Annons:
Etikettbortsprungen
Läst 5544 ggr
Simba
7/22/10, 3:38 PM

Siames upphittad

Den 8 juni 2010 hittades en siames i Uppsala. Det är en okastrerad honkatt som är ganska skygg och troligen rätt ung.

Katten är varken chip-märkt eller öronmärkt. Hon hittades i polishusets garage i Uppsala och är placerad på ett kattpensionat.

Har letat efter efterlysta siameser men ingen verkar sakna en honkatt.

Annons:
kalindas
7/22/10, 3:58 PM
#1

Hoppas de hittar hennes hem.

/Elisa

Simba
7/22/10, 10:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Bifogar en bild på siamesen.

Tror att färgen kallas bruntigre. Ögonen är blå trots att det inte ser ut så på bilden.

prodigy
7/22/10, 10:23 PM
#3

Oj, var kan hon komma ifrån?

Hoppas hon hittar ett nytt hem….verkar ju inte som de tidigare ägarna bryr sig eftersom hon varken är chipad ell efterlyst….Rynkar på näsan

kalindas
7/22/10, 10:48 PM
#4

#2
Vacker tjej färgen är bruntabbymaskad. Hoppas ni får tag i ägaren.
Är du säker på att det är en hona?
För jag vet en "hona" som hittades för ett tag sedan. Det visade sig vara en kastrerad hane…Obestämd

/Elisa

Simba
7/22/10, 11:02 PM
#5

Jag är säker på att det är en honkatt. Det syns tydligt på en katt med kort och tunn päls.

Dessutom så löper hon just nu.

prodigy
7/22/10, 11:03 PM
#6

Minns att jag sett en annons på hittekatter tror jag, angående en liknande siamestjej, bild tagen på en lapp uppsatt i ett elskåp…kan inte hitta den nu, kanske är den tråden löst men tål att kollas upp.

Annons:
Bifforibaff
7/22/10, 11:19 PM
#7

Om hon hittades i polishusets garage så verkar det hela onekligen skumt. För två år sedan hittades en hane på en innergård i Uppsala som ingen ville kännas vid. Vi tog så småningom hand om honom och han bodde hos oss i nästan ett år tills han insjuknade, troligen i Fel, och avled hastigt. Fortfarande är det inga spår efter hans ursprungliga ägare.

Simba
7/22/10, 11:19 PM
#8

Jag såg också den efterlysningen på kattpolisen.ifokus och kontaktade ägaren.

Siameshonan från Härlanda som försvann den 9/4 2010 hittades efter några dagar.

origirl
7/22/10, 11:25 PM
#9

Ingen som kan kjänna igjen evnt linjer?? För hon er en snygg siames.

Sozzia
7/23/10, 12:08 AM
#10

Åh…! Ännu en bruntabbytjej. Hoppas ägaren hittar henne. Ser fin ut, så hoppas hon inte går miste om sin stamtavla!

kalindas
7/23/10, 1:17 AM
#11

#5
Då är det absolut en tjej…Flört
Kanske därför hon rymt, för att hon löper? Men ägarna borde ju bli extra oroliga då tycker man…Obestämd

/Elisa

Nonimonos
7/23/10, 1:44 AM
#12

Utseendemässigt så tänker jag direkt på vissa linjer, det kanske skulle vara bra att skicka ut bilden på henne till uppfödare i Sverige och Norge och se om någon känner igen henne. Någon har kanske just sålt henne till Uppsalatrakten.

Lejdet
7/23/10, 12:46 PM
#13

Jag tycker att hon ser ut som min S*Edo´s Cinzanos mamma! De bor i Uppsalatrakten och hade henne till omplacering, jag valde dottern framför henne. Har hon som en liten knöl uppe på huvudet så är det hon!

Annons:
Qetesh
7/26/10, 7:18 PM
#14

Hur har det gått? Har hon kommit till rätta?

Corny
7/26/10, 9:04 PM
#15

Jag har också hört om denna siames, men aldrig sett en bild på den. Har bara sett annons om den på Upphittat.se, men ingen bild…

Hur har du hört talas om henne, Simba?

Nilla
7/26/10, 9:27 PM
#16

Huuu…Gråter

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Simba
7/27/10, 1:14 AM
#17

#15

Jag träffade siameshonan på kattpensionatet där hon befinner sig och tog kort på henne och annonserade här.

Polisen har annonserat om katten i Uppsala Nya Tidning och på föreningen Samvetets webbsida sedan 11 juni. Det finns även annonser om siameshonan på fler ställen.

Hon hittades för en och en halv månad sedan och ingen har anmält en försvunnen siames eller hört av sig. Det är väldigt underligt.

Lejdet
7/27/10, 1:19 AM
#18

som jag skrev i mitt inlägg är hon extremt lik en av Edo´s katter. Har ni hört med dom?

Lejdet
7/27/10, 1:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

så här ser min hona ut som isåfall är dotter

Spotless
7/27/10, 1:33 AM
#20

Fina lilla tjejen! Tänk att hon varit borta så länge och ingen verkar sakna henne. Rynkar på näsan Hoppas hon hittar någon som vill ge henne världens bästa hem.

Annons:
lejoneva
7/27/10, 12:28 PM
#21

Jag tycker att denna katt är väldigt lik den katt, som hittade på St Persgatan och togs omhand. Gården på St Persgatan, där kattten höll till ligger inte alls långt från nuvarande polishus. Kan kanske vara samma ägare - någon som inte bryr sig, om katterna försvinner. Bara en fundering.

Simba
7/27/10, 1:35 PM
#22

Avståndet mellan polishuset (där siameshonan hittades) och St Persgatan (där siameshanen hittades sommaren 2008) är ca 800 m.

Det är märkligt att två omäkta siameser hittas i samma område och att ingen verkar sakna de fina katterna.

lejoneva
7/27/10, 1:41 PM
#23

Du som sett katten, verkar den må bra? Antar att den sitter i en stor bur.

Simba
7/27/10, 1:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Jag lånade bilden på siameshanen från föreningen Samvetet.

De bägge siameserna är onekligen mycket lika varandra. Jag är ingen expert men tror att de har en mindre vanlig siamesfärg/teckning.

Bifforibaff
7/28/10, 12:55 AM
#25

#24 Det var just den katten jag skrev om i #7, han var en av de mest speciella katterna jag haft och tyvärr är han en ängel nu. En till bild på honom finns på min profil. Vi kan gärna mer än gärna bistå med all information om honom som skulle kunna vara till hjälp och vi ska prata med Föreningen  Samvetet som vi redan har en relation till.

edosia
7/28/10, 5:22 PM
#26

Ledsen, men detta är ingen S*Edo siames. Har inte sålt någon ochippad bruntabby hona alls så om inte chippet har kommit bort så kan det omöjligt vara en av mina. Kan inte komma på något annat heller men ska hålla ögonen öppna om jag ser eller hör något.

Kommer gärna in till pensionatet där hon finns nu för att se om det kan hjälpas att jag tittar på henne. Hör av er om ni tror att det kan vara till någon hjälp!

Hoppas, hoppas att hon hittar ett hem snart!!!

Lillatassen
7/29/10, 12:50 AM
#27

Hoppas att hon får ett bra och tryggt hem hur det än går nu Kyss

Annons:
Simba
7/29/10, 1:35 AM
#28

Jag tror som #21 att katterna kan ha samma ägare.

Hur stor är sannolikheten att man hittar två siameser från olika hem på bara 800 m avstånd. Uppsala är en stor stad men det kanske bor fler siamesägare i samma område och som inte bryr sig om att katterna försvinner. Mig veterligt är dessa två siameser de enda som upphittats i Uppsala under de senaste åtta åren där ingen ägare har hittats trots omfattande annonsering.

Hursomhelst har polisen överlåtit katten till pensionatet. Alternativet var avlivning.

Nu behöver den vackra siameshonan ett nytt hem, och helst ett hem som har tidigare erfarenhet av siameser eller orientaler.

Lejdet
7/29/10, 2:22 AM
#29

#26 nej jag vet att dina katter såklart är chipmärkta, men de kan ju ramla bort eller sluta fungera även om det är ovanligt. Tyckte bara att hon var väldigt lik några av dina katter och ville bara hjälpa till om det gick?

PS.Cinzano är nog dräktig nu förhoppningsvis :-)

Simba
7/30/10, 3:24 PM
#30

Seriösa uppfödare ID-märker naturligtvis sina katter.

Det här kan vara en siamesägare med registrerade och chip-märkta föräldradjur men som inte ID-märker kattungarna som föds upp.

kalindas
7/30/10, 3:42 PM
#31

#30
Tyvärr hjälper det ju inte bara att id-märka. Man måste ju även skicka in det till SKK eller sveraks databaser. Inte alla som gör det tyvärr..Rynkar på näsan

/Elisa

Simba
8/1/10, 4:24 PM
#32

Finns det ingen här som vill ta hand om den upphittade siameshonan?

Nilla
8/1/10, 8:39 PM
#33

Sitter den stackars hankatten fortfarande på katthemmet? Kan ju vara psykiskt sjuka eller missbrukare som inte orkar se efter sina djur.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

kalindas
8/1/10, 8:49 PM
#34

#33
Hankatten tror jag det stod högre upp att någon tagit hand om och att han nu var död.

/Elisa

Annons:
Corny
8/2/10, 12:21 AM
#35

Jag känner en person som erbjöd sig vara jourhem direkt när hon hittades. Men nu ser situationen annorlunda ut där, med annan jourkatt.

Vill inte pensionatsägaren ha henne?

Jag har tyvärr inte plats, men hoppas att hon ska få ett bra hem.

prodigy
8/2/10, 10:37 AM
#36

Kanske kan skapa en ny tråd angående nytt hem! Hon ser väldigt fin ut!

MissMaven
8/6/10, 12:54 PM
#37

Vad har hänt med den vackra siamesdamen?

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Simba
8/7/10, 2:48 AM
#38

Hon finns kvar på kattpensionatet och väntar på ett nytt hem.

Nilla
8/7/10, 12:07 PM
#39

Hemskt! Men vilken tur att hon är omhändertagen.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

PetraHold
9/20/10, 1:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Hej där.

jag saknar en tjej sen ett år tillbaka. SAMT att min nya tjej är borta. Alice var dock ej chippad då hon försvann för ett år sedan. Hon är efterlyst hos polisen.

Ser ej på bilden hur likt hon är.

Jag hade väl eg gett upp hoppet, tills jag pratade med en Siamesägare som fått tillbaka sin katt efter ett år…

Svårt att efterlysa en katt på sveriges alla sajter, men jag lägger in den här då det verkar vara mycket folk här som har kontakter..

Alice kommer från Ludvika, * Di Novus

Hälsningar

Petra

kalindas
9/20/10, 2:51 PM
#41

#40
Var försvann din katt?

Katten i denna tråden har fått ett nytt hem om inte jag minns fel.

/Elisa

Annons:
PetraHold
9/20/10, 3:18 PM
#42

Långt bort, i Dalarna. Därför har jag inte efterlyst över hela landet..

Jag tror jag tar bort mina efterlysniungar då jag känner ett oerhört snobberi på detta forum.

Jag är en bra kattmamma, och vägrar få skit för att jag låter katterna gå ute…

Lejonhjarta
9/20/10, 3:31 PM
#43

Synd du råkar ut för det och känner så men vi är alla olika. Gäller bara att lära sig bita i tungan ibland…. Har hittat sådana här saker på alla sidor jag är inne på och det gäller nog bara att sålla agnarna. Finns massa underbara människor här men alla har inte samma åsikter.

PetraHold
9/20/10, 3:38 PM
#44

@43

Jaa, tack igen. Orkar bara inte just nu då jag har det jobbigt nog att förlora en kär familjemedlem. Hon brukade sova i sängen, mysa framför tv, etc, jaa, det är inte för inte jag har katt, och spec Rex och Siames som passar mig utmärkt…

Men innekatt mot sin vilja är inte min grej…

Av kanske 15 katter där jag bor finns ingen osämja bland vare sig grannar eller katter, ett rent kattparadis. Och mina Rex har jag haft ute i 10 år utan att de försvunnit så… Och det var innan "chiplagen", och har aldrig haft problem trots bott åp samma ställe…

tuska
9/20/10, 3:47 PM
#45

 Fråga dina grannar om de sett din kisse, kanske den har blivit instängd i något utrymme.  Det är upptagning av potatis den här årstiden kanske den gömt sej i någons källare.Obestämd

Bara en tanke som slog mej

Lejonhjarta
9/20/10, 3:47 PM
#46

#43 Vet vad du menar. Min Fis var borta 1.5 dygn och jag sov knappt. Gick runt och ropade och grät. Tom min dotter som är så svartsjuk på Fisen grät. Men här bryr sig folk fast man måste ge dom en chans och inte hugga på allt. Bara ett råd. Jag har mina ute och det är ingen av mina vänner som hugger mig. Däremot när jag säljer kattungarna så kollar jag hur dom har tänkt sig och bor etc innan jag godkänner. För tänk vad hemskt om jag blivit dömd då jag köpte Fisens mor och ite fått köpa henne när jag tänkte ha henne ute. Hoppas verkligen d löser sig för dig!

Asmodena
9/22/10, 12:21 AM
#47

Hej, jag såg först nu att det kommit nya svar i den här tråden.

Jag har tittat på bilden i #40, och tror inte att det är samma katt.

Jag hoppas du hittar dina älsklingar.

Upp till toppen
Annons: