kleggig och jag brukar torka ur dom. Jag har också funderat på om Tozzis känsliga ögon skulle kunna hänga ihop med skelögdheten? Han verkar se något sämre än den andra katten så kanske är hans ögon s a s  svaga punkter? Hade f ö ingen aning att kat IV katter var benägna att få ögonproblem mer än skelning.

Annons:
Rovardotters
3/19/09, 3:09 PM
#7

Vissa siameser är bara mer känsliga i ögonen än andra, speciellt när de är unga, de kan reagera på drag från ett öppet fönster exempelvis. Men stress, dålig mage, tandömsning och mask mm syns också i ögonen då blinkhinnorna kan komma fram och de kan bli geggiga i ögonen. Det är ganska individuellt men framför allt ett ungdomsproblem, enligt min erfarenhet. Då spelar det inte så stor roll om ögat ligger djupt i huvudet eller ej. Vid djupa ögon kan smuts ansamlas som svarta sorgkanter som man får peta bort men detta fenomen behöver inte alls leda till en inflammation.

Vissa katter kan också ha en fördröjd reaktion på vaccinationerna som sätter sig i ögonen, immunförsvaret blir liksom inte färdigt med att bemästra vaccinet utan jobbar och jobbar hela tiden, det frestar på för katten. Sen har vi ju de där vanliga virusena som vi vaccinerar emot (herpes och calici), de kan bli småsjuka fast de är vaccinerade.

Se upp så att inte problemen förvärras och behandla ögonen med den där antiseptiska salvan i första hand, hjälper det inte finns det andra receptbelagda salvor som brukar hjälpa. Man kan ta som vana att göra rent kattens ögon med Drop-it (ögonvatten som finns att köpa på apoteket), använd inte vanligt vatten, kattens ögon är lika känsliga som våra. Och använd inte andra produkter som apoteket har mot ögon för allergi eller torra ögon, då blir det fel. Var också uppmärksam på om katten nyser eller snörvlar mycket, då kan den vara förkyld. Kolla om det är tandömsning på gång, det kan göra ont och vara besvärligt och då syns det i ögonen på det här sättet, de kan också snörvla och hosta av det för det smakar så äckligt. De kan också bli inflammerade i tandköttet samtidigt, bästa behandlingen mot det är att borsta tänderna på katterna med ren Aloe Vera juice, går det inte med en liten borste kan man linda en gasbinda runt fingret, doppa det i juicen och borsta med fingret

Tozzi
3/19/09, 4:59 PM
#8

#7

Tack för tipset om Drop- it, jag ska testa och göra rent hans ögon med det. Han var nästan 6 år första gången han fick ögontrassel (vad jag vet iallafall, jag fick honom strax innan han fyllde 3 så jag vet inte vad som kan ha varit innan). Jag kan inte heller härröra det till vacccination, möjligvis dålig mage. Han har haft lite matsmältningsproblem som jag trasslat med i vinter men det verkar vara bättre nu. Nån som vet om ögoninfektioner kan vara relaterat till levern?

Rovardotters
3/19/09, 9:05 PM
#9

#8 Ok, jag trodde det var en ungkatt. Har du kollat tänderna på honom? Vet du att han inte har mask?

Tozzi
3/20/09, 10:28 AM
#10

#9

Båda gossarna avmaskades i höstas, just av den här anledning, så jag antar att dom är relativt maskfria iallafall. Tänderna har jag försökt kolla på men det är klart att det har inte blivit nån 100% bra kontroll utan jag tänkte lämna det till vetrinären när vi ändå gör en hälsoundersökning. Jag har haft funderingar själv på om det skulle kunna vara nåt som härstammar från magen.

Med tanke på kat IV katters utveckling, kan man se mer problem och defekter nu än för typ 20 år sen? Hur friska är dagens siameser/ orientaler jämförelsevis? Min första siames (som förvisso var en tjuvparning mellan två syskon) såg ju inte direkt ut som dagens ideal, om jag säjer så Glad men med osannolikt psyke och härligaste personligheten. Hon blev nästan 17 år och var aldrig sjuk förrens precis innan jag fick ta bort henne. Ett ormbett var det enda hon fick behandlas för under sin levnad.

Rovardotters
3/20/09, 11:01 AM
#11

På äldre katter som inte rör sig så mycket kan matsmältningen bli ett problem, dvs de kan lätt bli förstoppade. För att stärka katten och snabba på matsmältningen kan man ge b-vitaminer, de är vattenlösliga så det är inte farligt (se upp med fettlösliga vitaminer som D och A, de kan leda till skelettproblem om de får för mycket, man bör inte experimentera med dem). Man kan också ta som vana att ge katten messmör eller mesost en gång per dag (eller fler ggr vid behov), det löser upp avföringen, man kan strö på lite linfrö så blir det ännu bättre. Messmör är milt lösande.

Jag kan inte uttala mig generellt om katters hälsa förr och nu men det finns många vittnesbörd om att det förhåller sig som du säger: de levde längre förr. Vad det beror på kan man inte kategoriskt uttala sig om men detsamma har jag hört om katter generellt, alltså även huskatter. Det kan bero på föda (torrfoder med mycket kolhydrater är inte bra för katter, det omvandlas till socker) och miljögifter och att katter är inomhus och rör sig mindre nu än förr. Jag brukar stärka mina katter extra med probiotika och b-vitaminer och ge dem mycket rått och kokt kött, särskilt bra är det att ge råa kycklinghjärtan ibland, de innehåller mycket taurin. Mina katter får också vara ute vår-höst under skyddade omständigheter, vi bor också stort så de har mycket plats att springa på. Ja, det är väl vad man kan göra själv. Det finns förstås genetiska problem men om de egentligen är orsaken inom kat IV är svårt att svara på.

Tozzi
3/20/09, 12:29 PM
#12

Det blir ju mer sovande för dom under vinterhalvåret när det är för kallt att gå ut, annars är vi ute i koppel 1- 2 timmar om dan, om det inte regnar. Så jag har också funderat över om slöandet bidrar till matsmältningsproblemen/ förstoppning. Har dragit ner på torrfoder (orijen), ger dom varsinn matsked på kvällen, och ger Mjau tetra, Pussi påsar, rått kycklinghjärta och vingar, nån gång köttfärs. Blandar psylliumfrön i blötmaten och ibland lite olivolja och jag tycker att dom blivit bättre i magarna. Tarmbakterier har dom fått i maten också (just nu är det slut men dom har kört samma kur som min son, Lactiplus och Aloe Vera). Ang messmörets varandet så är det mest jag som tycker att det är kalas. Lite kan Tozzi ta men sen går han. Jag ger kattmalt ibland när det har verkat gå trögt på lådan men är osäker på om det egentligen är en bra produkt att använda?

B- vitaminer, är det nån skillnad på kvalité och upptag på vattenlösliga sånna och jästtabletter, typ Catman Vita Be?

kalindas
3/21/09, 4:19 PM
#13

Här är en kille som inte lider av för djupt liggande ögon…Flört
Min lille uggla Odin ser världen med stora öppna blå ögon. Inga blinkhinnor framme här inte…Skrattande

Dock hade det inte skadat med snäppet mindre ögon. Fast vad gör det när man är så söt som Odin..Kyss

/Elisa

Annons:
Tozzi
3/21/09, 7:29 PM
#14

#13 Nä, det spelar ju ingen roll hur ens bästa kompisar ser ut! Uggleögon eller schäferöron, spela roll!Glad

HasseH
3/21/09, 8:21 PM
#15

Kul med bilden, jag hade tänkt fråga om inte någon kunde lägga upp en bild på en katt med för djupt liggande ögon. Finns nån som kan visa en? Jag undrar om inte Sivan har lite djupliggande ögon, särskilt med tanke på att hennes blinkhinnor syns så mycket. (ursäkta om jag skrivetr osammanhängande, jag har en frågvis 4-åring på ryggen!)

HasseH
3/21/09, 8:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Sivan är den chokladiga typen på bilden…

HasseH
3/21/09, 8:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Sivan är den chokladiga typen på bilden…

HasseH
3/21/09, 9:02 PM
#18

Hoppsan, sorry

Nonimonos
3/21/09, 9:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Här har du en katt med lite djupliggande ögon. 

Jag har dock aldrig märkt någon koppling till ögonproblem för att ögonen är djupa. Den katt som oftast har "bobbor" i sina ögon hemma hos mig är en av dom som har störst och "öppnast" ögon. Lägger in en bild på henne med.

Tozzi
3/22/09, 11:15 AM
#20

#16& 19   Stiliga kissar! Mina påminner i ögonen om Nonimonos katter, Per med rundare och Tozz med sina djupa ögon och lite blinkhinna framme. Och det är Per som har mer mörkt kladd i ögonen medans Tozzi normalt är ren i ögonvrårna. Mycket troligt är att det är matsmältningsproblem som kan ligga bakom hans ögoninfektion. Jag har ställt om maten och magen är mycket bättre (inget klet i ögonen heller) så jag får hålla koll på vad det tar vägen.

Annons:
Nilla
3/22/09, 10:03 PM
#21

Jag tycker Manne är riktigt läcker. Tungan ute

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Upp till toppen
Annons: