Annons:
Etikettstandard
Läst 1854 ggr
Alba333
8/29/10, 1:18 PM

Nån i skånetrakten som kan smokebestämma?

Jag har en lila orientalhane som har smoke i stamtavlan. Han är född 13 april. Finns det någon i skånetrakten som kan hjälpa till att avgöra om han också är smoke??

Tycker mig ana att hans pälskvalitet är annorlunda än de andra orientalerna…Obestämd

Annons:
kalindas
8/29/10, 1:43 PM
#1

Är mamma eller pappa smoke? Annars kan han inte vara det. Men jag kan "kanske" se det.

/Elisa

Alba333
8/29/10, 5:24 PM
#2

Ja, mamman är smoke, chokladsmoke för att vara exakt.

Här är en länk till mammans stamtavla

http://www.pawpeds.com/db/?a=p&id=817914&g=4&p=sia&date=iso&o=ajgrep

AmandaWvW
8/29/10, 10:03 PM
#3

Ojdå! Jag hoppas verkligen att det bara har med bebispäls eller fällning att göra. Annars vore det en ovälkommen överraskning.

Hur går det för lille Hjalle förresten? Du vill inte dela med dig av några bilder?

Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.

kalindas
8/29/10, 11:56 PM
#4

Är katten vit i bottnen är den smoke.
Mina är blanksvarta, men lyfter man i pälsen så är de ljusa. Nu vet jag inte hur det ser ut på choklad, där kanske är svårare?
Jag hade två domare som kollade Skatan och sa att hon var vanlig svartvit. Vilket hon bevisligen inte är..

Det sägs att smokarna har lenare päls än övriga. Men jag är osäker på om det stämmer. Även om Ellie har extremt len päls.

/Elisa

Alba333
8/30/10, 12:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#3 Det går utmärkt med Hjalmar. Han är supergo och charmig !! Snäll mot alla och charmig som få Flört

 Anledningen till min fråga är att en vännina till mig blev så kär i honom att hon ville para sin siameshona med honom. MEN, vi vet ju alla om Sveraks regler vad gäller en sådan parning och jag vill inte riskera något eftersom jag är Sverak-reggad uppfödare.

Och så tyckte jag att det är skillnad på kvaliteten i hans päls jämfört med Selda (med på bilden). Men det kan ju vara bebisfjunet som fortfarande är kvar… skulle bara vara så skönt om någon kunde titta och klämma på honom. Men tydligen räcker inte det heller eftersom du, Kalindas, fick fel bedömning av utställningsdomare Obestämd

kalindas
8/30/10, 12:25 AM
#6

#5
Det flesta domare bör ju kunna se skillnad på smoke och inte smoke. Skatan har väldigt låggradigt silver plus att hon är bicolour.
Men kolla i hårbottnen på honom. Är han vit, så är han troligtvis smoke.
Men åk till en utställning och få han färgbedömd.

Lila gör det ju lite extra svårt tyvärr…Obestämd

/Elisa

Annons:
Alba333
8/30/10, 12:27 AM
#7

Ja, jag får väl åka på en utställning… Nog det bästa, att skrida till handling istället för att grubbla Tungan ute.

Tack ändå för tipsen!

kalindas
8/30/10, 12:52 AM
#8

#7
Be flera domare kolla om de inte är 100% säkra.

/Elisa

AmandaWvW
8/30/10, 4:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Åh va fin han är!

Kan den här bilden på hans mamma vara till hjälp?

Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.

Alba333
8/30/10, 6:47 PM
#10

Ja, titta! Vilken bra bild Amanda!! Supertack för den. Ska ta och kolla honom ordentligt nu i ett bra ljus. Lite svårare dock eftersom han är lila, recis som du skriver Kalindas.

De har en utställning i Göteborg i november. Har kontaktat dem för att se om jag kan åka dit och få hjälp. Avvaktar svar därifrån.

Ska också se om jag kan ta lite fler bilder på denne ståtlige herre. Han är ju min älskling Kyss

kalindas
8/30/10, 9:32 PM
#11

Här är en bild på Elliots päls. Testade att lysa på honom med UV lampa. Men gjorde inte så stor nytta. Fast chans finns ju att du då kan se ev. nyanser.
Spidde som var svartvit var helt blanksvar ända ner till roten. Vet inte hur det är på lila, då jag sett choklad som har ljus bottenfärg och inte ska vara silver…Obestämd

/Elisa

LottaX
8/30/10, 10:06 PM
#12

På unga smokekatter ser man ofta att de är ganska ojämna i sin färg och nästan lite spräckliga. De har sällan det typiska önskvärda smokeutseendet med ljus bottenfärg som knappt lyser igenom. De brukar framförallt vara ljusare på de partier där de skulle varit mönstrade om de varit en mönstrad katt, framförallt på huvud, med M i pannan, ljusare runt ögon och nos och på tassar.

Av bilden att dömma på din katt så tycker jag mig ana ljusare markeringar på huvudet, detsamma när jag ser bilder på honom på uppfödarens hemsida så min gissning är att han är smoke.

Obs jag är ingen expert på silver utan skriver vad jag känner igen från de jag sett tidigare.

Försöker leta en bild av hans morfar El Paso och hans smokesyskon för att visa vad jag menar. Återkommer om jag hittar någon bild.

Alba333
8/31/10, 6:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Här kommer lite fler bilder på Hjalmar. Jag har tagit med mobilkameran för jag hade inga batteriaer till den andra, så ursäkta om kvaliten är lite dålig…

Börjar med en på pälsen från hans rygg

Annons:
Alba333
8/31/10, 6:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Sen kommer en på pälsen från hans huvud

Alba333
8/31/10, 6:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Och så ansiktet

Alba333
8/31/10, 6:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Försökte få en helkroppsbild oxå, men han ville bara sova och tyckte matte var jättejobbig… Tungan ute

kalindas
8/31/10, 9:32 PM
#17

Han ser ju onekligen ljus ut i bottnen. Men jag vet inte hur en lila annars ser ut..Obestämd
De där markeringarna på huvudet som man ska kunna se, har jag aldrig lyckats förstå. Men vet att Dagny Dickens (domare) nämnde det när hon såg en bild på Skatan.
Mina har ljusa stickelhår på öronen. Men de är ju bicolour, så det kan ju vara boven här.
Är det ingen som har en mönstrad Oriental som vill låna honom. Då kan du ju förhoppningsvis för silver OSH där.
Fast jag lyckades ju få alla mina mönstrade utan silver, men båda solida var smoke..Obestämd

Han är i alla fall supersöt!Kyss

/Elisa

Alba333
8/31/10, 11:52 PM
#18

Ja, han är mamsens lilla kelgubbe Skrattande.

Men hurvida han är smoke eller inte kan man nog debattera och fundera över i det oändliga och det visste jag ju när jag köpte honom. Jag får ta honom till utställning och sedan lita på deras bedömning. Eller så får jag para honom med en mörk orientalhona och se om han ger smoke i avkomman. Efter det vet man ju säkert…Obestämd

LottaX
9/1/10, 12:18 AM
#19

Tyvärr vet man inte säkert efter en parning eller ens efter flera parningar om han är smoke eller ej. Teoretiskt sätt bör 50% av avkomman bli silver och resten icke silver, men det är inte alltid teorin stämmer överens med praktiken. Han kan likväl lämna icke silver med flera honor, trots att han är silver själv för i slutet är det slumpen som avgör och det blir sällan 50/50Flört

Tyvärr finns ännu inget gentest för inhibitorgenen men det lär nog inte dröja allt för länge innan det dyker upp. Vid osäkerhet skulle jag avstå parning med siames.

Tyvärr är det nog inte helt enkelt att bildmässigt bedömma om han är smoke eller ej, just för att han är lila och därmed redan är en katt med ljus färg.

Kalindas om jag bara hittar bilderna jag letar efter och kan visa dem så kommer du förstå vad jag menar med markeringarna. Precis som på en tabbymönstrad katt men ändå olikt spökmarkeringar på en solid.

Upp till toppen
Annons: