Annons:
Etikettbortsprungen
Läst 5024 ggr
flis
2009-07-27 17:25

Saknar nån en siames?

Hej, kommer precis hem från skogsturen. Såg en maskad siames (vet ej färg) kanske lila med randig svans. Tyckte den verkade mager, revbenen syntes tydligt. Lockade o den ville komma fram men vågade inte riktigt. Det var i skogsdungen bredvid portalen till Minneberg i Stockholm. Vägen med busstrafik ligger bredvid så jag hoppas den inte blir påkörd. Inget koppel. Om den är bortsprungen o nån vet vems den är så kan jag hjälpa till att leta.

Annons:
Ninja
2009-07-27 19:53
#1

Hoppas den kommer till rätta snart, eller iaf att någon kan ta hand om den så den är trygg och får omvårdnad tills den kan komma hem. Är den renrasig bör den ju vara chippad eller öronmärkt, det förstnämnda kan man kolla hos veterinär.

Håller tummarna för att allt går bra för kissen!

OberonsMatte
2009-07-27 22:15
#2

Kan det vara siamesen som efterlystes på Blocket 16 juli?

Sajtvärd Katter iFokus

flis
2009-07-27 23:48
#3

#2 Nej, har pratat med henne och tror inte att det är den. Fast den är utekatt. Ska titta imorgon om jag ser den. Hoppas det finns lite folk hemma som man kan fråga. Vet man att det är en utekatt så är det ok.

tuska
2009-07-28 11:51
#4

Kan du ta in katten och åka till veterinären som kollar av om katten är chippad. Då får man lättare tag på ägaren.  

 Hoppas den är märkt.

Tozzi
2009-07-28 18:54
#5

Har siamesen synts till igen?

flis
2009-07-28 22:50
#6

Tittade efter katten idag men såg den inte. Lyckades hitta lite folk att fråga o fick reda på att den är en utekatt. 

 Vore ju bättre om den var öronmärkt. Det är till att vara rädd om sin katt. Fattar inte att folk vågar när det finns så många faror.

Annons:
PetraHold
2010-09-20 13:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag förlorade som sagt min hona förra sommaren. Hon hade pga många omständigheter inte blivit chippad då hon inte var det då jag fick henne.

Och det beror INTE på brist på kärlek etc. Jag bor på landet så hon fick vara ute, men en dag var hon borta.

Siameser är katter som andra katter och tycker om att vara ute vid fint väder, så döm inte mig!

PetraHold
2010-09-20 13:36
#8

(Dock hade hon inte försvunnit vid tidpunkten för denna tråd)

Emenna
2010-09-20 14:11
#9

Tycker synd om katter som släpps ut fritt, visst de blir säkert jätteglada av det men de har ju ingen chans mot bilar, rovdjur osv. Dessutom kan de bli stulna eller skrämda :(
Om de tycker om att va ute så ta ut dem i koppel, det går toppenbra om man bara orkar ta sig tid.
Annars kan man ju näta in trädgården eller bara se till att de blir stimulerade innomhus.

Jag har en NFO som är innekatt men som ofta får gå ut i skogen i koppel och hon följer även med på utflykter osv. Hon är en underbar och harmonisk katt och vad jag kan se så verkar hon njuta av livet :)

PetraHold
2010-09-20 14:13
#10

Så alla katter ska vara innekatter då?

Corny
2010-09-20 14:15
#11

#10  Varför inte? Med kontrollerad utevistelse, som alla andra husdjur.

Det finns flera möjligheter: rastgård, koppelpromenader tex. om man vill unna sin älskling att njuta av sol och dofter under trygga former.

MalinL
2010-09-20 14:33
#12

#10 Ja det tycker jag helst att de ska vara, men som #11 skriver så kan utevistelse under kontrollerade former vara ett bra alternativ.

Lejonhjarta
2010-09-20 15:07
#13

#10 ej, alla katter behöver inte vara inne men det är 2 läger här vad man tycker. Kommer upp emellanåt detta ämne och alla håller på sin åsikt. Däremot så kan inte alla katter vara ute där man bor. Får "rätta munnen efter matsäcken" om man nu säger så. Av mina 9 ställen ja bott på sen jag flyttade hemifrån för 25 år sedan så har mina katter kunnat vara ute på 3 bortsett från vårat sommarställe. Alla katter passar inte heller att gå heller. Från fall till fall helt enkelt.

Annons:
Missannas
2010-09-20 15:08
#14

Jag förstår inte hur man kan släppa ut sina katter vind för våg, och gör man ändå det så är det ju extra viktigt att man ser till att katten är chippad.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

PetraHold
2010-09-20 15:14
#15

Tack Lejonhjarta!

Jag tänker inte försvara mig mot kattsnobbar som har dem som leksaker…

Liljekatten
2010-09-20 15:17
#16

#15 Hallå där! Vi som väljer att ha våra katter inne gör det för att vi älskar våra katter och är rädda om dem. Vi har dem INTE som leksaker! Jag betvivlar inte att du älskar dina djur, men vi väljer olika sätt att hålla våra katter på och det betyder inte att någon av oss har fel eller är sämre än någon annan. Vi har bara olika åsikter och det måste man väl kunna ha utan att bli påhoppad!

PetraHold
2010-09-20 15:19
#17

Det var väl jag som blev på hoppad först, eller hur????

Liljekatten
2010-09-20 15:24
#18

#17 Det är ingen som hoppat på dig. De har bara uttryckt sin åsikt, ingen har kallat dig några namn, men vi andra är helt plötslig "kattsnobbar" bara för att vi är rädda om våra katter. Du har ju själv blivit av med två katter som bara försvunnit och det är sånt vi vill undvika.

Lejonhjarta
2010-09-20 15:28
#19

Tack men inga påhopp åt vardera hållet, tack. Vi som väljer att ha våra ute älskar katterna precis lika mkt som dom som väljer att ha sina inne!! Finns många skäl till varför man väljer att ha sin inne men man älskar inte sin katt mindre för d. Finns människor som inte ska ha katt i varje läger! Men dom flesta älskar sina djur och gör vad dom tycker är det bästa för sina katter. Inga elaka ord om någon nu tack! Vi har olika åsikter bara…….

Liljekatten
2010-09-20 15:31
#20

#19 Håller med!

Annons:
Emenna
2010-09-20 16:48
#21

Om jag bodde ute på landet utan trafik och suspekta grannar kanske jag skulle kunna släppa ut min katt lite, men då inte under längre stunder och inte då jag inte är hemma. Man får göra det man tycker är bäst för sina egna.. Men jag är INTE en kattsnobb som har min katt inne som en leksak! Jag bor i en lägenhet i stan och vill inte äventyra hennes säkerhet.

Lejdet
2010-09-20 16:57
#22

Ursäkta men hur kan det vara snobbigt att vara rädd om sina katter och inte utsätta dem för onödiga faror som tex. rovdjur, kattjuvar, trafik, kattslagsmål etc?

Som jag tidigare sa (men som du inte vill ta till dig) så går det ju att göra en kompromiss, att ha en stor rastgård där de får känna gräs under tassarna, ligga i solen, känna vinden och dofterna men inte utsättas för risken att skadas eller försvinna.

Men självklart har du rätt till en egen åsikt!

[lisme]
2010-09-20 17:09
#23

#15 Du verden så hyggelig du er Flört

Våre katter er innekatter, og forklaringen på det er helt enkel: Jeg vil ikke at noen av våre katter skal bli overkjørt, bli borte, bli torturert av gale mennesker, tatt av rovdyr, slåss med andre katter (noe som kan føre til at de blir smittet av sykdommer som man ikke kan medisinere) eller gjøre fra seg i naboens blomsterbed, markere på alt av hagemøbler, klær osv som naboene har stående ute og så videre. I tillegg er de fleste kattene mine ikke kastrerte og har dermed ikke lov til å gå løse ute uten sele, under tett oppsyn eller i kattegård (NRRs regler)

flis
2010-09-20 17:17
#24

Det är vi människor som väljer men katten kan få betala ett dyrt pris. Min grannes katt knappt 1 år blev överkörd på vägen där vi bor. Den var jätteduktig att gå i koppel men ägaren tyckte att den skulle få gå fritt. Jag varnade för trafiken men den gick inte ut i gatan enligt ägaren. Den fick 3 veckor i frihet innan den släpade sig döende upp på trottoaren. Sanningen är ju att de flesta utekatter lever ca 2 år. Min uppfattning är att jag som ägare ska skydda mina djur från faror så gott jag kan. Annars blir det lite som att gråta över spilld mjölk. Den man älskar tar man hand om.

Bunn
2010-09-20 18:49
#25

Min pappa, bor på landet i en liten norrländsk by med få grannar och oerhört lite trafik, har en vanlig huskatt som han låter vara ute och katten är 8 år gammal.
Visst har han råkat i slagsmål då det, tyvärr, finns många vildkatter där pappa bor, men Sigge (som katten heter) är välmående, frisk och glad.

Själv skaffade jag en Turkisk van när jag flyttade hemifrån som jag valde att ha som innekatt, jag bodde i en lägenhet på 3e våningen och bodde även nära en trafikerad väg. Dock trivdes inte min katt som innekatt och jag valde därför att omplacera honom.

Jag kan inte påstå att varken jag, eller min pappa, gjorde "rätt" eller "fel". 
Hade jag däremot behållt min katt, trots att han inte trivdes med livet som innekatt, då hade det varit en annan sak.

Jag anser att så länge katten trivs och mår bra så tycker inte jag det spelar någon roll om katten är ute eller inne.

Lejonhjarta
2010-09-20 18:57
#26

#25 Ungefär vad jag försöker få folk att förstå. Bra!Glad

kalindas
2010-09-20 19:36
#27

#25
Håller med dej. Hade en huskatt som vantrivdes totalt inne och var tvungen att välja släppa ut honom. Bor i skogen och hade hoppats få behålla honom vid liv längre än jag gjorde.

Hade ångest varenda gång han försvann. Efter två år lyckades han bli påkörd av en av de få bilar som kör här, kom hemsläpandes…Gråter
Saknar han mycket, men den enda tröst ja har är att han var lycklig den tid han var ute.

Hade jag bott i stan eller där grannarna inte gillade katter, hade jag fått omplacera honom, för där hade han aldrig fått gå ut.

De katter jag har inne har inget intresse att vara ute, de nöjer sig med koppelpromenader och rastgården.

/Elisa

Annons:
camil
2010-09-20 20:14
#28

Jag har valt att mina katter 2 orientaler och 3 huskatter få gå in och ut som dom vill men har turen att orientalerna kommer på inkallning och alltid är inne på natten. Medans huskatterna ibland väljer att vara ute ibland även nattetid. Det är ett väldigt genomtänkt val av mig. Älskar alla mina 5 katter lika mycket men ser vilken glädje dom har av att vara ute och klättra i träd och jaga möss. Är medveten om alla faror och gör ändå det valet. Tycker för den delen inte att innekatter har ett dåligt liv. Jag har möjligheten att släppa ut mina då jag bor på landet. Min dotter har 2 siameser och hon bor i lägenhet så hon har dom som innekatter och dom mår hur bra som helst dom också.

SunnaLiv
2010-09-20 20:18
#29

uj ja hade aldrig vågat ha min katt ute ;) hade nog blitt av med henne på en gång.Hade henne ute en gång o en annan granne va snabb på o fråga en annan granne om den va hemslös o ville ta upp den direkt! jisses…min fina katt vill ja inte ska försvinna från mig.Folk gör sånt…tar djur numera tyvärr :( Visst gillar nog alla katter va ute men ja hade haft dem under uppsikt :)

Lite trist o se att vissa blir så heta på gröten direkt o väljer att kalla andra för namn som inte är allt för snälla.Lite trevligare kan vi väll vara och respektera varandra trots skilda åsikter :)

Nilla
2010-09-20 20:33
#30

Siames och Oriental är katter som saknar underull och är således inte lämpade för vårt klimat här uppe i Norden. Det är för mig fullständigt obegripligt, hur folk kan släppa ut sina katter i stadsmiljö. Bor man ensligt på landet är det kanske en annan sak, men man får räkna med att något kan hända katten. En dag kommer den kanske inte hem igen.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Lejonhjarta
2010-09-21 00:25
#31

#30 Men Nilla d e väl lika hemskt om alla katter som släpps ut i stadsmiljö, inte bara våra fina raskatter. D e så du menar eller hur?! Och katterna är ju som vi, är d kallt går dom inte ut om dom inte vill. Glad Då ligger dom (och jag i den mån d går) framför brasan eller i vattensängen ihop.

Nilla
2010-09-21 08:59
#32

#31 Med "katterna" menar jag våra Siameser och Orientaler. Jag skulle inte släppa ut NÅGON katt i stadsmiljö. Har ju själv små hemlösingar hemma och Sigrid ska flytta till en man som ska bygga rastgård i trädgården. Det är mitt krav, faktiskt.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Lejonhjarta
2010-09-22 01:06
#33

Ja e ledsen men jag tycker i allafall d e lika hemskt vilken sorts katt d än må vara, raskatt som husis, som släpps ut i stadsmiljö. I mina ögon så är mina huskatter och siameser lika värda, dom har inte i stadsmiljö att göra. Jobbar natt och ser ofta katter som är ute och springer mitt i stan. Helt otänkbart!!

alltidsiames
2010-09-22 17:16
#34

Jag hade en gång en blågrå huskatt med riktigt tjock päls  som jag gav bort när jag skulle flytta in på studentboende. Han fick en ny ägare och blev utekatt. Fem år senare går jag på gatan när katten kommer spatserande som en ståtlig gentleman och vi faller i famnen på varandra och jag började lipa såklart. Han var fräsch och fin och pussade mig och såg sig om innan han gick över gatan och försvann. Mitt hjärta värkte men jag kom ihåg att jag tänkte att han verkade klara av att vara utekatt och hade han bott hos mig hade han aldrig fått gå ut. Men det var fint att träffa honom!

Många år senare hade jag en hittekatt som innekatt, men hon talade plötsligt om för mig att hon vile gå ut. Vi bodde på landet så jag tänkte att jag skulle chansa. Hon klättrade i träden i trädgården och gick från fram- till baksidan av huset. Jag tror aldrig att hon lämnade tomten. När jag kom hem från jobbet ville hon gå in. Hon var i slagsmål en gång om reviret men det gick bra. Men jag var alltid orolig.

Kort sagt: jag är nog för medveten och feg för att ha utekatter. Nu bor jag mitt i stan så det är inte aktuellt.

Annons:
Lejdet
2010-09-22 17:25
#35

Självklart måste man avgöra från fall till fall men när det inte funkar och de råkar ut för olika olyckor så får man ju tänka om.

Jag har haft flera katter som varit utekatter och min gamla Rossi har varit utekatt större delen av sitt liv utan skador. Han får fortfarande följa med ut i skogen nån gång då och då. Han följer mig som en hund när jag plockar svamp.

Men har man haft en eller flera katter som har sprungit bort, blivit stulna eller påkörda så får man ju omprioritera och sätta deras säkerhet främst.

flis
2010-09-22 17:45
#36

#35 Bra skrivet, håller helt med!

BellaBlue
2011-02-15 02:35
#37

I det samhälle vi lever i idag så är det bäst att inte ta några risker.

Katter mår bäst av att vara ute och leva ut i sin naturliga miljö, men det är inte 30 talet längre .Många äldre har frågat mig varför jag betalat för en katt, och inte skaffat en söt bondkatt som kan vara ute.Idag finns det hundra skäl till att katter ska hållas inne eller iallafall under uppsikt. Vill inte kalla någon "gammalmodig", men sanninger är dessvärre så.

Har själv haft 16 bondkatter under min uppväxt och de var nästan alla var ute katter. Ibland kunde de komma hem med öppna sår, ibland hade de inte tillgång till vatten och var uttorkade när de väl var hemma, och ibland kom de inte hem alls. Då någon tagit dem, eller de blivit påkörda vilket de flesta blev ,trots vi bodde i hus ute på landet.Detta betyder inte att det händer alla katter, men risken finns!

Bara för att de är id märkta ,vaccinerade,avmaskade eller kastrerade betyder det inte att de ändrar miljön de utsätts för.Fästingar är inte heller så trevligt att få hemsläpat.

Så av min egen erfarenhet så håller jag med de andra, inte för kallas för kattsnobb.Det sista min katt är, är just en leksak

lejoneva
2011-02-15 13:59
#38

En raskatt på kan väl gott få chansen att  vara ute och leva kattliv den också, precis som huskatterna.

På sommarhalvåret mår de väl bara bra av det, om de har möjlighet att gå in när de vill. Just siameser och orientaler har ju stora behov av att springa och klättra.

Däremot är det förstås JÄTTEviktigt att de är både kastrerade och öronmärkta/chippade.

lejoneva
2011-02-15 14:01
#39

PS Menar alltså katter som bor ute på bondlandet!!

MalinL
2011-02-15 16:31
#40

#38 Tycket du att det bara är katter som ska gå ute fritt eller gäller det för alla djur, hundar, hästar, m.m?

Jag tycker att ska de gå ut så ska det vara kontrollerad utevistelse, i rastgård, sele etc. Inte bara släppas lösa ute själva.

[lisme]
2011-02-15 19:10
#41

# 40 Helt enig!Det er ikke forhold for å ha kattene gående løse uten tilsyn ute. Det var det kanskje for mange år siden men ikke nå. Hvorfor skal min hobby som er katter gå ut over naboene mine? Katter som går løse ute markerer reviret sitt og det skjer ikke på din egen tomt men på naboens.

Om man er bevisst og legger til rette for at kattene skal få dekket behovene sine også som innekatter trenger de ikke å gå ut for å løpe, klatre, balansere, leke jaktleker osv. Det går helt fint å gjøre det inne under trygge forhold der de ikke er til last for noen!

Annons:
[nollottan]
2011-02-15 19:43
#42

jag tycker faktiskt att det är lite ofräscht när man åker igenom radhusområden och det springer katter överallt. Tycker väldigt synd om de stackare som inte tycker om katter är rädda för dem eller som kanske är allergiska tom, man måste ta sitt ansvar och ta hänsyn. Bäst är ju som sagt att göra en rastgård om man har tillgång till det eller att gå med dem i koppel. Mina hundar har inte fri tillgång på utevistelse trots att de stannar på tomten tex…. De är för mycket rovdjur, knäppa elaka människor, bilar, andra elaka katter mm riskerna är för stora och höga. Bor man väldigt ute på landet och katterna stannar på tomten och kommer när man ropar tex kanske jag skulle överväga att förstå. Och som #41 säger hur ska du försvara din katt när han pissar ner grannens tomt????

Jag vet tex att Ramithi och Lejonhjärta har sin katter ute och det verkar fungera så där är det väl försvarbart. (Jag bara menar att jag drar inte alla över en kant…:-)

Lejonhjarta
2011-02-16 05:27
#43

Beror på att vi bor vid "världens ände". Även hästarna går lösa i mellanåt. Måste ju få grsmattan klippt ibland.Flört

AlexH
2011-02-16 13:20
#44

Står det inte i lagen om djurtillsyn att i tätbebyggt område får endast katter och hundar vara lösa under uppsikt.. hur håller man uppsikt på en katt som springer lös ute.. den stannar ju inte på farstun.. så jag tycker att man skall ha koppel eller nätad balkong /uterum för katt i tätbebyggt område..

Har man otur kan en granne som tröttnar på att ens katt markerar och bajsar på deras tomt ringa till kommunen, och då kan man tilldelas böter och om man fortsätter släppa ut, kan de skicka ut naturvårdaren i kommunen att ta bort den lösa katten från området.. så var det tidigare i allafall.. Mina föräldrar har problem med ett par grannar som släpper ut sina katter och de bajsar och sprayar både på deras radhus, och bil (sprayar alltså) samt bajsar i deras rabatter.. Inget som mina föräldrar valt …

och det skapar osämja i grannskapet..

Bor man så pass ensligt att man vill släppa ut sina katter (med alla risker vilda djur kan vara för katten samt bilar) så respekterar jag det.. Jag skulle dock aldrig släppa ut mina katter vind för våg.. jag kör koppel och kattsäkrad inhängnad baksida på mitt radhus, och nej Tungan ute jag är ingen kattsnobb.. jag vill bara inte att mina katter skall fara illa med att bli påkörda, stulna eller hamna i slagsmål med andra katter Kyss

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Upp till toppen
Annons: