Annons:
Etikettomröstning
Läst 2621 ggr
Nilla
11/16/10, 10:58 PM

Självmedicinerar du?

 

Ett samtal till djursjukhuset betyder veterinärbesök. Få veterinärer vill ställa diagnos per telefon och följaktligen inte heller ringa in ett recept på antibiotika ens för den enklaste åkomma. Hur många utsätter sin nyfödda kull för den risk det innebär att besöka ett väntrum för en tub Fucithalmic?

Eget husapotek?

Kanske har du ett eget litet "husapotek" till katterna? Du har ett veterinärbesök inbokat på måndagen, men sätter ändå in en kur innan helgen för säkerhets skull? Under helgen är det ju jourtillägg! 

Googlar du, lusläser FASS ---> ställer diagnos, väljer lämplig antibiotika och dos?

Känd hos veterinären:

Kanske har du bra kontakt med en veterinär och är känd som kunnig och pålitlig - alltså behöver du bara ringa in och beskriva symtomen och tala om, att dina katter haft ögoninfektion tidigare och vips - så ringer veterinären in ett recept på ögonsalva? Kanske har din uppfödarkollega en tub över?

Vad besitter egentligen uppfödarna för kunskap när det gäller kattens sjukdomar? Är veterinärerna alltid tillräckligt uppdaterade? Hur är det med resistens? Välkommen att diskutera.

Fråga i undersökningen:

Har det hänt att du självmedicinerat dina katter?

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Annons:
ramithi
11/16/10, 11:13 PM
#1

Nei jeg gir aldri mine katter medisiner uten å snakke med dyrlegen min først eller jeg har reister inn til han. Min dyrlege bor så nært at jeg har bare 15-20 min å kjøre til han.

embla2
11/16/10, 11:19 PM
#2

Då jag har varit hästuppfödare och kaninuppfödare så har jag haft turen att ha bra vet. Bara ringt in o förklarat så har dom skrivit ut. Även nu som kattuppf har jag haft turen på min sidaGlad Jag brukar läsa på en hel del innan så dom ej kan sätta mig på pottan. En gång rök jag ihop med en vet på stationenFlört då jag tillfråga satte hennes kunskap ang katt.Skrikandes Sen efter det åkte jag ALDRIG dit mera för JAG anser att JAG känner min katt eller hund bäst. Så jag brukar även sätta läkare på pottanFlört sån är jag.

[nollottan]
11/16/10, 11:39 PM
#3

Har läst djursjukvård och jobbat en del som veterinärs assistent, därför har jag ganska bra förtroende för veterinärer. Att veterinärer vill tvinga in en ny kull för att kolla på ögonproblem låter för mig helt absurt!!!!  bästa är verkligen om man hittar en veterinär man känner att man kan lita på och framförallt komunicera med. Lyssnar inte veterinären på dig är det inte en bra veterinär!!!! Som #2 säger så är det ALLTID ägaren till djuren som känner sina djur bäst och det MÅSTE alla veterinärer förlita sig på annars kan han/hon aldrig ställa en rätt diagnos.

kalindas
11/16/10, 11:59 PM
#4

Jag brukar om möjligt ha ett litet apotek hemma. Men i 95% av fallen ringer jag till veterinär innan jag börjar medicinera.
Nu senast satt jag på jourtid och ringde till djursjukhus för att vara helt säker på att det var ofarligt att ge Smilla Tolfedine. Trots att receptet var utskrivet på henne sen innan…

/Elisa

ramithi
11/17/10, 12:01 AM
#5

Glemte å si på mitt forrige innleg. At min dyrlegen min kjenner mine katter veldig godt å jeg kan ringe han også så får jeg resept på det jeg trenger. Bare beskrive godt hva som jeg mener feiler mine katter. Jeg har fått både øyendråper og det som er sterkere bare med å ringe dyrlegen.

Avenacattery
11/17/10, 12:01 AM
#6

#2 men. Visst kænner du ditt djur men det stor stor STOR skillnad på det och vetr.med kunskap. Det ær førbannat arrogant och fruktansvært elakt mot sina djur att tro att man kan hælften av vad en vetr. kan…

Med det sagt, alla kan inte allting inte heller vetrinærer. Och ibland lever vi ett aldeles før byråkratiskt regelsamhelle. Men dessa regler måste en recept utskrivare också følja…

Annons:
embla2
11/17/10, 12:26 AM
#7

6# ang kunskap så kan jag ej hälften av vad veterinärer som kan o vet om sjukdommar men nu menar jag att det finns veterinärer som skor sig på våra sjuka djurs bekostnad. Har haft djur i så pass många år så jag har lärt mig mycket på vägenFlört

Avenacattery
11/17/10, 12:43 AM
#8

@6

Det dær har du såklart helt rætt i. Ibland blir det så som du skrev.

tuska
11/17/10, 7:35 AM
#9

Det jag har i mitt husapotek är

vetrimoxin pasta

chloromycetin, fucitalmic

Blodstillande Spray.

Metacam

Jag har säkert Baytril och Synolox oxå.

Ringer vet. får ordination, begär då nytt recept på det preparat han ordinerar ur mitt husapotek.

 Återkommande besvär då blir det odling.

Min bibel är Fass

Millimina
11/17/10, 9:33 AM
#10

Har väldigt bra kontakt med min veterinär. Det har hänt många gånger att jag bara behövt ringa och beskriva symtom och han har skrivit ut recept.

Säger som Tuska, har lite smått o gott hemma som jag fyller på när det behövs.

Engkullen
11/17/10, 12:43 PM
#11

Jag har mycket bra kommunikation med min veterinär och teamet på kliniken har funnits till hands på alla tänkbara sätt varje gång det behövts… och inte behövts (den första tiden med siames åkte jag in för minsta lilla rivsår). Så vi känner varann vid det här laget.

Eftersom de känner till mina katter så väl och litar på mitt omdöme har de både skrivit ut och fyllt på recept utan undersökning. Naturligtvis vid enklare saker eller redan journalförda fall.

Det som finns i mitt kattapotek är jag väl inläst på och jag är inte rädd att använda det när jag anser att det behövs. Är jag det minsta lilla osäker ringer jag min vet och kan få råd över telefon utan undersökning.

Är jag det minsta osäker på vad som är fel med mina katter får jag komma in a.s.a.p. Jag har heller aldrig tvekat att ringa djursjukhuset i stan, och det fina är att "min" klinik då faxar över journaler i förväg vilket underlättar sååå mycket :)

alltidsiames
11/17/10, 7:06 PM
#12

Får jag inte som jag vill skulle jag ringa en annan veterinär…

Upp till toppen
Annons: