Annons:
Etikettkattprat
Läst 4823 ggr
kattkompaniets
2009-09-05 15:55

caramel och apricos

vad kan man översätta dessa färger till eller är det nya färgvarianter som inte har svenska namn?

Annons:
Caroline22
2009-09-05 15:56
#1

Dette er IKKE godkjente farger i FIFe, men veldig vanlig farger i England.

kattkompaniets
2009-09-05 16:01
#2

Om man är med i IDP så kanske man kan få dem registrerade. Meen finns det någon färg betäckning för dessa färger ? Tänker på EMS kod.

Zandrinos
2009-09-05 16:59
#3

caramel=m  

 Hittade detta på pawpeds.com

kattkompaniets
2009-09-05 17:08
#4

tack så mycket

kalindas
2009-09-05 20:45
#5

Caramel och apricos är godkända färger i IDP.
Gå in på http://idpnordic.se och läs om färgerna. De ligger under Utställning och Uts.standard.
Kan inte så mycket om färgerna, Dagny Dickens är experten på dem här i Sverige.

/Elisa

kattkompaniets
2009-09-05 22:45
#6

ok, tack för tipset Kalinda. Skall kolla på länken

Annons:
Avenacattery
2009-09-05 22:52
#7

Vileken ær grundfærgen som ger carmel resp. apricos eller ær de egna rena færger. Ær det nyanser eller ær det en sann færg? Lite som att det finns olika (minst tre) toner bland chokladfærgade orientaler. ngn som vet?

kalindas
2009-09-05 23:12
#8

#7
Jag har faktiskt ingen aning….Obestämd

Är väl personligen skeptiskt till färgerna tills någon till 100% kan bevisa motsatsen och att det inte bara är olika nyanser.
Men detta är också frågor som bör ställas till Dagny, då hon är förespråkaren när det gäller dessa färger.

Det finns ju allt från blåbaserad caramel till lilabaserad caramel osv…
Vad jag förstått så ser dessa katter lite mer "smutsiga" ut i färgen än en normal blå eller lila.

/Elisa

Avenacattery
2009-09-06 14:03
#9

Jag fann info om dem på http://www.tenset.co.uk/catgen/

en bit ner på den sidan.

Liilu
2009-09-07 17:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

I breed caramels, I have this little one registered with FIFE:

http://www.pawpeds.com/db/?a=p&id=810206&g=4&p=sia&date=iso&o=ajgrep

there is a good article about caramel and apricot by her breeder and GCCF judge John Harrison:

http://myweb.tiscali.co.uk/harislauandmegrim2/articlesfs.htm

kattkompaniets
2009-09-07 19:11
#11

This litter you are planning on, what colors do you get, you think?

thanks

Nenya10
2009-09-07 20:42
#12

Superintressanta färger och artiklar!

Caramel och Apricot är färger som man får då det dominanta (troligen) anlaget "Dilute Modifier" finns hos en katt med diluterad pälsfärg.

En katt som bär anlaget och är blå, lila eller fawn i färgen blir caramel. En katt som är creme (blå-, lila- eller fawnbaserad) blir apricot.

#10 Liilu, I absolutely adore the colour of your cats. Hope we will se more of caramel and apricot orientals in Sweden now.

Liilu
2009-09-07 20:56
#13

Both Foxy and Maude carry siamese so 50% siamese. They will all carry cinnamon. Im not sure is Maude is full agouti so there is a possibility of self. The colours include: cream, red, blue, seal, and according to John´s article caramel, apricot and these in tortie.

I will be putting Lumai to Foxy next year for probably her final litter. They will all carry cinnamon but I don´t think siamese. The colours will be: chocolate, lilac and caramel in self and tabby.

Annons:
HasseH
2009-09-07 22:47
#14

Liliu; thanks for showing that picture! The cats are gorgeous! I was just about to ask whether anyone her has a cat to show us, but you were quicker!

Liilu
2009-09-07 23:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

I couldn´t resist to add some more! The first one is Liilu - she is now neutered. Lumai is second and Lumais litter with a caramel from 2008 are after.

Liilu
2009-09-07 23:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Lumai

Liilu
2009-09-07 23:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Yoshi, Liilu and Lumai

Liilu
2009-09-07 23:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Lumai´s kittens 2008

Liilu
2009-09-07 23:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Little Attica

Dagny
2009-09-08 05:11
#20

Kalinda skrev: Caramel och apricos är godkända färger i IDP.
Gå in på http://idpnordic.se och läs om färgerna. De ligger under Utställning och Uts.standard.
Kan inte så mycket om färgerna, Dagny Dickens är experten på dem här i Sverige.

-------------------------

Lite fler och tydligare länkar:

Colour Book - endast på engelska

http://www.idpnordic.se/utstall/standard/Colour_Book_1_jan_09.pdf går till Colour Book, Nordiska IDPs beskrivning av godkända och icke-godkända färger

EMS-listan på svenska

http://www.idpnordic.se/stamboksforing/stambokf/EMS_SE_1_jan_09.pdf EMS-listan på svenska. Dilute modifierfärger godkända för OSH/OLH sid 65-74, för SIA/BAL sid 81-82, för SYS/SYL sid 78-81, samt för TOS/TOL (tonkanes SH/LH) sid 84-85. Här finns också namnen på dilute modifierfärgerna utskrivna i klartext.

EMS-listan på engelska

http://www.idpnordic.se/stamboksforing/stambokf/EMS_GB_1_jan_09.pdf EMS-listan på engelska. Dilute modifier colours recognised for OSH/OLH page 65-76, for SIA/BAL page 83-84, for SYS/SYL page 80-83, and for TOS/TOL (tonkinese SH/LH) page 86-87. Here are also the names for the dilute modifier colours printed in clear.

Det är möjligt att länkarna dyker upp i olika former, jag är inte helt säker på hur man lägger i länkar i ett inlägg.

-------------------------

Det troligaste är att det är frågan om ett eget anlag och inte polygener. Nedärvningen tycks följa ett visst mönster, därför tror man inte att det handlar om polygener (som kan ge olika färgskiftningar). Anlaget är förmodligen också dominant, vilket innebär att det måste vara synligt hos en förälder för att avkomman ska kunna få dilute modifierfärg. Det som är problematiskt är att det bara syns på katter med dilutionsfärg (a, c, e, g, j, p, r).

Jag kan dessvärre varken ladda upp bilder på katter med dilute modifierfärger eller ge länkar till bilder på sådana katter. Detta eftersom ett mycket stort antal katter med dilute modifierfärger är registrerade som något helt annat. Många gör så för att kunna ställa ut katterna och tävla med dem, trots att katterna uppenbarligen har en färg som inte är godkänd inom FIFe.

Dilute modifierfärger är däremot godkända inom GCCF, ACF med fler förbund utanför FIFe.

Det är inte många inom FIFes domarkår som tror på dilute modifier. När katterna kommer med uppenbar karamell eller aprikosfärg, utbryter vilda gissningslekar bland domarna och utställarna blir offer.

Det intressanta är att domare utanför FIFe är mycket mer kunniga i dilute modifier. I helgen som var, dömde jag på ORKKs utställning i Drammen. Och till min stora förvåning hittade jag en aprikos-vit norsk skogkatt (NFO x em 09) och en aprikosmaskad-vit, bicolour ragdoll (RAG x em 03). Och till min ännu större glädje såg två av mina domarkollegor själva att det var aprikos det var frågan om (creme + dilute modifier = aprikos). Det var de som kom med katterna med konstig färg till mig, inte tvärtom.

Den domare som är mest kunnig i dilute modifier, är Lesley Morgan Blythe, ACF/Australien. Jag ska fråga henne om lite bilder för jämförelse. Man måste nästan se dilute modifier/non-dilute modifier bredvid för att kunna förstå skillnaden, i alla fall om det är första gången och om man inte är domare.

Jag har också skrivit en ganska lång artikel om dilute modifier i Skandinavein (8 sidor A4), både i en svensk version och en engelsk version. Den svenska publicerades 2005 (tror jag det var) i norska SiOrBaJas Bladet. Den engelska versionen publicerades på sommaren 2005 i ACFs årsbok. Jag ska kolla om artiklarna går att ladda upp på Pawpeds (om de nu inte redan ligger där). Den engelska versionen har godkända bildlänkar.

Dagny

Annons:
kattkompaniets
2009-09-08 06:51
#21

Verkligen intressant, tack så mycket för ditt fina svar och länkar Dagny.

alltidsiames
2009-09-08 11:10
#22

Lumai looks fabulous! I like the way the standards change over the years, after all it´s evolution, right?

Liilu
2009-09-08 16:37
#23

Aww thank you! The caramels are such a beautiful colour - particularly in the tabbies where they have a metallic sheen - really pretty. Whenever I take the caramels to the vets they always want to take them home because of their unusual colour!

alltidsiames
2009-09-08 21:44
#24

Exactly, the metallic shimmering is so cool. I´m all for it!

saiii
2009-10-26 20:25
#25

Åh! min favoritfärg på Siameser är lätt Cinnamon.. mycket vacker :) Hoppas verkligen den och dilutionsfärgerna blir godkända i FIFe snart…

Very Beautiful cats you have Liilu! :D

Sabina Linder.

iateyourcookie@live.se

Upp till toppen
Annons: