Annons:
Etikettomröstning
Läst 2773 ggr
Nilla
6/13/10, 1:08 PM

Undersökning-kattkiss.

Isaac & Zelda kissar inte, tack & lov.

Ja, då var det dags för steg 2 i min flyttplan. För er som inte vet, flyttade jag för ca 1 år sedan 45 mil från min gård i Skaraborg ner till en lägenhet i Simrishamn på Österlen pga ett nytt spännande arbete. Så här ser min plan ut:

  1. Lägenhet i Simrishamn för att komma på plats så fort som möjligt.
  2. Långtidshyra en avstyckad Skånegård ute på landet.
  3. Köpa egen avstyckad gård.

Jag flyttar till gården vi ska hyra om ca 2 veckor och har nu återigen börjat packa. Då dyker ett och annat upp bakom soffor, bokhyllor och flyttlådor. Besiktning av lägenheten närmar sig och hyresvärden är väl medveten om mina 6 katter. Som tur är, har jag bara bott i lägenheten i ett år, vilket reducerar chanserna till att bli skadeståndsskyldig - katterna har helt enkelt inte hunnit förstöra något. Lite nervös är man ju ändå, så nu blir det Piss Of och ett himla skurande framöver.

http://www.youtube.com/watch?v=jMp2lMZP0eQ

Frågan i undersökning lyder: Ni som lever med fertila katter eller med kastrater som tidigare varit avelskatter: kissar och markerar era katter? Tvättar du som jag, täcken och kuddar varje vecka för att barnen glömt att stänga till sina rum?

För många människor är en markerande och kissande katt otänkbart och något man omplacerar eller avlivar. För mig är detta otänkbart. Hur tänker du? Hur tolerant är din familj?

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Annons:
kalindas
6/13/10, 1:53 PM
#1

Jag har ett par katter som då och då protestmarkerar. Men jag ska ärligt säga att mitt tålamod gäller till en viss gräns…Obestämd
Vill inte att katterna ska förstöra eller kissa ner huset jag hyr. Inte heller vill jag att besökare ska gå in i en dust av amoniak när de besöker mig. Att det luktar katt (inte kiss) är en sak. Men inte amoniak.
Min mamma fick avliva 5 friska katter pga att kissandet gick överstyr. Jag vill inte vara med om detta!
Spokie hängde löst i många år, men jag klarade inte ta bort honom. Samma gäller Smilla nu.

Skulle det däremot bli så illa att jag måste tvätta kuddar, sängkläder och gardiner flera gånger i veckan. Eller skura väggar dagligen.
Så hade jag inte tvekat att låta den katten somna in.
Dock hade jag gråtit i månader efteråt och känt mig som en mördare….Gråter

/Elisa

Qetesh
6/13/10, 3:25 PM
#2

Ingen av mina katter jag har nu kissar inne (peppar peppar). Avelshanen, som nu är kastrerad, gjorde det ibland som fertil när han kom hem efter utställningar, men började med detta först när han var över 3 år gammal. Som kastrat har han inte kissat.

Jag har dock tidigare levt med en katt som kissade inne, och det mycket. Det var ett riktigt helvete som jag aldrig vill uppleva igen, ALLT luktade kattkiss! Men samtidigt tror jag inte jag skulle klara av att ta bort någon av mina katter om de skulle börja. Så det skulle bli en omöjlig situation jag innerligt hoppas jag aldrig kommer hamna i Rynkar på näsan

SacredSouls
6/13/10, 3:40 PM
#3

Jeg har fertil hannkatt og det er definitivt ingen dans på roser Skrattande

Hadde vi bodd slik at han kunne vært ute og i en utegård så hadde det nok vært lettere. Gudskjelov er det kun han som markerer av kattene våre.

Det er en fulldags jobb å vaske etter han og han får ikke gå fritt rundt uten bleie. Jeg vasker ned kjøkkenet (hvor han er uten bleie) hver eneste dag og det hadde vært totalt uutholdelig å hatt han markerede rundt overalt.

Jeg svarte: Ja kattkiss ingår…. For det er jo en fertil hanskatt normale oppførsel/beteende og man må leve med det.Instille seg på at det kan bli vanvittig med vasking.Og jeg sier det hver gang : Aldri merTungan ute

Jeg kommer til et punkt hvor jeg ikke orker mer og da kastrerer jeg. Det punktet har egentlig for å være ærlig kommet for lengst her,men jeg må jo holde han fertil for å få noen få kull til først..

Dette med kastrater som tisser overalt og tar helt overhånd.Man må nok oppleve det selv. Det er så lett å dømme de som lar en slik katt sovne inn.Noe som blir feil synes jeg.

Nå står min kjære gutt å gauler her med bleia si ganske så full så nå må jeg skifte .Takk gud for Pampers Tungan ute Skrattande

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

kalindas
6/13/10, 3:50 PM
#4

#3
Håller med dej när det gäller fertil hane. Väljer man ha en sådan hemma så får man överleva att torka kiss var dag.
Min mamma stod ut i 6år med 4kissande kastrater, varav en kissade direkt på henne. Sen gick det inte längre…Gråter
De fick renovera om hela köket när katterna var borta. Alla var kat4 katter…
Tror dessa raserna är lite extra känsliga mot förändringar. Detta pga att de är så krävande och har stora revir. Minsta förändring kan starta det.
Ibland kan det hjälpa att placera om en eller flera katter, så slutar de. Men det finns ingen garanti.

/Elisa

Liltith
6/13/10, 5:11 PM
#5

Har en sphynxhane som började strila när han blev könsmogen. Satte in P-chip och 3-4 veckor senare så slutade han. Har en orientalflicka som kan markera i soffan på ett och samma ställe när hon löper. Sånt kan jag tycka att man får tåla. Sen har jag pepper peppar aldrig haft problem med kastraterna.

Nilla
6/13/10, 5:53 PM
#6

Jag har ju fortfarande två fertila katter som ska kastreras, så jag har hoppet uppe om ett kissfritt hem! Skrattande

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Annons:
Qetesh
6/13/10, 6:00 PM
#7

Håller också med vad gäller fertila katter. Vad gäller min kiss-katt så var det en kastrerad hona (huskatt). Men eftersom jag bara inte klarade av att göra mig av med henne så hade jag henne tills hon 13 år gammal dog av sjukdom. Det är nu snart 10 år sedan hon dog och kanske hade det, med vad jag vet idag, gått att ha det lite drägligare med pissoff och blöja och så. Det var inget vi visste om eller tänkte på då tyvärr… Rynkar på näsan Vet inte ens om pissoff fanns för 10-15 år sen…? Obestämd

Rokkur
6/13/10, 9:21 PM
#8

Verkar som att Naggis har börjat kissa inne, hon har ju  markerat då och då. Men nu har hon kissat i två soffor!!!! Så får se om jag kanske hoppar att ta ungar efter henne och kastrerar henne istället.Obestämd

"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."

Alice Walker

[lisme]
6/13/10, 10:08 PM
#9

Jeg svarte at vi har katter som markerer i perioder, og grunnen til det svaret er at vi har hatt to fertile gutter som begynte å markere etter noen parringer. Selv etter at de ble kastrerte, markerte de inne. Den ene gutten ble omplassert sammen med en kattunge, og han har ikke markert i det hele tatt etter flytting. Den andre gutten, Igor, markerte selv om første gutt hadde flyttet, og Igor fortsatte helt til han døde i september. Etter Igors død gikk det noen uker før View begynte å markere. View markerte i ca 3 mndr før han ble kastrert og flyttet. Joker som er over 2 år har ikke markert en dråpe ennå, men det er nok bare spørsmål om tid før han begynner siden han har parret og skal bli pappa i slutten av juli. Vår lille Muffin begynner også å bli fertil, så han kommer nok også til å markere etterhvert. Men vi ser ikke på markering som noe problem etter at vi fikk tak i et middel som fjerner all lukt. Det er bare å vaske lett over veggen (om det nå er den som er markert på) og sprøyte på spesialmiddelet. I løpet av kort tid er lukten borte, og det er heller ingen problem å fjerne lukt fra tekstiler.

bergbackens
6/14/10, 12:15 AM
#10

Lisbeth hyggligt om du vill dela med dig om vad du använder dig av at fjerner kattpink.

[lisme]
6/14/10, 12:29 AM
#11

Vi har tatt kontakt med et firma som er spesialister på renovering av blant annet hus, både når det gjelder lukt og andre ting. De (firmaet heter Polygon) bruker et middel som heter Bio Fresh. Dette skal blandes ut i lunkent vann - en del Bio Fresh og 7 deler vann. Dette sprayes på de områdene kattene har markert, og enzymene i Bio Fresh spiser opp enzymene i markeringen slik at lukten forsvinner. Som regel trenger vi bare å spraye på en gang, men man kan gjenta det så mange ganger som det er nødvendig. Spray på og la det virke, og er ikke lukta borte etter 48 timer sprayer man på igjen. Kjellerstua vår luktet fryktelig selv om vi hadde prøvd alt mulig av vaskemidler, men tre runder med Bio Fresh og lukta var borte. Når det gjelder tekstiler, pleier vi ofte å tilsette luktfjerning i kammeret for forvask i vaskemaskinen. Denne luktfjerningen brukes for å få vekk blant annet røyklukt av tekstiler. Kan ikke tekstilene vaskes, som f.eks en sofa, sprayer vi på Bio Fresh. Man må bare huske på at man må spraye tekstilene skikkelig sånn at det blir like mye Bio Fresh som markering på f.eks sofaen.

Vi oppdaget disse midlene etter at vi  hadde et branntilløp her hjemme. Vi måtte vaske ALT vi hadde, og da brukte vi luktfjerningen i vaskebøtta og vaskemaskinen. Jeg husker ikke hva det midlet heter, men man kan klare seg veldig godt med Bio Fresh.

kalindas
6/14/10, 12:48 AM
#12

http://www.alron.se/images/stories/Produktblad/bio_fresh_pb_s2004.pdf

Hittade detta ovan. Undra var man kan köpa det?
Kanske ska mejla till företaget och kolla?

/Elisa

Fielie
6/14/10, 1:36 PM
#13

Jag har varit med om en hona,som kissat på golvet precis innan löp, men inte annars.

För övrigt, så är det bara Goofy, som har tendenser.och det går i perioder.

Annons:
berthagenn
6/14/10, 2:32 PM
#14

Hej!

Har en okasterard siameshane som jag ev. skall para med en anna siamshona. Då jag har 3 andra kastrerade katter  (2 bondkatter en siames) - kan jag få problem med kisseri efter han har parat sig med henne?

Har aldrig gjort detta förut, men är orolig för att få kiss-problem….Skrikandes

SacredSouls
6/14/10, 2:32 PM
#15

#11 Aha. Ja det hørtes ut som et middel vi må teste :) Glad og som sikkert fungerer bedre enn Urine Off.

Kjøper du det fra polygon?

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Blatabby
6/14/10, 3:00 PM
#16

Har haft 3 hanar, varav 2 i avel. Båda hanarna i avel kissade innan de blev kastrerade. Det tog ca 1 vecka innan de slutade kissa efter det.

Den tredje hanen som aldrig var i avel, har inte kissat. Och ingen av mina tidigare 6 honor har heller kissat. Känns som om jag hittills är lyckligt lottad med detta. Peppar, peppar…

[lisme]
6/14/10, 3:01 PM
#17

#11  Ja, kjøper det direkte fra dem. Første gangen  måtte de tappe av en liter fra et 500 liters fat Förvånad Betalte 100 kr for en liter, synes prisen er veldig ok!

berthagenn
6/14/10, 3:40 PM
#18

#16.

Tack för svaret - det känns som om jag skall låta den lille förbli ”lyxkatt” och inte gå i avel…

Att ha kissproblem är nog det värsta som kan hända.

En fråga - påverkade parningen hanens sätt mot resten av sin flock?

Cool

Elegantangel
6/14/10, 7:37 PM
#19

Har fyra fertila och tre kastrater de fertila honorna och kastrat honan markerar inte den kastrat killen markerat typ en-två gånger om året så det är inget att hetsa uppsig över;) Den fertila hanen gör inget annat än att markera han har sitt egna rivir där han får strila fritt och jag får städa mycket och ofta, piss off och urin off är två välanvända medelhär hemma,  har testat ett nytt som bygger på mikroorganismer som äter biologiska odörer t.ex. så funkar det mycket bra även på sunkdoftande disktrasor, illaluktande skor mm d.v.s. alla biologiska odörer. Det är kattuppfödare som trötnat på att de inte hittat något vettigt som fungerar på kissekatternas markeringar i hemmet och tagit fram detta medlet heter scentstop  http://www.scentstop.dinstudio.se/ Bifogar länk till deras hemsida så ni kan läsa mer om det,.   

Jag är nog ganska så skonand från markeringar och annat då det "bara" är en av sju som markerar som en gud…och han har sitt egna revir så det är på begränsat utrymme men visst det kommer att behövas renoveras där någon gång i framtiden…

MalinL
6/14/10, 9:06 PM
#20

Nej ingen av mina katter kissar inne. Hade förut en fertil hane som strilade men han slutade med det när han blev kastrat. Att en fertil hane strilar är väl något man får räkna med när man har hane men jag skulle inte stå ut om jag hade flera katter som markerade dagligen, då blir ju hemmet förstört.

Annons:
kattguld
6/15/10, 9:53 PM
#21

Min erfarenhet är att fertil hane = stril. Höglöpande hona = stril alt kiss i sängen.

Tyvärr strilar till och med kastrathanen, som aldrig använts i avel till och från. När en hona löper eller i vårtid.

Upp till toppen
Annons: